به گزارش مشرق ،علی خاکساری، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتوگو با «جهانصنعت» گفت:پرداخت تسهیلات به خودروسازان از جمله ایرانخودرو و سایپا تصمیم نادرستی است و سختگیری بانکها بجا و درست است.
وی گفت: شرکت های خودرو سازی در ترکیه و مالزی و ...هم توان مالی بالا دارند و هم متخصصان واجدالشرایط را دارند که نهتنها به وام و تسهیلات دولت نیازی ندارند بلکه با وجود تواناییها و ظرفیتهای بالا از جمله نیروهای متخصص خوب داخلی و بازار مناسب کشور ما و... در این زمینه میتوانند صنعت خودرو ما را که در این دو دهه رو به زوال رفته است را بهبود بخشند!
وی ادامه داد: شرکتهای سایپا و ایرانخودرو به دلیل ضعف مدیریتی و در انحصار گرفتن صنعت خودرو کشور در طول دو دهه گذشته باعث شدهاند صنعت خودروسازی رشد اقتصادی واقعی را نداشته باشد.
خاکساری گفت: مدیران این شرکتها طی سالها به دنبال ضعفهای مدیریتی و ناکارآمدی و وابسته کردن این صنعت به کمکهای دولتی، درصدد دریافت تسهیلاتی دیگر هستند.
به گفته وی، مدیران سابق وزارتخانهای با ورود به این بخش در شکل مدیر قطعهساز و... جلوی رشد صنعت خودروسازی را با تکبعدی کردن این صنعت و توجه به منافع شخصی خود گرفتهاند و به دنبال تولید واقعی و صرفه اقتصادی نرفتهاند.
خاکساری تصریح کرد: ورشکستگی یک شیوه کاملا اقتصادی است پس این شرکتها به جای انحصار بر قیمتگذاری و انحصار تولید و توزیع در جهت منافع مالی و اقتصادی کشور، همواره در جهت منافع فردی و گروهی خودشان حرکت کردهاند.
وی با درخواست از مسوولان خواستار بررسی کار کارشناسی در صنعت خودروسازی از بعد اقتصادی و مدیریتی شد چراکه طی دو دهه گذشته این کار انجام شده است.
این استاد دانشگاه گفت: اگر روال کار به همین شکل پیش رود و وامها با همین شرایطی که بانک مرکزی تعیین کرده است، واگذار شود ما مطمئن هستیم که این مبالغ هیچ موقع بر نخواهد گشت چون تجربه در این زمینه طی دو دهه گذشته نشان داده است که این شرکتها با توجه به استفاده از تسهیلات دولتی، از بر عهده گرفتن مسوولیتهای خود در صنعت خودرو طفره رفتهاند بنابراین مسوولان باید این صنعت را در شرایط رقابتی قرار دهند.
وی گفت: شرکت های خودرو سازی در ترکیه و مالزی و ...هم توان مالی بالا دارند و هم متخصصان واجدالشرایط را دارند که نهتنها به وام و تسهیلات دولت نیازی ندارند بلکه با وجود تواناییها و ظرفیتهای بالا از جمله نیروهای متخصص خوب داخلی و بازار مناسب کشور ما و... در این زمینه میتوانند صنعت خودرو ما را که در این دو دهه رو به زوال رفته است را بهبود بخشند!
وی ادامه داد: شرکتهای سایپا و ایرانخودرو به دلیل ضعف مدیریتی و در انحصار گرفتن صنعت خودرو کشور در طول دو دهه گذشته باعث شدهاند صنعت خودروسازی رشد اقتصادی واقعی را نداشته باشد.
خاکساری گفت: مدیران این شرکتها طی سالها به دنبال ضعفهای مدیریتی و ناکارآمدی و وابسته کردن این صنعت به کمکهای دولتی، درصدد دریافت تسهیلاتی دیگر هستند.
به گفته وی، مدیران سابق وزارتخانهای با ورود به این بخش در شکل مدیر قطعهساز و... جلوی رشد صنعت خودروسازی را با تکبعدی کردن این صنعت و توجه به منافع شخصی خود گرفتهاند و به دنبال تولید واقعی و صرفه اقتصادی نرفتهاند.
خاکساری تصریح کرد: ورشکستگی یک شیوه کاملا اقتصادی است پس این شرکتها به جای انحصار بر قیمتگذاری و انحصار تولید و توزیع در جهت منافع مالی و اقتصادی کشور، همواره در جهت منافع فردی و گروهی خودشان حرکت کردهاند.
وی با درخواست از مسوولان خواستار بررسی کار کارشناسی در صنعت خودروسازی از بعد اقتصادی و مدیریتی شد چراکه طی دو دهه گذشته این کار انجام شده است.
این استاد دانشگاه گفت: اگر روال کار به همین شکل پیش رود و وامها با همین شرایطی که بانک مرکزی تعیین کرده است، واگذار شود ما مطمئن هستیم که این مبالغ هیچ موقع بر نخواهد گشت چون تجربه در این زمینه طی دو دهه گذشته نشان داده است که این شرکتها با توجه به استفاده از تسهیلات دولتی، از بر عهده گرفتن مسوولیتهای خود در صنعت خودرو طفره رفتهاند بنابراین مسوولان باید این صنعت را در شرایط رقابتی قرار دهند.