«تابستان ها که این درس ها تعطیل می شد، پدر درس های جایگزین به جای آن تعیین می فرمود و خود تدریس می کرد. به همین دلیل بود که من بر خلاف اشخاصی که تنها در حوزه های عمومی درس می خواندند و این حوزه ها محرم و صفر و ماه مبارک و قدری هم تابستان تعطیل می شد، وقفه ای در تحصیل نداشتم و لذا هنوز 18 سال را تمام نکرده بودم که تمام دروس سطح را خوانده و درس خارج را شروع کرده بودم.»

گروه فرهنگی مشرق -"شرح اسم" عنوان کتاب زندگینامه رهبر معظم انقلاب از سال ۱۳۱۸ تا ۱۳۵۷ است که توسط هدایت الله بهبودی به رشته تحریر در آمده و توسط موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی به چاپ رسیده است. البته این کتاب اولین بار همزمان با برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رونمایی شد؛ اما به دلیل وجود برخی اغلاط تاریخی، توزیع آن متوقف شد تا اینکه مدتی قبل پس از برطرف شدن اغلاط، چاپ و در اختیار علاقمندان گرفت. در نظر داریم هر روز بخشی از این کتاب را منتشر کنیم.
آنچه در ادامه از نظرتان می گذرد بخش شانزدهم این کتاب است.



***آموزش فلسفه 

حوزه علمیه مشهد که تحت تاثیر فضایی ضدفلسفه بسر می برد، سیدعلی را واداشت تا علاوه بر آموزش دوره خارج، فهم خود را از این جریان فکری عمق بخشد. از این رو در جلسه های بحث حاج میرزا جواد تهرانی حاضرشد. آیت الله میرزا جواد تهرانی که متاثر از آموزه های میرزا مهدی غروی اصفهانی بود، در نشست های خود به ایراد اشکال و رد کتاب منظومه حاج ملاهادی سبزواری می پرداخت. سیدعلی خامنه ای برای آشنایی با مشرب فلاسفه، خصوصی در درس آقا شیخ سیف الله ایسی حاضر شد، تا عمق این اندیشه را بهتر دریابد آقا شیخ سیف الله ایسی از استادان فلسفه و دوستان معتمد آیت الله میلانی بود. «یکی از دوستانم که در قم فلسفه را خوب خوانده بود گفت اینطور نمی شود. تو بروی درس [آقای] میرزاجوادآقا و...[منظومه] را رد کند. چون به این ترتیب تو مفاهیم حکمی را یاد نمی گیری ...خوب است پیش کسی که معتقد به حکمت است بروی و این درس را بخوانی؛ و من هم این حرف را قبول کردم و رفتم پیش یک شخصی به نام آقای شیخ سیف الله ایسی که در مشهد محضر دار بود. لکن ملای قدیمی و فاضل و حکیم و خیلی هم معتقد به حکمت بود.»

آقای خامنه ای مدت کوتاهی هم در درس فلسفه حاج شیخ مجتبی قزوینی حاضر شد. او هرچند مخالف فلسفه بود، اما مدرس معقول فلسفه بود. مبانی ویژه ای در مسائل فلسفی داشت. آن را درس می داد و نظرات ملاصدرا و ملاهادی سبزواری را رد می کرد. «من مختصری درس ایشان را در باب حدوث و قدم رفتم.»   

مرحوم قزوینی در علوم غریبه هم وارد بود. ریاضی [=جبر] می دانست. با علم کیمیا آشنا بود. جنبه های معنوی و علمی از یک طرف و اعتقاداتش به مبارزه با دستگاه حکومت از طرف دیگر از او سنگری ساخته بود که طلاب مبارز به آن پناه می بردند.

***تدریس

دوران طلبگی سیدعلی خامنه ای در مشهد، به پایان خود نزدیک می شد. او زودتر از دیگر همردیفان خود توانست دوره سطح را به پایان ببرد. «تابستان ها که این درس ها تعطیل می شد، پدر درس های جایگزین به جای آن تعیین می فرمود و خود تدریس می کرد. به همین دلیل بود که من بر خلاف اشخاصی که تنها در حوزه های عمومی درس می خواندند و این حوزه ها محرم و صفر و ماه مبارک و قدری هم تابستان تعطیل می شد، وقفه ای در تحصیل نداشتم و لذا هنوز 18 سال را تمام نکرده بودم که تمام دروس سطح را خوانده و درس خارج را شروع کرده بودم.» 

در این دوره؛ تدریس، همراه با درس آموزی سید علی بود و از همان هنگامی که از دبستان فارغ شد، همواره تدریس را، هم به یمن شیوه آموزش در نظام طلبگی، و هم به واسطه علاقه، پی گرفت. هرچند تدریس او با تقریر امثله و صرف میر به دو روضه خوان همشهری آغاز شده بود، اما رفته رفته شکل رسمی پیدا کرد و طلبه ها دور او حلقه زدند. پس از جامع المقدمات، تدریس سیوطی را شروع کرد؛ پس از آن مغنی را. او در تدریس کتاب جواهرالبلاغه که مدتی در مشهد به جای مطول آموزش داده می شد، تبحر داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس