کد خبر 151164
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۳

از 52 فیلم حاضر در شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم ونیز 21 فیلم را زنان ساخته‌اند

به گزارش مشرق به نقل از خبرآنلاین، برگزارکنندگان جشنواره ونیز می‌گویند بالاخره وقت آن شده که نقش کارگردانان زن در دنیای سینما مورد توجه قرار بگیرد.

آلبرتو باربرا مدیر هنری جشنواره ونیز در‌این‌باره گفت: «فکر می‌کنم این نشانه‌ای از گذر زمان است. سینما برای بیش از یک قرن محیطی بسیار مردانه بود. در نهایت حتی سینما هم خلاقیت زنانه را درک کرد.»

جشنواره ونیز امسال با فیلم «بنیادگرای ناراضی» به کارگردانی میرا نائیر در بخش خارج از مسابقه آغاز شد.
 
از 18 فیلمی که در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره امسال برای دریافت جایزه شیر طلایی رقابت می‌کنند، چهار فیلم را زنان کارگردانی کرده‌اند. این در حالی است که ماه مه پیش هیچ یک از فیلم‌های بخش مسابقه اصلی جشنواره کن ساخته زنان نبود.
 
باربرا گفت: «ما برای کارگردانان زن سهمیه تعیین نکردیم. فیلم‌ها را بدون هر نوع پیش‌داوری انتخاب کردیم و بعدا متوجه شدیم یک‌سوم آن‌ها ساخته زنان هستند.»
 
نائیر در یک کنفرانس با این موضوع در ونیز گفت او همیشه به پتانسیل زنان اعتقاد دارد و زن بودن هیچ‌وقت مانعی در برابر کارش نبوده است.

این فیلمساز هندی گفت: «من فراتر از جنسیت هستم و از هنر الهام می‌گیرم.»
 
گروهی از فیلمسازان زن حاضر در کنفرانس به این نکته اشاره کردند که تک بودن حس خوبی به آن‌ها نمی‌دهد و صرفا می‌خواهند در این بخش دشوار مانند مردان با آن‌ها برخورد شود.
 
زو کاساوتیس دختر جان کاساوتیس بازیگر و کارگردان آمریکایی و جینا رولندز بازیگر که با فیلم کوتاه «توالت بانوان» در لیدو حضور دارد، گفت: «به نظرم اینکه بگوییم من یک کارگردان زن هستم، خودش نوعی ایجاد محدویت است.»

کاساوتیس که بیش از همه برای فیلم «Broken English» در 1997 شهرت دارد، افزود: «همه کسانی که می‌کوشند یک فیلم بسازند، کار بسیار سختی پیش رو دارند. به نظرم هر چقدر سریع‌تر این مسئله را که ما کارگردانان زن هستیم، کنار بگذاریم، شانس بیشتری خواهیم داشت.»
 
جادا کولاگرانده کارگردان و همسر ویلم دافو بازیگر کهنه‌کار آمریکا گفت شرایط در ایتالیا بسیار متفاوت با آمریکاست.
 
او که با یک فیلم کوتاه در لیدو حضور دارد، در‌این‌باره گفت: «در ایتالیا تنها پنج یا شش درصد کارگردانان، زن هستند. فکر می‌کنم باید توجه بیشتری به این مسئله داشته باشیم، چون واقعا یک مشکل است.»
 
کولاگرانده ادامه داد: «زنان بردگان یک پیش‌داوری هستند که روی توانایی ذهنی آن‌ها تاثیر می‌گذارد.»

در حالی که بازیگران زن اغلب ستاره فرش‌های قرمز در هالیوود یا کن هستند، کارگردانان زن همچنان در جشنواره‌های بین‌المللی حضوری کم‌رنگ دارند.
 
ژیل ژاکوب رئیس جشنواره کن گفت شرم‌آور است که تاکنون تنها یک زن - جین کمپیون («پیانو») - برنده جایزه نخل طلایی شده است.
 
تی‌یری فرمو مدیر عامل جشنواره کن هم گفت: «این سئوالی نیست که ما هر سال در ماه مه در جشنواره کن از خودمان بپرسیم. این سئوالی است که در تمام سال باید مطرح شود.»
 
چهار زنی که امسال در جشنواره فیلم ونیز برای جایزه شیر طلایی رقابت می‌کنند، فرانچسکا کومنچینی («Un Giorno Speciale»)، جسیکا وودورث («La Cinquieme Saison»)، راما برشتین («خلاء را پر کن») و والریا سارمینتو («Linhas de Wellington») هستند.

لوکرشیا مارتل کارگردان، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس آرژانتینی گفت این همه جار و جنجال درباره زنان کارگردان برای او قابل درک نیست، چرا که در آرژانتین از دهه 1980 تاکنون زنان حضور چشمگیر در دنیای فیلمسازی داشته‌اند.

او گفت: «برای زنان نسل من، کارگردان بودن یا تهیه‌کننده بودن کاملا عادی بود. خیلی وقت‌ها موانع تاریخی به ظاهر عظیم می‌تواند احمقانه و به راحتی قابل تغییر باشد.»

شصت و نهمین جشنواره فیلم ونیز 29 اوت تا 8 سپتامبر (8 تا 18 شهریور) برگزار می‌شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس