مسکو

وزارت امورخارجه روسیه سفیران آلمان، دانمارک و سوئد را به دلیل نبود نتیجه‌گیری کافی در تحقیقات بر سر انفجار سال گذشته در خطوط لوله نورد استریم احضار کرد.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، وزارت امورخارجه روسیه امروز پنجشنبه اعلام کرد که سفرای آلمان، سوئد و دانمارک را در اعتراض به نبود نتیجه گیری کامل در تحقیقات انجام شده برای شناسایی عاملان انفجار خطوط لوله گاز نورد استریم احضار کرده است.

انفجار در خطوط لوله نورد استریم ۱ و ۲ در سپتامبر سال گذشته (شهریور ۱۴۰۱) رخ داد؛ خط لوله ای که از طریق دریای بالتیک، روسیه را به آلمان متصل می کند.

این انفجارها در مناطق اقتصادی سوئد و دانمارک رخ داد. هر دو کشور اروپایی مزبور اعلام کردند که این انفجارها عمدی بوده اما هنوز عاملان آن مشخص نشده است. پس از این حادثه دولت های استکهلم و کپنهاگ با همراهی برلین در حال بررسی عوامل این حادثه هستند.

اما وزارت امورخارجه روسیه در بیانیه‌ای هر سه کشور را متهم کرد که به عمد وارد تحقیقات برای شناسایی عاملان این انفجار شده تا مسئولان حادثه را مخفی نگهدارند.

این وزارتخارجه در ادامه افزود که از ماهیت مبهم این تحقیقات و امتناع این سه کشور از تعامل با روسیه ناراضی است.

همزمان وزارت امورخارجه دانمارک ضمن تائید احضار سفیرش در روسیه گفت که مقامات دانمارک با همراهی آلمان و سوئد به تحقیقات خود ادامه می‌دهند.

به نوشته رویترز، پس از انفجار خطوط لوله نورد استریم در تابستان سال گذشته، آمریکا و ناتو این حادثه را اقدامی خرابکارانه خواندند، اما مسکو غرب را مقصر این انفجار دانست. هرچند تاکنون هیچ یک از طرفین مدرکی برای اثبات ادعای خود ارائه نکرده اند.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه خود خاطرنشان کرده است که مسکو به تلاش خود ادامه خواهد داد تا اطمینان یابد که آلمان، دانمارک و سوئد تحقیقات کامل را با مشارکت روسیه انجام می دهند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس