جمله تکان‌دهنده‌ مادر شهید به استاد قرائتی درباره حجاب/ تبلیغ در پادگان طاغوت با کاهو و سکنجبین

حجت‌الاسلام قرائتی، اخیراً در یک سخنرانی قابل تأمل تأکید کرد: اتاق کار هیچ مدیرکلی نباید شکیل‌تر از نمازخانه باشد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

نماینده مجلس: دولت باید نظارت خود بر بازار را دوچندان کند

مأموریت جدید وزارت اطلاعات برای داخل کشور/ نماینده مجلس: دولت باید نظارت خود بر بازار را دوچندان کند

جبار کوچکی‌نژاد، نماینده رشت و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا درباره گرانی‌ها گفته است: معتقدم کالاهایی که در اختیار دولت است؛ دولت باید تلاش کند که تولید و توزیع این کالاها را کنترل و نرخ آن را با همان نرخ سال ١۴٠٠ حفظ و بعد به سایر بخش‌ها امر و نهی کند. وقتی خود دولت قیمت‌ها را افزایش می‌دهد به طور قطع بخش خصوصی نمی‌تواند تابع سیاست‌های کاهش تورم باشد.

وی با اشاره به افزایش‌های قیمت خودرو در ابتدای سال، تصریح کرد: شاهد آن بودیم که قیمت‌ها در بازار خودرو به یکباره افزایش پیدا کرد. هر چند که در چند روز اخیر قیمت‌ها در این بازار نزولی بود اما آثار افزایش قیمت خودرو ماندگار بود و به سایر بازارها هم سرایت کرد و قیمت‌ها را یکجا بالا برد. در این شرایط اقتصادی، دولت باید مراقبت‌ها را بیشتر و از سوی دیگر باید نظارت خود را در بازار داخلی دو چندان کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: در حال حاضر قیمت دلار به یک ثبات نسبی رسیده. دولت برای افزایش انواع قیمت کالا هیچ توجیهی ندارد و حداقل در بخش‌های خدماتی مانند تعرفه‌های آب، برق و گاز می‌تواند مراقب کنترل قیمت‌ها باشد.[1]

*آنچه که در صحبت‌های آقای کوچکی‌نژاد خاصّه در بخش تأکید بر نظارت دولت بر بازار مطرح شده؛ پیش از این نیز بارها و بارها از سوی دلسوزان و عقلا به دولت هشدار داده شده بود.

هشدارهایی که به هر دلیلی اجرا نشده‌اند و رسیده‌ایم به امروزی که "گرانی بیقاعده" معیشت و زندگی مردم را آزرده است.

جالب آنکه مثلا تأکید کوچکی‌نژاد بر ضرورت دوچندان شدن نظارت دولت بر بازار و قیمت‌ها در حالی است که وزیر کشور دولت آقای رئیسی اخیراً گفته است: دولت قصد دخالت در قیمت‌ها را ندارد و فقط در مواردی مجبور می‌شود![2]

***

با "مدیران ناکارآمد" برخورد امنیتی می‌شود

مأموریت جدید وزارت اطلاعات برای داخل کشور

مأموریت جدید وزارت اطلاعات برای داخل کشور/ نماینده مجلس: دولت باید نظارت خود بر بازار را دوچندان کند

رسا گزارش داد: حجت‌الاسلام والمسلمین خطیب، وزیر اطلاعات، اخیراً طی سخنانی در همایش دادستان‌های کل کشور گفته است:

"وزارت اطلاعات در سال ۱۴۰۲ نهایت تلاش خود را در جهات مختلف از جمله مبارزه با رژیم صهیونیستی، مبارزه با تروریسم، مبارزه با نفوذ و جاسوسی و همچنین مبارزه با فساد و ناکارآمدی، در عین توجه به صیانت دارایی‌های انسانی و امکاناتی و آفند نسبت به دشمن، به کار خواهد گرفت و امیدواریم که مجموعه‌های اطلاعاتی در سال جاری بتوانند با کمک قوه قضائیه نقش جدی‌تری از خود بروز بدهند."[3]

*نکته بسیار مهمی که در این سخنان وزیر اطلاعات به چشم می‌خورد؛ عزم وزارت اطلاعات برای ورود به مقوله "برخورد با ناکارآمدی" است.

با رصد ما این نخستین بار است که می‌شنویم مقوله "ناکارآمدی و سوء مدیریت" نیز بصورت علی‌الاطلاق بعنوان عرصه مبارزاتی وزارت اطلاعات و سربازان گمنام امام زمان(عج) تعریف شده است.

وزیر اطلاعات چند روز قبل نیز در سخنانی با تکرار همین معنا گفته بود: دستگاه‌های نظارتی، اطلاعاتی و امنیتی ناکارآمدی را رصد کرده و در کنار مقابله با نفوذ و فساد مقابله با ناکارآمدی را در دستور کار داده‌اند.[4]

ورود نیروهای امنیتی به عرصه مبارزه با ناکارآمدی از آن حیث واجد اهمیت ویژه است که "ناکارآمدی" الزاما یک مسئله‌ی مشابه با سایر دستور کارهای وزارت اطلاعات نیست.

ناکارآمدی یکی از حیطه‌هایی است که اگرچه موجب اضرار بسیاری به آبروی نظام و معیشت مردم طی سال‌های گذشته شد لکن عملا از حیث برخورد امنیتی با هیچ مانعی مواجه نبود. کما اینکه همچنان هم نیست!

ما هنوز شاهد قوانینی هستیم که اگر اجرا شوند تأثیرات بزرگ و البته سریعی را بر معیشت مردم خواهند گذاشت اما به هر دلیلی اجرا نمی‌شوند و کسی هم به سبب این "ترک فعل" مؤاخذه نشده است.

ما شاهد برخی تصمیمات مجلس‌آرا از سوی برخی مسئولان هستیم که برای "نمایش اجرا" اتخاذ می‌شوند و هدفشان دور زدن قانون و اجرا نکردن آن از ترس قهر قشر ثروتمند یا هجوم توییتری است.

ما به رأی‌العین می‌بینیم که نبود نظارت بر بازار سبب حاکم شدن سودپرستی بعنوان قیمت‌گذار اصلی بازار شده است و البته نه تنها کسی هم نیست که مقابل این ولنگاری آشکار بایستد بلکه شاهدیم برخی مسئولان همچنان با افتخار اعلام می‌کنند که نمی‌خواهند بر بازار نظارت کنند.

لذاست که باید به این راهبرد جدید در وزارت اطلاعات امیدوار بود.

از حیث اقتراح نیز باید اشاره شود که برخورد با ناکارآمدی نیازمند پیوست‌های دقیق است.

به این معنی که مردم باید همانطور که اثر برخوردهای امنیتی وزارت اطلاعات را در افزایش ضریب امنیت و دستگیری جنایتکاران و جواسیس دیده‌اند؛ اثر برخورد با ناکارآمدی را هم ببینند و مثلا دقیقا لمس کنند که ورود جان‌فداهای گمنام اسلام و ایران به عرصه مبارزه با ناکارآمدی؛ کدامین تأثیرات را در کاهش گرانی بیقاعده، کاهش اجاره‌های گران مسکن، صفر شدن بی‌نظمی در بازار خودرو و کاهش حماقت‌های مدیریتی برخی مسئولان خواهد داشت؟

باید به استقبال مأموریت جدید وزارت اطلاعات رفت.

***

کنایه قرائتی به اتاق کار برخی مدیران

مأموریت جدید وزارت اطلاعات برای داخل کشور/ نماینده مجلس: دولت باید نظارت خود بر بازار را دوچندان کند

حجت‌الاسلام و المسلمین، محسن قرائتی، خطیب و مفسّر برجسته قرآن کریم اخیرا طی سخنانی در اجلاس نماز در استان مرکزی که خبرگزاری ایرنا آنها را منتشر کرد، گفته است:

"اتاق کار هیچ مدیرکلی نباید شکیل‌تر از نمازخانه باشد و تلاش شود تا بهترین و مناسب‌ترین فضاها برای اقامه نماز اختصاص یابد."[5]

*نکته مورد اشاره استاد قرائتی در واقع یکی از رموز اهمیت‌یافتن بیشتر نماز در جامعه اسلامی است. رمزی که با اهتمام مدیران؛ به جامعه مخاطب این پیام را مخابره می‌کند که نماز همواره در ارجحیّت نسبت به هر چیزی است.

متأسفانه دیده می‌شود که مکان اقامه نماز در برخی ادارات دولتی در زیرزمین یا در بخش‌های اضافی ساختمان در نظر گرفته شده است که این مسئله قطعا موجب وهن نماز است.

***

1_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1359435

2_ mshrgh.ir/1491074

3_ rasanews.ir/003588

4_ http://fna.ir/3cbpue

5_ https://irna.ir/xjMvNw

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    12 1
    ببینیم و تعریف کنیم
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    18 2
    بزرگترین ناکارآمدی که الان گریبان همه مردم را گرفته ، نساختن مسکن و افتخار به آن در زمان عباس آخوندی بوده !
    • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
      8 1
      موتور اصلی تولید مسکن بخش خصوصی است بر خلاف تصور عموم مردم سال هاست سرمایه گذاری در ساخت و ساز با توجه به هزینه های سنگین و انواع عوارض و مالیات و چند سال زمان و مشکلات دریافت مجوز و ...... در مقابل سرمایه گذاری راحت در دیگر بازارها جذاب نیست کافیست یک بار برای دریافت مجوز ساخت و خانه سازی اقدام کرده باشید تا متوجه شرایط سخت ساخت مسکن شوید
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    5 0
    مقابله با ناکارآمدی !!!من ازاین جمله تعجب کردم .یک نکته ایی بگویم مقابله کردن را باید درقوانین جستجو کرد نه درافراد ناکارآمد شبیه بهمین موضوع قوانینی که دربودجه میاید مثل موضوع بازنشستگی وسن آنها،من این را بتجربه بگویم که برابرمقررات افرادی را دیدم که ازنظرکارآیی وبهره وری تجربیاتی را درطول سی سال کسب کرده بودند با قانون ناکارآمد ازدستشان میدهند ازطرفی تکیه برکارشناس ویا ارشد صرف،هم چاره ساز استمرار دردستگاهها نیست من بعینه افرادی را می شناسم که کارشناس ویا ارشد بودند اما حتی توانایی یک گزارش را نداشتند تازه بکسانی مراجعه میکردند که تجربیات خوبی داشتند وازنظرمدرک قاعدتا باید بازنشسته میشدند آنها التماس میکردند که این افراد گزارش تنظیم وبا امضای همان ارشد ویا کارشناس برروی پرونده برود هنوز این افراد هستند .بخدا قسم فقط مدرک یدک میکشند اما کارایی ندارند ومدیران دستگاهها هم جرات اقدام ندارند بعنوان نمونه عرض کردم .حال ناکآرمدان را باید از مجلس شروع کرد حیف حیف که همیشه خدا باید حرف وسخن بشنویم وتکرار تکرار
  • محمدایوب IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    13 0
    من مخلص دولت ومجلس وغلام نظام اسلامی هستم وبرای آن جان میدهم ولی یک نفر از مسئولینی که ادعا دارد بیاید تو بازار وخیابان سری بزند .اقلام مختلف قیمت سئوال کند ببیند آیا صاحب دارد والله رهاست هرکه هرکه است اختلاف یک جنس یکی می فروشد 10000تومان یکی 50متر انطرف تر می فروشد 20000تومان به قرآن قسم
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    7 5
    حرف مفت بزنید همین جوری کنتر که نمیندازه
    • سروش IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
      3 2
      حرف مفت تو یک شماره انداخت. تربیت مرد عمل در کنار مدیران بی عمل و نالایق سخته!!!! باری رو که در دوره قبل مدیران بی عمل پیرو پاتال بی وجدان مغرور متوهم زمین گذاشتند برداشتن و آوار برداریش به این سادگی ها نیست. کار میبره یه گوشه کارو هم به اندازه خودت بدون نق زدن بگیر. بدون توجه به ماهواره و الخصوص سلبریتی های خائن.
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    6 0
    دستور العمل صادر میشود ولی عدم اجرای آن هیج ضمانتی وجود ندارد برخی از مدیران جهت انجام دستورالعمل و... انقدر توجیه نادرست می نمایند کسی قدرت مقابله با آن را ندارد و...
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    7 1
    کسی که سرش در بخور بخور مشغول باشد وقت نظارت نخواهد داشت
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    2 0
    دولت قیمت خودرو را کنترل کند؟ منظور وزارت صمت است؟ پس شاسی بلندها را کی بگیرد؟؟؟
  • حمیدرضا IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    1 0
    *** وزیر محترم جناب آقای خطیب ... سلام علیکم __ با احترام و آرزوی موفقیت و انجام 100 در 100 امورات آشکار و پنهان آن وزارتخانه عالی ....‌‌چنانچه شرایطی فراهم گردد مباحث قابل بررسی وجود دارد که پیگیری آن در سرعت و دقت و سلامت اثر گذاری بیشتری خواهد داشت .... بطور مثال در آن وزارت خانه محترم افرادی وجود دارند که هنوز دولت تغییر نداشته آنان برای حضور در دولت بعد تن به هر آلودگی می دهند .. در یک پروژه کاری فردی از عوامل حاضر در میدان توسط فردی از بیرون هدایت شد و دقیقا شماره تلفن سوژه تحت رصد را دریافت کرد . شناسایی ای مورد دقیقا یک سوراخ آلوده را نشان خواهد داد .
  • رضا IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    5 3
    مبارزه با ناکارآمدی؟!!! اینجوری که باید کل مسئولین رو بریزید تو دریا.
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
      2 0
      بالاخره باید از یه جایی شروع کرد
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    4 0
    بنظرم کارمندان باب نظر مدیران کارنکنند متهم میشوند واکثر آنها مجبور میشوند مثل ماشین امضاء باشند یا گوشه اداره باشند و اظهار نظر خلاف نظر مدیر نداشته باشند یکی از دلایل مشکلات کشور این می باشد بنظرم بیشتر مدیران عقد دارند از آنها تعریف واهی شود و از طرفی تمام امتیازات کارمندان در اختیار رییس دستگاه میباشد واکثر مافوق ها توجه به گزارش رییس دستگاه و مدیر می نمایند و به نظرات کارمند توجه ندارند و.... انتظار توجه عادلانه به نظرات طرفین
  • علیرضا IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    2 0
    من مرده شما زنده هیچ اتفاقی نخواهد افتاد
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    0 0
    در روبیکا امکان ارسال فایل pdf وجود ندارد. این زشت نیست؟ از پراید هم زشت تره. ___ در پیام رسان بله و بقیه این امکان هست.
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    3 1
    بهمن 88 سازمانهای نظر سنجی امریکا صحت نتیجه انتخابات 88 را تایید کردند
  • غضنفر IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    0 0
    به اقای خطیب وزیرمحترم اطلاعت پیشنهاد میکنم برای مبارزه با ناکارامدی مسئولان یک سربه سازمان اوقاف بزند وببیند چقدرجایگاه مدیران کل اوقاف تنزل پیدا کرده هرمدیر پیر وپاتال یا بازنشسته یا درشرف بازنشستگی ازسازمان تبلیغات را اوردندوشدند مدیرکل
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    3 1
    جناب وزیر اطلاعات، از آموزش وپرورش شروع کنید وغربزدگان و بی غیرت ها را پالایش فرمایید8
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    1 0
    بنا به ترک فعل باشه قریب به اتفاق مسئولین ترک فعل میکنن.اگه باوجدان کار میکردن قطعا وضع مملکت به این درب و داغونی نبود
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    0 0
    جناب آقای خطیب ! با احترام ، لطف کنید نا کارآمدی را ابتداً در وزارت متبوع درمان کرده و سپس به غیر بپردازید ! چرا وزارت اطلاعاتی که منافقین کافر را محو و نابود کرد ، ریگی را در آسمان زمینگیر کرد و .... توان مقابلۀ با مدبران مفسد ، ناکار آمد و ضد خدا و مملکت را ندارد ؟
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    0 0
    مانانراکه گران می‌خریم حاضریم این دوتا کنجد رانپاشند ولی لقمه حرامی که دراضاع چند بار زدن تعداد نان بابت یک عدد توجیب نانوامیرود نرود دولت باید جلوی استفاده کنجد که بهانه دزدی است بگیرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس