کد خبر 1476604
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۰
آیا قند عسل و میوه‌ باعث ابتلا به آلزایمر می‌شود؟

محققان فرضیه جدیدی در مورد نیروی محرکه احتمالی آلزایمر دارند که شامل نوعی قند به نام فروکتوز می‌شود.

به گزارش مشرق، تحقیقات قبلی نشان داده است که فروکتوز موجود در مغز به اجداد ما کمک می کرده تا به دنبال غذا باشند. اما مطالعات جدید نشان می ‌دهد:در دنیای مدرن، تغییراتی که این قند ایجاد می‌ کند در واقع می ‌تواند با بیماری آلزایمر مرتبط باشد.

به گفته محققان، فروکتوز در بسیاری از غذاها مانند میوه ها، سبزیجات و عسل یافت می شود. اما همچنین می تواند توسط بدن به طور طبیعی تولید شود، به عنوان مثال از طریق مسیرهایی که با مصرف رژیم غذایی پر نمک تحریک می شوند.پژوهشگران توضیح می دهند: قند بخش های خاصی از متابولیسم مغز را مهار می کند و مانع از حواس پرتی و توجه به گذر زمان می شود. این عملکرد خاموش کردن برخی از فعالیت‌های مغزی به ما کمک می‌ کند تا روی بقا بهتر تمرکز کنیم و همچنین رفتارهای اکتشافی و ریسک‌پذیر را تحریک می ‌کند که همگی برای جستجوی غذا مهم هستند.

در جدیدترین مطالعه، محققان استدلال می ‌کنند: این «سوئیچ بقا» اکنون به طور دائم روشن است، حتی با اینکه ما دیگر ما روزهای طولانی به دنبال غذا جستجو نمی کنیم. این امر باعث می ‌شود که ما بیشتر از آنچه برای تولید فروکتوز نیاز داریم، غذاهای پرچرب، شیرین و شور مصرف کنیم. دانشمندان معتقدند که این موضوع به نوبه خود می تواند منجر به التهاب در مغز و در نهایت شرایطی شود که باعث بیماری آلزایمر می شود.

ریچارد جانسون (Richard Johnson) نفرولوژیست در مرکز پزشکی دانشگاه کلرادو و پژوهشگر این مطالعات می ‌گوید: ما معتقدیم که در ابتدا کاهش متابولیسم مغزی وابسته به فروکتوز در این مناطق برگشت‌پذیر و مفید بود. اما کاهش مزمن و مداوم در متابولیسم مغزی ناشی از متابولیسم مکرر فروکتوز منجر به آتروفی پیشرونده مغز و از دست دادن نورون با تمام ویژگی های بیماری آلزایمر می شود.

محققان معتقدند که اثرات فروکتوز و محصولات جانبی آن از جمله اسید اوریک درون سلولی، باعث ایجاد پروتئین های مرتبط با بیماری آلزایمر می شود. این اثرات شامل کاهش جریان خون به قشر مغز، هیپوکامپ و تالاموس و افزایش جریان خون در اطراف قشر بینایی است.

به گفته محققان، یکی از راه هایی که ممکن است این اتفاق بیفتد، از کار افتادن سلول های مغزی به نام آستروسیت است که می تواند منجر به تجمع پلاک آمیلوئید مرتبط با آلزایمر شود. محققان همچنین به ارتباط بین عوامل خطر مختلف آلزایمر مانند مصرف الکل و تولید فروکتوز و همچنین بررسی مطالعات حیوانی اشاره می کنند.

جانسون در پایان می‌ گوید: نتایج یک مطالعه جدید نشان داد که اگر موش ‌های آزمایشگاهی را به مدت کافی با میزان بالای فروکتوز تغذیه کنید، پروتئین‌های تاو و آمیلوئید بتا در مغز دریافت می ‌کنند که همان پروتئین ‌هایی هستند که در بیماری آلزایمر دیده می ‌شود. اومی افزاید در ازمایش ها نیز می ‌توان سطوح بالای فروکتوز را در مغز افراد مبتلا به آلزایمر مشاهده کرد. جانسون می ‌گوید: ما معتقدیم که بیماری آلزایمر توسط رژیم غذایی ایجاد می ‌شود.

منبع:ایسکانیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • داریوش IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    1 0
    جوک سال

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس