کد خبر 1476433
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۲
صندوق های اعتصاب چه نقشی در اعتراضات سراسری فرانسه دارند؟

با گذشت نیم قرن از تاسیس صندوق کنفدراسیون دموکراتیک کارگر فرانسه، اولین اتحادیه کارگران بخش خصوصی شد که از صندوق ۱۴۱ میلیون یورویی برای تامین بودجه روزهای اعتصاب اعضای خود استفاده می کند.

به گزارش مشرق و به نقل از الجزیره، صندوق‌های اعتصاب دوباره در فرانسه جهت حمایت مالی معترضان و اعتصاب کنندگان ظهور کردند.

تعدادی از شهرهای فرانسه برای دهمین بار در اعتراض به اصلاحیه پیشنهادی امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه برای افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال، اعتراضات گسترده‌ای را علیه نظام بازنشستگی برگزار کردند.

در این راستا، در جریان تظاهرات «میشل»، راننده کامیون گفت: «ترک کار و شرکت در اعتصاب علیه قانون اصلاح حقوق بازنشستگی دشوار است. بااین وجود من از حرفه خود و آینده فرزندانم دفاع می‌کنم و برای رسیدن به آن هر کاری لازم است انجام خواهم داد».

صندوق های اعتصاب چه نقشی در اعتراضات سراسری فرانسه دارند؟

میلیون‌ها کمک مالی

تعدادی از صندوق‌های اعتصاب به منظور تداوم تظاهرات و حمایت از بخش‌های مختلف آسیب دیده، از طریق یک سیستم ملی، کمک‌های مالی افراد و شرکت‌ها را جمع آوری می‌کند و سپس این کمک‌های مادی را بین اعتصاب کنندگان جهت جبران خسارت مالی و تشویق آنها به ادامه اعتصاب توزیع می‌کند.

«فرانسوا لوارتوفسکی»، دبیر فدرال اتحادیه‌های کارگری «CGT» برای خدمات عمومی، در این باره گفت که هر اتحادیه صندوق مخصوص به خود را دارد، اما همه آنها یک هدف مشترک دارند.

بر اساس گزارش سایت رسمی اتحادیه کارگری، از دهم ژانویه گذشته حدود ۳ میلیون یورو و از زمان تأسیس صندوق اعتصاب و همبستگی در سال ۲۰۱۶ زیر نظر کنفدراسیون عمومی کار حدود ۷ میلیون یورو جمع آوری شده است.

پنجشنبه گذشته، این صندوق مشترک توانست رکورد را بشکند و به لطف ۵ هزار اهداکننده آنلاین، چک یا حواله بانکی، بیش از ۴۰۰ هزار یورو در یک روز جمع آوری نماید.

اتحادیه‌ها امیدوارند از مرز ۳.۲ میلیون یورویی جمع‌آوری‌شده در جریان اعتراضات قبلی به اصلاحات حقوق بازنشستگی سال ۲۰۲۰ عبور کنند.

بیشتر بخوانید:

دوئل ماکرون و معترضان؛ برنده منازعه کیست؟

به گفته رسانه‌های فرانسوی، ذخایر کنفدراسیون دمکراتیک کار فرانسه (CFDT) و صندوق کنفدراسیون اتحادیه نیروی کار حدود ۱۵۰ میلیون یورو است که بار از دست دادن درآمد را برای کارمندانی که در تظاهرات علیه اصلاحات دولتی، دست از کار می کشند، کاهش می‌دهد.

صندوق های اعتصاب چه نقشی در اعتراضات سراسری فرانسه دارند؟

صندوق اعتصاب و همبستگی

صندوق اعتصاب و همبستگی، مطابق با قانون انجمن‌های فرانسه در سال ۱۹۰۱، به کارکنانی که از تبعیض رنج می‌برند کمک می‌کند و هدف آن احیای معنای همبستگی به منظور دفاع از حقوق کارگران در فرانسه است. سه گروه از جامعه از این صندوق بهره مند می‌شوند:

۱- شرکت کنندگان در یک اعتصاب مستمر علیه قانونی که همه کارکنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد یا یک توافق نامه ملی شغلی.

۲- شرکت کنندگان در اعتصاب مستمر در یک شرکت محلی.

۳- قربانیان تبعیض صنفی یا فعالان تحت تعقیب.

این صندوق در پایان ماه مه ۲۰۱۶ در جریان جنبش‌های اعتصابی مرتبط با قانون کار در فرانسه ظاهر شد، زمانی که توانست حدود ۵۵۵ هزار یورو جمع‌آوری کند.

کنفدراسیون عمومی کار (CGT) - برجسته‌ترین اتحادیه کارگری - بر کار این صندوق نظارت می‌کند که شفاف و دموکراتیک است و همه کارکنان اعم از سندیکایی یا غیر اتحادیه می‌توانند با صدور همبستگی مالی از مزایای آن بهره مند شوند.

ابزار مبارزه

«رومن آلتمن»، هماهنگ کننده صندوق اعتصاب در اتحادیه‌های مشترک و یکی از اعضای «CGT» در اظهاراتی فاش کرد که از زمانی که دولت امانوئل ماکرون، ماده ۴۹.۳ را تصویب کرد، کمک‌های مالی به میزان زیادی جمع آوری شده است.

آلتمن گفت که این کمک‌ها تنها به اعضای اتحادیه محدود نمی‌شود، بلکه اعضای غیر اتحادیه‌ای که حداقل دو روز متوالی اعتصاب کرده‌اند، را نیز شامل می‌شود.

در مورد شرکت‌هایی که اتحادیه‌های خاص خود را دارند، این شرکت‌ها می‌توانند درخواستی را به صندوق ارائه کنند تا با توجه به تعداد اعتصاب‌کنندگان و تعداد روزهای مرخصی، مبلغی را که باید به کارکنانشان تخصیص داده شود، ارزیابی کنند و سپس اتحادیه‌ها باید به منظور رعایت تعهدات به ویژه شفافیت در معاملات خود با صندوق، اساسنامه‌ای را امضا کنند.

صندوق های اعتصاب چه نقشی در اعتراضات سراسری فرانسه دارند؟

این سیستم همچنین به کسانی که حقوق پایینی دریافت می‌کنند، در صورت عدم وجود اتحادیه ویژه برای شرکتی که آنها در آن کار می‌کنند، درخواست‌های فردی را رسیدگی می‌کند.

هماهنگ کننده صندوق اعتصاب در اتحادیه‌های مشترک و عضو CGT افزود: چالش در ادامه مبارزه و کنار کشیدن دولت از وضع قانون بازنشستگی یک بار برای همیشه باید به پیروزی ختم شود.

صندوق‌های مختلف

مکانیسم کنفدراسیون دمکراتیک کارگر فرانسه، یک فدراسیون حرفه‌ای کارگری فرانسه که از سال ۱۹۷۳ آغاز به کار کرد، کاملاً با صندوق اعتصابات متفاوت است، زیرا اعضای این صندوق اتحادیه هستند که به صورت دائمی به آن کمک می‌کنند درحالی که صندوق اعتصابات موقتی و فقط حین اعتصابات کمک‌های مالی دریافت می‌کند.

با گذشت نیم قرن از تأسیس صندوق کنفدراسیون دموکراتیک کارگر فرانسه، اولین اتحادیه کارگران بخش خصوصی شد که از صندوق ۱۴۱ میلیون یورویی برای تأمین بودجه روزهای اعتصاب اعضای خود استفاده کرد تا از مزایای آن بهره مند شوند.

صندوق های اعتصاب چه نقشی در اعتراضات سراسری فرانسه دارند؟

شایان ذکر است که حزب «فرانسه وفادار» نیز صاحب یک صندوق اعتصاب ویژه است که از اکتبر ۲۰۲۲ تاکنون توانسته است حدود ۷۰۰ هزار یورو جمع آوری کند، علاوه بر سایر صندوق‌های همبستگی و شاخه‌های محلی اتحادیه‌های کارگری مانند کارگران راه آهن و انرژی و....

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    0 0
    این خبرها بدآموزی داره حاجی به درد فرانسه میخوره نه ماها
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    1 0
    این خبرها بدآموزی داره حاجی به درد فرانسه میخوره نه ماها
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    0 0
    میشه از این صندوق ها تو ایران هم داشت؟
    • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      2 0
      اره میشه از این صندوق ها داشت. فقط بعد از یه مدتی یه اقازاده آش رو با جاش میبره کانادا و به ریش ملت میخنده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس