کد خبر 1475744
تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۷
بخش صنعت ترکیه در زلزله اخیر ۹ میلیارد دلار خسارت دید

وزیر صنعت وفناوری ترکیه اعلام کرد که درجریان زلزله اخیر، به بخش صنعت ۱۱ استان جنوبی این کشور حدود ۱۷۰ میلیارد لیره معادل ۹ میلیارد دلار خسارت وارد شده است.

به گزارش مشرق، مصطفی وارانک با اشاره به ارزیابی خسارت‌های وارد شده به بخش صنعت در مناطق زلزله زده ترکیه گفت: این خسارت به تاسیسات زیرساختی، ساختمانی، ماشین آلات و سهام واحدهای صنعتی فعال در منطقه وارد شده است.

وی با اشاره به آغاز تعمیرات و نوسازی صنایع آسیب دیده از زلزله در مناطق جنوبی ترکیه بیان کرد: در زلزله ۵۰ روز پیش، پنج هزار و ۶۰۰ واحد صنعتی با خسارت سنگین و متوسط آسیب دیده است.

وزیر صنعت و فناوری ترکیه همچنین از تدوین برنامه پرداخت وام حمایت اضطراری به واحدهای آسیب دیده صنعت به منظور تامین و رفع نیازهای فوری شرکت‌های کوچک و متوسط فعال خبر داد وافزود: بسته به اندازه کسب‌وکار و میزان وام‌های کوچک و متوسط، به هر واحد صنعتی تا سقف ۱.۵ میلیون لیر(حدود ۷۹ هزار دلار) وام بدون بهره پرداخت خواهد شد.

وزارت خزانه‌داری و دارایی ترکیه ۱۰ روز پیش خسارت مادی زلزله اخیر در ۱۱ استان جنوبی این کشور را تقریباً ۲ تریلیون لیر معادل ۱۰۳.۶ میلیارد دلار اعلام کرد.

این وزارتخانه، خسارت زلزله به اقتصاد ترکیه را معادل ۹ درصد از تولید ناخالص ملی مورد انتظار برای سال ۲۰۲۳ ذکر و اعلام کرد: خسارت مالی ناشی از زمین لرزه شدید ترکیه که از آن به عنوان «فاجعه قرن» یاد می‌شود، ۶ برابر بیش از زلزله سال ۱۹۹۹ مرمره بوده است.

وقوع زلزله مهیب زلزله ۷.۷ و ۷.۶ ریشتری ۶ فوریه ۲۰۲۳ (۱۷ بهمن ۱۴۰۱) ترکیه و سوریه که جان بیش از ۵۰ هزار نفر را در جنوب ترکیه گرفت، علاوه بر تلفات جانی زیاد، خسارت‌های مالی سنگینی نیز بر پیکره اقتصاد این دو کشور بر جای گذاشت.

به گزارش شبکه خبری تی.آر.تی، در پی این زلزله، بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مجبور به کوچ و مهاجرت از محل زندگی خود به مکانی دیگر شده‌اند.

بنا به اعلام مدیر بانک جهانی، زلزله اخیر در ترکیه بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر از ساکنان ۱۱ استان ترکیه را بی خانمان کرده و یا به محل سکونت آنها خسارت وارد کرده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • CN ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
    8 0
    اینهم نتیجه دزدیدن صنایع مردم سوریه توسط تکفیری‌ها و انتقال و فروش آنها به مالخران ترکیه!
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      0 0
      زنده باد
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
      2 0
      جمهوری آناتولی درست است نه نام فاشیستی و صهیونیستی طورچیه 👍
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    2 0
    اردوغان بوقلمون صفت هرچی سرش بیاد حقشه
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    2 0
    جنوب ترکیه هم جزو شامات بوده که ترکیه غصب کرده بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس