.

دبیر کل حزب الله لبنان با اشاره به اوضاع اقتصادی لبنان تصریح کرد: با توجه به اوضاع اقتصادی و معیشتی دشوار و جهش قیمت دلار، دولت نمی تواند بگوید که نمی تواند کاری انجام دهد.

به گزارش مشرق به نقل از المنار، سید حسن نصرالله در آغاز سخنرانی خود با اشاره به اینکه در این جلسه، درباره الشامی، وضعیت کنونی لبنان، رخدادهای شمال فلسطین اشغالی و اوضاع منطقه صحبت خواهد کرد، گفت: بسیاری از رزمندگان حزب الله به صورت ناشناس زندگی می‌کنند و پس از اینکه از دنیا می‌روند، مردم آنان را می‌شناسد. زمانی که درباره حاج حسین الشامی سخن می‌گوییم، فقط درباره نسل بنیان‌گذار سخن نمی‌گوییم. در این نسل هم فرماندهان و رهبرانی وجود دارند که چارچوب حزب الله را تأسیس کرد و الشامی یکی از این افراد است.

وی در ادامه افزود: حاج حسین در زمره اولین افرادی بود که رهرو انقلاب اسلامی در ایران قبل از پیروزی آن شد و یکی از اولین رهروان امام خمینی (ره) بود. من همواره گفته ام که روند حزب الله از روز اول بر اساس تقوی بنیان نهاده شده است. فرماندهان بنیانگذار حزب الله جان خود در طبق اخلاص گذاشتند، برخی شهید شدند و برخی فوت کردند و برخی دیگر مانند حاج حسین عمر مبارکی آکنده از دستاورد داشتند. حاج حسین عضو شوری حزب الله بود و مسئولیت های برعهده داشت. اولین مسئول در منطقه بیروت بود و پایه ریز تشکلات مالی شد که هنوز از آن استفاده می کنیم. وی در ایجاد جهاد سازندگی مشارکت داشت و در تاسیس بیمارستانها و مراکز درمانی مشارکت داشت.

نصرالله ضمن تمجید از عملکرد الشامی در مسائل مالی مربوط به حزب الله، گفت: حاج حسین از ابتدا روند اجتماعی و هر آنچه به خدمت به مردم و مقاومت و جانبازان بود را برگزید و این روندی بود که جوانی و عمر مبارکش را صرف آن کرد.

دبیر کل حزب الله لبنان همچنین به نقش حاج حسین الشامی در موسسه قرض الحسنه هم پرداخت و از موسسه قرض الحسنه به عنوان یکی از موسسات بزرگ و مهم نام برد و افزود: حزب الله پولی در بانکها ندارد و پولی ندارد که ذخیره یا سرمایه‌گذاری کند. تصمیمات آمریکا و رفتار بانکهای لبنان باعث شد که مردم سپرده‌های خود را خارج کنند و آن را در موسسه قرض الحسنه قرار دهند. موسسه قرض الحسنه متعلق به همه است. هنگامی که موسسه قرض الحسنه به دنبال دایر کردن شعبه ای در مکانی است برخی گروهها مخالفت می کنند و ما خطاب به آنها می گوییم که هرجا که مردم بخواهند ما آنجا هستیم. ما خود را بر احدی دیکته نمی کنیم. موسسه قرض الحسنه به مردم خدمات می دهد. ما دیگران را به تشکیل موسسات مشابه قرض الحسنه تشویق می کنیم و آماده انتقال تجارب خود به آنها هستیم و به ویژه در مرحله دشواری که مردم سپری می کنند، اهمیت دارد.

وی با اشاره به اوضاع اقتصادی لبنان تصریح کرد: با توجه به اوضاع اقتصادی و معیشتی دشوار و جهش قیمت دلار، دولت نمی تواند بگوید که نمی تواند کاری انجام دهد بلکه تدابیری باید اندیشیده شود. همه گروههای سیاسی لبنانی مسئول هستند.

دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه از تعلل گروههای سیاسی درباره اوضاع معیشتی و اقتصادی انتقاد کرد و گفت: از گروههای سیاسی می‌خواهم که بر سر میز مذاکره اقتصادی حاضر شوند تا وضعیت اقتصادی کشور را نجات دهند. بهانه ای برای عدم دعوت به میز مذاکره اقتصادی برای نجات اوضاع اقتصادی وجود ندارد. نجات اوضاع و لیره به طرح فراگیر واقعی نیاز دارد و من منتظر این طرحی هستم که نمی دانم چه زمانی رونمایی می شود.

وی افزود: یکی از عوامل تقویت اقتصاد جذب سرمایه گذاری است و چین آماده اجرای طرحهایی در این زمینه است و بدون تردید اوضاع اقتصادی بهبود پیدا خواهد کرد. در حال کشورهای حوزه خلیج فارس به شرق متمایل شده اند از جمله عربستان که رئیس جمهور چین را به ریاض دعوت کرد و سه نشست برگزار کرد و ارقامی از سرمایه گذاری میلیون دلاری مطرح شد.

نصرالله گفت: چرا در لبنان اینقدر ترس و تعلل است؟ این موضوع فقط به نخست وزیر مربوط نمی شود بلکه به گروههای سیاسی هم ارتباط دارد. کشوری با اقتصاد قوی آماده سرمایه گذاری در لبنان است چرا دربها را نمی گشایید؟ این به بحث و جدل نیاز دارد بلکه به تصمیم شجاعانه سیاسی نیاز دارد.

درباره موضوع ریاست جمهور لبنان هم اعلام کرد: رایزنی های ادامه دارد و امیدواریم که آرامش منطقه ای و توافق ایران و عربستان در این پرونده کمک کند و این موضوع در درجه اول به داخل مربوط می شود و در خارج فقط فضا مهیا می شود.

نصرالله با تأکید بر اینکه نجات لیره و وضعیت اقتصادی، نیازمند یک طرح فراگیر و چند منظوره اصلاحی است، تصریح کرد: باید از وضعیت جدید منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده کرد. چرا نباید به سمت چین برویم؟ یکی از مهمترین راههای تقویت اقتصاد، جذب سرمایه‌گذاری است. نمی‌گویم جلب کمک؛ زیرا آمریکاییها اجازه این کار را نمی‌دهند. چین، آماده سرمایه‌گذاری در لبنان است.

وی اعلام کرد: پیشتر درباره چرخش به شرق سخن گفتیم، ولی برخی از گروههای سیاسی این مسئله را به تمسخر گرفتند. عربستان و امارات، کشورهای حاشیه خلیج فارس و بیشتر کشورها به سمت شرق گرایش پیدا کرده‌اند. سعودی، رئیس جمهور چین را به ریاض دعوت کرد. کشورهای عربی نیز نشستی با وی برگزار کردند. چرا ما در لبنان از این مسئله می‌ترسیم و تعلل می کنیم؟

وی درباره تحولات شمال فلسطین اشغالی هم تصریح کرد: در حادثه شمال فلسطین اشغالی دشمن آشفته شد و بسیاری به سکوت حزب الله اشاره کردند و سکوت ما در راستای جنگ روانی با دشمن است و ما مسئول پاسخ دادن به آنچه دشمن را کلافه کرده است، نیستیم و برخی مواقع واکنش ما در نپرداختن به موضوع است.

نصرالله گفت: امروز اسرائیل در بحران به سر می برد و در تاریخ این رژیم غاصب تاکنون اینقدر سستی، بحران، آشفتگی، کشمکش داخلی، یاس و بی اعتمادی نبوده است. آیا وزیری در کابینه ای که به دنبال برقراری روابط با کشورهای عربی است می گوید که ملت فلسطین وجود نداشته است یا حواره باید محو شود؟ هنگامی که تا این اندازه حماقت در میان سران صهیونیست وجود دارد می فهمیم که پایان این رژیم نزدیک شده است و علت تهدید ما هم به زوالش مربوط می شود.

دبیر کل حزب الله لبنان تاکید کرد: مقاومت در لبنان بر سرعهدش است و هر حمله به هر انسانی در اراضی لبنان چه لبنانی باشد چه فلسطینی یا اتباع دیگر یا حمله به هر منطقه لبنان با واکنش کوبنده و سریع ما روبرو خواهد شد.

نصرالله درباره یمن هم گفت: از روز اول جنگ علیه یمن ما در کنار ملت یمن بوده ایم و این موضعی است که ما به آن افتخارمی کنیم و در حال حاضر ما از هرگونه راهکاری که به حل بحران یمن منجر می شود هم حمایت می کنیم. امیدواریم که روند اوضاع یمن به پایان جنگ و محاصره و بازگشت یمن به ملت یمن منجر شود.

درباره سالروز جنگ آمریکا علیه عراق هم گفت: در چنین روزهای در بیست سال قبل، حمله آمریکا به عراق رخ داد و این جنگ قرار بود که سرآغاز جنگ علیه ۶ کشور دیگر از جمله سوریه، لبنان، ایران، سومالی و لیبی باشد. عراق به برکت مقاومت عراق آزاد شد. اشغالگرانی که آمده بودند که در این کشور بمانند پس از هشت سال به علت ضربات فرسایشی روزانه بیرون رفتند.

وی افزود: مقاومت عراق و پایداری ایران پروژه آمریکا در منطقه را به شکست کشاند. چالشها در برابر ملت عراق در مقابله با نفوذ آمریکا همچنان وجود دارد.

دبیر کل حزب الله لبنان تاکید کرد: به همه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان را تبریک می گویم. این ماه فرصتی الهی است و از همه می خواهم که از آن استفاده معنوی و ایمانی و اجتماعی را ببرند.

وی در پایان گفت: با حاج حسین الشامی عهد می بندیم که راهش را ادامه خواهیم داد تا اهدافی که به خاطر آن فداکاری صورت گرفته است، محقق شود و هر اندازه که چالش باشد خللی در ما ایجاد نخواهد کرد و دستاوردهای شما پابرجا خواهد ماند و ادامه خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
    4 0
    برجام درست بشه
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
    0 3
    دست شما درد نکنه
  • US ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
    0 2
    ایران لبنان
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
    1 1
    آماده باشید
  • حمیدرضا IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
    0 6
    یک موی این جوانمرد به کل هیکل روحانی وخاتمی وغربگدایان سفیه شرف دارد!
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
    3 2
    در پناه امام عصر عج
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
    0 4
    باکو قطعه ای از حرم (ایران) است که به‌ اشغال یزیدیان افتاده است.
  • سلام یا مهدی IR ۰۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۳
    0 6
    برای سلامتی سید مقاومت:اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۳
    1 6
    خدا حفظت کنه سید
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۳
    0 1
    🥀پرچم حسین را در باکو پایین کشیده اند، 🥀هل من ناصر ینصرنی🥀
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۳
    0 2
    درود بر شما
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
    0 1
    بله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس