1

محمد خاتمی که پیش از این با جریان موسوم به «زن، زندگی، آزادی» اعلام همبستگی کرده بود، در بیانیه جدید خود اقدام به طرح ادعای کذب در مورد واکنش نهادهای امنیتی به موضوع مسمومیت دانش‌آموزان کرده است.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

*******

روزنامه‌های امروز سه شنبه ۲۳ اسفندماه در حالی چاپ و منتشر شد که بیانات رهبر انقلاب در دیدار با رئیس‌جمهور بلاروس، عقب نشینی دلار، ارزیابی توافق ایران با عربستان و طرح تازه خودرویی در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس و هیئت همراه عصر روز دوشنبه با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند. حضور رئیس‌جمهور بلاروس در تهران مورد توجه بسیاری از روزنامه‌ها قرار گرفته است.

روزنامه رسالت در تشریح این دیدار نوشته است:

رهبر انقلاب در این دیدار ظرفیت همکاری‌های دو کشور را بسیار فراتر از سطح کنونی دانستند و تاکید کردند: باید با استفاده از روحیه و اراده‌ای که در دو طرف برای عملی کردن توافق‌ها وجود دارد، سطح روابط افزایش چشمگیری یابد. ایشان با اشاره به مشترکات فراوان ایران و بلاروس، یکی از این اشتراکات را تحریم‌های قلدرمابانه آمریکا و برخی کشورهای غربی برشمردند و افزودند: کشورهایی که مورد تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند باید با همکاری یکدیگر و با تشکیل یک مجموعه مشترک، حربه تحریم را از بین ببرند و ما معتقدیم این کار شدنی است.

بیاینات رهبر انقلاب در تشکیل بلوک ضد تحریمی(هاب مقاومت) قابل توجه است، در طول ۴۴ سال گذشته، انقلاب اسلامی با هدایت امامین انقلاب اسلامی و بهره‌گیری از سرمایه انسانی متعهد و متخصص (نیروهای مسلح و بسیج عظیم مردمی) توانسته است از انواع تهدیدات پیچیده، متراکم، پرحجم و توطئه‌ها و بحران‌های امنیتی و دفاعی، به فضل الهی عبور کند و با تشکیل جبهه مقاومت، هیمنه پوشالی استکبار جهانی را شکسته و ضریب تأثیر آن‌ها را در همه مؤلفه‌های قدرت، کاهش داده و شعاع اثر خود را در منطقه و جهان گسترش دهد. استمرار این حرکت متعالی، با هدایت مقام معظم رهبری- مدّظله‌العالی، با طراحی و تدوین و صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به عنوان نسخه جهانی شدن انقلاب اسلامی، به سوی ایجاد تمدن نوین اسلامی و پایه‌گذاری حاکمیت اسلام بر جهان، می‌تواند پیوست بین‌لمللی نیز داشته باشد، در دوران گذار از پیچ تاریخی «هاب مقاومت» نه تنها یک بازیگر، بلوکی در برابر نظام تک قطبی است.

ابتکار عمل رهبر انقلاب در تشکیل «بلوک ضدتحریم» نشانه چیست؟/ اصرار لیدر اصلاحات برای تَکرار دروغ!

برنامه چیــــن برای خلیج‌فارس

توافق ایران و عربستان همچنان سوژه شماره یک بسیاری از روزنامه‌ها است، روزنامه هم‌میهن نوشته است:

دولت‌های حاشیه خلیج‌فارس، به‌رغم ثروت‌شان، همچنان برای تأمین مالی توسعه‌شان، نیاز به سرمایه خارجی دارند. در سمت غربی خلیج‌فارس، عربستان سعودی و امارات متحده عربی مشغول برنامه‌های بلندپروازانه‌ای هستند که به اقتصادشان تنوع ببخشند و اتکایشان به صادرات سوخت‌های فسیلی را کاهش دهند. بهترین این پروژه‌ها، نقشه گسترده «چشم‌انداز ۲۰۳۰» محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی است که در ۲۰۱۶ شروع شد. حتی اگر ساختار بازار با تأثیر گرمایش زمین بر تقاضاها به هم نریخته بود، باز هم زمانی می‌آمد که این دولت‌ها ذخایر نفتی‌شان را تمام می‌کردند. در نتیجه، احتیاط، تنوع می‌طلبد. برای مواجهه با این روندها، دولت‌های منطقه به دنبال چین هستند که بدهی‌شان را بخرد و در زیرساخت، توسعه صنعتی و تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کند.

در ادامه این گزارش ترجمه شده آمده است:

ایران دلایل قانع‌کننده سیاسی و دیپلماتیک دارد که واردات نفت و سرمایه‌گذاری چین را به خود جلب کند. ایران، تحت فشار ایالات متحده و تحت تأثیر دمدمی‌مزاجی اروپا نیاز به شریکی دارد که ظرفیت پس‌زدن فشار غربی و ایجاد حفاظی برای ایران در مقابل اثرات این فشار را داشته باشد. چین که کم‌کم به سمت نظام مالی جهانی جایگزینی تنظیم‌شده با یوآن چین می‌رود، شریک ایده‌آلی برای ایرانی خواهد بود که در میان تحریم‌های اقتصادی غربی غوطه‌ور است.

ابتکار عمل رهبر انقلاب در تشکیل «بلوک ضدتحریم» نشانه چیست؟/ اصرار لیدر اصلاحات برای تَکرار دروغ!

روزنامه اصلاح‌طلب آرمان امروز در گزارشی با عنوان «ریاض میزبان آشتی کنان خلیج فارس» می‌نویسد:

الگوی توسعه چین نقش موثری در روند اقتصاد منطقه‌ای و جهانی داشته است. چین توانست قالب‌های ایدئولوژیک و انگیزش‌های راهبردی خود را با شکل‌ بندی‌های ساختاری اقتصاد جهانی پیوند دهد. چین در دو دوران تاریخی انگاره‌های متفاوتی برای نقش‌ یابی در سیاست، اقتصاد و نظم جهانی ایفا کرد. در مرحله آغازین نشانه‌هایی از تلاش انقلابی معطوف به مقابله با نظم اقتصادجهانی به‌وجود آمده بود. در مرحله دوم کنش انقلابی ماهیت سازنده و اثرگذار در اقتصاد جهانی و منطقه‌ای داشته است. الگوی چین برای بسیاری از کشورهای انقلابی از این جهت اهمیت دارد که قالب‌های نقش‌یابی منطقه‌ای بر اساس الگوی کنش سازنده و همکاری‌جویانه را منعکس می‌سازد.

میانجی‌گری چین در بازسازی روابط ایران و عربستان بر اساس‌ سازوکارهای اقتصاد و سیاست جهانی شکل گرفته است. به همین دلیل می‌توان میزان اثربخشی آن بر اقتصاد سیاست و امنیت منطقه‌ای را نسبتا پایدار و تعیین‌کننده دانست. چنین فرآیندی، شکل جدیدی از دیپلماسی و سیاست خارجی در کنش تعاملی ایران با قدرت‌های بزرگ و بازیگران منطقه‌ای را فراهم می‌سازد.

ابتکار عمل رهبر انقلاب در تشکیل «بلوک ضدتحریم» نشانه چیست؟/ اصرار لیدر اصلاحات برای تَکرار دروغ!

روزنامه شرق نیز در گزارشی خبری با عنوان هوای تازه در دیپلماسی نوشته است:

جمعه گذشته با خبر غافلگیرکننده امضای توافق میان ایران عربستان و بازگشایی سفارت‌های دو کشور در کمتر از دو ماه دیگر همراه شد که اثرات مثبت آن همچنان ادامه دارد و بعد از بحرین، مادیو و لیبی نیز به این توافق روی خوش نشان دادند و از تمایلشان برای ازسرگیری رابطه با ایران گفتند. بسیاری از کشورها ازجمله روسیه نیز به استقبال از این توافق رفتند تا کلید دیپلماسی به راه‌حلی برای ایران در چالش‌های جدی اقتصادی برآمده از تحریم‌ها و قطع روابط با دنیا باشد.

ابتکار عمل رهبر انقلاب در تشکیل «بلوک ضدتحریم» نشانه چیست؟/ اصرار لیدر اصلاحات برای تَکرار دروغ!

روزنامه کیهان نیز در یادداشتی با عنوان «میزی که ایران چید؛ همه منهای آمریکا» می‌نویسد:

محافل غربگرا که این بار توافق با عربستان را بهانه کردند، نمی‌خواهند ببینند رشته تحولات از دست آمریکا در رفته و خارج از نظم مطلوب او اتفاق می‌افتد. بنابراین انبوه تحلیل‌هایی از این دست را نمی‌بینند: «رویترز: توافق تهران- ریاض، سیلی بر صورت دولت بایدن بود»؛ «یدیعوت آحارنوت: واشنگتن، ‌بار دیگر متحمل سیلی شد»؛ «وبسایت آمریکایی وُکس: توافق تهران-ریاض، نمایانگر خاورمیانه پسا آمریکایی است»؛ «باربارا اسلاوین، تحلیلگر آمریکایی: این تحول، دو گروه را سرخورده می‌کند: حامیان تغییر حکومت در ایران و اسرائیل»؛ «مارک دوبوویتز، رئیس‌بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها: این توافق، ضربه جدی به دولت آمریکاست»؛ «میشل پل خبرنگار رادیو فرانسه در اسرائیل: برآیند نگاه رسانه‌های اسرائیل به این توافق، یک خبر بد و سیلی واقعی به دولت تل‌آویو است»؛ «گیوم نودَن خبرنگار رادیو فرانسه در آمریکا: واشنگتن در قبال این توافق، شگفت‌زده و منفعل است.»

ابتکار عمل رهبر انقلاب در تشکیل «بلوک ضدتحریم» نشانه چیست؟/ اصرار لیدر اصلاحات برای تَکرار دروغ!

اصرار خاتمی بر دروغ

محمد خاتمی که پیش از این با جریان موسوم به «زن، زندگی، آزادی» اعلام همبستگی کرده بود، در بیانیه جدید خود اقدام به طرح ادعای کذب در مورد واکنش نهادهای امنیتی به موضوع مسمومیت دانش‌آموزان کرده است.

روزنامه جوان با اشاره به بیانیه خاتمی نوشته است:

خاتمی مدعی شده که «شگفت اینکه نهادها و کسانی که بزرگ‌ترین مسئولیت‌شان نگاهبانی از جان و امنیت و زمینه‌سازی برای رشد فرزندان این مرز و بوم است از کنار حادثه چنان گذشتند که گویی اتفاقی نیفتاده است در حالی که می‌بایست همه توان و تدبیر و امکانات برای ریشه یابی این جنایت بسیج شود و دست‌های ناپاکی که رأساً یا به تحریک دیگران چنین اقدام جنایتکارانه‌ای کردند قطع شود و ریشه این حوادث کنده شود و به جامعه این اطمینان داده شود که به هیچ وجه چنین حوادثی تحمل نخواهد شد.»

ابتکار عمل رهبر انقلاب در تشکیل «بلوک ضدتحریم» نشانه چیست؟/ اصرار لیدر اصلاحات برای تَکرار دروغ!

جوان در ادامه نوشته است:

این شیوه همیشگی اصلاح‌طلبان است که خود را در جایگاه سخنگوی مردم قرار دهند و با دروغ، نهادهای حاکمیتی را متهم کنند، گویی خود هیچ‌گاه در حاکمیت نبوده‌اند! بماند که حتی وقتی خود هم در رأس قدرت بودند، باز ژست اپوزیسیون می‌گرفتند و به جای پاسخگو بودن، در جایگاه شاکی می‌نشستند. نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشور از اولین موارد مسمومیت‌های دانش آموزی، وارد موضوع شدند و به تلاش برای شناخت و رفع موضوع پرداختند، اما گویا متوجه نبودند که باید گزارش عملکرد خود را به خاتمی بدهند تا او بداند که به موضوع ورود کرده‌اند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 3
  • پری مجرد 43 ساله IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    26 11
    لعنت ازلی و ابدی و بی کران خداوند بر شیخ بنفش انگلیسی و شیخ فتنه و مغروق
    • IR ۰۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      3 6
      بجاى اين چرت و پرت گفتن ها برو چند تا عمل زيبائى كن
    • پری مجرد ۴۶ ساله IR ۰۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      5 1
      اوه اوه
    • IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      3 0
      خداوند از نیات همه آگاه است
    • IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      1 1
      بد خواه کسان هیچ به مقصد نرسد .....
    • وحید IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      3 3
      ابراهیم خان کلانترهای یهودی،بهایی از ۲۵۰۰ سال قبل مشغول مسموم کردن ذهن نسل جوان هستند!
    • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      6 3
      شاید بتوان خاتمی را یکی از ارکان و یا حتا امّ الانحراف در فرقه منحطّ اصلاح طلبان تهوع آور دانست!!!
    • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      6 1
      این بدیختها هم دنیا رو باختند و هم آخرت رو. حالا هی دست و پا میزنن.
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    1 1
    ضد تحریم
  • حمیدرضا IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    6 1
    ممدچاخان یه مهره سوخته هستش ولاغیر!
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    5 3
    به خدا قسم چهره آدما از ذات و درونشون خبر میده. همین خاتمی روز به روز کریه تر میشه. موسوی که دیدنش کفاره داره. بقیه شون هم به همین شکل. اونوقت چهره نورانی آقا، رهبری رو می بینم فقط خدا رو به خاطرم میاره.
    • سيد مجتبى بنيادى IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      3 1
      قربان نفسِت دم شما گرم، عين واقعيت قلم زدى ، محفوظ باشى انشاءالله ،،،،
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    6 3
    اصلاح‌طلبان حتی وقتی خود هم در رأس قدرت بودند، باز ژست اپوزیسیون می‌گرفتند و به جای پاسخگو بودن، در جایگاه شاکی می‌نشستند./// این تکنیک ایناس. یه مشت شیاد خاله زنک درجه 3 که دست عمروعاص رو تو پدرسوختگی از پشت بستن.
  • خسرو IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    2 0
    دائم اعلام میکنند که فلان هکتار زمین به مسکن اختصاص داده شده و از شهر مشهد خبری نیست لذا خدا مستاجرین مشهد را زده است چون مدیران گذشته زمینی در مشهد برای واگذاری نگذاشتند
  • IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    3 3
    ان بخاطر اینکه فراموش نشه .هرکاری حتی سجده اشکار به ابلیسم میکنه تا فراموش نشه.
    • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      0 1
      آدرس و شماره تلفن لطفا؟
  • فریاد IR ۰۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    7 3
    خاتمی اگه فکر مردم هستی فقط گورت گم کن.مردم چطور بگن تو را اصلا ادم حساب نمی کنند.از طرف خودت تز بده.
  • IR ۰۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    4 2
    کار خاتمی اصلاحطلبان مثل بازیگرای سینماست که نظام و حکومت رو مقصر جلوه میدند ولی تو سینمای که همکاران مرد خودشون انواع کثافت کاری ها رو سر دختران مردم در اوردن سکوت میکنن.
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    0 1
    بلوک ضد تحریم
  • علی افصجی IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    3 2
    امام خامنه‌ای فرمود مسمومیت دانش آموزان یک جنایت بزرگ است باید عواملش شناسایی و به اشد مجازات برسند و در این جا دیگر از عفو هم خبری نیست. ضمن این که رئیس جمهور بارها بر پی گیری و مجازات جنایت کاران تاکید کرده و وزیر کشور و نهادهای اطلاعاتی امنیتی و انتظامی را مأمور بررسی و گزارش به مردم شدوزارت کشورو وزارت اطلاعات چندین اطلاعیه صادر کرد و نیز ده ها نفر دستگیر و مورد پیگرد قرار گرفتند و... با این همه خاتمی مرتجع اطلاعیه می دهد بدون این که حداقل یک جست و جوی ساده خبری بکند تا اطلاعیه اش محلی از اعراب داشته باشد اطلاعیه ای که نه خاصیتی دارد و نه به روز است چرا که اصلا نطام به مرحله جمع کردن فتنه علیه دانش آموزان رسیده و ماجرا را حل کرده است. بی خود نیست که غرب وحشی قبله گاه فکری و روانی خاتمی هم در باره ایران اسلامی همین رویه را دارد از ابتدا امام خامنه‌ای فتوا داده اند که تولید و به کارگیری سلاح هسته‌ای حرام است اما غرب وحشی این پرهیز دانشمندان ایرانی از تولید سلاح هسته ای را به نام خود زده و در ده ها اطلاعیه، مصاحبه و نوشتار اعلام می کنند که نگداشتیم ایران به سلاح هسته ای دست پیدا کند! خاتمی نه تنها دروغ می گوید بلکه دروغ را پروبال می دهد همانند همه اصلاحات آمریکایی که دروغی را اختراع کرده و صدها تحلیل نیز بر آن بار می کنند بی آن که حداقل اخلاق انسانی را رعایت کرده باشنداخلاق دینی که در میانشان یافت نمی شود.این حرکت جز کیش شخصیت و خودبزرگ بینی امثال خاتمی نیست که حاضرند روی دروغ سوار شوند اما حق را درطرف مقابل نه تنها نبینند بلکه باطل جلوه دهند این در ادبیات دینی« بی انصافی محض» گفته می شود.همان کاری که ناکثین با فتنه جمل کردند و بی انصافی را در حق امیرالمومنین به اوج رساندند. بی انصافی تنها کالایی است که در بازار مکاره بانی اصلاحات آمریکایی خاتمی یافت می شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس