دعوت عراق از کشورهای منطقه برای مبارزه با تغییرات آب‌و‌هوایی

نخست‌وزیر عراق ضمن اشاره به برنامه‌های دولت برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی خبر داد که بغداد به زودی میزبان نشستی منطقه‌ای برای توسعه همکاری‌ها و هماهنگی‌های مشترک در زمینه آب و هوا خواهد بود.

به گزارش مشرق، «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق، ظهر امروز (یکشنبه)، در نشستی درباره تغییرات آب‌وهوایی در عراق خبر داد که بغداد کشورهای منطقه را به اجلاسی به منظور مقابله با پیامدهای تغییرات آب‌وهوایی دعوت خواهد کرد.

بنابر گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، نخست‌وزیر این کشور گفت: «دولت برنامه‌های خود را که در آن‌ها به حل تغییرات آب‌وهوایی اهمیت ویژه‌ای داده شده، جلو می‌برد. بغداد چند راهکار برای کاهش تبعات اقتصادی، محیط‌زیستی و اجتماعی این تغییرات تعریف کرده است. تغییرات آب‌وهوایی امنیت غذایی، بهداشتی، محیط‌زیستی و امنیت جامعه را تهدید کرده است.»

محمد شیاع السودانی اضافه کرد: «بیش از هفت میلیون شهروند متضرر شدند و مناطق [زندگیشان] با خشکسالی دست و پنجه نرم کرد. اولویت ملی با جلوگیری از تغییرات آب‌وهوایی است. ما در تلاش برای آماده‌سازی چشم‌انداز عراق برای همکاری در زمینه آب‌وهوا تا پایان سال ۲۰۳۰ هستیم. دولت در برنامه‌های خود سعی کرده است مواجهه با پیامدهای تغییرات آب‌وهوایی را در اولویت قرار دهد. امضای چند قرارداد برای ساخت نیروگاه‌های تولید انرژی تجدیدپذیر را پیش می‌بریم تا یک سوم نیاز ما به برق در سال ۲۰۳۰ پوشش داده شود.»

السودانی ادامه داد: «طرح توسعه پوشش طبیعی را با هدف مبارزه با بیابان‌زایی آغاز کردیم که در آن با شرکت‌های جهانی متخصص به‌خصوص در مناطقی که منشأ طوفان‌های شن در داخل کشور هستند، قراردادهای مهمی منعقد شد. استان بصره به علت وضعیت محیط‌زیستی اضطراری خود در اولویت این طرح‌ها قرار دارد. هیأت وزیران به صورت دوره‌ای جلساتی برای پیگیری برنامه آب‌وهوایی عراق و اجرای طرح‌های محیط‌زیستی برگزار خواهد کرد. من کشورهای دوست و همه نهادهای سازمان‌ ملل را به حمایت از عراق در مبارزه با پیامدهای تغییرات آب‌وهوایی دعوت می‌کنم. به منظور همکاری و هماهنگی‌های مشترک، [کشورها را] به یک اجلاس منطقه‌ای که به زودی در بغداد برگزار خواهد شد، دعوت خواهیم کرد.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس