کد خبر 1470946
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹
فاطمه محمدبیگی‌

در حوزه معضلات فرزندآوری در ایران، باید مسائل نگرشی و فرهنگی را به‌عنوان نخستین و اصلی‌ترین دلیل کاهش رشد جمعیت کشور عنوان کرد.

به گزارش مشرق، فاطمه محمدبیگی‌ نایب‌رئیس کمیسیون طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس طی یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت:

در حوزه معضلات فرزندآوری در ایران، باید مسائل نگرشی و فرهنگی را به‌عنوان نخستین و اصلی‌ترین دلیل کاهش رشد جمعیت کشور عنوان کرد. در این زمینه پژوهش‌هایی که پیرامون دلایل کاهش جمعیت انجام شده، نشان از چنین امری دارد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند بسیاری از افرادی که شرایط مالی مناسبی دارند بدون فرزند یا تک فرزند هستند. این امر به‌خوبی روشن می‌کند که بیشتر از مسائل اقتصادی، مسائل نگرشی و فرهنگی، شرایط جمعیتی کشور را تعیین می‌کنند. همچنین سبک زندگی غربی و نوع تغذیه را نیز در افزایش ناباروری باید مؤثر دانست. یکسری از خانم‌هایی که شاغل یا در حال تحصیل هستند، به فرزندآوری و نقش مادری خود توجه کمتری دارند و داشتن فرزندان بیشتر را مانع پیشرفت خود احساس می‌کنند؛ درحالی‌که این القا از سبک زندگی غربی ناشی می‌شود و مادران بسیاری را سراغ داریم که در کنار پرورش فرزندان موفق و صالح، از زندگی اجتماعی پویا و مفیدی نیز برخوردارند. از سوی دیگر، اشاعه فرهنگ خودمحوری و اومانیسم در جهان و نگاه هزینه‌ای به فرزند ازجمله دلایل فرهنگی عدم‌تمایل به فرزندآوری در دوره ما تلقی می‌شود. در فرهنگ اومانیسم که به فرهنگ جوانان کشور ما و بسیاری از کشورهای جهان راه پیدا کرده، فرد مرکز همه افعال و رفتارهای فردی و اجتماعی می‌شود و سبک زندگی اشخاص را به‌ خودمحوری دچار می‌کند.

در این نگرش، فرزند یک هدیه الهی و نعمت زندگی تلقی نمی‌شود و زوجین تمایل دارند زمان و هزینه‌ای را که صرف تربیت فرزندان می‌کنند، برای لذت‌جویی و دستیابی به امیال و آرزوهای مادی خود صرف کنند؛ درحالی‌که در فرهنگ اسلامی و ایرانی فرزندان باعث طراوت و شادابی زندگی پدر و مادر و مهم‌ترین سرمایه‌های اجتماعی جامعه و موجب شادی و گشایش زندگی محسوب می‌شوند.

البته در این میان، بهبود شرایط اقتصادی جامعه را هم نباید از نظر دور داشت؛ زیرا زمینه‌های شکوفایی اقتصادی هم در ایجاد بازار و رونق کسب‌وکار و تأمین مسکن زوجین جوان برای فرزندآوری مهم هستند و همچنین باید اصلاح باورهای فرهنگی جوانان درباره بنیان خانواده را هم ضروری دانست. در حال حاضر حدود ۱۹میلیون جوان در سن ازدواج داریم که به‌دلیل عدم‌برنامه‌ریزی مناسب و تغییرات فرهنگی جامعه و عدم‌ایجاد اشتغال و مسکن مناسب به تجرد تمایل پیدا کرده‌اند. افزایش سن ازدواج جوانان و رغبت نداشتن جوانان به ازدواج از دلایل مهم کاهش فرزندآوری به شمار می‌آید که دلایل فرهنگی و اقتصادی متعددی دارد. اگر این جوانان متأهل شوند، شاهد شورونشاط جامعه و افزایش جمعیت نوزادان و کودکان زیر ۵سال در کشور خواهیم بود که درنتیجه آن بحران جمعیت مهار می‌شود و رونق در زمینه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، علم و فناوری و امیدآفرینی نیز بیشتر می‌شود.

در سال‌های اخیر شاهد هستیم که مسائلی مانند ازدواج سفید و سایر سبک‌های نامتعارف و غیرشرعی زندگی مشترک در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی از سوی غرب و غرب‌زده‌ها ترویج می‌شود که از آفت‌های بنیان خانواده و فرهنگ فرزندآوری جامعه محسوب می‌شوند. ما باید برای این آفت‌های فرهنگی به فکر چاره باشیم و به موازات آن مشکلاتی مانند بیکاری، عدم‌تأمین مسکن جوانان، نبود مشوق‌های اجتماعی، اقتصادی و... را از سر راه جوانان برداریم تا با رونق و افزایش ازدواج به بهبود فرهنگ جمعیتی و فرزندآوری دست یابیم.

در پایان باید اشاره کرد که فرهنگ حاکم بر فرزندآوری خانواده‌ها را به نوعی جنگ جمعیتی نیز می‌توان تعبیر کرد که علیه کشورمان و برخی کشورها به راه افتاده است. اسناد زیادی وجود دارد که تأیید می‌کند آمریکا و صهیونیسم برای ایران و دیگر کشورهای مسلمان جنگ جمعیتی طراحی کرده‌اند و با تغییر الگوی اجتماعی و فرهنگی خانواده‌ها اهداف خود را محقق می‌کنند. برای خنثی‌سازی‌ و غلبه بر این جنگ جمعیتی ما در درجه نخست به راهکارهای فرهنگی نیاز داریم و در درجه بعدی باید بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی جوانان را مدنظر قرار دهیم. الگوی کم‌فرزندی مناسب زیست‌بوم و منش خانواده ایرانی نیست و عوارضی چون پدیده تک‌فرزندی و سالمندی را به‌دنبال خواهد داشت که قطعا تابلوی آخر آن تنهایی سالمندان و مرگ‌های خاموش خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    1 0
    سلام یه 200 هزار تومان به فیش حقوقت اضافه می شه وگرنه دولت طرح های خوبی داره ولی قابل اجرا کردن نیست دریابیم حداقل حقوق بگیران در ادارات و کارخانه ها با سابقه کاری بالا را که بالای دوفرزند دارند زندگی با تورم 50 درصدی به سختی می گذرد بیستر حمایت کنیم
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    5 0
    قیافه این زنه خودش شبیه جنگ ترکیبیه
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    6 0
    کسی اینو میگه خودش حقوق نجومی یامفت میگیره و تمام فرزندانش با رانت دولتی سرکارن و حق مردمو ضایع کردن و هیچی جز خودشون و جیبشون اهمیتی براشون نداره.
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    0 2
    عین درخت بی ثمر . هی آب و کود داد که آخرش بره کارخانه چوب بری اما درخت میوه دار همه گونه خواستار و ارزش داره حتی ارز هم میاره . فرزند ثروت خانواده است به تجربه وقتی میانسال شدی و فرزند پداشتی و یا کم داشتی میبینی که اگر تعداد شان بیشتر بود پشت و پناه و غمخوار هم بودیم اگر کاری داشتی و یکی نتونست بیاد دیگری میاد و وقتی بزرگ شدند و کاره ای . بوجودشان افتخار میکنی و متوجه میشوی بالاترین ثروت فرزند است هر چه بیشتر بهتر ، از این غفلت و اشتباه مهلک زودتر بدر بیائیم و صاحب فرزندان فراوان شویم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس