کد خبر 1470664
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
رهبر انقلاب - نمایه

در فراگیری آداب زندگی فردی و اجتماعی ملاک و معیار ما باید تبعیت از هدایت الهی و پیروی از بندگان هدایت شده‌ی خدا باشد، نه پیروی از اکثریت و هوس‌های دنیای امروز.

سرویس سیاست مشرق - پیروی از هوس‌های دنیای امروز و اکثریت‌گرایی یکی از آفات جوامع کنونی است که متاسفانه در جامعه‌ی ما نیز برخی عامدانه این تفکر معیوب و آسیب‌زا را ترویج کرده و می‌کنند. مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای در تدبرهای قرآنی و تفسیرهایی که از این کتاب حکیم برای ما شاگردان مکتب قرآن بیان داشته‌اند به این نکته مهم توجه ویژه داشته و دارند:

«یکی از عیوب ما و جوامع ما در طول زمان این بوده است که گاهی فرهنگ خود را متأثر میکردیم از فرهنگ بیگانگان. کسانی این را در میان جامعه‌ی ما و کشور ما به عمد ترویج کردند؛ ما را سوق دادند به سمت زندگی کسانی که دل و جانشان خالی بود از نور معنویت؛ در سبک زندگی، در کیفیت پوشش، در کیفیت راه رفتن، در کیفیت معاشرتها و ارتباطات اجتماعی. اگر هم کسی به آنها اعتراض کرد، گفتند که دنیا امروز اینجوری است. در حالی که قرآن به ما می‌آموزد: «و ان تطع اکثر من فی الأرض یضلّوک عن سبیل الله ان یتّبعون الّا الظّنّ و ان هم الّا یخرصون»[۱]. آنچه که انسان جا دارد آن را فرا بگیرد و اگر لازم بود، از آن تقلید کند، عبارت است از طریق هدایت؛ «صراط الّذین انعمت علیهم»[۲]؛ از خدای متعال میخواهیم که ما را هدایت کند به راه کسانی که به نعمت الهی واصل و نائل شده‌اند؛ این است که باید از آن تبعیت و پیروی کرد. اما اینکه حالا اکثریت مردم دنیا اینجور حرف میزنند، اینجور حرکت میکنند، اینجور رفتار میکنند، ما باید عقل خودمان را، دین خودمان را، هدایت الهی را معیار قرار دهیم برای رد و قبول. امت مؤمن و مسلم آن امت و ملتی است که معیار را از قرآن میگیرد، از هدایت الهی میگیرد؛ این میشود معیار.» [۳]


[۱] . سوره مبارکه الأنعام آیه ۱۱۶ : وَإِن تُطِع أَکثَرَ مَن فِی الأَرضِ یُضِلّوکَ عَن سَبیلِ اللَّهِ ۚ إِن یَتَّبِعونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِن هُم إِلّا یَخرُصونَ. ترجمه: اگر از بیشتر کسانی که در روی زمین هستند اطاعت کنی، تو را از راه خدا گمراه می کنند؛ (زیرا) آنها تنها از گمان پیروی می‌نمایند، و تخمین و حدس (واهی) می‌زنند.

[۲] . سوره مبارکه الفاتحة آیه ۷: صِراطَ الَّذینَ أَنعَمتَ عَلَیهِم غَیرِ المَغضوبِ عَلَیهِم وَلَا الضّالّینَ. ترجمه: راه کسانی که آنان را مشمول نعمت خود ساختی؛ نه کسانی که بر آنان غضب کرده‌ای؛ و نه گمراهان.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    13 7
    احسنت ، واقعأ استفاده کردیم. اگر توجه کنید در اکثر بحث هایی که با غربزده ها میشه و حتی تو بخش کامنتهای همین مشرق، غربزده ها همش ایران رو با کشورهای دیگه مقایسه میکنن و میگن آمریکا اینجوریه، اروپا اونجوری، امارات فلان و.... که طبق فرمایش حضرت آقا، اصلأ به ماچه کجا چجوریه، ما استاندارد های خودمونو برای زندگی داریم!!! از اونطرف تا میگیم تو این سه ماه اول سال میلادی تو آمریکا فقط چند هزار نفر بر اثر تیراندازی کشته شدن و یا نتونستن کرونا رو کنترل کنن و.... ، میگن به ماچه، دلار چند، گوشت کیلویی چند؟؟ !!!!!!!! خوب بالاخره مقایسه بکنیم یا نکنیم؟؟!!
  • علی افصحی IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    5 2
    ظرافتی قرآن دارددرعدم تبعیت ازاکثریت!که اصلاح طلبان فاسد آمریکایی چون بیگانه از قرآننداز درک آن عاجزند.در آیه مورد نظر کلمهٔ «ارض»یعنی کره زمین آمده نه جامعه اسلامی. درجامعه اسلامی مشخص است وقتی اکثریت مسلمان اند و تابع شریعت اسلامی،باید قوانین اسلامی حاکم شود و همه از اکثریت تبعیت کنند.اما دغلکاری اصلاحات آمریکایی و شاه جلاد شروعش از «ارض و کرهٔ زمین»بوده وهست. شاه جلاد می گفت و اصلاحات آمریکایی می گوید مگر در دنیا چه تعداد مسلمان است و از بین آن چه تعداد شیعه اند؟ یعنی شش میلیارد نفر غلط فکر می کنند و فقط چند صد میلیون شیعه درست می اندیشند؟ و با این دغل کاری شروع می کنند به زدن احکام اسلامی و شیعی، اول ولایت فقیه را می زنند بعد حجاب و بعد حرام بودن شراب و محرم و نامحرم و امر به معروف و نهی از منکر و... و در نهایت می رسند به سبک زندگی شیطان بزرگ آمریکا و غرب وحشی. در نهایت تشیع را به پستوها برده و می گویند «صراط های مستقیم»!یعنی یزید و امام حسین هر دو حقند بنابراین گفتند شعار مرگ و به ویژه مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل را ندهید! جهاد شیعه را به خشونت تأویل و آن را نفی و « اسلام رحمانی»را جایگزین تشیع انقلابی کردند.از این نظر امام خامنه ای هوشمندانه این دغل کاری غرب گدایان را رسوا و آیه نفی اکثریت گرایی را به مانند خود قرآن در افق صفحهٔ زمین دیده و می فرمایند این که اکثریت عالم رو به دنیا گرایی و گریز از ازرش های اخلاقی و دینی گذاشته نباید در مومنین و جامعه ایمانی خطای محاسباتی ایجاد کرده و از سبک زندگی مطهر دینی به سبک زندگی غرب وحشی که اکثریت زمین را غرق در تباهی و فساد کرده، تغییر منش دهند.بنابراین در جای جای قرآن ملاک صلاح است و صالحین جنان چه در سورهٔ شعرا آیه هشتاد و سه می فرماید «رب هب لی حکما و الحقنی بالصالحین خدایا به من دستورالعملی عنایت فرما و مرا در زمرهٔ صالحین قرار ده» الحق شاخص ترین برداشت های راهگشا از قرآن برداشت هایی است که امام خامنه ای ارائه می دهند. سلامتی و طول عمر امام خامنه ای صلوات.
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    0 7
    🤔🤔عجب.
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    6 10
    با عرض احترام،نظر اکثریت دنیا الویت دارد بر هر چیزی .کسی که دنیا مادی براش الویت دارد باید براش رفاه و آسایش و آزادی های دنیوی تامین بشه به طور کامل
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
      2 0
      البته برا بی دین کافر جماعت
    • چشم برزخی IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
      0 0
      نظر قرأن در مورد اكثر يا بسيار متفاوته!!!
    • یک نفر از 85 میلیون نفر IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
      1 0
      حرف خدا فقط اولویت اینو اویزه گوشت کن
    • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
      1 0
      اونوقت نظر این اکثریت را شما معلوم می‌کنی یا رسانه های معلوم الحال زیر سلطه استکبار یا استعمار صهیونی شیطاتی؟!!! البته فلاکتی که همین دنیای به اصطلاح مدررررن به مردمش غالب کرده اند که کور دلها نمی‌فهمند و فقط عقل نداشته شأن را میدهند دست فضای مجازی و ماهواره که فقط براشون به دروغ تبلیغ میکنند این مزخرفهای اکثریت که حداقل تر از حداقل هستند در آمریکا و اروپا و ژاپن و سایر جاها
  • سیروان مهابادی IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    15 4
    برای جلوگیری از نابودی کامل جامعه اسلامی باید گام اصلی را دولت و نظام بردارد . بایستی قبل از اینکه جامعه در لبه پرتگاه فساد و فحشا قرار بگیرد اقدامات عاجل و قاطع و بازدارنده در دستور کار قرار گیرد . مسئله کشف حجاب و پوشش های زننده و نامتعارف زنان، دختران و حتی پسران نوجوان امروزه به گونه ای شده که هر شخص باشرفی بشدت برای اخلاق خانواده خود احساس نگرانی می کند .
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
      0 0
      اینا کم هستن گنده اش نکن
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    6 3
    دقیقا. ما انسانها مامور به تبعبت از خداوندیم نه از انسانهای دیگر...
  • عبدالله IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    8 6
    در حکومت داری و خواسته های یک ملت اکثریت ملاک است ولو به قول امام به ضرر خودشان رای بدهند
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
      2 1
      این منطق یک مسلمان نیست لااقل بگید به خدا کافرید تا این مزخرفات قابل هضم باشد
    • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
      1 0
      عبد چی، کی امام یک همچه حرفی زده اند؟!!! البته میدونم سر و ته یک حرف ایشان را که در مناسبتی فرموده اند میگیری و منافقانه نظر خودت را قالب میکنی، درست مثل آیه «لا اکراه فی الدین» که قبل و بعدش را میزنید و ادای روغنفکری دینی در می آورید
    • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
      1 0
      عزیزم عبدالله نظرت در مورد شیخ بنفش قلابی هم همینطور هست؟ یا نه اینجا معیارت فرق فوکوله گوگولی؟!!!
  • ضد ظلم IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    7 3
    ملاک نه اکثریت است نه اقلیت. ملاک حق است
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    2 0
    اگر می‌خواهید همسرتان محجبه باشد، در وفاداری پیمان ببندید، امضا کنید. نشان ایمان و رادمردی: مهر و نیکی، راستی، درستی، مسوولیت پذیری.
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    1 0
    خب پس ممکنه این مسخره بازی دموکراسی رو تموم کنید؟ تا کی باید به خاطر انتخاب های غلط مردم کل جامعه ضربه بخوره؟
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۴
    1 0
    بخدا اگر پستیها وبلندیهای زمین از دشمنان خدا پر شود من یکتنه درمقابل انها خواهم ایستاد
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    0 0
    ازنگاه اصلاح طلبان درامریکا ان یک درصد ظالم اکثریت ودردنیا انپنج کشور قلدر جامعه جهانی واکثریتند ودرایران گروه غرب زده کعبه مسلمانها سیاه اما کعبه انها سفید است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس