لابی‌گری مخفیانه در پنتاگون برای ارائه جنگنده‌های اف-16 به اوکراین

یک مقام پنتاگون و دو منبع دیگر به نشریه آمریکایی گفتند کارزار داخل وزارت دفاع این کشور برای ارسال جنگنده به اوکراین شتاب گرفته است.

به گزارش مشرق، نشریه آمریکایی «پولیتیکو» شنبه (۲۸ ژانویه) به نقل از منابعی گزارش داد مقام‌های آمریکایی بی سر و صدا به وزارت دفاع فشار می‌آورند که برای ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین چراغ سبز نشان دهد. تاکنون به رغم درخواست‌های مکرر اوکراین، هیچ کشوری هواپیماهای جنگی مدرن ساخت غرب برای کی‌یف ارسال نکرده است.

به گفته یک مقام پنتاگون و دو منبع دیگر آشنا به موضوع که با این رسانه آمریکایی مصاحبه کردند، کارزار داخل وزارت دفاع آمریکا برای ارسال هواپیما به اوکراین شتاب گرفته است. طبق این گزارش، خوشبینی تا حدی در پی تصمیم اخیر برای ارسال تانک‌های آبرامز ام۱ و سامانه‌های دفاع هوایی پاتریوت به کی‌یف افزایش یافته است.

یک مقام ارشد پنتاگون در اشاره به ارسال بالقوه اف-۱۶ به اوکراین، ضمن بیان این که هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده، گفت «فکر نمی‌کنم ما مخالف باشیم». وی افزود کی‌یف هنوز بر ارائه جنگنده به عنوان اولویت اصلی اصرار نکرده و توضیح داد آمریکا بر کمک به اوکراین برای رفع نیازهای فوری آن متمرکز است.

یک منبع پولیتیکو گفت ممکن است چند هفته طول بکشد تا آمریکا درباره ارسال جنگنده‌های خود به اوکراین یا تایید صادرات مجدد اف-۱۶ از سایر کشورها تصمیم بگیرد.

بعد از موافقت آمریکا و آلمان با ارائه به ترتیب ۳۱ تانک آبرامز و ۱۴ تانک لئوپارد به اوکراین، ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین درخواست‌های خود برای موشک دوربرد و جت‌های جنگنده را دوچندان کرد.

در حالی که آلمان اعلام کرده که هواپیمای جنگی در اختیار اوکراین قرار نخواهد داد، جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت واشنگتن در حال مذاکره دائمی با کی‌یف درباره توانایی‌های نظامی آن است. وی افزود این اولین بار نیست که کی‌یف چنین درخواستی را مطرح کرده اما چیزی برای اعلام در این خصوص ندارد.

کشورهای غربی از ابتدای آغاز جنگ اوکراین، در حال ارائه حمایت‌های همه‌جانبه تسلیحاتی به کی‌یف و تشدید فشارها علیه مسکو هستند و این روند همچنان ادامه دارد. روسیه در پی اعلام تصمیم واشنگتن و برلین برای ارسال تانک به اوکراین هشدار داده‌ که این تانک‌ها مانند سایر تسلیحاتی ارسالی ناتو در آتش نیروهای ارتش روسیه خواهد سوخت و بارها گفته که این اقدامات به معنای مشارکت مستقیم در جنگ علیه مسکو است.

«دیمیتری مدودوف» معاون شورای امنیت روسیه شنبه (۲۸ ژانویه) در انتقاد از ارسال گسترده سلاح به اوکراین برای مقابله با ارتش روسیه اظهار داشت: برخی از وزیران دفاع از جمله وزیر دفاع ایتالیا، عرضه خودروهای زرهی و سایر سلاح‌ به اوکراین را راهی برای جلوگیری از وقوع جنگ جهانی سوم دانسته‌اند. آن‌ها می‌گویند تمام تسلیحاتی که ناتو دارد باید هم اکنون در اختیار کی‌یف قرار گیرد از جمله جنگنده‌ها و صدها تانک و سامانه‌های موشکی دوربرد. این تنها راه برای سد راه روسیه و جلوگیری از جنگ جهانی است.

وی ادامه داد: اول اینکه حفاظت از اوکراین، که هیچکس در اروپا به آن نیاز ندارد، دنیای قدیمی را از مجازات نجات نخواهد داد. دوم اینکه اگر جنگ جهانی سوم شروع شود، نه روی تانک و نه حتی جنگنده‌ها نمی‌توان حساب کرد. پس به یقین همه چیز نابود خواهد شد.

«ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای دولتی روسیه نیز گفته ارسال تسلیحات به اوکراین توسط ایالات متحده و ناتو برای حملات به روسیه به استفاده تلافی‌جویانه از تسلیحات قدرتمندتر منجر می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    4 1
    آمریکا روسیه را با جنگ فرسایشی نابود می کند واز شره ش خلاص می شود
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    0 1
    بهترین کار دادن هواپیما به اوکراینه ، نیروی هوای اوکراین خیلی مصمم و با اراده هست ، با اینکه اینهمه زدنش و امکاناتش کمه ، هنوز هم داره میجنگه
    • ح IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
      0 0
      آره با تجهیزات ناتو و تروریست های اجاره ای!!
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    1 1
    ارتش امریکا و انگلیس دارن ارتش همپیمان آیندشون رو کارآزموده و حرفه ای و بازسازی میکنن .
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    0 1
    اف۱۵ هم بدن! A-10 هم بدن
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      0 1
      آ ۱۰ حتمن میدن .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس