شاهکار رضاشاه پهلوی در محرم/ پوشیدن لباس مشکی ممنوع!

تلاش‌های رضاشاه برای ضربه‌زدن به مجالس عزاداری تا جایی پیش رفت که ۲ سال بعد از ممنوعیت عزاداری و فرمان کشف حجاب در سال ۱۳۱۴،دستور عجیب‌تری داد و در سال ۱۳۱۶ اعلام کرد که پوشیدن لباس مشکی هم ممنوع است.

به گزارش مشرق، پیش‌تر در گزارشی اشاره شد که رضاخان پهلوی در زمانی که سردار سپه بود، با رویکرد تزویرگرایانه، تلاش بسیاری کرد تا خود را فردی مذهبی نشان دهد. او در دهه اول محرم به خصوص روزهای تاسوعا، دسته عزاداری راه می‌انداخت و پیشاپیش دسته، گِل به سر و صورت می‌مالید و با چهره‌ای عزادار حرکت می‌کرد یا به خانه علما می‌رفت و می‌گفت قزاق‌ها سرباز شما و امام زمان (عج) هستند اما به محض آن که به سلطنت رسید، شروع به اجرای اوامر بالادستان انگلیسی خود کرد و به مخالفت با مجالس عزاداری پرداخت.

شاهکار رضاشاه پهلوی در محرم/ پوشیدن لباس مشکی ممنوع!+ عکس
تصویری از رضا خان پهلوی در کنار احمدشاه قاجار

همزمان با فرمان منع حجاب، عزاداری ممنوع شد

اشاره شد که سیاست گام به گام رضاخان، ابتدا با تقلیل ایام عزاداری شروع شد و او تعطیلات چهار روزه پایان دهه اول محرم را کاهش داد. بعد به بهانه مدرن شدن و تمایل به غربی شدن، تغییر صورت ظاهری عزاداری به مراسم کلیسا را دنبال کرد. او دستور داد در مجالس روضه از میز و نیمکت (به رسم کلیسا) استفاده کنند و زن و مرد مختلط بشینند و زنان هم حجاب نداشته باشند. در نهایت رضاشاه در سال ۱۳۱۲ تعزیه سیدالشهدا را ممنوع کرد و بعد عزاداری محدود شد. در سال ۱۳۱۴ که فرمان منع حجاب صادر شد، اساساً عزاداری هم ممنوع شد.

شاهکار رضاشاه پهلوی در محرم/ پوشیدن لباس مشکی ممنوع!+ عکس
تبدیل شدن مجالس عزاداری به مجالسی مشابه کلیسا

رضاشاهی که برای معجر کشیدن از سر زینب به سینه می‌زد، فرمان کشف حجاب داد

رضاشاه که روزی در مقابل دسته قزاق‌ها فریاد می‌زد: «اگر در کربلا قزاق بودی/ چه‌سان معجر ز زینب می‌ربودی» خودش دستور کشف حجاب را صادر کرد. در همان سال ۱۳۱۴ فرمان ممنوعیت عزاداری نیز صادر شد. براساس بخشنامه محرمانه وزارت داخله در ۲۸ اسفند ۱۳۱۴ در ایام سوگواری محرم و صفر راه انداختن دسته‌ها ممنوع شد. جو خفقان به سمت و سویی رفت که روضه‌های خانگی، مراسمات حوزه‌های علمیه و از همه عجیب‌تر، ذکر مصایب حضرت سیدالشهدا (ع) در مجالس ترحیم هم ممنوع اعلام شد.»

پیرو فرمان‌های بعدی که پشت سر هم می‌رسیدند، از بستن دستمال یا روسری برای شرکت در مجالس روضه‌ جلوگیری شد؛ تا اینکه در سال ۱۳۱۶ شمسی، طی اطلاعیه محرمانه وزارت داخله به طور کلی روضه‌خوانی ممنوع شد. در این اعلامیه، هدف از ممنوعیت روضه‌خوانی، «خارج کردن مردم از خرافات و آشنا نمودن مردم به تمدن امروز» به عنوان «وظیفه اساسی دولت در مسایل داخلی» دانسته شده بود.»

شاهکار رضاشاه پهلوی در محرم/ پوشیدن لباس مشکی ممنوع!+ عکس
حمله عوامل رضاشاه به دسته عزاداری

عوامل رضاشاه به زور مانع برپایی مجالس عزا می‌شدند

سختگیری و خفقان رضاخانی، گاهی هم خیلی فجیع و بی‌محابا می‌شد. مثلاً حاکم اصفهان برای اینکه بتواند منویات همایونی را اجرا کند، تقاضای «جواز شدت عمل» می‌کند. در سندی از اسناد وزارت دربار این نامه‌نگاری‌ها آمده است. در یکی از این اسناد و در فرمان وزارت دربار در خصوص اجرای قانون اتحاد لباس و جلوگیری از دستجات عزاداری در مورخه ۱۳۰۹/۱۰/۷ آمده است: «برای اجرای کامل قانون... حکومت جلیله اصفهان پیشنهاد نموده‌اند، هرگاه به رفق و مدارا و اندرز و نصیحت پیشرفت ننمود، تدابیر شدیده اتخاذ شود. مراتب به عرض خاکپای مبارک همایونی ارواحنافداه رسیده و مورد تصویب واقع گردید.»

حاکم اصفهان، چند روز بعد در نامه‌ای به تیمورتاش (وزیر دربار) می‌نویسد: «بنده با مراجعه به روحیات ایرانی هیچ تردید ندارم که در این مملکت سعادت را باید عنفاً و جبراً تحمیل این مردم کرد و همین که پای زور به میان آمد، همه تسلیم خواهند شد. ولی با سفارشاتی که پی در پی به بنده فرموده‌اید تا دستور جدی به بنده مرحمت نفرمایید مطابق وظیفه که دارم مبادرت به خشونت نخواهم کرد. اما راجع به سینه‌زن و دستجات تعزیه و این افتضاحی که در تمام ایران نظیر ندارد، این هم معطوف است به قسمت اول، یعنی بدون جبر و زور ممکن نیست از این کار جلوگیری شود.»

شاهکار رضاشاه پهلوی در محرم/ پوشیدن لباس مشکی ممنوع!+ عکس

وقتی پوشیدن لباس مشکی در ایران ممنوع شد

تلاش‌های رضاشاه برای ضربه‌زدن به مجالس عزاداری به همین‌جا ختم نشد. همان‌کس که در دسته عزاداری در کوچه‌ها فریاد می‌زد: «ز جور کوفی و بیداد شامی/ حسین یاور ندارد ای نظامی» ۲ سال بعد از ممنوعیت عزاداری و فرمان کشف حجاب در سال ۱۳۱۴، دستور عجیب‌تری داد و در سال ۱۳۱۶ اعلام کرد که پوشیدن لباس مشکی ممنوع است. همانطور که پیش‌تر گفته شد مردم که برای مقابله با دستورات رضاشاه، روی به برگزاری مراسم عزاداری به صورت مخفیانه، در زیرزمین‌ها و حتی بیابان‌های اطراف شهرها کرده بودند با این دستور با مشکلات بسیاری روبرو شدند.

شاهکار رضاشاه پهلوی در محرم/ پوشیدن لباس مشکی ممنوع!+ عکس

جای روضه سیدالشهدا در ختم مختصری از پیشینه و خدمات متوفی گفته شود

اتفاقات حیرت‌آور پشت سر هم روی می‌داد و ممانعت ذکر مصیبت تا جایی پیش رفت که خواندن مرثیه اهل بیت حتی در ختم‌ها هم ممنوع شد و این در سال ۱۳۱۸ رقم خورد. این ممنوعیت گاهی دردسرساز هم می‌شد. مثلاً مردم که خیلی‌هایشان حتی از این بخشنامه‌ها و اعلامیه‌ها خبری نداشتند، در مجالس ترحیم درگذشتگان خود، ذکر مصیبتی هم از مصائب سیدالشهداء (ع) می‌کردند. این وضعیت، کار را برای عُمال رضاخان دشوار کرده بود. برای همین برخی از این کارگزاران در پی سامان دادن به اوضاع برآمدند. برای نمونه استاندار خراسان در ۱۴ بهمن ۱۳۱۸ به نخست وزیر نوشت: «چون مدتی است ذکر مصیبت اکیداً ممنوع گردیده و ممکن است به استناد این ماده در بعضی نقاط، ندانسته مبادرت به ذکر مصیبت کنند، بنابراین و نظر به اصلاحاتی که از ۱۳۱۴ به این طرف در وضعیت اجتماعی کشور حاصل شده به نظر بنده سزاوار است که به طور کلی در مقررات مجالس ترحیم تجدیدنظری به عمل آمده و مخصوصاً ماده مربوط به ذکر مصیبت حذف و عندالاقتضاء اجازه داده شود در پایان مجلس، مختصر ذکری از پیشینه و خدمات متوفی گفته شود.»

شاهکار رضاشاه پهلوی در محرم/ پوشیدن لباس مشکی ممنوع!+ عکس

دستور راه‌اندازی کارناوال شادی همزمان با ماه محرم

اما اوج شاهکارهای رضاشاه در محرم سال ۱۳۱۹ اتفاق افتاد. دولت رضاخانی به سران اصناف و بنگاه‌ها دستور داده بود تا همزمان با ماه محرم، «کارناوال شادی به راه بیندازند و در سال ۱۳۱۹ جشن با ایام تاسوعا و عاشورا مصادف گردید. در آن شب، عده‌ای عمله طرب و فواحش، سوار بر کامیون‌های روباز، به رقص و پایکوبی در خیابان‌ها پرداختند...»

محاسن کسی را که به مجلس روضه می‌رفت، می‌تراشیدند

این روند تا هنگام سقوط پهلوی اول و تبعید او به تبعیدگاه ادامه داشت. رضاخان که به‌حق خاطره‌ای تلخ از خود در تاریخ به جای گذاشت، در اذهان ملت مؤمن ایران هم که دل در گرو امام حسین (ع) و یاران وفادارش دارند، سال‌هایی از رنج و تنگنا را آفرید. در این دوره «تا می‌توانستند مردم را اذیت و آزار کردند و دیگر کسی جرأت نمی‌کرد برای امام حسین (ع) عزاداری کند. اوضاع به‌گونه‌ای بود که حتی از جلسات چندنفری هم جلوگیری می‌شد و نمی‌گذاشتند سه نفر با هم روضه بخوانند. اگر کسی به مجلسی می‌رفت و نام امام حسین (ع) را می‌برد و گزارش می‌دادند او را دستگیر می‌کردند، گاهی محاسنش را می‌تراشیدند و گاهی هم شکنجه یا چند ماه زندان می‌کردند.

مستند یک قرن با حسین از ممنوعیت‌های عزاداری در دوران پهلوی اول

با رفتن رضاشاه، تکایای تعطیل شده جان گرفتند

از سال ۱۳۱۸ تا ۱۳۲۰ آمریکایی‌ها در گزارش‌های خود آوردند که ایران یکپارچه آماده اغتشاش و شورش علیه پهلوی و رضاخان است؛ آن هم در دوران قدرت رضاشاه و مهمترین دلیلش مبارزه رضاشاه با حجاب و شعائر حسینی بود که موجب نارضایتی جامعه ایران شد. مردم آماده شورش بودند. همان ایام با موضع‌گیری‌های رضاشاه در جنگ جهانی و چرخشش از انگلیس به سمت آلمان و به دلیل نارضایتی و همراهی نکردن مردم، انگلیسی‌ها تصمیم به عزل او گرفتند. در شهریور سال ۱۳۲۰ رضاشاه رفت و محمدرضا پهلوی به سلطنت رسید.

با رفتن رضاشاه، در سال ۱۳۲۱ دسته‌های عزاداری راه افتاد و تمام تکایا و حسینیه‌های تعطیل شده جان گرفت. البته این با دستور پهلوی نبود بلکه خواست مردم به این سمت می‌رود.

شاهکار رضاشاه پهلوی در محرم/ پوشیدن لباس مشکی ممنوع!+ عکس
حاج مرزوق کربلایی

حرف‌های حاج مرزوق در اولین دسته عزاداری بعد از رضاشاه

در اولین دسته‌های عزاداری که در آن سال به راه می‌افتد، حاج مرزوق مداح سرشناس آن دوران در بازار تهران زمانی که به سبزه میدان می‌رسد، عصای خود را بلند می‌کند و می‌گوید: «کو آن زندیقی که عزای سیدالشهدا را ممنوع کرده بود؟» او به هر فرنگی مآبی در آن روزها می‌رسید، می‌گفت: «کو آن شاهی که می‌خواست چراغ عزای سیدالشهدا را خاموش کند، اما پُف کرد، ولی ریشه خودش سوخت.»

مردم در آن سال‌ها علنی عزاداری می‌کنند. پهلوی دوم مماشات می‌کند، اما او هم بعد از مدتی دوام نمی‌آورد و به مخالفت با مجالس عزاداری به سبک خود می‌پردازد. از این مخالفت‌ها هم خواهیم گفت.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 118
  • در انتظار بررسی: 14
  • غیر قابل انتشار: 26
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    امام حسین ریشه هاشو سوزوند
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      71 37
      دقیقا
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      14 23
      جمهوری اسلامی چی؟
    • سعید IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      9 2
      دقیقا
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      13 21
      یه وام میتونی برا ما بگیری ؟ پول پیش خونه کم دارم برا رهن
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      39 13
      این زیدیان زمان که منفی دادن کی اند ؟
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      32 10
      عجب منافقی بوده این پست فطرت پالانی! انشاءالله اون دنیا همگردن شمر و خولی و یزید و معاویه ملعون باشه.
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      3 2
      رضاشاه چرا انقدر دوست داشته مردم ازش بترسن یکی تعریف می‌کرد میگفت یه بار بدون خبر میره یه شهری مرد نظامی که اونجا بوده تا میبینتش بی اختیار خودش رو... میکنه از ترس
    • علی IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      2 6
      جا پول نت و وقت کامنت گذاشتن یه خورده کار کن
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      0 1
      خيلي جالبه مشرق چجور اجازه دادي تو سايت تو طرفدارات و عوامل مجازيت تو طرفداري از نظرات موافقت منفي بيشتري بگيرن داداش اصلاح كن از لشگر كي ميخواي استفاده كني
    • ژینا IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
      2 0
      هر که با آل «علی(ع)» درافتاد.......
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    94 45
    به خدا مامان من میگه ما عزاداری میکردیم مشکي هم ميپوشيديم شدیدا چادری هم بودیم تو تبریز کسی هم چیزی نگفت
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      41 19
      زمان رضا خان داره می گه نه زمان پهلوی دوم
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      24 7
      اشتباهه.پدر من برعکس اینو تعریف میکنه ولی
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      19 6
      مگه مامان شما چندسالشه که زمان رضاشاه را یادمیده؟
    • DE ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      7 7
      اتفاقا بزرگترین مقابله با سنت های دینی در شهر تبریز در زمان رضاخان انجام شده یکم تاریخ را دقیقتر مطالعه کنید ظلم بزرگ خانواده پهلوی به شهر تبریز را درک میکنید البته تمام قدیمی های تبریز اینو نقل قول میکنه تعجب کردم که شما نشنیدید و شهر تبریز هستید ؟
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      8 5
      من از قدیمیها شنیدم روضه ها و عزاداریها مخفیانه برگزار میشده و مردم از پشت بام به محل روضه میرفتن. بعضی خونه ها هم به هم راه داشتن تا راحتتر رفت و آمد کنند.
    • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      2 0
      مامان من متولد 1316 هست الان هم زنده هستند و ایشون هم مامانش رو مثال میزد که چه جوری می پوشید اصالتا هم تبریزی الاصل هستند منطقه ششگلان کلا خیلی سنتی و مذهبی خوب
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    98 53
    هرکه با آل علی درافتاد ورافتاد
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    93 61
    #خاندان ویران ساز پهلوی
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      59 7
      الآن سگهای کاسه لیسش میان وپاچه ات را میگیرن!!!خخخخخخخخخخخخ
    • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      2 3
      رضا شاه... تو روحت
  • فانوس IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    62 17
    لعنت الله علی القوم الظالمین
  • . IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    48 22
    لعنت بر دشمنان امام حسین علیه السلام
  • اصلاحیه IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    7 9
    (×) بی‌محابا ← بی‌مهابا / بی‌واهمه (√)
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    59 31
    متوکل عباسی ملعون ومعاویه منافق با ان همه کبکبه وقدرت خاموش شدند ورفتند به جهنم حالا این دو پشه پهلوی میخواستند نور خدا را خاموش کنند
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    42 42
    دو پشه پهلوی میخواستند نور خدا را خاموش کنند
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    40 35
    این پدر وپسر فقط گنده لات کوچه های خلوت ایران بودند ولی در مقابل انگلو ساکسونها مثل موش ترسو بودند مخصوصا پسره
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    56 48
    لعنت خدا بر پهلوی
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      36 23
      لعنت
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      14 1
      لعنت به ادم کثیف
  • ذاریات IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    60 30
    لعنت خدا بر دشمنان اهلبیت پیامبر ص
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    42 23
    لعن الله علی عدوک یا علی
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    40 22
    باآل علی هرکه درافتاد،برافتاد!!! دیدیم که رضاپالون چطور گوربه گورشد ونسلش منقرض گردید.
  • علی IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    62 40
    خداوند ، رضا پهلوی ملعون رو عزابش رو زیاد کنه .و همچنین فرزند و نوههای ملعونش رو . آآآآآآآآمیییییییییین
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      6 40
      ببین نه تو نه اونی که این مقاله رو نوشته نه اونایی که اینجا مزخرف نوشتن و نه اربابان به اصطلاح مسلمون تو نه در این اندازه هستید که ملاک و معیار خوب یا بد بودن بقیه رو تعیین کنید و نه صلاحیت اینکار رو دارید. پس لطفاً ابتدا خودت رو اصلاح کن که به اندازه کافی عمل خراب داری که نیاز به اصلاح داشته باشی
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    33 19
    شعار آن زمان(چراغی را که ایزد بر فروزد هر آنکس پف کند ریشش بسوزد)
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    42 29
    گور ب گور شد رفت
  • mazaher IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    45 11
    سلام بر حسین (ع).
  • . IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    44 16
    هرکه با آل علی درافتاد ورافتاد
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    28 15
    هرکه با آل علی درافتاد ورافتاد
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    27 8
    جدیدا روزی یکی دو خبر درباره پهلوی منتشر میکنید
  • بهلول IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    21 11
    حال چه شده بعد از این همه سال یاد رضا شه افتادی.
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    41 24
    هرکه با آل علی درافتاد ورافتاد
  • کامران IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    36 20
    لعنت خدا بر پهلوی حقیر
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    29 14
    لعنت
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    19 7
    یاد خاطرات حسین فردوست افتادم که میگفت شاه در بچگی در مدرسه فرانسه از دانش اموزان امریکایی کتک مفصلی خورد واز ان زمان دیگه از امریکایی واقعا میترسید.وهمین ترس باعث شد تمام مدت سلطنت گوش به فرمان انگلو ساکسونها باشه
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    13 3
    شاهی که اینهمه از ناسیو نالیسم ایرانی باستان حرف میزد آخرش در دامن انور سادات عرب در نهایت غربت وتنهایی جان داد به فرموده امام علی ع ایا عبرت گیرنده ای است که از تاریخ عبرت بگیرد
  • معلم IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    11 4
    بعد از 40 سال خدمت به غرب اخرش برای درمان سرطان هم به امریکا راهش ندادند ومجبور شد در دامن انور سادات عرب جان دهد آیا عبرت گیرنده ای است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • یدالله IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    7 12
    این بشر به انداره 1500 سال از مردم و فرهنگ عقب افتاده کشور جلو بود .خیلی زود به دنیا آمد .
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      9 0
      بره به جهنم
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      7 0
      بروووووووووووووو
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      5 0
      دروغ نگو دروغگو
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      1 0
      انشاالله باهاش محشور بشی بحق علی و آل علی(ع)
  • دانشجو IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    3 0
    اجداد پهلوی ها از اردوباد نخجوان وگرجستان بودند بعد از مهاجرت به سواد کوه فامیل پهلوی را برای خود انتخاب کردند وملت را فریب دادند با شعار ناسیو نالیسم ملی گرایانه ایران باستان که البه ترفند انگلیسیها بود چون بر عکس ان را در کشور های عربی هم بکار گرفتند مثلا ناسیو نتالیسم ملی گرایانه عربی که یک احمقی مثل صدام ان را باور واجرا کرد.خلاصه در هر کشوری تفرقه واختلافاتی جهت عدم اتحاد کشورهای مسلمان بکار گرفتند که البته هنوز هم احمقهایی در ایران وکشور های عربی این شعار را که انگلیسیها در ذهن ملتهای منطقه فرو کردند را باور دارند
  • علی IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    6 8
    خدا لعنتش کنه رضاشاه و پسرشو..
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
      1 0
      خدا تو رو لعنت کنه با پسرتو
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    2 3
    الانه رو بگو
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    21 2
    شفافیت اراوداراییمسئولین برای ازبین رفتن رانت وفساد ونجومی بگیری درسامانه علنی وخوداظهاری
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    6 0
    حجاب به خود شخص وشرف خانواده گی بستگی دارد
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    24 19
    روحش در عذاب ابدی
  • یوسف از همدان IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    0 2
    تفنگ ژ3
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    20 1
    خداوند عذاب‌هایش را روز به روز زیاد کند همان طور که با خفت وخونریزی از دنیا رفتن .خدا لعنت کنه.
  • ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    13 5
    رضا شاه روحت لجن
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    15 1
    لعنت بر پالانی
  • محمدی IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    9 0
    رضا خان پوسید و رفت خودش میدونه و خدای خودش . بهتره ما بفکر اعمال خودمون باشیم ببینیم چند مرده حلاجیم
  • ایرانی باشرف IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    1 1
    من پدر بزرگم ک الان ۱۰۳ سالشه پرسیدم
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    2 2
    «خارج کردن مردم از خرافات و آشنا نمودن مردم به تمدن امروز» به میدان ژاله رسید... آخه راست میگه، در غرب هم همینطوری مردم رو میکشند. خودش خیلی با غرب آشنا شده بود! خرافات هم یعنی لطیف بودن
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    3 5
    چه دروغ ها. تمام بچه های رضاشاه ترکیب اسمی از رضا هستند.
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    11 6
    «سختگیری و خفقان رضاخانی، گاهی هم خیلی فجیع و بی‌محابا می‌شد. مثلاً حاکم اصفهان برای اینکه بتواند منویات همایونی را اجرا کند، تقاضای «جواز شدت عمل» می‌کند.» باور کنین نیروهاش اکثرا یا تماما یهودی-بهایی بودند، از اونا طبیعیه انقدر وحشیت و دشمنی با خدا.
  • . IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    26 11
    لعنت خدا بر پهلوی
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    6 7
    ایدئولوژی نوکر رضاخانی که خود نوکر انگلیس بود: «در این مملکت سعادت را باید عنفاً و جبراً تحمیل این مردم کرد.» سعادت یعنی دستورات انگلیس! (۱۰۰ تا برنامه از همین ۱ جمله در میاد)
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    10 9
    خدا عذابشو زیاد کنه
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      6 2
      یک عده فکر کردند با منفی دادن و حمایت از رژیم پهلوی عذاب اونها کم میشه . زهی خیال خام زهی فکر باطل
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      2 1
      بین مردم بری صبح تا شب دارن لعنت میفرستن
  • فش نیوز IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    5 3
    کاش همه نظرات رو منتظر میکری مشرق زرد
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    4 3
    و بالاخره همین محرم و صفر و تاسوعا و عاشورای حسینی بود که به اعتراضات مردم جهت و انسجام داده و منحر به پیروزی انقلاب شکوهمند مردم ایران شد.
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    1 0
    نوکر رضا خان در اصفهان: «اما راجع به سینه‌زن و دستجات تعزیه و این افتضاحی که در تمام ایران نظیر ندارد، این هم معطوف است به قسمت اول، یعنی بدون جبر و زور ممکن نیست از این کار جلوگیری شود.» از مهم ترین جمله های تاریخ ایران. آمریکا و انگلیس مشکلشون با حجاب به خاطر اجبار قانونی نیست، بلکه خودشون سلطان اجبار و زور و تحمیل اند، مشکلشون با خدا و دین خدا و پیروی و شبیه شدن مردم به حضرت مریم س و اولین بانوی عالم حضرت فاطمه س است. فرق جمهوری اسلامی با آمریکا و انگلیس اینه که آمریکا و انگلیس به نوکراشون میگن پیروی از خدا و برگزیدگان خدا ممنوع است از عزاداری و ... برای برگزیدگان خدا گرفته تا ... ، اما جمهوری اسلامی میگه پیروی از شیطان ممنوع است و در علن باید حجاب داشته باشید و ... و در خفا هرکاری و پیروی دیگری خواستید بکنید. بعد اون احمق ها انتظار دارند جمهوری اسلامی عاشق شدنی نباشه؟!! و خودشون منفور نباشند؟!!
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    8 5
    بازهم خبردروغ
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    29 5
    خدمتی که رضاشاه به غرب کرده هیچ شاهی نکرده تا الان..
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    6 0
    حکومت قاجار هر چی بود دشمن شیعه نبود.. مناطقی را هم که از دیت رفت بعد از 30 سال جنگ با ابرقدرت زمان روسبه از دست داد ناپلئون با اوون قدرتش از روسیه شکست خورده بود.. قاجار ولی توانست استقلال کشور را حفظ کند و 30 سال جنگید و اتفاقا بخشی از کشور از دست رفت که توسط محمد شاه قاجار فتح شده بود.... در برنامه تونل زمان در مورد خدمات دوران رضا پالان اونقدر دروغ گفته شد و تمام خدمات قاجار حتی بیمارستان سینا و نجمیه که ساخته دوران قاجار است را به نام رضا پالان زدند بیمارستان سینا زمان ناصرالدین شاه.. بیمارستان نجمیه زمان احمد شاه
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    3 0
    تندروی انگلیس و یهود و نوکرش رضاخان علیه دین خدا و اسلام دقیقا عین این روزهاست: تلاش عجیب و تندروانه برای تبلیغ لواط و ... و آتش زدن کتاب خدا،‌قرآن!!! فکر می کنند واقعا خدا نیست و جریمه نمی کنه! احمق های ذلیلِ خاک بر سر. چند سال طول نکشید خدا با سر ، رضا خان احمق ابله ذلیل رو زد زمین و گور به گور شد احمق ابله و ذلیل شد، و خود انگلیس احمق ذلیل به دست نشانده جدیدش گفت بسه، دیگه تندروی نکنیم! حالا هم با سر خدا این دشمنانش رو میزنه زمین، این قوم لوط و کودک آزار و کودک‌کشِ غربی رو.
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    1 4
    دست از این شرورها بردارید
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    2 0
    جالبه در اینترنت و ماهواره اووونقدر تبلیغ مثبت دروغین برای خاندان پالان شده که کسی جرات نداره فیلم در مورد دوران رضا پالان بسازه.... ولی در مورد مرحوم ناصرالدین شاه کلی بر علیهش سریال ساخته میشه... ناصرالدین شاه کلی شعر و مرثیه در مورد امام حسین ع دارد و در حرم توسط بهایی ها کشته شد..... من طرفدار قاجاریه نیستم.. به هر کی میگی کارخانه برق و تلگراف و قند و شکر و تلفن زمان قاجار ساخته شد باور نمیکنه....
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    3 2
    پایانِ غربِ احمق
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    3 1
    خدا لعنت کند رضا پالان و پسرش و خاندان کثیفش را... کسی که حکومتش 24 ساعته شکست خورد و کشور اشغال شد.... به قاجار شب و روز فحاشی میکنید که چرا بعد سی سال جنگ قفقاز از دست رفت ولی بابت شکست ارتش قدرتمند رضا پالان طی 24 ساعت هیچی نمیگن
  • دختر ایران زمین IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    2 0
    السلام علی الحسین و علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین و علی اخیک المظلوم ابوالفضل العباس علیه السلام لعنت بر پهلوی ملعون خائن مزدور وطن فروش و دنباله رو های بی مقدار پهلوی
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    12 5
    روحت ناشاد رضا شاه
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    2 6
    ای مگس...عرصه سیمرغ نه جولانگه توست...
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    1 1
    چی شده حالا
  • یاسر IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    4 2
    لااقل جاده تهران شمال رو درست کنید
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    2 4
    بهترین کارو کرد الان همه ریا کارن
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    3 2
    بزرگ نامرد تاریخ ایران زمین
  • غلامعلی IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    0 0
    الان بررسی کنید
  • ناشناس IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    3 2
    خودش مثل سگ مرد خاندان کثیفش هم همینطور میشن پسرش هم خودکشی کرد
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    1 0
    در زندان
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    1 1
    روحش ناشاد
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    1 0
    بودجه کشور را با دست کردن در جیب مردم تامین میکردن
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    1 1
    خوب یا بد مرد رفت
  • صادق IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    1 0
    جامعه شناسان به سیاستمداران توصیه می کنند که فرهنگ جامعه را دستکاری نکنند . فرهنگ جامعه به مرور زمان خود بخود بسوی تکامل پیش می رود و عرف اجتماعی بهتر و شدیدتر از قانون وضرب وشتم می تواند رفتار های ناهنجار فرهنگی را کنترل کند. دستکاری فرهنگ در هر زمان هزینه اش بیشتر از فایده آن می باشد.
  • DE ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    1 0
    انگلیس ملعون همه تخم مرغهاش را توی یک سبد نمیگذاره. هم اینوره هم آنور. اگه با اینوریها کارش پیش نرفت، با اونوریها ادامه میده. یکی به در میزنه، یکی به تحته. پیش خودشون هم میگن همه اش واس ماست. یعنی: با این نشد، با اونا.
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    4 1
    شرم و حیا هم تو اسلام ه واقعی یکی از اصول هست
  • حسین IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    0 0
    تعجب میکنم انگار مغز بعضیا کپک زده
  • شهروند بازنشسته IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    3 2
    اتفاقا" کار خوبی کرد .
  • مجید IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    1 0
    این مطلب که ( انگلستان با برپایی مراسم عزاداری مخالف بود ) بنظر درست نیست
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    2 2
    خرافات کثیف ترین بدبختی یک ملت میباشد
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    0 0
    خدا رو شکر
  • سعید IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    2 1
    خدمات رضا شاه به انگلیس بیشمار بود و ایران را پر منجلاب و کهنگی و فقر و ارتجاع کرد
  • CN ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    1 4
    دم رضا شاه کثیف سرد. که باعث و بانی بازداری پیشرفت ایران شد
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    5 0
    یک قلم جنایت پهلوی
  • reza IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    0 0
    خطر کدوم بیشتره
  • جعفر IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    4 1
    حالا تا میتونید از بدی رضا شاه بگید
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    1 0
    عیببکسان منگرو احسان خویش......
  • تاریخ IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    2 0
    دراحادیث آمده پیامبرهم لباس مشکی رامکروه می دانستندوازپوشیدنش منع می کردندوخودشان هم همیشه درهمه مجالس لباس سفیدومعطرمی پوشیدند
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      2 0
      در ایام عادی لباس مشکی مکروه است اما برای عزاداری ثواب دارد
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    3 2
    در پشت مرده دروغ نگید.
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    5 1
    حامیان سلطنت طلب رضاپالان هم همین الآن مثل خودگوربه گورشدش مخالف دین اسلام هستند.خدادرهردوجهان رسواولعنتشون کنه
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    1 0
    والادرزمان رژیم سابق برای عزاداری هاسازوشیپورو .... نبود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس