کد خبر 1459063
تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۴
علت تنش آفرینی جدید اسرائیل چیست؟

رژیم صهیونیستی موج جدیدی از جنایت و تنش آفرینی را در کرانه باختری و نوار غزه به راه انداخته است که باید علل و عوامل را در وضعیت درونی این رژیم جستجو کرد.

به گزارش مشرق، کرانه باختری رود اردن روز پنجشنبه شاهد یورش ارتش رژیم صهیونیستی به شهر جنین و جنایت آفرینی جدیدی بود که در جریان آن ۱۰ شهروند فلسطینی شهید و دستکم ۱۹ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

مقاومت فلسطین که در ماههای اخیر بر شدت حملات خود علیه اهداف صهیونیستی و مقابله با نظامیان رژیم صهیونیستی بویژه در کرانه باختری و قدس اشغالی افزوده است، این بار نیز با یورش آنها به اردوگاه جنین مقابله کرد که به دنبال آن درگیری های شدیدی بین دوطرف روی داد.

این یورش نظامیان صهیونیست و شهادت ۱۰ شهروند فلسطینی تنها در یک روز با واکنش شدید گروههای مقاومت فلسطین روبرو شد و آنها در بیانیه های جداگانه تاکید کردند که انتقام خون این شهیدان را خواهند گرفت و راه مقاومت را استوارتر از همیشه ادامه خواهند داد.

درپی هشدار مقاومت فلسطین بود که رژیم صهیونیستی از ترس به حالت آماده باش درآمد و مجبور شد تا سامانه های ضد موشکی موسوم به «گنبد آهنین» را در مرز فلسطین اشغالی با نوار غزه مستقر کند. این درحالی است که تجربه درگیری های گذشته مقاومت با رژیم صهیونیستی ناتوانی این سامانه ها در مقابله با موشک های مقاومت را که هر روز درحال توسعه است، نشان داده بود.

در پی جنایت آفرینی ارتش رژیم صهیونیستی در شهر جنین و وعده مقاومت برای پاسخ به آن، سحرگاه امروز جمعه چند فروند موشک از نوار غزه به سمت اراضی اشغالی فلسطین از جمله شهرک صهیونیست نشین عسقلان شلیک شد و بار دیگر هراس را در دل صهیونیست ها انداخت و آنها را مجبور به فرار به پناهگاه کرد.

رسانه های صهیونیست با تأیید حملات موشکی مقاومت از نوار غزه به سوی شهرک های صهیونیستی، تعداد این موشک ها را هشت فروند اعلام کرده و گفتند که سه موشک به سوی عسقلان، سه موشک به «اشکول»، یک موشک به «شاعر به نجف» و یک موشک نیز به «کفار غزه» شلیک شد.

در پی پاسخ موشکی مقاومت به جنایت جدید رژیم صهیونیستی در شهر جنین، جنگنده های این رژیم بامداد امروز مواضعی در نوار غزه را هدف قرار دادند که با پاسخ پدافندی مقاومت فلسطین روبرو شد.

گردان های شهید عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش حماس بامداد جمعه اعلام کردند که پدافند هوایی این جنبش با جنگنده های رژیم صهیونیستی در آسمان نوار غزه مقابله کرده است.

این گردانها در بیانیه خود تصریح کرد که مقابله با حملات هوایی ارتش رژیم صهیونیستی با موشک های زمین به هوا و با پدافند هوایی صورت گرفته است.

در سایه این وضعیت، این پرسش مطرح می شود که چرا رژیم اسرائیل در این برهه زمانی مشخص بدنبال تشدید درگیری و تنش آفرینی بویژه در کرانه باختری رفته است؟

پاسخ به این سوال را شاید بتوان در اوضاع و احوال درونی رژیم صهیونیستی جستجو کرد.

رژیم صهیونیستی در طول سالهای اخیر دچار بحران های متعدد و روز افزونی بویژه در زمینه سیاسی بوده است.

برگزاری پنج انتخابات زودهنگام پارلمانی به خاطر ناتوانی نخست وزیر در تشکیل کابینه یا فروپاشی آن تنها در طول سه سال گذشته، خود گواه این بحران و بی ثباتی سیاسی است که اثر خود را بر دیگر جنبه های زندگی صهیونیست ها برجای گذاشته است.

در پنجمین انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی که اخیرا برگزار شد، ائتلاف راست افراطی به رهبری حزب لیکود که ریاست آن را «بنیامین نتانیاهو» برعهده دارد، توانست ۶۴ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان را از آن خود کند و بدنبال آن، کابینه ای متشکل از راست سکولار و راست دینی افراطی با مشارکت احزاب صهیونیستی و حریدی تشکیل دهد. این کابینه را شاید بتوان تندروترین و افراطی ترین کابینه رژیم صهیونیستی دانست.

نتنانیاهو برای راضی کردن احزاب دینی صهیونیستی و حریدی به منظور ائتلاف با او در انتخابات و پس از آن برای توانایی جهت تشکیل کابینه، باج خواهی های آنها را برآورده و غنایم سیاسی را بین آنها تقسیم کرد، تا جایی که صدای اعضای خود لیکود نیز از این وضعیت درآمد. آنها از نتانیاهو به شدت به خاطر دادن اکثریت پست ها به احزاب دینی صهیونیستی و حریدی انتقاد کردند.

در اردوگاه مقابل، ائتلاف راست افراطی به ریاست نتانیاهو نیز «یائیر لاپید» نخست وزیر سابق و رئیس حزب «یش عتید» و «بنی گانتس» وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی صف آرایی کردند که پس از شکست در انتخابات اخیر، جناح اپوزیسیون را تشکیل دادند. این جناح از روز بعد از انتخابات برای نتانیاهو و ائتلاف حاکم شمشیر را از رو کشید و به انتقاد گسترده از نتانیاهو و ائتلاف او پرداخت و درباره تبعات و پیامدهای کابینه نتانیاهو و سیاست های آن برای سرنوشت آینده این رژیم به شدت ابراز نگرانی کرد. اعضای جناح اپوزیسیون هشدار دادند که سیاست های این کابینه، رژیم صهیونیستی را به سوی فروپاشی تدریجی و جنگ داخلی سوق خواهد داد و اگر در بر همین پاشنه بچرخد، نابودی در انتظار این رژیم خواهد بود.

هرچه از عمر رژیم نامشروع صهیونیستی گذشته، شکاف ها و اختلافات طبقاتی و چند دستگی در درون این رژیم افزایش یافته است که نمونه های آن را در سالهای گذشته در تظاهرات متعدد قشر سکولار مشاهده شده است. آنها نسبت به اختصاص بودجه و منابع مالی رژیم صهیونیستی به قشر دینی صهیونیستی و حریدی و دادن امتیازات گسترده اقتصادی در طول سالهای گذشته به آنها به شدت انتقاد کرده اند؛ بویژه که نفود این قشر در همه ساختارهای سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی روز به روز افزایش یافته است.

حال با روی کار آمدن پر قدرت جناح راست دینی صهیونیستی و حریدی در قالب کابینه نتانیاهو باید منتظر تشدید این شکاف ها و بحران های داخلی بین طیف ها و اقشار مختلف صهیونیست ها بود.

اولین گام های نتانیاهو برای سپردن پست ها وزاری به اشخاصی مثل «ایتامارا بن گویر« رهبر حزب افراطی «عوتسما یهودیت»، «بزالل اسموتریچ» رهبر حزب افراطی «صهیونیسم دینی»، «آریه درعی» رهبر حزب ارتدکس «شاس»، «اسحاق گولد نوپف» رهبر حزب ارتدکس «اتحاد یهودیت توراتی» و «آوی ماعوز» رهبر حزب «نوعم» و گرایش های سیاسی - دینی آنها با اعتراض گسترده احزاب و جریان های اپوزیسیون روبرو شد اما تصمیم کابینه نتانیاهو برای اصلاح قوانین قضایی مانند بنزینی بود که شعله آتش بحران را به شدت افزایش داد و به تظاهرات گسترده بیش از یکصد هزار نفری علیه این کابینه و سیاست های آن منجر شد. حال هر شنبه تبدیل به روز تظاهرات علیه کابینه نتانیاهو در تل آویو، حیفا و قدس اشغالی شده است.

اعضا و سیاستمداران جناح اپوزیسیون با حمله به طرح اصلاح قوانین قضایی، آن را آخرین میخ بر تابوت "استقلال دستگاه قضایی" و "دموکراسی" مورد ادعای صهیونیست دانسته اند. اما در مقابل نتانیاهو به آنها حمله کرده و مخالفان خود و کابینه اش را دروغگو خطاب کرده است.

اکنون اتهام زنی های دو جانبه آنها به جایی رسیده است که حتی صدای «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی نیز در آمده است و او از یک سو خواسته است که ائتلاف نتانیاهو و جناح اپوزیسیون اختلاف و درگیری های داخلی را جار نزنند و از سوی دیگر، درباره بروز جنگ داخلی و انفجار اوضاع در درون این رژیم به شدت هشدار داده است.

به اعتقاد تحلیلگران سیاسی، در سایه این بحران شدید داخلی و درگیری های شدید سیاسی، نتانیاهو همانند گذشته سیاست کهنه صدور بحران را در پیش گرفته و بار دیگر به تکاپو افتاده تا از طریق آغاز دور جدیدی از جنایت و تنش آفرینی علیه ملت فلسطین، صهیونیست ها اعم از موافقان و مخالفان را پشت سیاست های خود علیه فلسطینی ها بسیج کند.

این درحالی است که به عقیده این تحلیلگران سیاسی، بحران کنونی در درون رژیم صهیونیستی آنقدر شدید است که با چنین اقداماتی، سران صهیونیست نخواهند توانست بر آن سرپوش گذشته یا آن را خاموش کنند و از این رو، باید در هفته ها و ماههای آینده شاهد تداوم و حتی افزایش درگیری های سیاسی در درون این رژیمِ اساسا بحران زده بود؛ رژیمی که هرچه می گذرد، بر بی ثباتی و شکاف های داخلی آن افزوده می شود تا در نهایت به سرنوشت حتمی و نابودی نهایی خود در آینده دچار شود.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • نیما IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    0 0
    خداوند در قرآن کریم می فرماید تا روز قیامت میان یهودیان دشمنی اختلاف انداختیم به خاطر اینکه به عهد خودشان با ما پشت کرده اند راست گفت خداوند بلند مرتبه عظیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس