کد خبر 145897
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۴

هرچند استفاده از لامپ‌هاي فلورسنت مهتابي و نسل جديدشان كه به كم‌مصرف معروفند، به دليل عمر بيشتر و صرفه اقتصادي گسترده‌تر شده، هنوز بسياري از افراد با خطرات استفاده نادرست از آنها آشنايي ندارند.

به گزارش مشرق به نقل از جام جم آنلاين، اين لامپ‌ها در صورت بهره نادرست احتمال به جا گذاشتن عوارض و آسيب‌هاي پوستي، چشمي و مسموميتي بسيار زيادي دارد. اگر نمي‌دانستيد، خوب است بدانيد:

كارشناسان انجمن پوست بريتانيا متوجه شده‌اند لامپ‌هاي كم‌مصرف سبب تسريع ابتلا به سرطان پوست، سرگيجه و ميگرن بويژه در بيماران مبتلا به صرع مي‌شود. اگر پوست حساسي داريد بيش از ديگران در معرض آسيب اين لامپ‌ها قرار داريد.

‌ لامپ‌هاي كم‌مصرف سفيد و مهتابي را حتما با مخلوطي از رنگ‌هاي زرد و خورشيدي تلفيق كنيد تا آسيب‌هاي چشمي كمتري داشته باشد.



‌ لامپ مشمول اجراي استاندارد اجباري است. از خريد و استفاده از انواع غيراستاندارد كه ضرر بيشتري دارد خودداري كنيد؛ حتي اگر ارزان‌تر است، براي سلامتي‌تان گران تمام مي‌شود.

‌ توصيه شده كه لامپ‌هاي كم‌مصرف براي گرفتن بيشترين بهره نوري به صورت آويز نصب و استفاده شود، نه‌ايستاده و رو به‌ بالا.

‌ در لامپ‌هاي فلورسنت ، الكترون‌هاي خارج شده از الكترودهاي گداخته با اتم‌هاي جيوه تصادم كرده، سبب تابش اشعه فرابنفش مي‌شود و پرتوهاي فرابنفش به پوست و چشم آسيب مي‌زند.

‌ اين لامپ‌ها حاوي مقاديري جيوه است. جيوه در هوا به بخاري سمي تبديل مي‌شود. به هيچ وجه لامپ‌هاي كم‌مصرف و لامپ‌هاي گازي مبتني بر تخليه الكتريكي را نشكنيد و از نزديك آنها عبور نكنيد.

‌ در كشورهاي پيشرفته در صورت شكستن اين لامپ‌ها بايد بلافاصله با مراكز آتش‌نشاني و مبارزه با سموم محيط‌زيست تماس گرفت و كمك خواست.

‌ در صورت شكستن لامپ‌هاي كم‌مصرف مهتابي، جيوه به‌شكل پودري ريز پخش مي‌شود. در اين صورت براي به حداقل رساندن خطرات آن، ابتدا بسرعت در و پنجره‌ها را باز كنيد. افراد و حيوانات خانگي بايد طي 15 تا 20 دقيقه‌اي كه تهويه هوا صورت مي‌گيرد از محل دور باشند.

پس از آن بيني و دهان را پوشانده، تكه‌هاي بزرگ‌تر حباب شكسته را بدون تماس دست، با تكه‌اي مقوا يا خاك‌انداز يا دستكش ضخيم برداريد و درون ظروف شيشه‌اي يا كيسه پلاستيكي محكم و بدون درز و پارگي قرار دهيد.

تكه‌هاي ريز و پودر شده را با نوار چسب‌هاي عريض يا گذاشتن و برداشتن پياپي دستمال مرطوب پاك كنيد. آنها را با جارو كردن (برقي يا دستي) جمع نكنيد. اين كار باعث پخش سم جيوه مي‌شود.

‌ دستمال را براي استفاده مجدد نشوييد و آن را در كيسه يا ظرف شيشه‌اي گذاشته، در آن را محكم با چسب ببنديد و بلافاصله از محيط زندگي دور كنيد.

‌ غير از مزاياي بسيار، حتما مراقب اثرات مضر و ناشي از استفاده طولاني مدت يا نادرست اين لامپ‌ها مثل خستگي ، از دست رفتن تمركز، ابتلا به آب‌ مرواريد، ايجاد كك‌ و مك و احتمالات سرطاني باشيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس