کد خبر 1458875
تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۵
نقص مادرزادی قلبی به باروری آسیب نمی رساند

مطالعه‌ای در دانمارک نشان می‌دهد زنان و مردانی که با نقایص قلبی ساده یا متوسط متولد می‌شوند، بیشتر از دیگران در بزرگسالی با مشکل ناباروری روبرو نیستند.

به گزارش مشرق به نقل از هلث دی نیوز، این اولین مطالعه‌ای است که خطر ناباروری را در میان زنان و مردان مبتلا به نقص مادرزادی قلبی بررسی می‌کند و به بیمارانی که نگران این هستند که اگر تصمیم به تشکیل خانواده بگیرند چگونه ممکن است بر باروری آنها تأثیر بگذارد، اطمینان خاطر می‌دهد.

دکتر «لوئیز اودهولم»، نویسنده اصلی این مطالعه از بیمارستان دانشگاه کپنهاگ دانمارک، گفت: «با وجود پیشرفت در درمان، تعداد بیشتری از کودکان متولد شده با نقص قلبی تا بزرگسالی زندگی می‌کنند. اما اطلاعات کمی در مورد باروری زنان و مردانی که با نقایص قلبی متولد می‌شوند، وجود داشت.»

او گفت: «توانایی تشکیل خانواده برای اکثر افراد از اولویت بالایی برخوردار است. بنابراین، ما می‌خواستیم ارزیابی کنیم که آیا این بیماران نسبت به سایر افراد باروری کمتری دارند تا به آنها در برنامه ریزی بارداری کمک کنیم.»

محققان سوابق تقریباً ۱.۴ میلیون نفری را که بین سال‌های ۱۹۷۷ تا ۲۰۰۰ متولد شده‌اند، تجزیه و تحلیل کردند. از ۸۶۷۹ نفری که با نقص در قلب یا رگ‌های خونی اصلی متولد شده‌اند، ۵۱ درصد دارای نقص ساده، ۳۴ درصد دارای نقص متوسط و بقیه دارای نقص پیچیده یا نامشخص بودند.

در میان مردان مبتلا به نقایص قلبی، ۳.۲ درصد با ناباروری تشخیص داده شدند، در حالی که ۳.۶ درصد مردان بدون نقص دچار ناباروری شده بودند. در میان زنان، ۴.۷ درصد مبتلا به نقص قلبی با ناباروری تشخیص داده شدند، در حالی که ۵.۶ درصد زنان بدون نقص، نابارور بودند.

اما صرف نظر از شدت نقص قلبی، افراد مبتلا به نقایص مادرزادی قلبی که پدر و مادر شده‌اند، تعداد فرزندانشان برابر با افرادی است که با قلب سالم صاحب فرزند شده اند؛ به طور متوسط حدود دو فرزند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس