کد خبر 1458509
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱
ترکیه چند ماه دیگر از ناتو خارج می‌شود

یک سیاستمدار نزدیک به رئیس جمهور ترکیه می‌گوید که این کشور ظرف چند ماه آینده از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) خارج می‌شود!

به گزارش مشرق، ایتام سانچاک، سیاستمدار ترکیه‌ای که رسانه‌های محلی این کشور از او به عنوان یکی از نزدیکان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور نام می‌برند، گفته است که آنکارا ظرف چند ماه آینده از ناتو خارج خواهد شد.

سانچاک این اظهارات را در واکنش به کارزار ضدناتو که حزب میهن‌پرستان ترکیه موسوم به «وطن» به‌راه انداخته‌اند، مطرح کرد. او در این حزب سمت نایب رئیس امور روابط خارجی را برعهده دارد.

وی درباره این کارزار گفت: ناتو با تحریکاتش ما را وادار به این اقدامات کرده و در نتیجه هدف حزب(وطن) مبنی بر خارج کردن ترکیه از ناتو احتمالا ظرف پنج یا ۶ ماه آتی محقق خواهد شد.

سانچاک یادآور شد که عضویت در ناتو، ترکیه را با عضو دیگر این ائتلاف و رقیب دیرینه آنکارا یعنی یونان در آستانه جنگ قرار و علاوه بر این خطر ورود به «گردابی در خاورمیانه» را هم افزایش داده است.

به گفته وی، به آتش کشیده قرآن در برخی کشورهای اروپایی، خروج از ناتو را برای ترکیه به یک «الزام» بدل کرده است. در تازه‌ترین اقدام تحریک‌آمیز علیه ترکیه، تظاهرات‌کنندگان حامی کردهای سوئد، عروسک اردوغان را مقابل سفارت ترکیه به دار آویختند؛ در ادامه نیز یک نشریه سوئدی برای تحقیر اردوغان، یک مسابقه کاریکاتور برگزار کرد و همچنین در جریان تظاهراتی دیگر، راسموس پالودان، رئیس دانمارکی-سوئدی و افراطی حزب موسوم به «تندرو» سوئد با توجیه مضحک «آزادی بیان»، اقدام به آتش زدن یک نسخه از قرآن کرد.

این تحولات در حالی است که سوئد برای پیوستن به ناتو تنها و تنها به تایید ترکیه نیاز دارد و اردوغان گفته است که پس از به آتش کشیده‌شدن قرآن در استکهلم، سوئد نباید انتظار حمایت ترکیه از پیشنهاد پیوستن به ناتو را داشته باشد.

سانچاک می‌گوید که ترک‌ها بیش از پیش آمریکا را کشوری تلقی می‌کنند که «به‌دنبال خصمانه‌ترین و مخرب‌ترین سیاست‌ها است و مردم ترکیه در عین حال، احساس همدردی زیادی با روسیه دارند.»

نظرسنجی اخیر موسسه افکارسنجی «گزیچی» ترکیه که اواخر پارسال انجام شد، حاکی از آن بود که ۷۲.۸ درصد ار مردم ترکیه خواستار برقراری روابط خوب با روسیه هستند. کمتر از یک چهارم پاسخ‌دهندگان هم بر این باروند که مسکو با ترکیه دشمنی دارد.

عمر چلیک، سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه اما ایده خروج از ناتو را رد کرده و آن را «تکان‌دهنده» خوانده و گفته است که ترکیه یکی از قدیمی‌ترین اعضای ناتو بوده و افرادی که خواستار خروج این کشور هستند، «حرفشان نابودی این ائتلاف است.»

حزب وطن بر این باور است که اگر ترکیه تلاش‌های خود برای عضویت در اتحادیه اروپا را رها کرده و با روسیه و چین روابط حسنه برقرار کند، دیگر نیازی به بودن در ناتو نیست. این حزب همچنین از کنار گذاشتن اختلافات با ایران و سوریه حمایت کرده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    23 18
    ترکیه نیازی به ناتو نداره، اما ناتوی بی عرضه نیاز بسیار زیادی به ترکیه داره. همان طور که ترامپ جنایتکار چند سال پیش گفت ناتو مرده. اگر ترکیه خارج بشه به سمت روسیه و بلوک شرق بیشتر میاد که به نفع منطقه و خاورمیانه است.
    • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
      4 3
      رجب ناطیب اردوغان منافق پیشه از این غلط ها نمی کنه البته اجازه این غلط‌ها را هم آمریکا بهش نمیده و مثل همیشه می خواد با این جنگولک بازی ها امتیاز بگیره از غرب یا در انتخابات از مردم ضد آمریکایی ترکیه.
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
      4 7
      دچار چه توهماتی شدن این پان ترک ها. قدرت ترکیه در تعاملات خارجی با خروج از ناتو به هیچ خواهد رسید.
  • ع IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    16 18
    چند وقت پیش پوتین گفته بود ائتلاف ضد غربی به زودی تشکیل می شود. شاید منظورش ائتلاف چین، روسیه، ترکیه، ایران و کشورهای منطقه قفقاز با هلال شیعی باشه. اگر این واقعیت پیدا بکنه قطعاً ناتو در مقابلش تضعیف میشه و کدخدایی آمریکا در آسیا خاتمه پیدا می کنه.
    • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
      2 1
      15:49 خیلی هم عالیه اگر این ائتلاف ضد ناتو تشکیل بشه!!
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    4 3
    یکی یه این اردوغان رأی بده تا از کره زمین خارج نشده.
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    8 4
    نامرد و بی شرف و بی عرزه هستی اگر از ناتو خارج نشی.
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    9 7
    ترکیه می داند که به زودی از ناتو اخراج می شود . به خیال خود می خواهد پیشدستی کند. در واقع بیرون انداختن پسمانده عثمانی از ناتو از مدت ها پیش آغاز شده است.
    • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
      7 2
      در این صورت بنا به حکم تاریخ، تمام جنوب شرقی اروپا خاک عثمانی است.
  • زند IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    3 3
    بسم الله الرّحمن الرّحیم. تشکیل یک پیمان نظامی قوی توسط ایران، ترکیه، عربستان، مصر و پاکستان به عنوان شالوده اصلی آن و شرکت سایر کشورهای اسلامی امکان تقابل غرب را با جهان اسلام به شدت کاهش می دهد. این گام پس از چند سال استحکام مسلمانان جهان را در برابر هر قدرتی به ارمغان می آورد. اقتصاد قوی کشورهای خلیج فارس و توان تولید نظامی بالای ایران و ترکیه، امکانات درخور پاکستان و مشارکت مصر، تضمینی بر برتری مسلمانان در چند دهه آینده بر سایر قدرت ها خواهد بود. هنوز دیر نشده.
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    12 2
    عجب ساده هستید. ترکیه هیچ وقت از ناتو خارج نمیشه. این کار ها برای ابراز قدرت و امتیاز گیری بیشتر از غرب است.
  • جبّار IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    2 2
    #آری به ائتلاف ضد ناتو. لطفاً این هشتگ رو وایرال کنین تو فضای مجازی. درسته که خودمم نمی دونم هشتگ چیه، وایرال چیه، ولی شنیدم این کار رو می کنن. پس شما وایرال کنین. راستی این هشتگ مال خودمه به اسم خودمه واس ماس کلّهم واس ماس. پس به اسم خودتون نزنین.
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    6 2
    ناتو بدون ترکیه مانند اسلحه خالیه.
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    5 1
    عدم حضور ترکیه در ناتو‌ قطعاً به نابودی ناتو ‌پدر غرب آسیا منجر خواهد شد.
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    4 2
    ترکیه یه قدرتی تبدیل شده که از همه باج می گیرد. آمریکا کمی در تحویل سیستم ضد دفاع هوایی پیشرفته پاتریوت به ترکیه تعلل نشان داد، رفت سراغ روسیه. روسیه که سیسم قدیمی اس ۳۰۰ را به ما ۸ سال طول داد و ۸۰۰ میلیون دلار پولش را نقد گرفته بود یک ماهه به ترکیه اس ۴۰۰ داد. آمریکا هم مجبور شد سیستم پاتریوت برای جلوگیری از نزدیکی بیشتر ترکبه به روس ها به آنها بدهد.
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    0 0
    ترکیه بابت تبعیت از آمریکا و ناتو هزینه سنگینی پرداخت می کنه.
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    2 0
    ناتو در زمان تشکیل آن ماهیت ضد کمونیستی داشت، اما ناتو الآن ماهیت ضد اسلامی پیدا کرده است بعد از نابودی کمونیست ها، حالا مسلمانان را دشمن درجه یک خود می داند. متنفرم از ناتوی خبیث مسیحی.
  • htn IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    3 1
    ترکیه همیشه به سمتی میره که براش نفع بیشتر داره. الان هم سیاستش هست برای امتیازگیری بیشتر از غربی ها
  • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    2 6
    بالأخره ترکیه از ناتو با اردنگی بیرون خواهد شد. یک بی اطلاع، آن بالا نوشته ناتو به ترکیه نیاز داره. مثلاً ترکیه چی داره که ناتو بهش نیاز داره؟ تمام سلاح های ترکیه قطعات اروپایی دارن. اگر آنها قطعات به ترکیه ندن پهپادم نمی تونه بسازه. ترکیه زیادی هم ورّاجی کنه، تحریم دفاعی بکنن، باید به دست و پای روسیه و چین بیفته. توهمات پان ترکیسم پایانی ندارد.
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    2 3
    مثل سگ دروغ میگید .. عمراً از ناتو خارج بشید. فکر باج گیری جدید هستید فقط .... وحشی های نسل کش.
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    2 3
    من باور نمی کنم ترکیه از ناتو خارج بشه. اردوغان سیاستمدار با اعتمادی نیست و هر جا باد بیاد به آن سمت میره.
  • NL ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    2 4
    ترکیه که سال ها نوکری ناتو را می کرده، حالا تازه فهمیده که غرب چه قدر سرش کلاه گذاشته!!
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    3 3
    کشورهای عضو پیمان ورشو عضو ناتو شدن . ناتو دیگه ترکیه رو می خواد چیکار ؟!
  • احمد IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    2 4
    ما نفهمیدیم این اردوغان زنه یا مرد؟
  • استقلال بزرگ IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    4 1
    واسه چی اخراج کنن که دشمن خودشون بشه؟ غربی ها احمق نیستن واسه خودشون دشمن درست کنن.
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    3 1
    ترکیه خیلی خوب میدونه اگه از ناتو خارج بشه روسیه بر او شیر خواهد شد، و اگر هم با روسیه متحد بشه آمریکا و غرب از ترکیه فاصله خواهند گرفت و مشکلاتش صدها برابر خواهد شد و این به نفع منافع ملی آنها نخواهد بود. این جناب سانچاک حرفی زده، شما جدی نگیرید.
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    4 0
    ترکیه اگه بخواد با روسیه متحد بشه اون وقت وضعش از این که هست صدها برابر بدتر خواهد شد و اقتصاد کشورش به قهقرا خواهد رفت. بعضیا فقط جنبه نظامی رو در نظر می گیرن که ترکیه اگه متحد روسیه بشه عالی خواهد بود. ولی جنبه اقتصادی رو لحاظ نمی کنن که ترکیه به فلاکت و بدبختی می افته.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس