به گزارش مشرق، عطاالله ابطحي كه دكتراي مديريت رسانه دارد، در ارزيابي عملكرد راديو و تلويزيون درخصوص زلزلهي اخير آذربايجان شرقي، خاطرنشان كرد: ممكن است روزنامهها در پي اتفاقات غيرمترقبهاي همچون زلزله بگويند ساعت چاپ ما متفاوت بود كه اين دليلشان پذيرفته شده است، اما رسانههايي مثل راديو، تلويزيون و حتي سايتهاي اينترنتي و خبرگزاريها نميتوانند توجيهي براي خود بياورند كه چرا دير اقدام كردند.
اين كارشناس ارتباطات در گفتوگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: يكي از مهمترين اصول در حوزهي اطلاعرساني و خبررساني سرعت، دقت و صحت داشتن يك اتفاق، به ويژه سرعت است؛ چرا كه ما تا حدي ميتوانيم در سرعت اخبار صبر داشته باشيم تا به عنوان مثال از سوي يك مجله تاييد شود؛ ولي براي اطلاعرساني دربارهي حادثهاي مثل زلزله كه در يك نقطه از يك كشور كه هيچ در يك نقطه از كره زمين رخ داده است، با توجه به تعدد وسايل ارتباط جمعي نميتوان خيلي صبر كرد و بايد به سرعت اطلاعرساني كنيم.
او اضافه كرد: فرض كنيد شما پس از وقوع زلزله از تعداد مصدومين و كشتهشدگان آمار عددي دقيقي نداريد، اين مساله اشكالي ندارد؛ اما دربارهي اصل خبر نميتوانيم صبر كنيم چرا كه اصل قضيه بايد در كمترين زمان ممكن مخابره شود.
اين كارشناس رسانه در ادامهي صحبتهايش اظهار كرد: اينكه تلويزيون در سال 91 (2012) با تاخير وقوع زلزله در كشور خودمان را اطلاعرساني ميكند، خوب نيست؛ در چنين مواقعي شايد روزنامهها بگويند ساعت چاپ ما متفاوت بود كه قطعا حرف آنها پذيرفته شده است، اما راديو و تلويزيون و حتي سايتهاي اينترنتي و خبرگزاريها نميتوانند توجيهي براي دير اقدام كردنشان داشته باشند.
وي با بيان اينكه درست خواندن خبر و صحت داشتن آن خبر اصول رسانهنگاري است، خاطرنشان كرد: شيوه خواندن خبر بايد به گونهاي باشد كه مردم وحشت زده نشوند و آرامش آنها را برهم نزنيم ولي تمام اين اطلاعرسانيها و نحوهي چگونه خواندن خبر، جزو اصول رسانهنگاري است كه بايد به درستي ياد بگيريم در آن لحظهاي كه اتفاقي همچون زلزله و ... رخ ميدهد، نبايد خبر غلط خوانده شود بلكه بايد در كمترين زمان ممكن درستترين اخبار با دقت و صحت كامل اطلاعرساني شود.
همچنين او دربارهي تمايل مخاطبان به دريافت اطلاعات از طريق شبكههاي خارجي در شرايطي كه رسانههاي داخلي پاسخگوي آنها نيستند، توضيح داد: اين بحث در واقع از جمله بحثهاي ثانوي است، اما در عين حال بسيار مهم است؛ به عنوان مثال اگر يك حادثهي مهم توسط شبكههاي خودمان اطلاعرساني نشود، مردم به سمت يك شبكه خارجي سوق پيدا ميكنند ـ حالا ميخواهد اين شبكه دوست يا دشمن ماه باشد ـ تفاوتي ندارد؛ ولي در اينجا قطعا شبكهاي كه زودتر اطلاعرساني كرده برنده است و ما شايد تا ماهها و سالها به دنبال اين باشيم كه ثابت كنيم كه اشتباه صورت گرفته بود؛ در چنين مواقعي اين به ضرر ماست.
ابطحي در پايان گفتوگوي خود با ايسنا تاكيد كرد: كشور ما كشوري است كه مدام حوادث طبيعي و غيرطبيعي در پي دارد كه ميتواند براي ما آموزش باشند؛ چه خوب است كه رسانهها و رسانهنگارها از اين اتفاقات يكسري اصول مدون شده داشته باشند تا به محض اينكه اتفاقي ميافتد تكليفمان روشن باشد. اين مساله خيلي مهم است كه همه افراد براي چنين شرايطي آموزش ديده و آماده باشند و بدانند كه در آن لحظه بايد چگونه خبر را مخابره كنند اما متاسفانه ما مدام با اين مسائل سر و كار داريم ولي هيچگاه نميآموزيم و همين نياموختن ما مشكل است.
کد خبر 145811
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۲
- ۰ نظر
- چاپ
يك كارشناس رسانه معتقد است: راديو، تلويزيون و حتي سايتهاي اينترنتي نميتوانند توجيهي براي تاخير در اطلاعرساني درخصوص زلزلهي اخير آذربايجان شرقي بياورند.