.

پیروزی های اخیر ارتش روسیه در جبهه شرق اوکراین اگرچه دارای اهمیت است اما برای تعیین طرف پیروز و جبران عقب نشینی های گذشته از شمال کی‌یف و خرسون کافی نیست.

سرویس جهان مشرق _ سیصد و بیست و ششمین روز از جنگ میان روسیه و اوکراین نیز سپری شده است.

ارتش روسیه پس از موفقیت در تصرف شهر سولدار و قطع مسیر ارتباطی شمالی باخموت، اکنون به دنبال تکمیل طرح خود و کنترل شهر باخموت است.

بالگردهای آپاچی و هویتزرهای AS-۹۰ انگلیسی در راه اوکراین/ گزینه‌های ارتش روسیه برای پیروزی نهایی در اوکراین چیست؟ +نقشه و تصاویر

در حال حاضر مسیر جنوبی و شمالی تدارکات ارتش اوکراین به شهر باخموت قطع شده و مسیر غربی نیز زیر آتش توپخانه ارتش روسیه است؛ با ادامه وضع کنونی و در صورتی که ارتش اوکراین ضد حمله بزرگی در این محور ترتیب ندهد احتمال عقب نشینی قوای اوکراینی برای جلوگیری از محاصره کامل و اسارت در شهر باخموت بالا خواهد بود.

گزینه‌های ارتش روسیه برای پیروزی نهایی در اوکراین چیست؟

پیروزی های اخیر ارتش روسیه در جبهه شرق اوکراین اگرچه دارای اهمیت است اما برای تعیین طرف پیروز و جبران عقب نشینی های گذشته از شمال کی‌یف و خرسون کافی نیست؛ جا به جایی دوباره در فرماندهی ارتش روسیه در جنگ اوکراین و کنار رفتن سورووکین و کنترل کامل قوای مسلح توسط گراسیموف، نشان می دهد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور برای سال ۲۰۲۳ میلادی انتظار یک عملیات بزرگ و تعیین کننده برای پایان نبرد و داشتن دست بالا در مذاکرات صلح را خواستار است.

در این میان تحلیلگران معتقدند ارتش روسیه ۴ سناریو مختلف با دشواری و دستاوردهای احتمالی متفاوت را برای پیروزی نهایی در جنگ اوکراین مد نظر دارد:

۱ - تصرف کامل دونباس: در این سناریو ارتش روسیه یک تهاجم بزرگ را از محور شهر سواتوف در استان لوهانسک (که اکنون زیر فشار و تهدید اوکراین است) آغاز می کند؛ ارتش روسیه با پیشروی در حاشیه رودخانه اسکیل، دو شهر ایزیوم و کوپیانسک را که در نبردهای ماه سپتامبر ۲۰۲۲ از دست داده بود مجددا تصرف خواهد کرد؛ با ادامه پیشروی به سمت جنوب و پیوستن به قوای فعلی در منطقه باخموت، عمده شهرهای مهم استان دونتسک و منطقه دونباس نظیر اسلاویانسک، کراماتورسک، سیورسک و باخموت به تصرف روسیه درآمده و کنترل این کشور بر دو استان دونتسک و لوهانسک کامل خواهد شد.

بالگردهای آپاچی و هویتزرهای AS-۹۰ انگلیسی در راه اوکراین/ گزینه‌های ارتش روسیه برای پیروزی نهایی در اوکراین چیست؟ +نقشه و تصاویر

۲ - حمله از محور شهر سومی و تهدید کی‌یف: اگرچه در حال حاضر هیچ جبهه فعال یا تجمع نیرویی در شمال اوکراین وجود ندارد، اما حمله ناگهانی از محور شهر سومی که یکی از مهمترین اهداف ارتش روسیه در ابتدای جنگ اوکراین بود می تواند منجر به تهدید مستقیم علیه کی‌یف شده و موجب شود تا ارتش اوکراین نیروهای خود از سایر جبهه های فعال نظیر دونباس را به این منطقه ارسال کند که در نتیجه کار برای ارتش روسیه در جبهه شرقی آسان تر می شود.

بالگردهای آپاچی و هویتزرهای AS-۹۰ انگلیسی در راه اوکراین/ گزینه‌های ارتش روسیه برای پیروزی نهایی در اوکراین چیست؟ +نقشه و تصاویر

۳ - حمله از محور زاپوروژیا: همگان به خوبی می دانند که مهمترین محور عملیاتی برای ارتش اوکراین و تهاجم احتمالی در آینده محور جنوب شهر زاپوروژیا است؛ پس از عقب نشینی ارتش روسیه از شهر خرسون، ارتش اوکراین بیشتر قوای خود را از غرب رودخانه دنیپرو به جبهه زاپوروژیا منتقل کرد تا پس از تجدید قوا و گرم شدن تدریجی هوا برای حمله بزرگ با هدف رسیدن به سواحل دریای سیاه و شهر ملیتوپل اقدام کنند.

بالگردهای آپاچی و هویتزرهای AS-۹۰ انگلیسی در راه اوکراین/ گزینه‌های ارتش روسیه برای پیروزی نهایی در اوکراین چیست؟ +نقشه و تصاویر

پیش دستی ارتش روسیه با انجام یک تهاجم بزرگ و تصرف شهر زاپوروژیا علاوه بر اینکه یک مرکز استان دیگر از ۴ منطقه الحاق شده به خاک روسیه را کنترل خواهند کرد، طرح ارتش اوکراین برای بازپس گیری سواحل حیاتی این کشور را نیز از بین خواهند برد که چنین مسئله ای یک پیروزی بسیار بزرگ و تعیین کننده برای ارتش روسیه خواهد بود.

۴ - حمله دوباره به شهر کی‌یف: اگرچه دور از انتظارترین و سخت ترین سناریو محسوب می شود اما منابع اوکراینی مدعی هستند ارتش روسیه به تدریج در حال تجمع نیروی دوباره در خاک بلاروس با هدف حمله مجدد به سمت پایتخت اوکراین است.

اگرچه نسبت به ابتدای نبرد توان نظامی اوکراین چندین برابر شده و ارتش روسیه نیز با توجه به خسارات گسترده ادواتی و گسترده شدن میادین نبرد توان تمرکز تهاجمی بر روی جبهه کی‌یف را نخواهد داشت، اما در صورتی که ارتش روسیه موفق به پیشروی دوباره و تصرف یا محاصره شهر کی‌یف شود می تواند پایانی مناسب و باب میل رهبران این کشور را رقم بزند تا با پذیرش شروط تحمیلی مسکو در مذاکرات با کی‌یف، جنگ خونین یک ساله به پایان برسد.

بالگردهای آپاچی و هویتزرهای AS-۹۰ انگلیسی در راه اوکراین

پس از اینکه روز گذشته اعلام شد بریتانیا قصد دارد ۱۲ دستگاه تانک چلنجر ۲ را در اختیار اوکراین قرار دهد امروز نیز رسانه های انگلیسی از احتمال ارسال ۳۰ دستگاه هویتزر خودکششی AS-۹۰ و ۴ فروند بالگرد تهاجمی آپاچی برای کی یف خبر دادند.

بالگردهای آپاچی و هویتزرهای AS-۹۰ انگلیسی در راه اوکراین/ گزینه‌های ارتش روسیه برای پیروزی نهایی در اوکراین چیست؟ +نقشه و تصاویر

به نظر می رسد با اتمام فصل زمستان و افزایش توانایی های تهاجمی دو کشور، شاهد درگیری های سنگین و بزرگی میان روسیه و اوکراین باشیم.

بالگردهای آپاچی و هویتزرهای AS-۹۰ انگلیسی در راه اوکراین/ گزینه‌های ارتش روسیه برای پیروزی نهایی در اوکراین چیست؟ +نقشه و تصاویر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 100
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    4 3
    اخراج گسترده شیعیان ایران از سرزمین های اشغالی اینترنت
  • IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    31 13
    اگه بشه غنیمت ها رو گیر بیاریم‌خیلی خوبه.میشه ازشون اطلاعات مفیدی گرفت به خصوص که با گذشت زمان شاهد حضور سلاح های پیشرفته تری نیز در اوکراین خواهیم بود.هم بازارسیاه و هم قاچاق کننده های سلاح تو اوکراین و هم از طرف روسیه باید نمونه هایی از سلاح ها رو به دست بیاریم.
    • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      3 2
      ایرانیها گردنه بگیرن ،ولی در تاریخ هیچ وقت نتونستن گردن اروپا رو بگیرن .
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      3 1
      آمریکا از اوکراین به عنوان گوشت قربونی استفاده می کند ـــ این بار یک گاو بولوند چشم آبی قربونی شد ـــ حالا گاوهای بولوند چشم آبی بعدی چشمشون به حساب اومده مثل بید دارند می لرزند و در نوبت به ترتیب و با نزاکت ایستاده اند و آماده شیردهی برای کدخدای گاوچران شده اند ــــ
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      1 6
      تو به دست بیاری؟!!!!! دیگه کار تو اربابت پوتین تمومه
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      5 0
      مهمتر از تسلیحات ایمان به خداوند و اراده قوی است .
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      0 4
      جنگ اوکراین دست گل ایرانه ، همه عواقبش هم گردن خودمونه ، حالا دلت خوش باشه به غنیمت چارتا آهن پاره .
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      2 15
      اینایی که ریختن تو اکراین همش قدیمی مال 40 سال پیش. همش رو تو جنگ عراق ایران اطلاعاتش بدست اورده بعضی هاشم تولید کرده کجای کاری روسیه تقریبا جنگ برده اکراین فقط شده باتلاق ناتو و منبع درامد امریکا
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      0 4
      راه دیگری هم هست
  • سامان IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    15 6
    یک زمانی میگفتین امریکا تو باتلاق عراق گیر کرده الان روسیه متجاوز عین خر تو گل گیر کرده تازه امریکا تو جنگ پیروز شده بود فقط اسیر انتحاری های حشدالشعبی شده بود
  • US ۰۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    40 4
    روسیه باید ببیند که زمان جنگ غرب با ایران و حتی تحریم های گستاخانه و زورمدارانه آنها علیه ایران روسیه هم به ایران تسلیحات نداد!الان خودش افتاد به همان چاهی که کنارش ایستاده بود.
    • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      0 0
      چه چاهی ؟
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      2 2
      آمریکا با جنگ رسانه ای هر چه بیشتر برطبل جنگ می کوبد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور قیمت نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی ، بایکوت ورزشی و .... مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : اروپای ساحل آرامش را طوفان زده نموده و در نتیجه 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ
  • huh AU ۰۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    15 14
    ناتو باید خلع سلاح بشه و تمام بمبهای انمی و شیمایی خودش را از بین ببره. ناتو هیچ راه دیگری برای خودش نگذاشته.
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      0 1
      ناتو اگر نبود الان داشتی تو خیابون راه میرفتی
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      2 10
      ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶ مثلا داعش رو ناتو نابود کرد؟ باشه من فکر میکنم به ایده‌ی نابت!
  • DE ۰۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    7 6
    نظریه ی استفاده ی روسیه از بمب اتمی تاکتیکی هر روز بیشتر قوت میگیرد و با ارسال فاجعه بار اسلحه از سوی غرب راهی به جز استفاده از بمب اتمی نخواهد داشت. باید به این گفته ی جان اف کندی قدت کنیم که هرگز نباید یک قدرت اتمی را در تنگنا قرار داد که راه چاره نداشته باشد چون در اولین فرصت از بمب اتمی استفاده میکند.
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      3 0
      روسبه باید فکر این رو کنه اکر اتم بزنه میتونه برای ابد در مقابل غرب ادامه حیات بده ؟ روسیه از صفحه سیاسی جهان حدف مبشه .
  • DE ۰۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    0 0
    خخخخ فعلا که زمستان سخت گریبان ایران رو گرفته
  • فالکروم US ۰۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    17 24
    روسیه تمام خاک اوکراین را تصرف خواهد کرد
    • فرشاد IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      14 2
      روسیه هیچ غلطی نمی تواند بکند
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      1 6
      روسیه آنچه را از او به ناحق گرفته شده دوباره پس می گیرد یعنی آزادی دونباس، ژاوپریا، خرسون میکولایف و اودسا و کریمه.
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      4 1
      یعنی اتحاد جماهیر شوروی احیا میشه و پهلوی برمیگرده ؟ یا روسیه تزاری احیا میشه و قاجار برمیگرده ؟
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      2 1
      غلط میکنه باتو
    • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
      19 0
      ۱۲:۴۰ - خواب دیدی خیر باشه اینجوری که تو گفتی باید کل اوکراین تحویل متجاوز داده بشه
  • IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    10 5
    از نظر نظامی فقط یک راه کم هزینه وجود دارد ، دقت شناسایی و اطلاعات و این ضعف روس ها است . برتری اکراین نسبت به روسیه همین مسئله است .
  • ب IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    19 8
    یه سوال از کسایی که در مورد اوکراین میگن عاقبت رای دادن به دلقک همینه: آیا در مورد هیروشیما و ناکاساکی هم میگید عاقبت حمایت مردم ژاپن از یه رژیم دیکتاتور نظامی؟ یا در مورد غزه عاقبت حمایت از حماس؟ یا در مورد ویتنام عاقبت حمایت از رژیم کمونیستی و دهها مثال دیگه؟ یک جو وجدان هم چیز خوبیه!
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      1 11
      توروسیه آلامو باامریکای تجاوزکار وسفاک یکی می‌دونی
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      2 3
      پاسخ پیام 6:40 ؛ از قیاست خنده آمد خلق را. کاری به قیاس احمقانه ات ندارم ولی تو چرا از خودت نمی پرسی چرا در یک جای دنیا مردمی که در کشورشون در یک باریکه زندگی می کنند بعد از انتخاب یک حزب و گروه که مد نظر غربی ها نبود باید تحت شدیدترین محاصره قرار بگیرند و یک جای دیگه در اوکراین باید با کودتای نرم یک دولت را که طرفدار غربی ها نبود سرنگون کنند!؟
    • موبین IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      2 3
      در این مورد خاص، زلنسکی به عنوان یک مهره برای به جنگ کشیدن اوکراین بود و هست. روسیه چند درخواست ساده داشت: عدم درخواست عضویت اوکراین در ناتو و عدم گسترش ناتو به شرق. خلع سلاح و مبارزه با گروههای نژادپرست ضد روسی که ساکنان روس تبار شرق اوکراین را سلاخی می کردند. تخلیه سلاحهای ارسالی غرب به اوکراین. تمام موارد بالا جزء تعهدات 20 -30 ساله غرب به روسیه بود که به هیچکدام عمل نکرد.
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      2 1
      وجدان خیلی خوب
  • ب IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    0 1
    یه سوال از کسایی که در مورد اوکراین میگن عاقبت رای دادن به دلقک همینه: آیا در مورد هیروشیما و ناکاساکی هم میگید عاقبت حمایت مردم ژاپن از یه رژیم دیکتاتور نظامی؟ یا در مورد غزه عاقبت حمایت از حماس؟ یا در مورد ویتنام عاقبت حمایت از رژیم کمونیستی و دهها مثال دیگه؟ یک جو وجدان هم چیز خوبیه!
  • IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    1 1
    پیروزی نهایی منو یاد راه حل نهایی هیتلر انداخت پوتین هم میره بغل دست هیتلر و البته همه دیگر ظالمان و دیکتاتورها
  • IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    7 5
    یعنی اون روزی که تجهیزات غربی در میدان جنگ واقعی محک بخورند و عیار واقعی آنها مشخص شود ، فرا رسیده است .
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      14 3
      اون روز دیگه چیزی از روسیه چیزی باقی نخواهد ماند.هههه
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      3 2
      فعلا که شاهدتجهیزات خفن غرب رو سابیده...
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    3 1
    ۳۵ روز
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    1 2
    با سلام در بحران اکراین چگونه می توان طرف پیروز را شناسائی کرد؟ اصلا پیروزی در این بحران چگونه حاصل می شود؟ آیا تحقق اهداف هر یک از طرفین و یا کشورهای همسو معیارهای شناسایی طرف پیروز بحساب می آیند؟ آیا ماعیتا پیروز در این بحران بر مبنای تحلیل بک پروژه و یا یک فرآیند؟ این سوالات و پیش فرض های دیگر کمک می کند که در ابتدا ماهیت بحران و سپس نمودار پبروز و غالب را شناسائی کرد.
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    5 8
    هیچ گزینه ای برای پیروزی بر اتحاد اروپا نداره . تنها راهش اجبار به تسلیمشون بود که تا اینحا نه پهباد بارون و نه زمستان سخت باعث تسلیم غرب نشده
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    11 7
    ابرقدرتی که یکماهه نتونه جنکی را تمام کنه ، دیگه ابرقدرت نیست ،
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      1 4
      یکجوری می گی انگار روسیه تمام این مدت داشته با اوکراین می جنگیده کل ناتو پشتش هستن
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      0 3
      پاسخ پیام 7:44 ؛ مثل آمریکا که یک ماهه از افغانستان فرار کرد.
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      2 0
      پاسخ پیام : امریکا یکماهه کابل رو گرفت ، دو هفته ای بغداد رو و حکومتهتی وقتشون رو ساقط کرد ‌ ‌. منطور پیروزی مطلق و آنی بود که از ابرقدرت همچین چیزی بر میاد .
    • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      0 0
      یکجوری // روسیه اول حمله کرد و سه هفته ای پشت دیوار کیف بود ، بی عرصگی از خودش بود . انتطار نداری که یک کشور وقتی بهش حمله میشه تمام پول و ثروتش رو بسیج نکنه و اسلحه از جایی نخره .
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    14 5
    روسیه در این لحظه ، روی کاغذ هم ابرقدرت حساب نمیشه ، برای همین بهتره از بینالملل بخواد بینشون داوری کنن
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      0 2
      فیلسوف ابر کارشناس مسائل نظامی تحلیل دقیق و درست نزد افراد آگاه ،نخبه وعلاقه مند به زمینه نظامی دارن اینه که باید با تمام جزئیات و به دور از علایق شخصی باشه که مال شما برعکس این و یک جوکه من حالم از روسیه بهم می خوره سر اون نامردی ماجرا S300 سر خیانت های که با تحریک و تشویق انگلیس برای جدا کردن مرز های شمالی ایران انجام داد و هزار مورد دیگه ولی انصاف ،اخلاق حرفه ای می گه اونا در این چند مدت با کل ناتو به نیابت اوکراین درگیر شدن جنگ یک ابرقدرت با یک کشور عادی نبوده جنگ یک ابرقدرت با بالای 30 تا کشور که 3 تا از اونا ابرقدرت بعدی روسیه هستن و در صدر آمریکا بوده دانشمند:))))))))))))
    • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      1 3
      پاسخ فیلسوف // دقیقا به این دلیل که گفتی ، روسبه با کل غرب داره میجنگه ، کدوم کشور هر چقدر ابرقدرت هم که باشه وقتی یکسال ، شبانه روز با ۴ تا ابر قدرت دیگه ( انگلیس ،فرانسه ، بریتانیا و امریکا ) میجگنه ، باز هم همون ابرقدرت روز اولشه ؟ آی کیو 😉
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    11 5
    روسیه همه اوکراین رو هم بگیره ، وقتی زلینسکی و اروپا این رو اشغال بدونن و سر اینن موصوع بجنگن ، روسیه پیروز نیست . روسیه قبلا هم اینجیزها رو تجربه کرده بود ، در افعانستان که منجر به فروپاشیش شد ، تاریخ تکرار میشود .
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      0 0
      اخه لازم واسه،زلنسکی جعل تاریخ بکنی شوروری به افغانستان رفت بر اساس درخواست دولت کمونیست افغانستان چه ربطی به روسیه دارد
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      0 3
      آخه لازم // ای کیو ، ما بهتر میدونیم یا خود افعانها که ۴۰ سال‌ مجاهدین تشکیل دادن و جنگید ؟ ویکی پدیا بزن اشعال افعانستان و شوروی و وقت بقیه رو نگیر . پوتین باعث شد ، روسیه به یک کشور دست دوم و کم اعتبار در آینده تاریخ تبدیل بشه ، بشینید و نگاه کنید .
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    5 1
    تا کجا میخواید از تجاوز یک کشور،به یک سرزمین و کشور مستقل دیگه که جز کشتار بی گناهان و فقر چیزی نداشته،حمایت کنید؟
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    6 7
    من نمی دانم چرا روسیه از قدرت نیروی هوایی استفاده نمی کند روسیه باید تمامی فرودگاه های اوکراین را نابود کند به طوری که هیچ هواپیمایی حتی هواپیمای مسافربری نتواند نشست و برخواست کند همان کاری که عربستان در یمن انجام داد همچنین سیستم پدافند هوایی اوکراین را به طور کامل نابود کند تا با این طریق کنترل کامل آسمان اوکراین را به دست بگیرد در این صورت ناتو از طریق هوایی نمی تواند به اوکراین سلاح ارسال کند و با رصد کامل هوایی می تواند مانع ارسال سلاح به اوکراین شود در نتیجه خودبخود اوکراین شکست سنگینی متحمل می شود
    • یوسف از همدان IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      1 2
      چشم ژنرال حتما این کارو خواهند کرد
    • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      0 2
      اگر هواپیمای مسافربری یا فرودگاه ها رو بزنه ، اروپا و سازمان ملل پرواز ممنوع بر فراز اوکراین اعلام‌میکنه و دیگه کار روسیه تمامه ‌
    • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      0 1
      ارسال سلاح به اوکراین کار عیر قانونی نیست .
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      1 1
      چرا نمیروی مشاور پوتین بشی مشاور مشرق؟!!!!ههههههه
    • تورک IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      1 1
      آقای پرفسور نیروی هوایی به چی میگی...هواپیما. هلیکوپتر پهپاد موشک.غیراز اینا داریم.ازایناهم استفاده تمام عیار کرده.پوزه روسیه ابرقدرت پوشالی به خاک مالیده شده...روسیه در این جنگ شکست سختی خاهد خورد.البته الانم شکست خورده....
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      1 0
      این درسته
  • ارتش روسیه IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    0 2
    ژون ارتش روسیه کجای غرب گداها زلنسکی دار پر پر میشه 😂😂😂
  • ارتش روسیه IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    0 2
    ژون ارتش روسیه کجای غرب گداها زلنسکی دار پر پر میشه 😂😂😂
  • یاران امام IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    1 1
    پهپادهای 136 مثل عقاب شکارچی در کمین این تانک ها و هلی بردهای انگلیسی نشسته تا به یک قراضه آهن تبدیل کند. سلاح های روس ها بیشتر هارمونی و الکترونیکی هستند. اول کلیه سیستم های کنترل الکتریکی اوکراینی را از بین می برند، بعد میدان برای پهپادهای انتحاری باز می شود و شخم زدن شروع می شود. موشک هایی که روسیه پریروز زد هیچ کدام از موشک های روس را نتوانستند بزنند.
  • فدایی زلنسکی IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    1 2
    هر گونه کمک های تسلیحاتی و غذایی از سوی غرب و ناتو به اوکراین، حکم باقیات صالحات دارد و در حقیقت سرمایه گذاری بر امنیت بین الملل و پایان دادن به ماجراجویی و جهانگشایی و توسعه طلبی و زبان درازی روسیه و رفقایش محسوب میشه و صدقه به حساب نمی آید ولی این کمک ها برای روسیه و سایر رفقای کمونیستش حکم آتش دوزخ و عذابی الیم دارد.
  • فدایی زلنسکی IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    1 1
    غرب و ناتو به هیچ عنوان حق ندارد در این زمستان سخت خساست به خرج بدهد و از ارسال بمب افکن های b52 و f35 و جنگنده های فرانسوی رافائل هم نباید دریغ کند و موظف است مادامی که تمام مناطق اشغال شده توسط اوکراینیها پس گرفته نشود و ارتش متجاوز روسیه تا مرزهای بین المللی عقب نران، لحظهای در دوشیدن و توسعه اوکراین فروگذار نکرده و جنگ را ادامه بدهد. به فرموده فردوسی: بکوشید و نیکی به کار آورید/ چو دیدید سرما، بهار به بار آورید
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    0 0
    اخراج ۹۰ میلیون شیعه از سرزمین های اشغالیِ اینترنت
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    1 0
    زمان ب سود روسیه پیش میرود: استفاده از ارتش خصوصی واگنر( ارتشی که از ب میدان کشاندن زندانیان ب جبهه جنگ ب مدت شش ماه در عوض بخشش جرم) بسیار موثر بوده و غرب را کیش و مات کرده: تخریب زیر ساخت های اوکراین: تصرف زمین های کشاوزی توام با گزینه های موشکی و هوایی، مسلما زلنسکی را برای یافتن راه فرار از اوکراین ب فکر فرو برده. تونل های نمکی در سولدار تا سیصد متر زیر زمین محل مناسبی برای انبار مهمات و غیره، خواهند بود.
  • جاسم IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    0 0
    تنها گزینه اینه که با اکراین صلح کنه. حالا که در باتلاق جنگ با اکراین گیر افتاده و نتونست پیروزی برق آسایی بدست بیاره حالا دست به دامان ایران و چین و بلاروس شده تا کمک نظامی بهش بکنن. آبروی هر چی ابر قدرته تو جهان برده!!!
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    1 0
    بااین تیتر زدن هایتان مسجل شده که ازحامیان متجاوزی به روسیه هستید؟
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      0 0
      جنگ اوکراین متعلق به ایرانه و تضمین پیروزیش رو ایران داده ،معلومه باید حامی روس باشه .
  • احسان معتمدی IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    2 0
    سلام. نظرات آقای سعدالله زارعی در مورد منطقه و جهان بسیار خوب است و درک درست را به ما می دهد. در مورد روسیه و اوکراین اگر آمریکا و ناتو مدام تسلیحات به اوکراین بدهند بیشتر و بیشتر روسیه را به دامن ایران می اندازند و روسیه مجبور می شود تکنولوژی بعضی تسلیحات بسیار حساس را در اختیار ایران قرار دهد تا ایران به روسیه کمک کند که شکست نخورد و معادله جنگ به نفع روسیه تغییر پیدا خواهد کرد. این حتمی است اما پس از اقتدار کامل ایران. به نظرم روسیه فاقد شرایط ابرقدرتی است. خیلی از شرایط را دارد خیلی دیگر را ندارد مثلاً پهناور است و بزرگ و پر جمعیت. اینها مؤلفه خوبی است و نفت و گاز زیادی دارد، گندم و ذرت و غله زیادی تولید می کند که اینها هم مؤلفه ابرقدرتی است، تسلیحات بسیار تحسین برانگیزی دارد، در زمینه هواپیما و موشک که نشان ابرقدرتی است. اما با تمام این مسائل ارتش او ضعیف است. شاید مهم ترین دلیل آن تجربه کم آنها در جنگ است و مراکز مشاوره نظامی.
    • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      11 1
      احسان ، ینی روسیه مستعمره ایران ؟ ایران مشکلات داخلی بسباری داره ، همینجورش زیر پاش لیز هست . قبل از فروپاشی روسیه ، ایران فرومیپاشد .
    • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      12 0
      احساان // ایران هنوز به روسیه تکیه داره و در همین لحطه یک هزارم ارتش روسبه قدرت نداره
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      0 1
      تضعیف و شکست روسیه ، قطعن موازی هست با شکست و ضعف ایران . ما تازه اول یک جنگ اروپایی هستیم . جنگهای قبلی اروپا از اول و دوم بگیر تا کوزکوو ، حدود ۴ ۵ سال طول کشیدن ( البته پیروز همشون هم غربیها بودن که این انار خوبی برای پوتین و ما نیست )
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    0 1
    لطفا برای خالی نبودن عریضه هم که شده آمار دقیقی از تعداد پهبادهای انتحاری شاهد سرنگون شده یا به دام انداخته شده از لحظه به کارگیری آن ها در جنگ تا کنون ارائه بدهید.
  • شاهرخ IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    5 1
    آرزوی موفقیت و پیروزی برای ارتش قهرمان اکراین دارم ! کاش میشد در این جبهه برعلیه روس های کثیف جنگید یا حداقل دست کمکی رساند !
  • ایرانی IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    0 0
    اول جنگ کمی انصاف داشتی و واقعیات را می نوشتی
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    1 1
    خوب ایران اگر نمی تواند موشک بالستیک به روسیه بفروشد باید کارخانه اش را در روسیه راه اندازی نماید یا اینکه سوخت جامد و قطعات مورد نیاز برای ساخت ان را به روسیه بفرستد و آنجا مونتاژ نماید
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    1 0
    خوب ایران اگر نمی تواند موشک بالستیک به روسیه بفروشد باید کارخانه اش را در روسیه راه اندازی نماید یا اینکه سوخت جامد و قطعات مورد نیاز برای ساخت ان را به روسیه بفرستد و آنجا مونتاژ نماید
  • عطار IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    3 0
    ۴ عدد هلیکوپتر ۱۲ تانک ۳۰ توپ خودکششی همه کمک های غرب به اوکراین در ازای از دست رفتن یک پنجم خاک اوکراین نابودی تمام زیر ساخت های اصلی اوکراین و آوارگی بیش از ۱۵ میلیون نفر اوکراینی ...... در مقابل وعده توخالی پیوستن به ناتو .
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    1 0
    راه شکست دادن کودتای سال 2014 وارد نمودن 200 هزار نیروی نظامی تازه نفس از شمال اوکراین به سمت کیف است
    • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      0 1
      بلاروس رسمن دیکتاتوری هست ، بر خلاف روسیه که موافقان داخلیش کم هست .
    • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      0 1
      دنیا ، اشغال رو بر ننیتابه ولی انقلاب رو با شرایط خاص ینی اکثریت مردم ، تایید میکنه ‌
  • نظر IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    3 0
    یکی از نتایج جنگ اوکراین ظهور نظریه پردازهای مسائل جنگ در بین عامه مردم ایران است کلی کارشناس و خبره نظامی پرورش داده شده که روزی ایران به دشمنان حمله کنه ازشون استفاده می کنه
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    1 0
    باید ارتش کره شمالی را هم به اوکراین دعوت کرد با پیشنهاد اجاره 25 ساله زمین های کشاورزی آن به این کشور و سه استان چرنیهوف و سومی و لاپرادور را در قدم اول پیشنهاد نمود که توسط کره ای ها آزاد شود
    • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      0 0
      کره شمالی هیچ وقت سرباز خارج از مرزهاش نداشته ، برای همین هم دنیا زیاد کاری باهاش نداره.
    • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      0 0
      کره شمالی هیچ وقت سرباز خارج از مرزهاش نداشته ، برای همین هم دنیا زیاد کاری باهاش نداره.
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    2 0
    خوب ایران به 200 هزار پهباد انتحاری و از انواع مهاجر6 و فطرس و سیمرغ و یا شاهد 171 و 181 نیاز دارد به مقامات هم برسانید بازدارندگی داشتن 3000 یا ده هزار پهباد نیست جنگ اوکراین نشان داد کمتر از صد هزار پهباد بازدارنده نیست
    • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      0 0
      پول؟ اول حساب کن چقدر پولش میشه بعد نظر بده
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    1 1
    خوب اوکراین آزمایشگاههای بیولوژیک برای نسل کشی مسلمانان و اعراب تاسیس نموده ایران باید به اوکراین اعلام جنگ کند
    • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      3 0
      ایران گیر مشکلات داخلی هست
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    0 1
    حمله به زیرساخت های اوکراین باید به راه اهن و فرودگاه ها و بنادر اوکراین نیز باید گسترش یابد و این کار باید بیشتر توسط پهبادهای انتحاری باید صورت بگیرد
    • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      12 0
      پهبادها هم کنترل شدن . زمستون اومد و اروپا تسلیم نشدن
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    2 10
    تسلیحاتی که غرب به اوکراینی ها می ده اگر مدرن نباشند و از ته انبارهای این ها خارج بشه در نهایت نمی تونه مقابل ادوات و تسلیحات روسی موثر عمل کنه بنظر می رسید غربی ها اندک عقلی داشته باشند و این تیپ تسلیحات و ادوات را در اختیار اوکراینی ها بگذارند تا به همین روش به روس ها ضربه بزنند و جنگ را فرسایشی و کند کنند اما غرب در یک حماقت تاریخی و کندذهنی تمام عیار داره تسلیحات و ادوات جنگی اصلی خود را به اوکراینی ها می ده که این ها حاصل دهه ها تلاش و سرمایه گذاری این هاست و بعضا تکنولوژی های حساس و انحصاری هم دارند شما حساب کنید یک خلبان اوکراینی یکی از همین آپاچی ها را برداره ببره تو روسیه بشونه بالاخره روس ها در اوکراین نفوذ دارند حتی اگر این ادوات غربی به شکل نیم منهدم شده هم دست روس ها بیفته می تونه خیلی از گره های کهنه صنایع نظامی روسیه را باز کنه این وسط کشورهایی مثل چین و ایران هم می تونن با روس ها معاملاتی کنند و پای چنین سفره اطلاعاتی نظامی بشینن یعنی اگر دیدین بعد از این جنگ , روس ها و چندین کشور دیگر جهش نظامی داشتند تعجب نکنید ! با تمام این تفاسیر باز هم مشخص نیست که همه این ادوات بتونن یک تاثیر عجیب میدانی داشته باشند و مثلا روس ها را از کل اوکراین خارج کنند چون روس ها هم هر چی داشتن رو نکردن می بینند غرب چه می کند بنابر اون می آن و یکسری تسلیحات و ادوات جدید وارد میدان نبرد می کنند یا بیشتر استفاده می کنند اروپا بدمسیری را داره می ره حداقل ماجرا اینه که روس ها می فهمن غرب چی داره واقعیت نظامی غرب چیه و نقاط ضعف این ها چی هست .
    • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      3 1
      یه دوستی داشتیم به نام حسین کارگر از این کپی وپیس ها زیاد میزد بعدش هم در عین بیسوادی میگفت من چندتا مدرک دانشگاهی دارم مگه مثل توااام.ههههه
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    0 9
    روسیه به غرب اوکراین حمله نمی‌کند. چون حتی در صورت توان برای نگهداری آن نیاز به صرف خسارات زیاد هست. فقط نیمه شرقی اوکراین مد نظر روسیه هست روسیه کل شرق رود دنیپرو رو تصرف خواهد کرد و شهرهای مرزی این رود مثل کیف را نابود می‌کند.
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      0 0
      وقتی اوکراین جنگ رو ادامه بدهد و دنیا ، اشغال مناطق را هیچگاه به رسمیت نشناسد ، این به چه کار روسیه می اید ؟ دهه ها در حالت جنگی ؟
  • چی بگم IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    0 11
    حقیقتا روسیه با اکراین نمیجنگه ،بلکه با کل ناتو میجنگه
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
    0 14
    یه چن تا ازین غنیمت ها برسه دست سپاه میشه از همشون قشنگ کپی زد
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
      11 1
      قشنگ قطعه از کجا میاری؟ حتما از یمن یا ونزوئلا!!!!!!.ههههه یه جوری میگی که انگار میخوای کپی پیس مطلب بزنی.ههه
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    0 12
    مرگ بر زلنسکی بیشرف که کشورش فدای آمریکا بیشرف کرد بعضی افراد تو ایران مثل اون نامرد هستن
  • مهدی IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
    0 14
    این جنگ با پیروزی روسیه و هم پیمانانش به اتمام میرسد و اوکراین تجزیه خواهد شد نصفش میرسه به روسیه و روس تبارها نصف دیگرش رو هم لهستان میگیره الان اوکراین بدهی سنگینی داره به لهستان ، لهستان بهش میگه بدهی منو بده میگه ندارم بهت بدم میگه نداری پس خاکت رو بده نصفش هم میره سر بدهی به لهستان یک چهار پنج تا شهر می مونه اون میشه اوکراین و دوم اروپائی ها یک ضرب المثل دارند که میگن وقتی روسها چکمه هاشون رو پا کنند کل اروپا رو فتح میکنند این گزافه نیست تنها کشوری که موفق شد در جنگ جهانی دوم برلین رو فتح کنه شوروی بود چند روز بعد تازه متفقین و آمریکا رسیدند برلین آلمان به این سادگی ها فتح نمیشد اگه شوروی نبود هیتلر و دوستانش هنوز حکومت میکردند در آلمان هر دفعه اروپا رو اسفالت میکردن الان نه فرانسه ای بود نه انگلیسی و نه اتریشی یا سوئدی یا اتحادیه اروپائی که بتونه علیه روسیه روضه بخونه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس