نشست بررسی اقدامات ضد حقوق بشری نظام سلطه با محوریت پرونده حمید نوری برگزار شد

نشست بررسی اقدامات ضد حقوق بشری نظام سلطه با محوریت پرونده حمید نوری با حضور حقوقدانان برگزار شد.

به گزارش مشرق، نشست بررسی اقدامات ضد حقوق بشری نظام سلطه با محوریت پرونده حمید نوری با حضور خانواده حمید نوری و جمعی از نمایندگان مجلس، حقوقدانان و پژوهشگران حوزه بین الملل برگزار شد.

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان: شاهد رفتارهای دوگانه نظام سلطه هستیم

«سهراب انبارکی»، رئیس سازمان بسیج حقوقدانان، گفت: امروز در حوزه دموکراسی شاهد رفتارهای دوگانه از سوی نظام سلطه هستیم؛ در حالی که ما در نظام اسلامی ده‌ها انتخابات داشتیم، رفتارهای دوگانه نظام سلطه ادامه دارد، زیرا نظام سلطه چنین نظامی را در برابر خود برنمی‌تابد.

وی اظهار کرد: رژیم اشغالگر قدس بیش از ۲۰۰ کلاهک هسته ای دارد، اما تاکنون نظام سلطه اقدامی در برابر آن نداشته است؛ در واقع، صبرا و شتیلا و قتل عام‌های روی داده در جهان اسلام هم سبب تغییر رفتار دوگانه نظام سلطه نشد.

انبارکی تاکید کرد: آیا استفاده ابزاری از شورای امنیت و استفاده از واژه‌های مقدسی مانند حقوق بشر برخورد دوگانه محسوب نمی‌شود؟

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان در مورد پرونده حمید نوری، گفت: در حال حاضر بحث حمید نوری قطعا یکی از مصادیق جهاد تبیین است؛ باید برای نسل جوان دشمن شناسی، اهداف نظام سلطه و استکبار را تشریح کنیم.

امین زاده: حقوق بشر ابزاری در دست کشورهای غربی و توسعه یافته علیه کشورهای مستقل است

الهام امین زاده، استاد حقوق دانشگاه تهران، دیگر سخنران این نشست، اظهار کرد: کار ویژه نظام سلطه امروز مفهوم حقوق بشر است؛ ما شاهد ستیز همه جانبه در قالب جنگ نرم هستیم؛ خارج کردن ایران از کمیسیون مقام زن از جمله این اقدامات است؛ برای نخستین بار کشوری قطعنامه صادر می‌کند و با تصویب ۲۸ رای ما از این کمیسیون خارج می‌شویم.

وی ضمن اشاره به مصداق سوءاستفاده نظام سلطه از مفهوم حقوق بشر، بیان کرد: موضوع دیگر کمیته حقیقت یابی است که برای نخستین بار از سوی شورای حقوق بشر تعیین شده و به دنبال تعیین مسیری مشخص است.

این استاد حقوق دانشگاه، افزود: امروزه حقوق بشر ابزاری در دست کشورهای غربی و توسعه یافته علیه کشورهای مستقل است؛ در حال حاضر، حقوق بشر دو چهره دارد؛ چهره پنهان حقوق بشر به دنبال تحقیر فرهنگی ملت‌های دیگر است و حمایت آن از بشر از دیدگاه غربی است؛ امروز از سوی شارلی ابدو اقدامی موهن نسبت به کشورهای اسلامی صورت می‌گیرد؛ این آزادی‌ها نباید آسیبی به فرد یا افراد و توهینی به دیگر ملت‌ها باشد.

امین زاده تصریح کرد: غربی‌ها از آنچه از حقوق بشر می‌پسندند و نه از مفهوم واقعی آن، حمایت می‌کنند؛ با اتفاقاتی که برای حمید نوری افتاده است ما نمی‌دانیم چه اتفاقاتی قرار است برای شهروندان ما در دیگر کشورها بیفتد.

وی گفت: امروز با ادعای حقوق بشر جرایمی از افغانستان و عراق گرفته تا گوانتانامو در حال روی دادن است؛ تکلیفی که ما داریم این است که باید حامی افرادی باشیم که مورد تعرض قرار می‌گیرند.

فرزند حمید نوری: دادگاه سوئد یک طرفه و ناعادلانه بود

مجید نوری، فرزند حمید نوری در این نشست، اعلام کرد: ما بارها به سوئد اعتراض کردیم؛ جریان دادگاه‌های سوئد کاملا یک طرفه بود؛ دادگاه سوئد هیچ یک از شهود ما را نپذیرفت و حتی یک نفر از طرف پدر من اجازه شهادت پیدا نکرد.

وی در مورد وضعیت نوری در زندان سوئد، اظهار کرد: این دادگاه از دید ما غیرعادلانه بود؛ پدر من به مدت ۳۸ ماه است که در انفرادی به سر می‌برد؛ هیچ رسانه ای با پدر من در این مدت ۳۸ ماه صحبت نکرده است؛ اولین ملاقات ما ۲۵ ماه بعد از دستگیری بود؛ ما در طول یک سال و نیم اول هیچ تماسی با پدر نداشتیم؛ پدرم تا امروز در انفرادی قرار دارد؛ تا اسفند ۹۹ هیچ تماسی با پدر نداشتیم در روز عید غدیر ۱۴۰۰ وی را مورد ضرب و شتم قرار دادند؛ پس از یک سال و چهار ماه از بازداشت، یک پزشک را برای معاینه پدرم فرستادند.

فرزند حمید نوری در بخش دیگری گفت: در سوئد قوانین با موضوع پرونده حمید نوری در حال تغییر است؛ ما موارد متعددی از نقض حقوق بشر و عدم داوری عادلانه را در پرونده پدرم شاهد بودیم؛ به تازگی یکی از افراد تیم وکلای پدرم از طرف سوئدی پرسیده که چرا ارتباط با حمید نوری قطع شده است و طرف سوئدی پاسخ داد که صحبت‌های حمید نوری با شما نقض امنیت ملی سوئد است.

الهیان: بازداشت حمید نوری افتضاحی برای دستگاه قضایی سوئد است

زهره الهیان، نماینده مجلس از دیگر سخنرانان این نشست، گفت: بازداشت حمید نوری افتضاحی برای دستگاه قضایی سوئد است که خود را حامی حقوق بشر می‌داند.

وی افزود: گروهک تروریستی منافقین که امروز در کشورهای غربی جولان می‌دهد، دستاویزی برای مانور و تطهیر خود پیدا کرده است و بنا دارد پشت این پرونده جنایات خود را پنهان کند.

الهیان در مورد استفاده ابزاری غرب از موضوع حقوق بشر علیه ایران، تصریح کرد: امروز غرب به واسطه عدم توفیقات سیاسی نسبت به ایران، از ابزار حقوق بشر علیه ملت ایران استفاده می‌کند که نمونه آن را در قضایای اخیر مشاهده کردیم؛ یک بُعد این جنگ ترکیبی مباحث حقوق بشری بود؛ در این قضایا کاملا مبرهن بود که این ها به دنبال کلید زدن ابعاد حقوق بشری بودند، از جمله تهدید دیپلمات‌ها تا حمله به سفیر ایران.

وی در ادامه گفت: در یک ماه چهار قطعنامه علیه ایران ثبت شد و همین امر نشان می‌دهد که تقسیم کاری در میان کشورهای غربی علیه کشورمان صورت گرفته است.

این نماینده مجلس در مورد کمیته موسوم به حقیقت یاب که از سوی غربی‌ها برای ایران در نظر گرفته شده است، گفت: کمیته حقیقت یاب به واقع کمیته مستند سازی دروغ‌ها علیه ایران است و بنا دارند دروغ‌هایی را مطرح و با هر دستاویزی برای آن سندسازی کنند.

وی افزود: در نشست لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل نیز صحبت‌ها قابل تامل است؛ در همه این اقدامات چیزی که به یقین می‌توان مشاهده کرد، این است که آمریکا با تهدید و تطمیع رای‌ها را تغییر داده و واضح است که برخی کشورها تحت فشار به این قطعنامه‌ها رای مثبت دادند.

الهیان تصریح کرد: رسانه‌های آن‌ها نیز با نفرت پراکنی، ترویج خشونت و حتی آموزش خشونت سعی در ایجاد ناامنی داشتند و دست ما پر از مستندات است که به نهادهای بین المللی ارائه دهیم.

این نماینده مجلس، گفت: پیشنهاداتی را در ستاد حقوق بشر مطرح کردیم و مکاتباتی با مجامع حقوق بشری داشتیم؛ آخرین آن‌ها حادثه شاهچراغ بود؛ پاسخی هم مبنی بر ابراز تاسف از سوی معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل به دست ما رسیده است؛ در مجموع این طراحی که علیه ایران در زمینه حقوق بشر صورت می‌گیرد و یک نمونه آن پرونده حمید نوری است، بخشی از طرح کلانی است که استمرار دارد؛ ما هم باید برای دفاع از مظلومیت مردم ایران آماده باشیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که حمید نوری هرچه سریع تر از زندان سوئد آزاد شود.

حقوقدان و پژوهشگر حوزه بین الملل: دادگاه حمید نوری به هیچ عنوان نمی‌تواند تعریف عادلانه داشته باشد

درگاه پور، حقوقدان و پژوهشگر حوزه حقوق بین الملل با قرائت بیانیه ای گفت: این بیانیه مروری بر وضعیت حمید نوری در سوئد و حقوق سلب شده از وی بوده و به نقض قوانین و کنوانسیون‌های بین المللی که در روند محاکمه وی صورت گرفته اشاره دارد؛ این بیانیه تاکید دارد که دادگاه حمید نوری به هیچ عنوان نمی‌تواند تعریف عادلانه داشته باشد.

در پایان این نشست هدایایی به رسم یادبود به خانواده حمید نوری اهدا شد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    1 3
    ان شاء الله به حقّ حضرت موسی بن جعفر علیه السّلام تمام زندانیان بی گناه و اسیران، آزاد شوند و به وطن خود برگردند.
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    1 2
    غرب بدون رتوش! برهانی، عماد الدین باقی، زیباکلام و تمام اصلاح طلبان هم که لال تشریف دارند، اون وقت تریبون جاسوس خارجی زندانی شده در ایران می شن ولی برای یه هموطن شون نمی شن. ادعا می کنن آزادی بیان هم ندارند‌.
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    0 2
    چرا حمید نوری رو می گیرید میندازید زندان، اون وقت برای خاوری هیچ کاری نمی کنید. شما که مدعی کمک به مردم ایران هستید، خواسته مردم ایران مجازات مسئولین مفسد اقتصادی است.
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
    0 2
    گویا اسم زندان های ایران بد در رفته. این بی شرف ها به ابوغُرَیب و گوانتاناما گفتن زِکی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس