سمیه محمودی

مجلس و مردم همچنان منتظر اجرای قانون "کالابرگ‌های ارزان" از سوی دولت هستند. آگاهان سیاسی و اقتصادی می‌گویند باید با ادامه یافتن "گرانی بیقاعده" مبارزه کرد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

چرا "بانیان آشوب" در جایی غیر از خیابان دستگیر می‌شوند!؟

چرا "بانیان آشوب" در جایی غیر از خیابان دستگیر می‌شوند!؟ / از منتظری تا عبدالحمید؛ فتنه‌انگیزی مذهب نمی‌شناسد

عمادالدین باقی، از فعالان اصلاح‌طلب اخیرا در بخشی از یک مصاحبه با روزنامه شرق پیرامون اغتشاشات ۷۰ روزه گفته است:

"می‌گویند ما اعتراض را قبول داریم، اغتشاش را قبول نداریم. ما بارها گفتیم و نوشتیم برای اثبات همین بحث، کسانی را که در این تجمعات فقط اعتراض کرده‌اند، آزاد کنید یا کسانی مثل تاجزاده، میثمی، محمودیان و هستی امیری، کیوان صمیمی، سعید مدنی، فائزه هاشمی، محمدرضا جلایی‌پور و ده‌ها نفر دیگر را که قبلا در نوشته‌های مختلف نام برده‌ام که اصلا پیش از این حوادث زندانی شده‌اند و در هیچ اغتشاشی نبوده و فقط سخن اعتراضی گفته‌اند، آزاد کنید؛ ولی انگار حرفی نزده‌ایم. "[۱]

*اظهارات باقی ظاهری دموکراتیک دارد و بسا که یک عقل محض بدون اطلاعات سیاسی هم می‌تواند به درست بودن آنها حکم بدهد.

لکن اگر این اظهارات را با اطلاعات سیاسی صحیح مقایسه کنیم آنوقت است که حقیقت آشکار می‌شود.

بله! اعتراض اصولی هیچ اشکالی ندارد. ضمن اینکه اعتراض اصولی در بیان هیچ مجوزی نمی‌خواهد و در خیابان هم علیرغم اینکه بلااشکال است اما نیاز به مجوزات قانونی دارد.

از اینجا اثبات می‌شود که اظهارات باقی مبنی بر اینکه "کسانی که فقط اعتراض کرده‌اند و اغتشاش نکرده‌اند را آزاد کنید" غلط است زیرا کسی که در یک اعتراض خیابانی بدون مجوز شرکت می‌کند اغتشاشگر است و مستوجب تعزیز.

و اما درباره آنها که باقی می‌گوید فقط بیان اعتراضی داشته‌اند و در اغتشاشات نبوده‌اند...

باید از باقی پرسید بیان اعتراضی اگر قصد فرماندهی و بانی‌گری آشوب را داشته باشد چه باید کرد!؟

آیا باید نشست و نگاه کرد تا "بانیان آشوب" یکان یکان مردم را فریب بدهند و در خیابان بشورانند و دست آخر هم حمام خون در خیابان شکل بگیرد؟

پاسخ روشن است...

مثلا چند سال قبل بود که آقای باقی در اظهاراتی از "حق براندازی و شورش برای مردم" سخن گفته بود. [۲]

و ایضا این عباس عبدی، دیگر فعال چپ بود که زمانی در اشاره به اعتراض خیابانی اظهار کرده بود که "نباید بخش آشوب‌گری و خشونت‌ورزی اعتراضات را محکوم کرد. "[۳]

یا همینطور می‌توان به اظهارات چندی قبل محمدرضا تاجیک در بحبوحه اغتشاشات ۷۰ روزه اشاره کرد که از مقدس بودن خشونت اغتشاشگران و یا "حق کنش"(بدون عقلانیت) سخن گفته بود. [۴]

ما این قضاوت را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم که سهم این سخنانِ تسهیل‌گر خشونت و هدایتگرانه به مسیر آشوب، در خون‌های ریخته شده چقدر است و آیا این حرف‌ها را جز آنکس که نیت براندازی و آشوب دارد بیان می‌کند!؟ پاسخ مشخص است و اکنون بهتر می‌توان، فهمید که چرا یک نظام سیاسی وظیفه دارد بین انتقاد و بیان اعتراضی معقول با "هدایتگری آشوب" تمایز قائل شود و دشمنان امنیت مردم را حتی اگر در اغتشاشات حضور فیزیکی ندارند، مورد پیگرد قرار دهد.

***

مجلس و مردم همچنان منتظر اجرای قانون "کالابرگ‌های ارزان"

چرا "بانیان آشوب" در جایی غیر از خیابان دستگیر می‌شوند!؟ / از منتظری تا عبدالحمید؛ فتنه‌انگیزی مذهب نمی‌شناسد

سمیه محمودی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس طی تذکری شفاهی در جلسه روز یکشنبه گذشته مجلس در اعتراض به گرانی گفته است: علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته وضعیت بازار ارز آشفته است و هیچ‌گونه صدای واحدی از تیم اقتصادی دولت شنیده نمی‌شود. تورم افسارگسیخته به خصوص در اقلام خوراکی و کالاهای ضروری، قشرهای متوسط و ضعیف جامعه را با چالش مواجه کرده و اگر قانون مجلس شورای اسلامی درباره جایگزینی یارانه نقدی با کارت خرید کالا اجرا شود شاهد بهبود وضعیت خواهیم بود. اجرای دقیق قانون علاوه بر این‌که به نفع اقشار ضعیف و متوسط جامعه است به چرخه تولید نیز کمک می‌کند.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: با ادامه گرانی اقلام ضروری در آینده‌ای نه چندان دور با مشکلات درمانی در اقشار ضعیف جامعه روبه‌رو خواهیم شد.[۵]

*باید دانست که بازار ایران با معضل "گرانی بیقاعده" مواجه است.

یک بیماری اقتصادی که از هیچ قاعده دلاری، بازاری، تحریمی و تورمی پیروی نمی‌کند و همانند یک تومور بدخیم، ‌ مادام که با داروی "نظارت کارا" مواجه نشود؛ به پیشروی خود ادامه خواهد داد. (تجربه ۲ سال اخیر نیز مؤید همین مدعاست)

در این باره البته مصوبه مجلس برای ارائه کالابرگ به مردم با قیمت‌های شهریور ۱۴۰۰؛ قطعا یک مرهم خوب برای حفاظت از سبد معیشت خانوارهاست و تعلل در اجرای این قانون هرگز پذیرفتنی نیست.

***

از منتظری تا عبدالحمید؛ فتنه‌انگیزی مذهب نمی‌شناسد

چرا "بانیان آشوب" در جایی غیر از خیابان دستگیر می‌شوند!؟ / از منتظری تا عبدالحمید؛ فتنه‌انگیزی مذهب نمی‌شناسد

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس اخیراً در واکنش به سخنان روشنگرانه دکتر محمدجواد لاریجانی پیرامون فتنه‌انگیزی مولوی عبدالحمید در مسجد مکی زاهدان گفته است:

"آقای لاریجانی بر چه اساسی مسجد مکی که متعلق به مردم است و به هیچ فرد خاصی تعلق ندارد را به عنوان مسجد ضرار معرفی می‌کند و حرف از تخریب آن به میان می‌آورد. باز هم می‌گویم این رویکرد اخیر ایشان، نشان از عمق ناآگاهی دارد و با توجه به سوابقی که آقای لاریجانی داشته و همچنین روابطش با سفارتخانه‌های خارجی، امیدوارم که او در دام استعمار پیر، کشور انگلیس نیفتد و آن تعبیری که آقا دارند راجع به سنی آمریکایی و شیعه انگلیسی، شامل حال آقای لاریجانی نشود."

به گزارش خبرآنلاین، او می‌افزاید: معتقدم اگر آقای محمدجواد لاریجانی نمی‌تواند به آرام‌کردن اوضاع در استان سیستان و بلوچستان کمک کند، دست‌کم باعث پدیدار شدن تنش‌های جدید نشود، زیرا آنچه مهم است، آرامش و امنیت استان است. [۶]

*قبلا نیز پیش‌بینی می‌شد که شخص آقای سعیدی که خود از آتش‌بیاران معرکه اغتشاشات ۷۰ روزه در تهران و زاهدان بود و تحت پیگرد قضایی نیروی انتظامی نیز قرار گرفته است [۷] برای دفاع از "بانیان آشوب" وارد عمل شود و به کسانی که نور را بر اتاق‌های تاریک مسجد مکی افکنده‌اند؛ بتازد.

همه باید بدانند که مسئله فتنه و فتنه‌گری هرگز یک مسئله مذهبی نیست و نظام جمهوری اسلامی همانطور که فتنه‌گری امثال منتظری و موسوی را تحمل نکرد؛ طبعا فتنه‌گری آن ماموستا و این مولوی و ... را نیز تحمل نخواهد کرد.

و مجددا تأکید می‌شود که مسئله فتنه‌گری است نه مذهب!

صدالبته مسجد مکی در وهله اول متعلق به مردم ایران و سپس متعلق به مردم زاهدان است. اما آیا کسی حق دارد از تریبون این مسجد استفاده کند و در هر روز جمعه موجبات غائله علیه امنیت و نظام اسلامی را فراهم سازد؟

طبعا پاسخ "خیر" است و دکتر لاریجانی هم از همین زاویه وارد عمل شد و به انتقاد اصولی از مواضع غلط مولوی عبدالحمید و رفتارهای ناصواب او در حوادث اخیر پرداخت.

معین‌الدین سعیدی همچنین گویا چنان از جهاد تبیین دکتر لاریجانی برآشفته که مرتکب دروغ "روابط لاریجانی با سفارت‌خانه‌های خارجی" هم شده است!

دروغی که اولا اگر سعیدی نتواند سندش را بیان کند؛ باید بابت کذبی دیگر در محکمه اکاذیب خود پاسخگو شود، ثانیا سابقه دکتر لاریجانی در اجرائیات و دیپلماسی نظام جمهوری اسلامی آشکارتر از این است که یک نماینده‌ی بدون کارنامه مدعی خطای زیر پوستی در آن باشد و ثالثا فرض بر صحت سند در اظهارات سعیدی اما انتقاد دکتر لاریجانی به مواضع آقای عبدالحمید دقیق و بجاست و در اسلام ناب هم باید به گفته نگریست و نه گوینده!

در اشاره به اختلاف‌افکنی سعیدی و تقلای او برای ترسیم خط شکاف به بهانه انتقادات بجای دکتر لاریجانی هم همانطور که تأکید شد مسئله سیاست به مذاهب دینی ربطی ندارد و نمی‌توان آنها را بر هم منطبق کرد.

ضمن اینکه مردم عزیز و شریف استان بزرگ سیستان و بلوچستان نیز باید انتخاب کنند که بین امنیتی که حاج‌قاسم شهید به آنان عرضه می‌داشت و می‌گفت "جان ما سپر اهل سنت است"؛ با رفتارهای ناامن‌کننده مسجد مکی و شخصی که از تریبون این مسجد استفاده سوء می‌کند؛ یکی را انتخاب کنند...

***

1_ https://www.sharghdaily.com/fa/tiny/news-862272

2_ mshrgh.ir/1093380

3_ mshrgh.ir/1093380

4_ mshrgh.ir/1434234

5_ isna.ir/xdN68w

6_ https://www.etemadonline.com/fa/tiny/news-590603

7_ hamshahrionline.ir/x854v

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    35 5
    با فتنه گری باید برخورد شود. منتظری باشد یا عبدالحمید یا موسوی
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
      5 15
      غلط نکن
    • نیما IR ۰۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      0 0
      احسنت
  • عطار IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    22 3
    عمادالدین باقی همون ملیجک منتظری نیست؟؟؟؟
    • SE ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
      9 2
      عمادالدین یاغی خودش هم میدونه که مدیریت داخلی اختشاشات با اصلاح طلبان است
    • محمد IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
      10 2
      اوعلاوه بر ملیجک منتظری پیاده نظام ایالات متحده است که سالهاست درطرحهای ضد امنیتی علیه کشورمان همراستا بادمجان این مرزوبوم حرکت کرده
  • سید IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    17 3
    این پاسخ متناسب جناب عماد باقی است که در واقع اوباش به دودسته اصلی تقسیم می شوند که البته هر گروه می تواند از بخش های جزئی تری هم تشکل یافته باشد و اما آن دو دسته اصلی عبارتند از: یکی اوباش و اراذل یقه چرک که عملیات کف خیابان ها را انجام می دهند مانند شعبان بی مخ ها و پری بلنده ها و دسته دیگر اوباش و اراذل یقه سفید مانند اصلاح طلبان تهوع آور که در پوشش خبرنگار و روزنامه نگار و یا بعضاً در دانشگاه ها به عنوان استاد نفوذ که در واقع جاسوس دشمن هستند و اصلاح طلبی را بستری مناسب برای خباثت ها و خیانت های خود دیده اند!!!!
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    15 2
    اقای باغی این رفقایتان را که اسم بردید خودشان تئوریسین ها و از ارکان فتنه و بانیان اغتشاش و خروج علیه حاکمیت دینی اند و شما بهترو دقیق میدانید و اطلاع دارید که دوستان شما با شبکه منفوربهائیت و مراکز اطلاعاتی غرب ارتباط برقرارکرده اند ومطالبه شان براندازی نظام جمهوری اسلامی است
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    12 2
    جناب باقی شما که با تروریست و قاتل معروف مهدی هاشمی مرتبط بودی بهتر است از این حرفهای نخ نما و تکراری نزن
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    11 2
    اقای دکتر باقی شما و افرای که اسم بردید غالبا که از کسانی هستید که بارها در این مواقع در اتاق فرمان اغتشاشات و فتنه ها می نشینید و از فیلسوفان و نظریه پردازان و تئوریسین های براندازی نظام اید .
    • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
      3 2
      مرگ برزامبی های قاتل وتخریب گروفحاش وولنگارگراضدهم
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    8 2
    چند سال پیش در جریان اعتراضاتی در لندن که منجر به اغتشاش و هرج و مرج شد یکی از فروشگاههای بزرگ و معروف لندن توسط اغتشاشگران غارت شد. دو جوان یکی 18 ساله و دیگری 22 ساله که توسط شبکه های اجتماعی خبر این غارت را پخش کرده و بقیه را تشویق به شرکت در این اغتشاشات کرده بودند هر کدام به چهار سال زندان محکوم شدند. به علاوه تا صبح روز بعد پلیس چهار هزار نفر را شناسایی و دستگیر کرده بود که اغلب آنها را با شکستن در خانه از خواب بیرون کشیده و بازداشت کرده بودند که تقریبأ تمام آنها با جریمه های سنگین و حبس مجازات شدند. البته جناب باقی و همکیشان ناشریفشان معترف به صحت عمل پلیس لندن هستند اما در ایران باید قاتل و چاقوکش آزاد باشد چونکه رنگی و بلکه رنگ اصلی از رنگین کمان اصلاحات است.
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    8 2
    اعتراض با ربودن و شکنجه کردن و کشتن ! اعتراض با زنده زنده سوزاندن مامور بی سلاح نیروی انتظامی ! اعتراض با اتش زدن بانک و بهداری و مسجد !اعتراض با دستور گیری از شبکه های رسانه ای و اطلاعاتی امریکا - انگلیس- سعودی !اعتراض با چادر از سر زنان کشیدن ! اعتراض با غارت اموال عمومی! اعتراض با کلت کمری و کلاشینکف و نارنجک و ککتول مولوتف ! اعتراض با شرخمر و استفاده از مواد مخدر و قداره بندی و قمه کشی و سلب امنیت از مردم !و... اقای باقی در منطق شما به اینها میگویند اعتراض مدنی؟!
  • یوسف از همدان IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    1 1
    خدا رحمت کنه
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    9 0
    مهد دموکراسی خاورمیانه هستیم!
    • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
      3 1
      البته کار اینا دموکراسی نیست ، اقدام علیه امنیت کشور است
  • سامان IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    12 5
    فائزه هاشمی باید به جرم توهین به پیامبر (ص) و حضور در اغتشاشات اخیر محاکمه و مجازات بشود این یک مطالبه عمومی است.
  • مسعود IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    10 2
    اشوبگران و بانیان اشوب را اعدام کنید بخشش لازم نیست.
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    0 3
    ببخشید
  • حمید ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    9 3
    نادان خودتی.فائزه فقط اعتراض میکرد؟ به تمام ارکان نظام توهین میکرد و کار شبانه روزیش شده بود تشویش اذهان عمومی .البته که لقمه حرام نیجه اش همینه.تمام افرادی که نامبردی پیاده نظام دشمن هستند.
  • فامیل دور IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    7 2
    باقی جان.....اینهایی که نام بردی از فرماندهان ترور و اختشاش هستند منجمله خود تو !!!!!! شما اصلاح‌طلب‌های مزدور مرز بیشرفی رو جابجا کردید
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    8 2
    باقی را به جرم حمایت از باغی مجازات کنید
    • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
      5 2
      عجب حرفی زدی، دمت گرم
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    3 0
    ۲۰۰۰ نفر اینجور پیچوندنتون ؟
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    5 2
    درد و بلای دریادار ایرانی که او هم یک ایرانی با شرف و از برادران اهل تسنن سنندج است و از فرمانده معظم کل قوا حکم فرماندهی حساسترین منطقه ایران اسلامی را دریافت نموده بخوره توی سر هم عبدالحمید هم معین‌الدین سعیدی که هر دو در یک راه فتنه گری قدم بر می دارند ایرانی یک ایرانی با غیرت و با سرف اما این دو نفر فتنه گریکه هموطنان خودشان را به دستور آل سعود به داخا آتش فتنه می فرستند منتط تظری و موسوی هم فتنه گری کردند خوار شدند اینها هم باید همانند آنها خوار و ذلیل شوند سیستان و بلوچستان پر از علمای سنی است همه آنها هم وطن دوست و متدین و مومن به ولایت و رهبری درد و بلای همه اینها بخوره توی سر فتنه گران
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    6 2
    اگر مسجد مکی متعلق به مردم است چرا عبدالحمید زنان را برای اقامه نماز به مسجد مکی راه نمی دهد؟ ولی پس و پیش شعار منافقانه زن، زند... می دهد و مردم را بر علیه نظام اسلامی می شوراند؟ به علاوه عبدالحمید سر در آخور بیگانگان و مشخصأ وهابیت عربستان سعودی دارد یا آقای لاریجانی؟
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    2 0
    15:39 تو هم ساکت شو
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    2 1
    ظاهرا امر به عده ای کوتوله های سیاسی اجتماعی مشتبه شده علیرغم ادعای فهم و درک مسائل اجتماعی ، ولی آبشخور شون مشخصه و ناگفته پیداست سر در کدام آخور دارند حداقل نیم نگاهی به مدعیان دروغین آزادی و حقوق بشر و دموکراسی و و و بیندازند تا ببینند با منتقدان هولوکاست و معترضان آن کشورها چه میکنند .
  • IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    3 1
    عماد الدین باغی کتابی نوشت ومدعی شد حجتیه ساخت انگلیس است وقتی یمی از خوانندگان از او متبع خواست فرمود از،خودم ساختم چنین ادمی باید در قهوه خانه بنشیند وداستان بسازد
  • IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    2 1
    عماد الدین باغی به جرم مخالفت حجتیه با بهاییت با انها دشمن بود
  • IR ۰۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    2 4
    مولوی عبدالحمید پشتیبانی سعودی رو دارد شما جرعت نزدیک شدن بهش ندارید
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    4 5
    درود خداوند و همه فرشتگان الهی بر حجت الاسلام منتظری که با بصیرت خاصی مرز خودش رو جدا کرد...
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    1 1
    منتظری یه دنیا ساده لوح و شجاعِ نادان وووطن پرست بود
  • س.ز IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    1 1
    این مسجد با کدوم پول ساخته شده که متعلق به مردمه بیشتر باید گفت متعلق به عربستان و وهابیت است با پول آنها ساخته شده ودر خدمت آنهاست در ثانی مسجد قرار هم توسط گروهی از مردم ساخته شد اما چون انگیزه ساخت آن مخالف امر خدا و رسول بود خراب شد آیا جملات وخطبه ها واقدامات تحریک آمیز این مسجد در جهت اختلاف امت وبهم زدن امنیت چیه خطر انداختن جان ومال مردم و هنگامی با دشمنان اسلام در جهت خلاف امر قرآن وخدا ورسول هست؟
    • یه نفر IR ۰۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      0 0
      الان رسول ?
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    1 1
    کسی ک میگه زن زندگی...... اول خانوادتو برهنه بیار بیرون بعد لاف بزن نامرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس