طحان نظیف

سخنگوی شورای نگهبان گفت: لایحه الحاق ایران به سازمان شانگهای ایرادات و ابهاماتی داشت که به مجلس شورای اسلامی جهت اصلاح، ارسال شد.

به گزارش مشرق، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز (شنبه ۱۷ دی ماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار داشت: لایحه معافیت واردات مواد اولیه دارویی، شیرخشک و تجهیزات پزشکی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در جلسه اخیر شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و مغایر با موازین شرع مقدس اسلام و قانون اساسی شناخته نشد و تأیید شد.

وی بیان کرد: مصوبه مجلس درباره لایحه الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای بسیار مفصل بود که در شورای نگهبان بررسی شد. این لایحه ایرادات و ابهاماتی داشت که به مجلس شورای اسلامی جهت اصلاح، ارسال شد. البته اغلب این موارد ایرادات شکلی است و گویا در یکی از کمیسیون‌های مجلس در حال اصلاح است.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: طرح بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ۶۷ ماده دارد که مصوبه مجلس درباره این طرح طی ۱۷ جلسه فشرده بررسی شد. نظرات کارشناسان مختلف را در این حوزه مورد توجه قرار دادیم. این طرح هم یکسری ابهامات و مغایرت‌ها داشت که به مجلس ارسال شد.

لایحه ساماندهی صنعت خودرو تأیید شد

طحان نظیف ادامه داد: لایحه اصلاح ماده ۱۰ ساماندهی صنعت خودرو که به دنبال اصلاح فرایند اسقاط خودرو است، از سوی شورای نگهبان تأیید شد و مشکل بخشی از کامیون داران از طریق اجرای این قانون حل می‌شود.

وی اظهار داشت: طرح الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نیز در جلسه اخیر شورای نگهبان بررسی شد که ابهاماتی داشت و مجلس باید آن را رفع کند.

اشکال به طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور هم در جلسه اخیر شورای نگهبان بررسی شد که دو ایراد و چند ابهام داشت و باید از سوی مجلس شورای اسلامی اصلاح شود.

طحان نظیف گفت: در مصوباتی که مفصل است، ممکن است ایرادات و ابهامات شورای نگهبان هم بیشتر باشد اما قطعاً همین موارد قابلیت اصلاح شدن دارد. قانون باید خالی از ابهام و ایراد باشد.

وی درباره ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس و عدم اعلام وصول آن در صحن علنی، بیان کرد: لایحه بودجه و برنامه هفتم توسعه مهم است و ما هم اهتمام ویژه‌ای باید در بررسی این دو لایحه داشته باشیم و شورای نگهبان هر کدام از لوایح رو زودتر دریافت کند، بررسی می‌کند. قانون اساسی پیش‌بینی نکرده است که کدام یک زودتر در مجلس بررسی شود.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: هنوز در مجلس مصوبه‌ای درباره افزایش تعداد نمایندگان به تصویب نرسیده است و در شورای نگهبان هم در این زمینه اظهارنظری نشده است.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طرح شفافیت قوای سه‌گانه به کجا رسید، گفت: این طرح الان در اختیار مجلس است و باید منتظر نظر مجلس شورای اسلامی باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: قانون اساسی یک میثاق ملی است و همه مسئولان باید آن را مطالعه کرده و ترویج دهند.

وی در پاسخ به سوالی درباره جایگاه هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام و اینکه آیا این هیئت، شورای نگهبان دوم است یا خیر، ادامه داد: جایگاه هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام قانونی است و سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری باید مورد توجه قرار گیرد.

طحان نظیف تاکید کرد: هر نهادی در کشور صلاحیت خودش را دارد. شورای نگهبان مصوبات را از جهت عدم مغایرت با شرع مقدس اسلام و قانون اساسی بررسی می‌کند و هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام هم مصوبات را از نظر مطابقت با سیاست‌های کلی ابلاغی بررسی می‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: شورای نگهبان سال‌هاست که داوطلبانه و بدون الزام قانونی مشروح مذاکرات خودش را منتشر می‌کند.‌

طحان نظیف در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه شورای نگهبان در بررسی مصوبات بودجه‌ای مجلس چه مواردی رو مورد توجه قرار خواهد داد، گفت: بودجه باید چارچوب مشخصی داشته باشد و جامع و نظارت پذیر باشد. بودجه باید متعادل باشد و هزینه‌های و درآمدهای دولت باید با هم هم‌خوانی داشته باشد و واقعی باشد.

اصلاح قانون انتخابات ضرورت دارد

طحان نظیف درباره آخرین وضعیت اصلاح قوانین انتخاباتی، گفت: شورای نگهبان هنوز مصوبه‌ای درباره اصلاح قانون انتخابات دریافت نکرده است.

وی افزود: ما بارها گفتیم که اصلاح قانون انتخابات ضرورت دارد، اما قانونگذار باید در این زمینه اهتمام داشته باشد و این موضوع را در دستورکار قرار دهد تا انتخابات سال آینده مجلس را با قانون جدید برگزار کنیم.

طحان نظیف بیان کرد: اساسنامه‌های سازمان مناطق آزاد تجاری - صنعتی اینچه‌برون، بوشهر، مهران، قصرشیرین، اردبیل، سیستان و بانه - مریوان مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • کارشناس IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    5 4
    طوری قوانین را دستکاری کنید که همیشه خودتان باشید و بس
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      0 0
      حرف الکی نزن
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    1 0
    مشروعیت را تادر خطرقرارنگرفته.فدای مقبولیت نکنید
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 0
    پس اینهمه شو چی شد؟
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 0
    مورچه چیه کله پاچش چی باشه
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 0
    شانگهای هم که مالید خخخخ
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 0
    خجالت نمیکشید؟
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    1 0
    انتخابات وقتی احزاب و رسانه آزاد وجود نداره ، مسخره بازیه
    • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      0 0
      حرف دروغ نزن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس