کد خبر 1451538
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۲
هشتادی ها

نه‌تنها غزل و مروارید، بلکه اهورا، امید و ابوالفضل، هم آدم‌هایی گنگ و خفن هستند که از نگرانی‌ها و دغدغه‌های دهه هشتادی‌ها گفتنی‌های بسیاری دارند.

به گزارش مشرق، دست‌های ظریف و خالکوبی شده‌اش را از جیب شلوار زاپ‌دارش بیرون می‌آورد و با هیجان می‌گوید: «حاجی خیلی گنگش بالاست.» منظورش از آدم گنگ خفن، همکلاسی‌اش غزل است که همسالانش او را به همه‌چیز تمامی قبول دارند و منظورش از «حاجی» هم مخاطبش است. فرقی هم نمی‌کند این مخاطب زن باشد یا مرد، جوان باشد یا سن و سال‌دار، در هر صورت مروارید، حاجی صدایش می‌زند. ولی واقعا غزل و مروارید هر دو آدم‌هایی گنگ و خفن هستند. آدم‌هایی که خوب می‌فهمند و کارهای بزرگی از آنها برمی‌آید. این دو همکلاسی دهه هشتادی از آدم بزرگ‌های اطراف‌شان، از معلم‌ها و پدر و مادرها گلایه دارند که آنها را جدی نمی‌گیرند و دنیای‌شان را نمی‌فهمند. نه‌تنها غزل و مروارید، بلکه اهورا، امید و ابوالفضل، هم آدم‌هایی گنگ و خفن هستند که از نگرانی‌ها و دغدغه‌های دهه هشتادی‌ها گفتنی‌های بسیاری دارند.

یک گنگ خیلی عاقل

غزل، دانشجوی سال اول رشته علوم توانبخشی است اما مسائل اجتماعی را هم خوب حلاجی می‌کند. او می‌گوید: «کسانی که سن و سالی از آنها گذشته فکر می‌کنند ما که دائم سرمان توی گوشی و کتاب‌های درسی است به مسائل اطراف خود توجهی نداریم و از مشکلات خانواده و جامعه بی‌خبریم، درحالی‌که اینطور نیست و از اینکه پدر و مادرمان برای فراهم کردن امکانات زندگی به زحمت می‌افتند ناراحتیم و دلمان می‌خواهد برای کمک به آنها کاری انجام دهیم.» غزل با یک محاسبه سرانگشتی، از میزان تورم جامعه و درآمد پدر و مادر معلمش به این نتیجه می‌رسد که والدینش در خوش‌بینانه‌ترین حالت شاید بتوانند ۱۰سال دیگر و در آستانه بازنشستگی صاحب آپارتمانی قوطی کبریتی شوند و غزل و خواهر بزرگ‌ترش نمی‌توانند از آنها انتظار داشته باشند برای تهیه خانه، جهیزیه، راه انداختن کسب‌وکار و... دست آنها را هم بگیرند. او که به‌دلیل شهریه‌های بالای دانشگاه آزاد، از تحصیل در رشته مورد علاقه‌اش صرف‌نظر کرده، می‌گوید: «بعضی از همکلاسی‌هایم که از نظر تحصیلی خیلی از من ضعیف‌تر بودند چون شرایط مالی خوبی داشتند در رشته‌های تاپ درس می‌خوانند، ولی من با آنکه در رشته پزشکی دانشگاه آزاد قبول شدم، مجبورم در رشته توانبخشی تحصیل کنم.» غزل که به قول همکلاسی‌هایش همه‌چیز تمام است، در نقاشی و طراحی سایت و ترجمه متون انگلیسی هم مهارت دارد و در کنار تحصیل در فضای مجازی درآمد کسب می‌کند.

دوای درد افسردگی، فقط فضای مجازی

مروارید به اندازه غزل نگران آینده و شرایط تحصیل و کارش نیست اما از دست پدر و مادرش دل پری دارد و به قول خودش «از دستشان حسابی شکار است.» او می‌گوید: «ما جوانان امروزی که تفریح و سرگرمی نداریم اگر همین بازی‌های مجازی نباشد افسرده می‌شویم. تنها کافی است که من یک لحظه گوشی را بردارم، آن وقت مادر و پدرم هر دو مثل اجل معلق سر می‌رسند و به من گیر می‌دهند که چرا سرت مدام توی گوشی است.» مروارید در یک برنامه آنلاین پنکو با دخترها و پسرهای جوان هم سن خودش که از شهرها و حتی کشورهای مختلف دور هم جمع شده‌اند، بازی می‌کند، اختلاط می‌کند و وقت می‌گذراند اما پدر و مادرش از دوستی او با همبازی‌های غریبه مجازی رضایت ندارند. مروارید می‌گوید:«دیگر دوره این حرف‌ها گذشته است؛ وقتی ما وارد یک دهکده جهانی شده‌ایم و از گوشه اتاق‌مان می‌توانیم با یک نفر در آن طرف دنیا دوست شویم، دیگه این مسئله حل شده است.» بعضی از دوست‌های مجازی مروارید از دنیای واقعی او هم سردرآورده‌اند. مروارید تعریف می‌کند: «یکی از همبازی‌هایم در یک برنامه آنلاین خودش را دختر معرفی کرد اما وقتی در تهران با هم قرار ملاقات گذاشتیم متوجه شدم پسر است!» دوستی آنها به مرحله نامزدی و عقدی کوتاه‌مدت هم رسیده اما پیش از آنکه با هم زیر یک سقف زندگی کنند به این نتیجه رسیده‌اند که به درد هم نمی‌خورند. عجیب اینکه نامزد سابق مروارید هنوز هم در فضای مجازی همبازی او ست.

اجبار کنید، بد می‌بینید

حرف‌های اهورا هم مانند مروارید پر است از اصطلاحاتی که ترجمه آنها هم غریب است و برای سردرآوردن از آنها باید به لغتنامه خاص دهه هشتادی‌ها حسابی مسلط باشی. او در راه بازگشت از مدرسه لباس فرم دانش‌آموزی‌اش را توی کیفش گذاشته و با موهای مجعد بلند، شلوار جین کوتاه و تی‌شرت گشادش چندان به دانش‌آموزان شباهتی ندارد. او آرزوی زندگی در ینگه دنیا را دارد و می‌گوید:«من دلم می‌خواهد طوری که دوست دارم زندگی کنم، نه آن طوری که از خانواده و جامعه به ما دیکته می‌شود.» درس و مشق اهورا بد نیست ولی برایش تفاوتی نمی‌کند در کارنامه‌اش چه نمراتی ثبت شود؛«آینده من در درس خواندن نیست. من صدای خوبی دارم و می‌توانم رپر شوم و ده برابر یک پزشک و مهندس درآمد داشته باشم.» اهورا هم از بعضی از رفتارهای پدر و مادرش شاکی است و دوست ندارد او را با دیگران مقایسه کنند. او می‌گوید که دهه هشتادی‌ها از مقایسه شدن با دیگران بیزارند و اگر بخواهند با این روش‌ها آنها را مجبور به درس خواندن یا انجام کارهای دلخواهشان کنند حتما نتیجه عکس می‌بینند.

کسی حرف‌هایم را نمی‌شنود

تنها آدم بزرگی که امید دوست دارد با او اختلاط کند، مشاور مدرسه‌اش است. امید می‌گوید: «آرزو به دلم مانده که یک‌بار پدر و مادرم کنارم بنشینند و با آرامش حرف‌هایم را بشنوند. همیشه هم سن و سالانم را که شاید از من ضعف‌های بیشتری داشته باشند به‌عنوان الگو به من معرفی می‌کنند. هیچ وقت ندیده‌ام پدر و مادرم از داشتن فرزندی مثل من خوشحال باشند و ویژگی‌های مثبتم را ببینند. به‌نظر آنها من یک آدم بی‌فکر و بی‌مسئولیت هستم، درحالی‌که بسیاری از خصوصیات من اقتضای سنم است و اگر مطابق خواسته‌های آنها زندگی کنم شبیه یک آدم جاافتاده افسرده کتابخوان می‌شوم!» امید تا زمان به پایان رسیدن درس و مدرسه و وارد شدن به بازار کار راه طولانی‌ای در پیش دارد ولی به آینده‌اش خوش‌بین نیست و می‌گوید:«با این اوضاع بازار کار، درس خواندن وقت تلف کردن است. من فقط برای دلخوشی خانواده‌ام درس می‌خوانم، وگرنه دلم می‌خواست درس و مدرسه را ببوسم و دنبال راهی بروم که آینده داشته باشد.»

منبع: روزنامه همشهری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • مهدی IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    8 14
    شما و همفکران شما اگر اجازه بدن نسل جدید زندگی کنند .... دنیا و کل جهان را زیبا میبینند!!!
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      3 2
      این که خودفریبیست. زیبا ببیند اما زیبا نباشد ضرر هم می‌کنند. مفهوم هدایت رو کلا پاک کردید بس که مغرورید
    • ح IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      74 5
      زندگی در تعریف شما: ول گشتن می خوارگی و شراب خواری زنا عریان شدن و در کل از صبح تا شب کار کردن و از شب تا صبح حال کردن که هم درآمدی برای ارباب سرمایه دار یانکی تان باشد و هم سرشان عین کبک زیر برف و سیاست و حقیقت دور باشد تا هر چیزی شما تراوش کنید اوهم تکرار کند!! غیر از این باشد زندگی نیست!!!
  • areza IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    7 12
    به جای ایراد گرفتن به جوانها باید خودتان را تغییر دهید و همراه آنها باشید چون آینده از آن آنهاست.
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      3 1
      بحث مجازی نیست اونجا هم حرف کده است مهم اینه شبیخون فرهنگی بانابودکردن ایادی این شیطانها که صهیونیست است همراه باشه که هست
    • ح IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      16 5
      امام حسین هم میتونست با یزید نجنگه و بخاطر اینکه از بنی هاشم بود در ناز و نعمت زندگی کنه یا مثل یزید تمام مخالفین را بکشد و می گساری کند و پول حرام درآورد و از خدا دوری کند!! آیا امام حسین هم بجای گیر دادن به یزید باید خودش رو تغییر میداد؟؟ وقتی نسل جوان درک درستی از برخی مسائل ندارند باید آگاهان کرد نه اینکه با آنها همراه شد!!
  • متخصص مغز و اعصاب IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    6 4
    سوالاتشون و درخواستهاشون و تحلیلهای زندگیی که دارن ، به نسبت سنشون خوبه و باید پاسخ مناسب به سوالاتشون و مشغله های ذهنیشون داده بشه .
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    6 4
    یک روزی از فضای مجازی متنفر میشن
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    2 1
    از روی تیتر فکر کردم یک بحث اشتراکی است! این که خودش نتیجه‌گیری کرده بود به تیتر پرسشی نمیخورد.
  • SG ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    9 7
    با این گزارش مسخره رفتار زشت این هرزه ها رو توجیه نکنید. اگه به نوع دید به زندگی باشه، قوم لوط هم یه نوع خاص از دید به زندگی رو داشتن و برای همین عذاب شدن.
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    2 2
    فضای مجازی به گفته سران این پلتفرم مثل زاکربرگ واخیرا ماسک که درمصاحبه گفته یه بحث کهنه است والگوریتم استفاده ازش به شدت کاهش پیدا کرده وخیلیها هم ازش خارج یانیمه عملیاتی میکنن
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    5 2
    نوجوانانی با تفکرات بسیار سطحی که فکر میکنند خیلی میدونند و رسانه های که مدام تبلیغ میکنند باید آنها را فهمید. نتیجه برنامه فرهنگی دیگران و بیبرنامگی و کم کاری متولیان فضای فکری.
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    11 2
    ببین من یک دهه هشتادی ام.بزار بگم چطور میبینن.دید هر کس بسته به تفکرشه.اونایی که با جهاد تبیین در راه حق قرار گرفتن الگو هاشون حاج قاسم و شهدا شده آرزوی شهادت دارن و در راه حق و اسلام قدم برمیدارن اونایی هم که تادیخ هزاران ساله و تمدن و اسلام رو درست نشناختن و در در فضای مجازی به خصوص شبکه های اجتماعی رها بودن دنیا رو جوری میبینن که غربی ها میخان.شاید دوس دارن سگ و حیوون خونگی داشته باشه به احکام دینی چندان پایبند نیستن و در کل میخان مثل غربی ها لباس بپوشن و مثل اونا زندگی کنن البته این افراد افراد بدی نیستن خیلی هاشونم هم اصلا ذات پاک و خوبی دارن و خانواده هاشونم درسته منتها گفتم که وقتی رسانه ها رو به آمریکا بسپاریم اونم نمیاد فرهنگ اسلامی و سیره پیامبر رو آموزش بده.افکار انسان ها رو تو شبکه های اجتماعی میسازن.الان تو فرهنگ غرب هم جنس بازی یک ارزش محسوب میشه در حالی که یک انحراف بزرگه.کار رسانه ای و تمدن سازی باید جدی گرفته بشه.غرب به شدت رو این موضوع سرمایه گذاری کرده.باید بیداری اسلامی نسل به نسل منتقل بشه.هم چنین افراد غرب زده و اونایی که ظاهر اسلامی و باطن غربی دارن هم نباید در کشور به قدرت برسن.در سال های اخیر ما عمامه به سر هایی دیدیم که دنبال سند ۲۰۳۰ بودن اینا باعث میشن مردم به روحانیت بدبین بشن.باید اسلام ناب محمدی بر کشور حاکم بشه.
    • GB ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      1 1
      من یک دهه ۹۰ یی هستم و ساکن خارج از کشور از وقتی دیدیم دانشجوهای ایرانی با بورسیه ریاست جمهوری میان اینجا و علیه جمهوری اسلامی شعار و فوش میدن دچار دوگانگی شدم
  • هادی IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    6 2
    هر جور دلم میخواد زندگی کنم!!! کجای دنیا هر جور دلت میخواد میتونی زندگی کنی؟ اینا آنارشیستن و جامعه ستیز. مفت خورن و ولگرد. این ارازل اگه واسه پولی که تو کافی شاپ و رستوران خرج میکنن کار میکردن الان جفتک نمینداختن. بلا استثنا هم بی وطن هستن. کلا هم طلب کارن. بیخود بهشون بها ندید
  • سعید IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    1 0
    هرگز نمی توان روش های آموزشی و پرورشی یک نسل را عیناً برای نسل بعدی به کار برد . قابل توجه خانواده ها و سیستم آموزشی کشور . تعجب آنجاست که نسل جدید با در دسترس بودن وسائل ارتباطات جمعی تغییر کرده اما ، و تغییر ملموسی از طرف متولیان آموزش (خانواده ها و سیستم آموزشی ) احساس نمی شود . منظور از بیان این جملات تایید رفتار های نادرست نسل جدید نیست ، بلکه تایید بر کم کاری و درجا زدن متولیان در انجام روش های آموزش و پرورشی است .
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    12 0
    نسل جدید یعنی همین دو سه نفر که شما گفتید؟
  • یوسف IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    8 0
    متاسفانه نسل جدید در سایه سار تربیت مجازی از یک طرف و تربیت بر اساس سند 2030 در مدارس از طرف دیگر، عمدتا نسلی که خود را عالم دهر میداند و اینکه در خانواده هیچ مسئولیتی را به دوش نمی کشد بار آمده است. نسل z
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    1 14
    نمیشه این نسل رو حدف کرد . اگر مثل من کارمند و میانسال باشید ، این نسل رو اگر بخو اهید حدف کنید ما تا دم مرگ باید برای زندگی و امرار معاش خودمون و همین بچه ها کار کنیم بدون بازنشستگی . و باز هم دست اخر باید روزی همه کار مملکت رو به دستشون سپرد . اینها وارد کار و زندگی نشن بدبختیم همه با هم .
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    1 7
    در یک خونه ، یک پدر و مادر تا چه سنی میتونه به بچش بکن نکن کنه ؟ روزی پیر و فرتوت میشه . ایران هم همینه ‌ فکر روز پیریتون باشید که تین بچه ها باید ازتون مواطبت کنن
  • موسی IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    1 0
    کتاب های فارسی دبستان نظام قدیم را به بچه ها نشان دهید و با نظام جدید مقایسه کنید، متوجه خلا اخلاقی و رفتاری و سردی کتاب فارسی نظام جدید میشوید، مثال : مقایسه فارسی دوم بستان با دوم نظام مثلا جدید، حذف معلم زن و دختر در میز مطالعه خود در نظام جدید و... کتب نظام جدید موجب این یأس و نا امیدی در نسل جدید شده است، دشمن با روانشناسان متبحر وارد گردیده بود،برای جلوگیری از افساد دهه نود کتب نظام قدیم بروز رسانی شوند بدون حذفیات

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس