کد خبر 1447429
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۵
اوکراین ۱۰ ماه گذشته را چگونه گذراند؟ + روزشمار جنگ

روسیه از ماه دوم سال ۲۰۲۲ یک حمله گسترده به اوکراین را آغاز کرد که این جنگ با تمام فراز و فرودهایش تا کریسمس متوقف نشد و بحران مزبور به سال ۲۰۲۳ کشیده شد.

به گزارش مشرق، در ۲۴ فوریه سال ۲۰۲۲ (۵ اسفند ۱۴۰۰) میلادی، روسیه حمله‌ای تمام عیار به خاک اوکراین انجام داد به طوری که از سه جبهه، بلاروس در شمال، شبه جزیره کریمه ضمیمه شده به روسیه در جنوب و نیز قلمرو خود روسیه در شرق، این تهاجم را آغاز کرد؛ جنگی که از آن زمان تاکنون هزاران کشته، میلیون‌ها نفر آواره و تمام شهرها را ویران کرده است. در ذیل به مهمترین رویدادهای جنگ در ۱۰ ماهه گذشته اشاره می‌شود:

ماه فوریه

۲۴ فوریه: «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه طی یک سخنرانی پیش از سپیده دم این روز و آغاز تهاجم زمینی، دریایی و هوایی، تصمیم خود را برای راه اندازی «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین اعلام کرد.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین در یک سخنرانی ملی کوتاه و جسورانه، حکومت نظامی و بسیج عمومی اعلام کرد.

«جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا، چهار بانک روسی را در لیست تحریم‌ها گنجاند و صادرات فناوری‌های حساس ایالات متحده به‌ویژه در بخش‌های هوانوردی، دریایی و دفاعی را به روسیه ممنوع کرد.

۲۶-۲۷ فوریه: زلنسکی پیشنهاد ایالات متحده برای تخلیه را رد کرد و گفت: «جنگ اینجاست. من به مهمات نیاز دارم، نه سواری».

حمله روسیه به کیف، شهر شرقی خارکف و چرنیهف در شمال متوقف شد زیرا مدافعان اوکراینی خودروهای تدارکاتی را با موشک‌های جاولین هدف قرار دادند.

اوکراین ۱۰ ماه گذشته را چگونه گذراند؟ +روزشمار جنگ

اتحادیه اروپا فعالیت بانک‌های روسیه را در شبکه سوئیفت ممنوع و سپرده‌های بانک مرکزی روسیه را مسدود کرد. همچنین هواپیماهای روسی از عبور از حریم هوایی اتحادیه اروپا منع شدند.

شرکت‌های بزرگ نفتی شل، بریتیش پترولیوم و صندوق سرمایه‌گذاری مستقل نروژ از سرمایه‌گذاری مشترک روسیه خارج شدند.

۲۸ فوریه: اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا درخواست داد.

ماه مارس

۱ مارس: یک کاروان نظامی روسیه به طول ۶۵ کیلومتر (۴۰.۴ مایل) به سمت کی یف پایتخت اوکراین، حرکت کرد.

اوکراین ۱۰ ماه گذشته را چگونه گذراند؟ + روزشمار جنگ

آمریکا آسمان خود را به روی ترافیک هوایی روسیه بست.

۲ مارس: نیروهای روسی وارد شهر جنوبی خرسون شدند. اکنون یک میلیون پناهنده اوکراینی از کشور فرار کرده اند.

۴ مارس: نیروهای روسی نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا به عنوان بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا را گلوله باران کردند و ترس از یک فاجعه به سبک چرنوبیل را افزایش دادند.

۸ مارس: کمیسیون اروپا، طرحی برای کاهش دو سوم وابستگی به گاز طبیعی روسیه تا پایان سال رونمایی کرد. آمریکا واردات نفت خام روسیه را ممنوع کرد. تعداد پناهندگان اوکراینی به ۲ میلیون نفر می‌رسید.

کنگره ایالات متحده ۱۳.۶ میلیارد دلار بودجه برای اوکراین را تصویب کرد که به طور مساوی بین کمک به پناهندگان و کمک‌های نظامی تقسیم می‌شد.

۱۱ مارس: زره پوش‌های روسی وارد حومه شمال غربی کیف شدند اما با کمبود نیروی انسانی مواجه شدند. پوتین با استقرار ۱۶۰۰۰ هزار جنگجو از سوریه موافقت کرد.

اتحادیه اروپا در واکنش به جنگ اوکراین اعلامیه ورسای را صادر کرد و از کشورهای عضو می‌خواست تا بودجه‌های دفاعی خود را افزایش دهند.

۱۳ مارس: روسیه اهداف خود را به سمت غرب گسترش داد و با شلیک ۳۰ موشک کروز به یک پایگاه آموزشی نظامی در یاووریف، در ۲۵ کیلومتری (۱۵.۵ مایلی) از مرز لهستان، ۳۵ نفر را کشت.

۱۴ مارس: «ویکتور زولوتوف» دستیار ارشد پوتین که ریاست گارد ملی را بر عهده دارد، اولین روس بلندپایه ای بود که اعتراف کرد جنگ در اوکراین طبق برنامه پیش نمی‌رود.

۱۶ مارس: روسیه یک تئاتر را در شهر بندری ماریوپول در جنوب بمباران کرد و حداقل ۳۰۰ غیرنظامی را که در آنجا پناه گرفته بودند، کشته شدند.

۲۳ مارس: ناتو تخمین زد که روسیه ۷۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ سرباز را در یک ماه جنگ از دست داده است و تعداد کشته‌ها، مجروحان، اسرا و مفقودان روس ۴۰۰۰۰ نفر است.

اوکراین ۱۰ ماه گذشته را چگونه گذراند؟ +روزشمار جنگ

۲۵ مارس: روسیه تاکید کرد در بازتعریفی آشکار از اهداف جنگی خود، بر تحکیم کنترل خود بر استان‌های لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراین تمرکز خواهد کرد.

بیش از ۳.۷ میلیون اوکراینی پناهنده شده اند.

۲۷ مارس: زلنسکی در یک تماس ویدئویی به خبرنگاران روسی گفت که مایل است بی طرفی ژئوپلیتیکی برای اوکراین را در نظر بگیرد و در مورد وضعیت منطقه شرقی دونباس که بخشی از بهانه حمله روسیه بود، سازش کند.

۲۹ مارس: مذاکره کنندگان روسیه و اوکراین در استانبول ملاقات کردند - اولین دیدار حضوری آنها بود- اوکراین یک پیشنهاد مفصل برای بی طرفی ارائه داد.

ماه آوریل

۱ آوریل: یک گزارش الجزیره فاش کرد که روسیه از گروه‌های نیابتی در سوریه برای جذب جنگجویان برای اوکراین استفاده می‌کند.

۲ آوریل: با عقب نشینی نیروهای روسی از بوچا، شهری در شمال غربی کیف، ده‌ها جسد ظاهراً غیرنظامی در خیابان‌ها پیدا شد.

۴ آوریل: جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده، خواستار محاکمه پوتین در دادگاه جنایات جنگی به اتهام قتل غیرنظامیان توسط روسیه در بوچا شد.

۵ آوریل: اوکراینی‌های آواره داخلی اکنون ۷.۱ میلیون نفر هستند. الجزیره شهادت ساکنان بوچا را رسانه‌ای می‌کند که می‌گویند آنها توسط سربازان روسی شکنجه و کشته شده اند.

۶ آوریل: دولت بایدن سرمایه گذاری آمریکا در روسیه را ممنوع کرد و از گروه ۲۰ خواست آن را از این گروه اخراج کنند.

۷ آوریل: روسیه با شلیک مهمات خوشه‌ای به ایستگاه راه‌آهن کراماتورسک مملو از هزاران نفر از مهاجران، دست‌کم ۵۲ نفر را کشت.

مجمع عمومی سازمان ملل به تعلیق روسیه از شورای حقوق بشر این سازمان رأی داد.

۸ آوریل: کارشناسان پزشکی قانونی شروع به نبش قبر اجساد در گورهای دسته جمعی در بوچا کردند.

اتحادیه اروپا واردات زغال سنگ روسیه را ممنوع و روسیه را از ۸ میلیارد یورو (۷.۹۷ میلیارد دلار) در سال محروم می‌کند. به عنوان بخشی از دور پنجم تحریم‌ها، اتحادیه اروپا همچنین واردات الوار، سیمان، غذاهای دریایی و کودهای شیمیایی روسیه را ممنوع کرد. اتحادیه اروپا همچنین صادرات سوخت جت و فناوری‌ها و نرم افزارهای حساس به روسیه را ممنوع کرد.

«اورسولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا، متنی را به زلنسکی می‌دهد که حاوی آغاز روند درخواست عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا است.

اوکراین ۱۰ ماه گذشته را چگونه گذراند؟ +روزشمار جنگ

۱۴ آوریل: اوکراین پس از اصابت دو موشک «نپتون»، کشتی پرچمدار ناوگان روسیه در دریای سیاه مسکو را غرق کرد.

۱۶ آوریل: وزارت دفاع روسیه می‌گوید که کنترل بندر ماریوپل را در اختیار دارد، اگرچه جنگ ادامه دارد.

۱۸ آوریل: نیروهای روسیه یک حمله جدید و گسترده در شرق اوکراین را برای کنترل کامل استان‌های لوهانسک و دونتسک آغاز کردند.

۲۱ آوریل: پوتین در نبرد ماریوپول اعلام پیروزی کرد، در صورتی که حدود ۲۵۰۰ تفنگدار دریایی اوکراینی در کارخانه فولاد آزوفستال محاصره شده بودند.

۲۸ آوریل: کنگره ایالات متحده تسهیلات اجاره وام را برای سرعت بخشیدن به ارسال سلاح به اوکراین احیا کرد. بایدن از کنگره خواست تا بسته هزینه‌ای ۳۳ میلیارد دلاری برای اوکراین را تصویب کند.

ماه مه

۴ مه: گزارش‌های اوکراین و روسیه می‌گویند که یک ضد حمله اوکراینی در شمال و شرق خارکف، نیروهای روسی را ۴۰ کیلومتر (۲۴.۹ مایل) از شهر عقب رانده است که این اولین موفقیت مهم اوکراین از زمان پیروزی در نبرد برای کیف است.

کمیسیون اروپا از دور ششم تحریم‌ها رونمایی کرد که از جمله ممنوعیت کامل واردات نفت، خطوط لوله، نفت خام و پالایش شده روسیه که تا پایان سال اجرایی می‌شود، در بر می‌گیرد.

۱۱ مه: اوکراین برای اولین بار ترانزیت گاز روسیه از خاک خود به اروپا را محدود کرد و یک چهارم جریان گاز را از یکی از دو خط لوله اصلی کاهش داد.

۱۲ مه: فنلاند اعلام کرد که به دنبال عضویت در ناتو است.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل می‌گوید که تعداد پناهندگان اوکراینی از مرز شش میلیون نفر گذشته است.

۱۵ مه: سوئد اعلام کرد که برای عضویت در ناتو درخواست داده و به دو قرن بی طرفی پایان می‌دهد.

۱۶ مه: وزارت دفاع اوکراین می‌گوید نیروهایش تا مرز روسیه در ۴۰ کیلومتری (۲۴.۹ مایلی) شمال خارکف پیشروی کرده اند و تلاش‌های دفاعی روسیه بر جلوگیری از تهاجم به سمت بلگورود در روسیه متمرکز است.

۱۷ مه: ارتش اوکراین پایان مقاومت آزوفستال در ماریوپل را اعلام کرد.

۱۸ مه: کمیسیون اروپا برنامه‌ای ۲۲۰ میلیارد یورویی (۲۱۹ میلیارد دلاری) را برای حذف تمام سوخت‌های فسیلی روسیه طی پنج سال اعلام کرد.

۱۹ مه: کنگره ایالات متحده یک بسته کمکی ۴۰ میلیارد دلاری برای اوکراین را تصویب کرد که به میزان قابل توجهی بیشتر از ۳۳ میلیارد دلاری است که بایدن در ابتدا درخواست کرده بود.

۲۱ مه: نبرد برای شهر «سورودونتسک» در شرق استان لوهانسک آغاز شد.

۲۷ مه: نیروهای روسی از سه جهت مختلف به سمت سورودونتسک پیشروی و حملات مستقیم را به بخش‌هایی از شمال شهر آغاز کردند و کنترل هتل میر را به دست گرفتند.

اوکراین ۱۰ ماه گذشته را چگونه گذراند؟ + روزشمار جنگ

۲۸ مه: اوکراین یک حمله متقابل را در خرسون آغاز کرد که طبق گزارش‌ها نیروهای روسی را به موقعیت دفاعی رساند تا خسارات سنگینی را متحمل شود.

۳۰ مه: پس از مدتی تردید، بایدن تصمیم گرفت «سیستم های موشکی پیشرفته تر» را به اوکراین بفرستد تا حملات توپخانه ای دقیق‌تر را انجام دهد.

۳۱ مه: نیروهای روسی مرکز سورودونتسک را در حالی که نیروهای اوکراینی عقب نشینی می‌کردند به اشغال در آوردند اما درگیری ادامه داشت.

در جنوب، نیروهای اوکراینی یک حمله متقابل به سمت خرسون انجام می‌دهند و نیروهای روسی را به شرق رودخانه اینهولتس عقب می‌رانند.

اتحادیه اروپا نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه را به دنبال تصمیم در مورد بسته ششم تحریم‌ها علیه روسیه ممنوع کرد.

ماه ژوئن

۲ ژوئن: «هنادی لاهوتا» رئیس اداره نظامی استان خرسون گزارش کرد که اوکراین با ضدحمله خود ۲۰ روستا را آزاد کرده است.

اوکراین ۱۰ ماه گذشته را چگونه گذراند؟ +روزشمار جنگ

۶ ژوئن: بریتانیا اعلام کرد که سیستم‌های موشک پرتاب چندگانه M۲۷۰ با برد ۸۰ کیلومتر (۴۹.۷ مایل) را به اوکراین ارسال خواهد کرد.

۹ ژوئن: پوتین فتح اوکراین را به فتح پیتر کبیر در شمال غربی روسیه امروزی -در جنگی که در سال‌های ۱۷۰۰-۱۷۲۱ علیه سوئد انجام داد- تشبیه کرد.

۱۳ ژوئن: «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو طی یک کنفرانس مطبوعاتی در فنلاند پیشنهاد کرد که اوکراین باید در ازای صلح، از دست دادن حاکمیت یا اراضی خود را بپذیرد.

۱۵ ژوئن: روسیه تحویل گاز به اروپا از طریق خط لوله نورد استریم ۱ را تا ۴۰ درصد کاهش داد.

۲۲ ژوئن: اوکراین می‌گوید ۱۰۲۶ شهرک را از کنترل روسیه پس گرفته است.

۲۴ ژوئن: اتحادیه اروپا رسماً از اوکراین و مولداوی دعوت می‌کند تا کشورهای نامزد عضویت در اتحادیه اروپا شوند.

۲۷ ژوئن: موشک‌های روسیه یک مرکز خرید در کرمنچوک، مرکز اوکراین را هدف قرار دادند و حداقل ۱۸ نفر را کشت.

روسیه برای اولین بار پس از انقلاب بلشویکی در سال ۱۹۱۷، بدهی دولتی خود را نپرداخت زیرا مهلت ۳۰ روزه برای پرداخت ۱۰۰ میلیون دلار سود منقضی شده بود.

۲۹ ژوئن: پس از لغو وتوی ترکیه، ناتو رسماً فنلاند و سوئد را به عضویت در این ائتلاف دعوت کرد.

۳۰ ژوئن: نیروهای روسی پس از اصابت موشک‌های اوکراینی از جزیره مار در دریای سیاه عقب نشینی کردند.

ماه جولای

۳ جولای: روسیه گفت که شهر لیسیچانسک در جمهوری خلق لوهانسک را تصرف کرده است.

اوکراین ۱۰ ماه گذشته را چگونه گذراند؟ +روزشمار جنگ

۴ جولای: حدود ۴۰ کشور در کنفرانس بین المللی احیای اوکراین در لوگانو سوئیس شرکت کردند.

۱۷ جولای: زلنسکی گفت روسیه اکنون ۳۰۰۰ موشک کروز علیه کشورش شلیک کرده است.

۲۱ جولای: در منطقه خرسون جنوبی، اوکراین اعلام کرد که یک انبار مهمات روسیه را منهدم کرده است.

۲۲ جولای: روسیه و اوکراین با میانجیگری سازمان ملل توافق نامه‌ای را امضا کردند که به آن اجازه صادرات غلات اوکراینی از طریق دریای سیاه را می‌دهد.

۲۶ جولای: شرکت دولتی گازپروم روسیه اعلام کرد که عرضه گاز از طریق خط لوله نورد استریم ۱ را به نصف کاهش می‌دهد و به ۲۰ درصد ظرفیت می‌رساند. وزرای انرژی اتحادیه اروپا موافقت کردند که به طور داوطلبانه مصرف گاز طبیعی را بین اوت سال جاری تا مارس ۲۰۲۳ به میزان ۱۵ درصد کاهش دهند.

۲۹ جولای: حداقل ۵۰ اسرای اوکراینی هنگام انفجار بازداشتگاه آنها در اولنیوکا، دونتسک کشته شدند. روسیه می‌گوید که اوکراین افراد خود را هدف قرار داده است. اوکراین می‌گوید روسیه برای سرپوش گذاشتن بر جنایات جنگی آن را منفجر کرده است.

۳۱ جولای: یک پهپاد اوکراینی در روز نیروی دریایی روسیه به مقر ناوگان دریای سیاه روسیه در سواستوپل پرواز و اصابت کرد که پنج نفر زخمی شدند.

اوکراین ۱۰ ماه گذشته را چگونه گذراند؟ +روزشمار جنگ

ماه اوت

۱ اوت: اولین کشتی بارگیری شده با غلات اوکراینی پس از توافق ۲۲ جولای برای رفع محاصره روسیه، بندر را ترک کرد.

۶ اوت: فرماندهی جنوب اوکراین می‌گوید نیروهایش ۳۹ موشک انداز روسی و یک انبار مهمات را منهدم کردند.

۷ اوت: فرماندهی جنوب اوکراین از انهدام ۲۴ موشک انداز چندگانه روسی، یک تانک تی -۶۲، پنج خودروی زرهی و یک انبار مهمات در حملات به بریسلاوسکی و یک مکان دیگر در استان خرسون خبر داد.

۹ اوت: تخمین زده می‌شود که ۹ هواپیمای جنگی روسیه در پایگاه هوایی ساکی در کریمه، در ۲۲۵ کیلومتری (۱۳۶.۷ مایلی) پشت خط مقدم، در اولین حمله مهم اوکراین به پایگاه روسیه در شبه جزیره، منهدم شدند.

۱۶ اوت: یک سری انفجارها روستای مایسکویه در کریمه را به لرزه درآورد، زیرا یک انبار مهمات مشکوک روسیه در آتش سوخت و ۳۰۰۰ نفر را مجبور به تخلیه کرد. روسیه آن را «نتیجه خرابکاری» خواند.

۱۸ اوت: «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد که آسیب به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژژیا «خودکشی» است زیرا اوکراین و روسیه یکدیگر را به گلوله باران نزدیک نیروگاه متهم می‌کنند.

۲۰ اوت: «دریا دوگینا» دختر یک ملی‌گرای برجسته روسی به نام «الکساندر دوگین» در یک انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی مسکو کشته شد که احتمالاً سوءقصدی به جان پدرش بوده است. اوکراین اتهامات روسیه مبنی بر دست داشتن در این حمله را رد کرد.

۲۴ اوت: اوکراین قرار بود روز استقلال خود از حاکمیت شوروی و شش ماهه سالگرد تهاجم گسترده روسیه را جشن بگیرد. این جشن همانند جشن‌های عمومی دیگر اوکراین به دلیل ترس از تشدید حملات روسیه لغو شد.

۳۱ اوت: روسیه جت‌های جنگنده خود را از کریمه بیرون کشید و موشک‌های زمین به هوای خود را برای دفاع در برابر حملات آینده افزایش داد. همچنین روسیه به منظور انجام تعمیرات، عرضه گاز به آلمان از طریق نورد استریم ۱ را به مدت سه روز متوقف کرد.

ماه سپتامبر

۱ سپتامیر: بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی وارد نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا شدند. همزمان «راویل ماگانوف» رئیس هیأت مدیره ومدیرعامل شرکت نفتی «لوک اویل» در شرایطی مرموز از پنجره بیمارستانی در مسکو سقوط کرد و جان باخت. لوک اویل یکی از معدود شرکت‌های روسی بود که با جنگ در اوکراین مخالفت کرد و خواستار پایان فوری جنگ شد.

اوکراین ۱۰ ماه گذشته را چگونه گذراند؟ + روزشمار جنگ

۳ سپتامبر: گازپروم تعطیلی نورد استریم ۱ را بدون ارائه تاریخی برای شروع مجدد جریان گاز ادامه داد. گازپروم تحریم‌های غرب را دلیلی بر این می‌دانست که نمی‌تواند نشتی و عیب لوله را برطرف کند و بروکسل آن را یک سلاح اقتصادی دانست. همچنین نیروهای اوکراینی سه حمله اصلی به منطقه خرسون انجام دادند. اوکراین همچنین پل‌های پانتونی را که توسط نیروهای روسی استفاده می‌شد، ویران کرد.

۷ سپتامبر: ایالات متحده به دلیل نیاز به پر کردن زرادخانه‌های خود و همچنین تأمین نیازهای اوکراین به دنبال افزایش دو برابری تولید گلوله‌های ۱۵۵ میلی متری برآمد و پنتاگون از افزایش تولید موشک‌های هیمارس خبر داد.

۹ سپتامبر: نیروهای اوکراینی بخش‌هایی از استان خارکف را بازپس گرفتند.

۱۰ سپتامبر: نیروهای اوکراینی به عنوان بخشی از یک ضد حمله بزرگ، کوپیانسک و ایزیوم را بازپس گرفتند. رئیس‌جمهور اوکراین گفت که اوکراین ۲۰۰۰ کیلومتر مربع (۷۷۰ مایل مربع) را از زمان شروع ضدحمله بازپس گرفته است.

۱۱ سپتامبر: وزارت دفاع روسیه نقشه‌ای را منتشر کرد که تأیید می‌کرد نیروهای روسی در منطقه خارکف به سمت ساحل شرقی رودخانه اسکل عقب‌نشینی کرده‌اند و اینکه شهرک‌های کوزاچیا لوپان و ووچانسک و لیپتسی تحت کنترل نیروهای اوکراینی درآمده، تأیید شد. شد. عصر همان روز وزارت دفاع روسیه، خروج رسمی نیروهای روسی از تقریباً تمام استان خارکف را اعلام کرد.

پس از حمله متقابل اوکراین در خارکف، روسیه حملات موشکی با موشک‌های کروز را بر روی اشیا زیرساختی حیاتی انجام داد که باعث خاموشی کامل و قطع آب در شمال شرقی اوکراین و استان‌های خارکف و دونتسک شد.

۱۲ سپتامبر: اوکراین ادعا کرد که به مرز روسیه و اوکراین رسیده است و زلنسکی گفت که نیروهای اوکراینی در مجموع ۶۰۰۰ کیلومتر مربع (۲۳۰۰ مایل مربع) را از روسیه در جنوب و شرق بازپس گرفته اند. گروهی از سیاستمداران روسی از جمله ۶۵ نماینده شورای شهر از سن پترزبورگ طوماری را امضا کردند و خواستار استعفای پوتین شدند.

۱۴ سپتامبر: نیروهای روسی هشت موشک کروز را به سمت سد مخزن Karachunivske پرتاب کردند که باعث سیل گسترده در کی یف و افزایش ۲.۵ متری (۸ فوت) سطح آب در رودخانه شد.

اوکراین ۱۰ ماه گذشته را چگونه گذراند؟ + روزشمار جنگ

۱۵ سپتامبر: ایالات متحده یک بسته کمکی ۶۰۰ میلیون دلاری به اوکراین، شامل مهمات اضافی هیمارس، ده‌ها هزار گلوله توپ ۱۰۵ میلی متری، هزار گلوله ۱۵۵ میلی متری، سیستم‌های ضد هواپیماهای بدون سرنشین، تجهیزات زمستانی و دستگاه‌های دید در شب اختصاص داد.

۲۰ سپتامبر: اکثریت اعضای دومای دولتی روسیه قانونی را با هدف «افزایش همبستگی در ارتش» تصویب کرد که به موجب آن مجازات سربازان خاطی تشدید می‌شود. بر پایه اصلاحاتی که مجلس عوام روسیه تصویب کرده، مجازات عدم پیروی از دستورات، فرار از خدمت یا تسلیم شدن به دشمن تشددید شده است. به طوری که بر اساس این اصلاحیه، حبس ترک یگان نظامی در دوران جنگ از ۵ به ۱۰ سال افزایش یافته است.

همچنین سربازانی که داوطلبانه تسلیم دشمن شوند با مجازات تا ۱۰ سال زندان مواجه خواهند شد و افرادی که از رفتن به جنگ یا پیروی از دستور مافوق خود در دوران جنگ امتناع کنند با مجازات تا ۱۰ سال حبس مواجه خواهند شد.

اوکراین ۱۰ ماه گذشته را چگونه گذراند؟ + روزشمار جنگ

همچنین در این روز، شورای اتحادیه اروپا ۵ میلیارد یورو کمک مالی کلان برای اوکراین تصویب کرد.

۲۳ سپتامبر: مناطق تحت اشغال روسیه همه پرسی برای پیوستن به روسیه برگزار کردند.

۲۶ سپتامبر: انگلیس به دلیل برگزاری همه پرسی توسط روسیه در سرزمین‌های اوکراین، تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع کرد. فهرست تحریم‌ها شامل ۹۲ شخص حقیقی و حقوقی از جمله ۳۳ مقام روسی اعزامی به سرزمین‌های اشغال شده اوکراین و همچنین ۵۵ مدیر ارشد شرکت‌های دولتی روسیه بود.

۲۷ سپتامبر: بیش از ۱۶۰۰ حساب تبلیغاتی روسیه توسط فیس بوک حذف شد. همچنین نتایج همه پرسی در سرزمین‌های تحت اشغال روسیه اعلام شد که همگی موافق الحاق به روسیه بودند که دونتسک ۹۹.۲۳ درصد، لوهانسک ۹۸.۴۲ درصد، خرسون ۸۷.۰۵ درصد و زاپوریژیا با ۹۳.۱۱ درصد موافق بودند.

۲۸ سپتامبر: ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو، نشت خط لوله نورد استریم را به اقدامات خرابکارانه نسبت داد وگارد ساحلی سوئد نشت چهارم را در نورد استریم ۲ پیدا کرد. ایالات متحده یک بسته کمکی ۱.۱ میلیارد دلاری به اوکراین را اعلام کرد.

۲۹ سپتامبر: فنلاند در نیمه شب مرزهای خود را به روی شهروندان روسیه بسته است. دولت فنلاند معتقد بود که بسیج روسیه و افزایش سریع حجم گردشگرانی که وارد کشور می‌شوند موقعیت و روابط بین المللی فنلاند را به خطر می‌اندازد.

ماه اکتبر

۱ اکتبر: سربازان اوکراینی پرچم این کشور را در ورودی شهر لیمان برافراشتند. روسیه تأیید کرد که کنترل لیمان را بعد از ظهر همان روز از دست داده است. زلنسکی اعلام کرد که سربازان اوکراینی یامپیل، شهر نزدیک لیمان را بازپس گرفتند.

همچنین کی یف از کشته شدن ۲۴ شهروند از جمله ۱۳ کودک در جریان حمله روسیه در خارکف خبر داد.

۴ اکتبر: به گفته «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه، از زمانی که روسیه اعلام بسیج کرده است، بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای خدمت سربازی فراخوانده شده اند.

ایالات متحده یک بسته جدید ۶۲۵ میلیون دلاری به اوکراین شامل ۴ سیستم توپخانه موشکی هیمارس به اوکراین اختصاص داد.

۶ اکتبر: مقامات اوکراینی دو گور دسته جمعی را در لیمان آزاد شده پیدا کردند.

نیروهای روسی هفت موشک به ساختمان‌های آپارتمانی در زاپوریژیا پرتاب کردند که منجر به کشته شدن حداقل سه نفر و زخمی شدن دوازده نفر دیگر شد.

۸ اکتبر: انفجار در پل کریمه باعث سوختن بخشی و فروریختن بخشی دیگر شد که دست کم ۳ نفر در جریان این رخداد کشته شدند.

اوکراین ۱۰ ماه گذشته را چگونه گذراند؟ + روزشمار جنگ

۱۰ اکتبر: روسیه یک حمله موشکی گسترده در سراسر خاک اوکراین از جمله کی یف پایتخت این کشور انجام داد که منجر به کشته شدن حداقل ۲۳ غیرنظامی و مجروح شدن بیش از ۱۰۰ نفر شد. پوتین گفت که روسیه این حمله را به عنوان انتقام حمله به پل کریمه انجام داده است. سفارت آلمان در کیف به دلیل این حملات آسیب دید. هیچ مقامی در سفارت حضور نداشت زیرا از زمان آغاز جنگ خالی بوده است.

۱۲ اکتبر: مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه ES-۱۱/۴ را با اکثریت بزرگ به تصویب رساند و از کشورها خواست تا چهار منطقه جدا شده از اوکراین را به رسمیت نشناسند و از مسکو خواست که مسیر خود را تغییر دهد. ۱۴۳ کشور عضو از جمله چین و هند رأی موافق و ۳۵ کشور ممتنع دادند. تنها بلاروس، کره شمالی، نیکاراگوئه، روسیه و سوریه به این قطعنامه رأی منفی دادند.

۱۵ اکتبر: در پی تیراندازی دو تیرانداز به سوی گروهی از داوطلبان در یک زمین آموزشی نظامی روسیه در سولوتی استان بلگورود، در نزدیکی مرز با اوکراین یازده نفر کشته و ۱۵ نفر زخمی شدند. دو مهاجم در جریان این حادثه کشته شدند.

۱۷ اکتبر: یک فروند جنگنده بمب افکن سوخ و-۳۴ روسیه با یک ساختمان مسکونی در شهر ییسک روسیه برخورد کرد و باعث آتش گرفتن چندین آپارتمان شد. به گفته آژانس‌های روسی، خلبانان موفق شدند به سلامت از هواپیما خارج شوند. در این رخداد ۱۳ نفر کشته و ۱۹ نفر مجروح شدند.

۱۸ اکتبر: نیروهای روسیه به «زیرساخت‌های حیاتی» در ژیتومیر در شمال کی یف حمله کردند که منجر به قطع آب و برق در ژیتومیر شد. زلنسکی مدعی شد که طی ۸ روز گذشته از ۱۰ اکتبر، یک سوم نیروگاه‌های اوکراین تخریب شده است. روستاها و شهرها به دلیل حملات به زیرساخت‌های برق بدون برق باقی مانده اند.

در مبادله زندانیان بین اوکراین و روسیه، ۱۰۸ زن از جمله ۹۷ پرسنل خدماتی و ۳۷ نفر از آزوفستال تخلیه شدند.

پارلمان اوکراین، «جمهوری چچن ایچکریا» را به عنوان سرزمینی که به طور موقت توسط روسیه اشغال شده به رسمیت شناخت.

۱۹ اکتبر: پوتین در استان‌های دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا که ضمیمه شده اند، حکومت نظامی اعلام کرد.

اوکراین ۱۰ ماه گذشته را چگونه گذراند؟ + روزشمار جنگ

۲۲ اکتبر: قطع برق در سراسر اوکراین گزارش شد زیرا حملات هوایی روسیه در سراسر کشور به زیرساخت‌های حیاتی و تأسیسات انرژی ضربه زد.

۲۳ اکتبر: ایالات متحده ادعای روسیه از استفاده اوکراین از بمب کثیف را رد کرد و دو هفته بعد، بازرسان هسته‌ای سازمان ملل اعلام کردند که هیچ مدرکی دال بر وجود یا استفاده از بمب کثیف در اوکراین پیدا نکرده اند.

۲۶ اکتبر: ادعا شد روسیه شروع به جذب اعضای سپاه کماندوی ارتش ملی افغانستان، سربازانی کرده که توسط نیروهای دریایی ایالات متحده و نیروهای بریتانیا آموزش دیده بودند.

۳۱ اکتبر: نیروهای ارتش روسیه بیش از ۵۰ موشک را به زیرساخت‌های انرژی در کی یف و مناطق دیگر مانند خارکف، زاپوریژیا، چرکاسی و کیرووهراد پرتاب کردندکه ۱۳ نفر در این حملات زخمی شدند. ۱۸ تاسیسات مورد حمله قرار گرفته است و ۴۰ درصد از ساکنان کی یف بدون آب هستند و ۲۷۰ هزار آپارتمان بدون برق مانده اند.

ماه نوامبر

۱ نوامبر: روسیه از تکمیل بسیج نیروهای خود خبر داد.

۳ نوامبر: ایالات متحده مدعی شد که کره شمالی به صورت مخفیانه توپخانه جنگی به روسیه ارسال می‌کند. در مبادله زندانیان، ۱۰۷ سرباز به خانواده‌های خود بازگردانده شدند.

۹ نوامبر: نیروهای روسی عقب نشینی خود را از شهر خرسون به کرانه شرقی دنیپرو اعلام کردند. «کریل استرموسوف» معاون رئیس منطقه خرسون، در یک تصادف رانندگی جان باخت.

۱۰ نوامبر: یک مقام ایالات متحده از کمک نظامی ۴۰۰ میلیون دلاری به اوکراین خبر داد که شامل مهمات برای سامانه موشکی توپخانه با تحرک بالا (هیمارس)، خمپاره و موشک برای سیستم ضد هوایی هاوک و غیره است.

اوکراین ۱۰ ماه گذشته را چگونه گذراند؟ +روزشمار جنگ

۱۴ نوامبر: مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را تصویب کرد و در آن روسیه را مسئول تمام خسارات وارده به اوکراین دانست و خواستار غرامت شد.

۱۵ نوامبر: روسیه حدود ۸۵ تا ۱۰۰ موشک به سمت از شهرهای چند شلیک کرد. این کمپین بمباران استراتژیک منجر به قطع برق و آب در شهر شده است. نیروی هوایی اوکراین مدعی شد که حدود ۷۷ موشک از ۹۶ موشک روسی سرنگون شده است.

یک موشک از مرزهای لهستان عبور کرد و به روستای پرژوودوف اصابت کرد و دو غیرنظامی کشته شدند. رهبران ارشد در لهستان یک جلسه اضطراری برگزار کردند.

۲۰ نوامبر: «پنی هانره» وزیر دفاع نیوزیلند، اولین وزیر نیوزیلند بود که از کی یف بازدید کرد. او اشاره کرده است که نیوزلند آماده است تا کمک‌های بیشتری را برای اوکراین در نظر بگیرد.

۲۳ نوامبر: اروپا، روسیه را به دلیل آنچه «حمله سیستماتیک به غیرنظامیان و ارتکاب جنایات جنگی» خوانده، «دولت حامی تروریسم» اعلام کرد. این اعلامیه نمادین، خواستار تحریم‌های بیشتر شده بود.

ارتش روسیه ۶۵ تا ۷۰ موشک به سمت شهرک‌های غیرنظامی و زیرساخت‌های انرژی پرتاب کرد که گفته می‌شد ۵۱ فروند از آنها سرنگون شده است. این حمله باعث خاموشی مناطق بیشتر شد و نیروگاه هسته‌ای را مجبور به تعطیلی کرد.

ماه دسامبر

۲ دسامبر: «میخائیلو پودولیاک» مشاور رئیس جمهور اوکراین ادعا کردد که از ۲۴ فوریه ۱۰ تا ۱۳ هزار سرباز اوکراینی کشته شده اند که آخرین آمار آن در ماه اوت ۹ هزار نفر بود.

۵ دسامبر: انفجارها در دو پایگاه هوایی روسیه گزارش شد: در پایگاه هوایی انگلس -۲ در منطقه ساراتوف به دو فروند Tu-۹۵ آسیب رسانده شد. دیگری در پایگاه هوایی نظامی دیاگیلوو در نزدیکی ریازان، یک کامیون سوخت را منهدم کرد و سه نفر را کشت و پنج نفر را مجروح کرد.

پس از این حملات، روسیه موج جدیدی از حملات موشکی را علیه اوکراین آغاز کرد که شامل حدود ۷۰ موشک کروز بود. اوکراین مدعی شد ۶۰ موشک سرنگون شده است، روسیه اما تاکید کرد ۱۷ هدف بر روی زمین مورد اصابت قرار گرفته است.

۷ دسامبر: بقایای راکت‌های روسی اوراگان، اسمرچ و اس -۳۰۰ در خارکف جمع آوری و تا ۷ دسامبر ۲۰۲۲، حدود ۵۲ هزار شیء انفجاری در منطقه خارکف خنثی شد.

۹ دسامبر: پوتین فاش کرد که در حال بررسی پذیرش مفهوم «حمله پیشگیرانه» از سوی ایالات متحده است. به گفته وی، ایالات متحده چند سال پیش آشکارا این سیاست را مورد بحث قرار داده است اما در حال حاضر روسیه فقط در مورد آن فکر می‌کند. چند ساعت پس از بیانیه پوتین، «ینس استولتنبرگ»، دبیر کل ناتو، هشدار داد که احتمال واقعی یک جنگ بزرگ بین روسیه و ناتو وجود دارد.

در نزدیکی خرسون، گزارش‌هایی مبنی بر اشغال مجدد یک جزیره آزاد شده قبلی توسط روسیه منتشر و از سوی برخی منابع غیررسمی روسی تأیید شد. ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین بعداً در ۱۵ دسامبر ادعا کرد که روسیه روند اخراج اجباری ساکنان غیرنظامی جزیره را آغاز کرده است.

۱۰ دسامبر: ادعا شد که روسیه از هواپیماهای بدون سرنشین ساخت ایران برای ضربه زدن به دو تاسیسات انرژی در اودسا استفاده کرده و تمام زیرساخت‌های غیر حیاتی بندر ۱.۵ میلیون نفری اوکراین را بدون برق باقی گذاشته است.

همچنین اوکراین یک حمله موشکی به شهر ملیتوپل تحت اشغال روسیه از جمله در یک پادگان نظامی روس انجام داد. به گفته مدیران مستقر در روسیه، چهار موشک به شهر ملیتوپل اصابت کرده است. علاوه بر این، انفجارهایی در دونتسک و کریمه گزارش شد.

۱۱ دسامبر: زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت که نیروهای روسی شهر باخموت را به «ویرانه های سوخته» تبدیل کرده اند.

نیروهای اوکراینی به ملیتوپل اشغالی، شهری واقع در جنوب شرقی این کشور حمله کردند.

۱۲ دسامبر: زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین از گروه هفت (جی ۷) درخواست تانک، توپخانه و تسلیحات دوربرد کرد. این گروه در پاسخ، متعهد شد که الزامات اوکراین را برآورده می‌کند.

بریتانیا فرماندهان نظامی روسیه را به دلیل حملات موشکی و بازرگانان ایرانی را به اتهام تولید و تامین پهپادهای نظامی تحریم کرد. همچنین اتحادیه اروپا ۲۰ فرد و یک نهاد ایرانی را به دلیل نقض حقوق بشر تحریم کرد. وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا نیز مدعی شده‌اند که مدارکی برای حمایت ایران از ارسال پهپادهای شاهد -۱۳۶ به روسیه علیرغم انکار هر دو کشور دارند.

۱۴ دسامبر: سه انفجار در مرکز کیف شنیده شد. رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی مدعی شد که نیروهای پدافند هوایی اوکراین ۱۳ پهپاد شاهد ایرانی را سرنگون کرده اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که مقامات آمریکایی در حال نهایی کردن و آماده‌سازی طرحی برای ارائه سامانه پیشرفته پدافند هوایی پاتریوت به اوکراین هستند.

اوکراین ۱۰ ماه گذشته را چگونه گذراند؟ + روزشمار جنگ

«آندری یرماک» رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین گفت که آنها حدود ۶۴ پرسنل نظامی و یک شهروند آمریکایی را در جریان معامله مبادله زندانیان با روسیه آزاد کرده اند.

۱۵ دسامبر: زلنسکی گفت که روسیه باید تا کریسمس خروج نیروهای خود را به عنوان گامی برای پایان دادن به درگیری آغاز کند.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه هشدار داد که اگر آمریکا گزارش‌هایی مبنی بر ارسال سامانه‌های پدافند هوایی پاتریوت به اوکراین را تأیید کند، «به معنای مشارکت گسترده‌تر پرسنل نظامی در خصومت‌ها و پیامدهای احتمالی است». زاخارووا استقرار احتمالی سامانه دفاع هوایی را «یک اقدام تحریک آمیز دیگر از سوی ایالات متحده» خواند. و گفت که ایالات متحده «به طور مؤثر به یک طرف» در جنگ تبدیل شده است.

مدرسه اقتصاد کیف گزارشی را منتشر کرد که تخمین می‌زند تا نوامبر ۲۰۲۲، تهاجم روسیه ۱۳۶ میلیارد دلار خسارت مستقیم به زیرساخت‌های اوکراین وارد کرده است. زیرساخت‌های انرژی، صنعت، شرکت‌های دولتی و خصوصی بیشترین اثرپذیری را داشته اند.

شهر خرسون که به تازگی آزاد شده بود، به دنبال گلوله باران اخیر روسیه که حداقل دو نفر در جریان آن کشته شدند، کاملاً بدون برق است. اداره نظامی خرسون گفت که شهر در ۲۴ ساعت گذشته ۸۶ بار با توپخانه، MLRS، تانک، خمپاره و پهپاد مورد اصابت قرار گرفته است.

«ولکر ترک» کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، خلاصه‌ای از ۴۴۱ قتل از جمله ۸ دختر در جریان درگیری را منتشر کرد.

ایالات متحده آموزش‌های خود را به ۵۰۰ اوکراینی هر ماه در آلمان گسترش می‌دهد.

۱۶ دسامبر: روسیه حدود ۷۶ موشک به کی یف، خارکف، پولتاوا و کرمنچوک شلیک کرد و زیرساخت‌های این مناطق را ویران کرد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 11
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    15 0
    عاقبت صاحب کشورکردن توسط سلبریتیهای فاسدکه باهوچی بارزی کودتای مخملی شد
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
      0 3
      آمریکا از اوکراین به عنوان گوشت قربونی استفاده می کند ـــ این بار یک گاو بولوند چشم آبی قربونی شد ـــ حالا گاوهای بولوند چشم آبی بعدی چشمشون به حساب اومده مثل بید دارند می لرزند و در نوبت به ترتیب و با نزاکت ایستاده اند و آماده شیردهی برای کدخدای گاوچران شده اند ــــ
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
      1 3
      آمریکا با جنگ رسانه ای هر چه بیشتر برطبل جنگ می کوبد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور قیمت نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی ، بایکوت ورزشی و .... مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : اروپای ساحل آرامش را طوفان زده نموده و در نتیجه 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس