فیلم

روزنامه زنجیره‌ای آرمان بدون اشاره به میراث منفی اقتصادی دولت روحانی و تدابیر بسیار مؤثری که دولت جدید در مهار این خسارت‌ها با موفقیت به کار بست، «بدهکاری دولت» را در گزارش اصلی خود برجسته کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: این آرمان نوشت: شاخص‌های نزدیک شدن به مرز ورشکستگی اقتصادی با توجه به سرمایه‌های طبیعی و غیرطبیعی به مرز هشدار رسیده. کارشناسان نیز براین باورند که نرخ تورم، میزان تولید، رشد اقتصادی، میزان بدهی دولت‌ها و کسری بودجه از جمله پارامترهای قرارگرفتن یک دولت در موقعیت ورشکستگی است. همچنین اوضاع و احوال اقتصاد این روزها، بی‌شباهت به تورم رکودی دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی نیست زمانی که اختلال در زنجیره عرضه جهانی، درگیری‌های نظامی در مناطق کلیدی، آهنگ آهسته رشد اقتصادی، نوسان در بازارهای سهام و رشد سریع تورم رخ داده بود. بررسی این موضوع در سطح کلان همواره با شاخص‌هایی مانند نرخ تورم، رشد تولید و توسعه اقتصادی سنجیده می‌شود که در این میان با بررسی نرخ رشد اقتصادی ایران درمی‌یابیم که نرخ رشد اقتصادی کشور کمتر از حد متوسط استانداردهای جهانی است. از سوی دیگر دولت‌هایی که با کسری بودجه مستمر مواجه‌اند، بالقوه در پرتگاه ورشکستگی قرار دارند و زمانی به ورشکستگی بالفعل منتهی می‌شود که راه‌حل بالقوه‌ای برای خروج از این کسری وجود نداشته باشد.او اضافه کرد: بر اساس گزارش‌های اعلام شده، تورم بیش از ۴۰ درصدی نقطه به نقطه کشور در مقایسه با دیگر کشورها حکایت از وضعیت نامطلوب در سطوح مختلف تورم و تولید دارد. این در حالی است که ایران تاکنون نرخ تورم حدود صفر درصد را نیز در کارنامه خود دارد ولی هم اکنون از بسیاری از استانداردهای جهانی در این مقوله فاصله گرفته است و تورم، افزایش فاصله طبقاتی، کسری بودجه، نبود اعتبارات برای عملیاتی کردن پروژه‌های عمرانی از تبعات وضعیت حاکم بر اقتصاد است. ندری توضیح داد: رشد تورم و رشد منفی توسعه اقتصادی و کسری بودجه، دولت را در نهایت ناچار به چاپ اسکناس کرده است در حالی که مردم مجبور به تحمل اعمال سیاست‌های اقتصادی هستند بنابراین چاپ اسکناس فقط به عنوان مُسکِن بسیار کوتاه مدت می‌تواند تاثیر نسبی در وضعیت معیشتی مردم داشته باشد اما تبعات منفی این فرآیند به سفره‌های مردم باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه افزایش بدهی‌های دولت‌ها طی چند سال اخیر کاملاً قابل پیش‌بینی بود گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که همواره طی یک دهه اخیر بخصوص از سال ۹۶ به بعد در اقتصاد ایران مطرح بوده، مسئله کسری بودجه است که متاسفانه به دلیل اینکه دولت‌ها تنها به فکر تامین هزینه‌های خود بوده‌اند، به هیچ عنوان بودجه را جمع و جور نبسته و به همین خاطر است که امروز مسئله بدهی‌های دولت به یک موضوع لاینحل تبدیل شده است.

تحلیل یک سویه روزنامه آرمان در حالی است که با وجود مشکلات مزمن اقتصادی، دولت جدید توانسته حجم کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیاردی در سال گذشته را به ۲۰۰ هزار میلیارد دلار برساند، نرخ تورم ۶۰ درصدی را به ۴۰ درصد کاهش دهد، نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت قبل در قالب سود اوراق و... را تسویه کند استقراض تورم از بانک مرکزی را به حداقل برساند.

در عین حال روشن است که هیچ کارشناس منصفی انتظار ندارد مشکلات اقتصادی انباشته شده ظرف ۸ سال، ظرف یک سال برطرف شود. اما در عین حال، حتی بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول هم تأیید می‌کنند که در اثر رشد صادرات غیر نفتی و نفتی ایران و برخی اقدامات انجام شده به نرخ رشد اقتصادی ایران رو به بهبود است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    6 0
    انگار شما تو ایران زندگی نمی کنید که از موفقیت های دولت در عرصه اقتصادی خنده تون نمیگیره
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    3 1
    نه که دولتروحانی میراث مثبت از دولت احمدی نژاد به ارث برده بود. ول کنید این دغل بازیها رو. هنوز خسته نشدین. تا مردم تو زندگی و وضعشون حسش نکنن این چیزی که شما مدعیش هستید یعنی اتفاق مثبتی نیفتاده. البته شما افراد خاص خوب حس میکنید اسایش رو
  • فرزاد IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    0 0
    نفاق اصلاح طلبان برای همه روشن است نیازی به توضیح نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس