ماندن کی‌روش به صلاح فوتبال نیست/ پیشنهاد برای جام ملت‌های آسیا

کارشناس فوتبال کشورمان گفت: اتفاقات و نتایج جام‌جهانی صحنه‌ای از ورزش را برای ما به نمایش گذاشت که نیازمند بررسی، تحلیل و رمزگشایی است.

به گزارش مشرق، جلال چراغپور در واکنش به این سئوال که آیا ۴ تیم راه‌یافته به نیمه‌نهایی جام‌جهانی شایسته این حضور بودند، توضیح داد: وقتی تیمی می‌تواند در چنین سطحی از رقابت تا این مرحله صعود کند حتما شایستگی لازم را داشته و به نظر من تیم‌های آرژانتین، فرانسه، کرواسی و مراکش فاکتورهای لازم برای حضور در نیمه‌نهایی این دوره از رقابت‌ها را داشتند.

وی ادامه داد: قبل از آغاز جام‌جهانی تحلیل‌گران فوتبالی صحبت‌هایی را مطرح کردند، اما امروز می‌بینیم خیلی از آن پیش‌بینی‌ها درست از آب در نیامده و به نوعی شاهد تضاد و تفاوت هستیم. در همین جام در ابتدای مسابقات شادی، جشن و پایکوبی را شاهد بودیم اما در پایان ۹۰ دقیقه رقابت جای آن را اشک،‌ غم و حسرت گرفت. این مسایل و اتفاقات در چنین سطحی را در کدام بخش از ورزش با این وسعت شاهد هستیم و به نظر من باید جام‌جهانی را از ابعاد مختلف و زوایای متفاوت به دقت مورد بحث و بررسی قرار داد.

این کارشناس فوتبال کشورمان یادآور شد: برای موفقیت در چنین سطحی از رقابت، یک تیم نیازمند فاکتورهای مختلف است که از آن جمله می‌توان به میزان سطح آمادگی، هوش و ذکاوت، قدرت و آمادگی جسمانی، مدیریت خطای بازیکنان در زمین و در طول مسابقه،‌ نیمکت فنی و همسو با مدیریت تیم، آنالیزهای دقیق و صحیح از رقبا و مسایلی از این دست اشاره کرد.

چراغپور ادامه داد: در این دوره از مسابقات جام‌جهانی مشخص شد صحنه‌هایی که تا امروز و در ادوار مختلف جام از آن به سادگی عبور می‌کردیم تا چه میزان می‌تواند در نتایج و حضور یا حذف تیم‌ها موثر باشد. عبور کردن یا روی خط بودن توپ، یک تیم را در جام نگه داشت و تیم دیگر را به خانه فرستاد،‌ یک برخورد یا خطای ساده در محوطه جریمه جریان و روند جام را تغییر داد و اشتباهات ساده اما وحشتناک و تفکرات نادرست تیمی را از گردونه مسابقات کنار گذاشت.

بیشتر بخوانید:

اشتباه بزرگ کی روش چه زمانی بود؟

وی تصریح کرد:‌ با این وجود استفاده از دانش و تکنولوژی، بازهم شاهد بودیم برخی از صحنه‌ها از دست داوران دور ماند که علیرضا فغانی هم گرفتار همین تفاوت نگرش شد و به همین دلیل است که اعتقاد دارم بعد از پایان جام و بررسی همه ابعاد این رویداد بزرگ، باید به صورت دقیق و کارشناسی در مورد آن سخن گفت.

او به تفاوت نگرش کارشناسان و تحلیلگران مستطیل سبز هم اشاره کرد و گفت: برخی‌ها معتقد بودند باید میانگین سن تیم‌ها را پائین آورد تا در جام موفق شوند اما دیدیم هلند چگونه از دور مسابقات کنار رفت. برخی دیگر اعتقاد داشتند بازیکنان باتجربه می‌توانند با وجود سن بالاتر بازی را مدیریت کنند اما دیدیم همین تکفر کار دست آنها داد.

این کارشناس فوتبال کشورمان به حذف تیم‌هایی مانند آلمان،‌ پرتغال و انگلیس پرداخت و افزود: این‌ تیم‌ها برای خودشان سبک و سیاق خاص و تعریف شده‌ای دارند اما همه آنها امروز از طریق تصاویر تلویزیونی دارند جام را دنبال می‌کنند. آلمان با آن سبک خاص خود که به سبک ژرمن‌ها معروف است خیلی زود با جام وداع کرد،‌ انگلیس و پرتغال با شیوه و روش خاص خود وداعی تلخ با جام داشتند و ۴ تیم‌راه یافته به نیمه‌نهایی ثابت کردند برای حضور در چنین سطحی از رقابت باید فاکتورهای لازم را داشت و با شایستگی برای کسب عنوان قهرمانی جنگید.

وی در مورد صحبت‌هایی که در مورد ضربه دوم پنالتی هری‌کین و عدم گلزنی او در دیدار با فرانسه که موجب حذف سه‌شیر شد، توضیح داد: خیلی‌ها می‌گویند زدن ضربه دوم پنالتی او تصمیمی اشتباه بود اما به نظر من اشتباه اصلی در ضربه نخست پنالتی او بود چرا که هر ۲ بازیکن در یک تیم بودند (هری کین و هوگو لوریس) و به خوبی با نقاط ضعف و قوت هم آشنا بودند و اگر قرار بود اتفاقی رخ بدهد در ضربه اول پنالتی باید آن مساله رخ می‌داد. علت اینکه ضربه دوم او به بیرون رفت به بُعد روحی و روانی ربطی ندارد و باید آن را در مسایلی از جمله خستگی و عدم مطابقت عضله و مغز جستجو کرد که ریشه در مسایلی از جمله فیزیولوژیکی دارد.

چراغپور در خصوص ۲ تیم فینالیست جام جهانی هم خاطر نشان کرد: با توجه به آنچه تا امروز در جام‌جهانی قطر رخ داده نمی‌توان تحلیل درستی از نتایج داشت اما به نظر می‌رسد اگر فرانسه و آرژانتین در فینال باشند بازی زیباتر و جذاب‌تری را می‌توان شاهد بود. فراموش نکنیم تیمی مانند فرانسه در رقابتی سخت و نفس‌گیر برابر انگلیس خود را به این مرحله رسانده، آرژانتین بعد از آن باخت فاجعه‌آور برابر عربستان از یک بحران و دوره سخت عبور کرد و امروز خود را تا این مرحله بالا کشیده است. به صحنه پاس معکوس مسی و گلی که برابر هلند به ثمر رسید دقت کنید. اگر آن صحنه را بارها تماشا کنید متوجه نمی‌شوید در آن شرایط او چه تصمیمی دارد و طبیعی است که مدافعان مات و مبهوت بمانند.

او ادامه داد: کرواسی هم از عروسک‌های خیمه‌شب بازی برزیل عبور کرد،‌ آنها از سبک بازی مغرورانه یاران نیمار به خوبی عبور کردند و پاسخ سختی به خودپسندی برزیلی‌ها دادند. در آن سو مراکش هم با همه اما و اگرهای فوتبالی مبارزه کرد و همه سدهایی که پیش رو داشت را شکست تا در جمع ۴ تیم برتر جام‌جهانی قرار بگیرد.

کارشناس فوتبال کشورمان به تفاوت‌ها و مقایسه تیم‌های حاضر در این رویداد تاکید کرد و گفت: باید دید چرا تیمی مانند آلمان،‌ انگلیس و پرتغال از دور مسابقات کنار می‌روند و نمی‌توانند تا مراحل بعدی بالا بیایند و چه نقاط مشترک یا متفاوتی بین آنها و تیمی مانند ایران وجود دارد. با این مقایسه‌ها خیلی از مسایل مشخص می‌شود و واقعیت‌های فوتبالی را برای ما روشن می‌سازد.

چراغپور در مورد شرایط تیم ملی فوتبال ایران هم یادآور شد: فرصت چندانی تا جام ملت‌ها نداریم و اگر با همین روند مسیر را طی کنیم وضعیت مشخص است. تیم‌هایی مانند کره، ژاپن، عربستان و استرالیا که در جام‌جهانی حضور داشتند به دنبال حفظ آبروی خود بوده و با دست پر به میدان می‌آیند. تیم‌های دیگر مانند عراق و امارات و تیم‌هایی از این قبیل هم می‌خواهند خودشان را ثابت کنند و همه این مسایل می‌تواند مشکلات و معضلات بی‌شماری را در مسیر فوتبال ما قرار دهد که اگر به آن بی‌توجهی کنیم تاوان سختی خواهیم داد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
    1 1
    جام ملتها رو از ملت ایران نگیرید. کی‌روش نمی تواند ایران را قهرمان کند.
  • SE ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
    1 1
    حذف انگله نه سه‌شیر
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
      3 1
      دیدی که انگل نقره داغت کرد
  • حمید IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
    1 2
    انگل رفت به دیار باقی 😅
  • امین IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
    5 0
    مراکش از دور قبل که در گروه چهارم شد تا امسال چه پیشرفتی داشته و از هر دو تیم اسپانیا و پرتغال هم انتقام گرفت! چرا تیم ایران هیچوقت چنین پیشرفت هایی نداره؟ به خدا اگه امسال مراکش تو گروه ما بود، ما به جای سوم چهارم می شدیم!
  • امید IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
    0 0
    تا وقتی تاج وفدراسیون که خودش درست کرده باشه همینه دقیقا از زمان ورود این از 12 سال پیش هیچ قهرمانی یا حتی مورد قابل توجهی وجود نداره اخه چرا مقصر اصلیو نمیبینید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس