تورم

در حالی که تورم تولیدکننده ۸/۷ درصد کاهش یافته، کاهش حقوق گمرکی مثبت به مولد اولیه و واسطه‌ای و سرمایه‌ای، می‌تواند نهایتا به کاهش تورم مصرف‌کننده منتهی شود.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: روزنامه دنیای اقتصاد در گزارش نوشت: کاهش حقوق گمرکی از ۴ درصد به یک درصد از نیمه آذرماه اجرا می‌شود؛ این خبر را وزارت صمت اعلام کرده است. کاهش حقوق گمرکی مواد اولیه تولید، موجب کاهش تورم تولید و در نتیجه کاهش قیمت محصول نهایی خواهد شد.

از سوی دیگر، مرکز آمار ایران در گزارشی، شاخص قیمت تولیدکننده در تابستان ۱۴۰۱ را بر مبنای سال پایه ۱۳۹۵ منتشر کرده است.

شاخص بهای تولیدکننده یکی از معیارهایی است که به منظور سنجش عملکرد اقتصادی‌، از سطح عمومی قیمت‌ها محاسبه و منتشر می‌شود. از این‌رو، تاثیر قابل‌توجهی بر تصمیم‌گیری صاحبان صنایـع سـرمایه‌گذاران و حتی سیاستمداران خواهد داشـت. هدف از محاسبه شـاخص بهای تولیدکننـده‌، ‌اندازه‌گیری تغییرات قیمت‌هایی است که تولیدکنندگان در ازای فـروش کالاها و خدمات خـود دریافت می‌کنند. بـه عبارت دیگر می‌توان عنوان کرد که این شـاخص‌، قیمت کالاها در کارخانـه و مبدأ تولید را در نظر می‌گیرد.

در ادبیات اقتصادی‌، از این شاخص به‌عنوان شاخص پیش‌نگر یاد می‌شود؛ چرا که انتظار می‌رود تغییرات این شاخص با یک وقفه زمانی خود را در شاخص بهای مصرف‌کننده منعکس کند.

براساس اطلاعات منتشرشده از سوی مرکز آمار، در فصل تابستان سال ۱۴۰۱‌، تورم فصلی تولیدکننده به ۷/۱ درصد رسید که در مقایسه با فصل قبل ۸/۷ واحددرصد کاهش داشته؛ تورم فصلی بهار ۱۴۰۱‌، ۱۵/۸درصد بوده اسـت. تورم نقطه به نقطه تولیدکننده نیز مشابه تورم فصلی با کاهش مواجه شده است. براین اساس تورم نقطه به نقطه تولیدکننده در تابســتان امسال با کاهش ۶/۱ واحد درصدی به ۴۳/۲ درصد رسیده است.

در همین حال نرگس باقری‌، مدیرکل دفتر مقررات صـادرات و واردات وزارت صمت در نامه‌ای به گمرک ایران فهرسـت کالاهای مشمول کاهش حقوق گمرکی از ۴ درصد به یک درصد را اعلام کرد. این فهرست شامل تعرفه‌های مربوط به مواد اولیه‌، واسطه‌ای‌، اجزا و قطعات‌، ماشین‌آلات و تجهیزات می‌شود.

محمود نجفی عرب در این‌باره توضیح می‌دهد: پیش از این مالیات ارزش افزوده ۹ درصد بود و حالا به یک درصد تبدیل شده است. این اتفاق بعد از هشت ماه دوندگی صاحبان صنعت رخ داد و تصویب شد. رئیس‌کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران یادآوری می‌کنـد: طبیعتا، پیش از این با ارز ۴۲۰۰ تومانی مالیات ارزش افزوده پرداخت می‌کردیم. این نرخ در سال ۱۴۰۱ افزایش یافت و هزینه تولید را افزایش داد. با تلاش و پیگیری مسئولان و همچنین اتاق بازرگانی‌، مسئله رفع شد و قرار است طرح جدید اجرا شود.

این تصمیم می‌تواند بر قیمت دارو و کاهش تورم مواد اولیه آن‌، مثبت و تاثیرگذار باشد. مصوبات بخش ماشین‌آلات هم به گمرکات اعلام شده که بر نرخ استهلاک تاثیرگذار است. هرگونه کاهش گمرکی واردات مواد اولیه و عوارض تاثیر مثبتی بر قیمت خواهد گذاشت. همچنین‌، محمدرضا زهره‌وندی‌، عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران یادآوری می‌کند: هر اقدامی که موجب کاهش هزینه واردات کالاها و مواد اولیه موردنیاز شود، حتما تاثیر مثبتی بر قیمت نهایی کالاها و همچنین کاهش تورم تولیدکننده خواهد گذاشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس