«ژاپن» چگونه سوژه فوتبال جهان شد/ «الگویی» برعکس فوتبال ایران!

راهی که فوتبال ژاپن طی کرد تا به یکی از تیم های مورد توجه در جام جهانی ۲۰۲۲ قرار بگیرد مدتهاست آغاز شده و مسئولان فوتبال ایران با اطلاع از جزئیات این مسیر هیچ توجهی به آن ندارند!

به گزارش مشرق، تب فوتبال در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به اوج رسیده است تا هواداران این رشته پر هیجان تمام جزئیات برگزاری این بازی‌ها را مرور کرده و بتوانند عملکرد ۳۲ تیم حاضر در یکی از کوچک‌ترین کشورهای حاشیه خلیج فارس را زیر ذره بین قرار دهند.

کشور قطر به عنوان میزبان این رقابت‌ها نتوانست عملکرد قابل قبولی در این رقابت‌ها داشته باشد تا با سه شکست متوالی در گروه A قعرنشین شده و از دور رقابت‌ها حذف شود.

تیم‌های ملی ایران و عربستان نیز به عنوان نمایندگان غرب آسیا نتوانستند مجوز حضور در مرحله حذفی را پیدا کنند تا کره جنوبی، ژاپن و استرالیا راهی مرحله بعدی شوند.

بدون شک ژاپن با پیروزی مقابل آلمان و اسپانیا در مرحله گروهی و بازی فنی قابل قبول در جدال با کرواسی در یک هشتم نهایی بهترین نتایج را در بین تیم‌های آسیایی در جام ۲۰۲۲ گرفت.

«ژاپن» چگونه سوژه فوتبال جهان شد/ «الگویی» برعکس فوتبال ایران!

«هاجیمه موریاسو» سرمربی وطنی تیم ملی ژاپن با عملکردی درخشان در چهار سال اخیر توانست فوتبال ژاپن را بار دیگر در صدر اخبار فوتبال دنیا قرار دهد. بازیکن پیشین تیم ملی ژاپن در حالی بین سال‌های ۱۹۹۲-۱۹۹۶ توانست ۳۵ بار پیراهن این کشور را بر تن کند که فوتبال این کشور پس از بازنشستگی او سیر تحولش را آغاز کرد.

بیشتر بخوانید:

فدراسیون تکلیف کی‌روش و نکونام را با هم روشن کرد

دوره نخست تغییر در فوتبال ژاپن با «فیلیپ تروسیه» سرمربی اهل فرانسه بین سال‌های ۲۰۰۲- ۱۹۹۷ رقم خورد. فدراسیون فوتبال ژاپن دوره تحول در ساختار فوتبال این کشور را همزمان با ورود تروسیه آغاز کرد. آنها مربیان مطرح و بازیکن ساز نظیر کارلوس کی روش را در همان دوره به ژاپن آوردند تا از تجربیات آنها استفاده کنند و آکادمی‌های ورزشی را برای پیدا کردن استعدادهای فوتبالی ایجاد کنند.

موج دوم تغییرات در فوتبال ژاپن به عنوان پرافتخارترین تیم قاره آسیا با همراهی استادان دانشگاهی فیزیولوژی ورزشی این کشور همراه بود. تحقیقات گسترده ای که با حضور مربیان نامدار فوتبال دنیا در رأس کادر فنی تیم ملی ایران همراه بود.

زیکو، ایویکا اوسیم، آلبرتو زاکه رونی، خاویر آگوئیره و وحید هلیل هودزیچ مربیانی بودند که تا ابتدای سال ۲۰۱۸ هدایت سامورایی‌ها را بر عهده داشتند اما علم فیزیولوژی و ورزش سبب شد تا آنها بار دیگر به حضور مربیان خودی با دانش روز دنیا روی بیاورند.

هاجمیه موریاسو نماینده مکتبی است که فدراسیون فوتبال ژاپن تعیین کرده بود تا بتواند نسلی که خودش در ۲۰۱۷ با تیم جوانان پرورش داده بود را به لطف سرمایه گذاری در صنعت فوتبال دنیا هدایت کند.

«ژاپن» چگونه سوژه فوتبال جهان شد/ «الگویی» برعکس فوتبال ایران!

کشور ژاپن با توجه به قراردادهای تجاری فراوانی که در حوزه ورزش عقد کرده است تبدیل به یکی از پایگاه‌های اصلی صنعتگران فوتبال شده است. همین نگاه اقتصادی ویژه به ژاپن تأثیر بسزایی در جذب تعداد زیادی از بازیکنان فوتبال این کشور داشته است تا موریاتسو بتواند بازیکنان با استعداد خود را از بین لژیونرهای کشورش نیز انتخاب کند.

عملکرد موریاسو در جام جهانی ۲۰۱۸ او را در این مقام حفظ کرد تا بتواند نایب قهرمانی در جام ملت‌های ۲۰۱۹ آسیا را رقم بزند و سپس در جام جهانی ۲۰۲۲ با میانگین سنی ۲۷/۸‬ سال بهترین عملکرد را در بین تیم‌های آسیایی داشته باشد.

قطعا موریاسو نسخه شفا بخش فوتبال ژاپن نیست بلکه فدراسیون فوتبال این کشور با کمک استادان دانشگاهی خود در حوزه‌های مختلف ورزش توانست پروژه‌ای را در راستای استفاده از توان فنی تمام ارکان اجرایی خود در زمین فوتبال ترسیم و برای نتیجه‌گیری روی آنها سرمایه گذاری کند.

تعظیم موریاسو رو به سمت هواداران ژاپنی پس از شکست مقابل کرواسی در ضربات پنالتی یک هشتم نهایی جام جهانی ۲۰۲۲ نشان دهنده عزم سیری ناپذیر فوتبال ملی این کشور است تا همچنان اهداف بلندپروازانه خود را پیگیر شوند.

«ژاپن» چگونه سوژه فوتبال جهان شد/ «الگویی» برعکس فوتبال ایران!

شاید بد نباشد مدیران فوتبال ایران نیز با الگو برداری از همین نسخه ژاپنی به شناخت کامل از نحوه تربیت استعدادهای فوتبالی رسیده و بی آنکه دنبال اسم‌ها برای هدایت تیم ملی باشند برنامه‌ای مدون را برای موفقیت طراحی کنند تا تیمی که بهترین رنکینگ فیفا را در بین آسیایی داشت ضعیف‌ترین نتایج را در بین نمایندگاه قاره کهن در قطر ۲۰۲۲ تجربه نکند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
    3 0
    همه‌ی خصوصیات فنی به کنار، این احترامش به مردم ژاپن باید برای ما الگو باشه که تفاوت مربی داخلی با خارجی رو بهتر بدونیم
  • ... IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
    4 0
    چه حرفا تاج و علم وتحقیق مگه میشه مگه داریم
    • میثم IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
      3 0
      ایول .... به افتخارش یه کف مرتب
  • محمد IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
    3 1
    يكي از گندهايي كه اين سالها، اصلاح طلبان زدند، سياست زدگي و استفاده ابزاري از ورزش و سينما، بخصوص فوتبال بود. اين مشكل بايد از ريشه حل شود. ورزش بايد ملي بوده دستاويز اين سياسي كارها قرار نگيرد.
    • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
      2 1
      باید ببخشید که اصول گراها از این جام جهانی استفاده سیاسی نمیخواستن بکنن
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
    2 1
    شماها برای هر چیزی میخواین یه الگو اسلامی ارائه بدین، عین اقتصاد گل و بلبلی که راه انداختین عجیبه حرف از تقلید از ژاپن میزنین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس