سیداحمد مرتضوی مقدم

رئیس دیوان عالی کشور در دیدار با رئیس دیوان عالی روسیه با اشاره به عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، بر لزوم تقویت همکاری در زمینه مبارزه با جرایم سازمان یافته و تروریستی تاکید کرد.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد مرتضوی مقدم که در صدر هیأتی برای شرکت در دهمین نشست سراسری قضات و یکصدمین سالگرد تأسیس دیوان عالی روسیه به مسکو سفر کرده است با ویچسلاو لبدوف رئیس دیوان عالی روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس دیوان عالی با قدردانی از دعوت رئیس دیوان عالی روسیه برای شرکت در نشست سراسری قضات، برگزاری این نشست را ثمربخش توصیف کرد و گفت: مطالبی که در کنگره مطرح شد، حاوی نکات ارزشمندی بود که حاصل تجربیات عالی قضات بود و از آن بسیار بهره بردیم.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم با اشاره به سابقه سفر رئیس دیوان عالی روسیه به جمهوری اسلامی ایران، توضیحاتی را به اختصار درباره تشکیلات دادرسی، دستگاه قضایی و دیوان عالی در ایران ارائه کرد.

اصلاحات در امور دادرسی و اجتماعی از محورهای مهم در دهمین نشست سراسری قضات بود که رئیس دیوان عالی کشور، سوالاتی در زمینه چگونگی انجام اصلاحات قضایی، کیفیت برخورد با فساد مالی قضات، محدودیت‌های قضایی و نظارت بر رفتار قضات مطرح کرد.

رئیس دیوان عالی روسیه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا دیوان عالی روسیه در انجام اصلاحات، اختیاراتی برای قانونگذاری دارد، گفت: ما برای اجرای قانون تفسیر قضایی ارائه می‌دهیم، در هیأت عمومی که متشکل از قضات و شورای علمی مشورتی است، ابهاماتی که دادگاه‌ها مطرح می‌کنند، مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت در قالب مصوبه و در روزنامه رسمی منتشر می‌شود همچنین دیوان عالی روسیه این اختیار را دارد که در مواردی که برای ارائه تفسیر قضایی خلأ قانونی وجود داشته باشد، مستقیم برای تغییر قانون، لایحه به دوما روسیه(پارلمان) ارسال کند.

مرتضوی مقدم سازوکار توصیف شده را مشابه آنچه در دستگاه قضایی و دیوان عالی کشور وجود دارد عنوان کرد و گفت: ما نیز در هیأت عمومی با ایجاد وحدت رویه از تضاد آراء جلوگیری می‌کنیم و این رویه تقریبا مشابه سازوکاری است که در دیوان عالی روسیه در جریان است.

کیفیت برخورد با فساد مالی نیز یکی از مسائل مورد بحث در این دیدار بود که رئیس دیوان عالی روسیه در این رابطه گفت: فهرست اموال همه قضات در رسانه‌های عمومی و سایت دیوان عالی منتشر می‌شود و قضات موظف هستند فهرست اموال خود را اعلام کنند. اداره اطلاعات مالی در روسیه دارایی‌های قضات و خانواده آنها را به خصوص در زمان ترفیع پست رصد می‌کند.

لبدوف رئیس دیوان عالی روسیه ادامه داد: مواردی همچون دریافت رشوه، اجرا نشدن قانون و سوءاستفاده از مسائل کاری، مسئولیت کیفری دارد و پیگیری می‌شود همچنین در آیین‌نامه اخلاقی قضات، محدودیت‌هایی برای قضات در نظر گرفته شده که طبق آن به قضات گفته شده از چه کارها و رفتارهایی باید اجتناب کنند.

رئیس دیوان عالی روسیه توضیحاتی دربار ه بودجه دیوان عالی در روسیه ارائه کرد و گفت: در بودجه فدرال روسیه، ماده قانونی خاصی داریم که طبق آن نظام قضایی روسیه تأمین مالی می‌شود و در صورتی که نهاد مربوطه بخواهد بودجه را حتی به میزان پنج درصد کاهش دهد باید از شورای قضات، اجازه آن را بگیرد.

در ادامه این نشست، مرتضوی مقدم در ارتباط با کیفیت رسیدگی به تخلفات قضات و رسیدگی به آن توضیحاتی ارائه کرد و توبیخ کتبی، کسر حقوق، تنزل گروه، انفصال موقت یا دائم، انفصال از خدمات دولتی و سلب صلاحیت را از جمله مواردی عنوان کرد که قاضی در صورت تخلف به آن محکوم می‌شود.

وی با اشاره به قانون نظارت بر رفتار قضات گفت: در دادگاه‌های عالی قضات به تخلفات قاضی رسیدگی می‌شود. دستگاه قضایی در جمهوری اسلامی ایران با توجه به شغل خطیر قضاوت، تدابیری برای حفظ سلامت قضایی اندیشیده است.

رئیس دیوان عالی کشور با اعلام آمادگی در انتقال تجربیات در حوزه دادرسی الکترونیک و خدمات الکترونیک قضایی گفت: در جمهوری اسلامی ایران فرایند دادرسی الکترونیکی است، دادگاه‌ها و جلسات رسیدگی ما به خصوص در برخی استان‌ها به صورت برخط و الکترونیکی است؛ به طوری که زندانی از راه دور و داخل زندان محاکمه می‌شود.

مرتضوی مقدم با اشاره به عضویت ایران در کنوانسیون (سازمان همکاری) شانگهای، بر لزوم تقویت همکاری در زمینه مبارزه با جرائم سازمان یافته و تروریستی تاکید کرد وگفت: جمهوری اسلامی ایران موافقت نامه هایی در امور جزایی و مدنی و انتقال محکومان با روسیه دارد و ما برای اجرای این موافقت نامه‌ها به ویژه در زمینه انتقال محکومان آمادگی کامل داریم.

رئیس دیوان عالی جمهوری اسلامی ایران به دعوت ویچسلاو لبدوف رییس دیوان عالی روسیه به مسکو سفر کرده است. حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم در حاشیه اجلاس سراسری قضات و صدمین سالگرد تاسیس دیوان عالی روسیه همچنین با مقامات عالیرتبه قضایی برخی کشورهای شرکت کننده در این اجلاس دیدار و رایزنی کرد.

در اجلاس امسال، روسای دیوان عالی و مقامات قضایی کشورهای تاجیکستان، هند، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و جمهوری آذربایجان حضور دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس