کد خبر 1441104
تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵
دلیل حضور زاکانی در مجلس چه بود؟

شهردار تهران به مجلس رفت و در جلسه‌ای مشترک با اعضای کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها به بررسی موضوعات مدیریت شهری پرداخت.

به گزارش مشرق، علیرضا زاکانی شهردار تهران با حضور در جلسه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی، ضمن ارائه گزارش از عملکرد یک ساله شهرداری تهران اظهار کرد: یک سال و ۲ ماه و ۲۴ روز است که در خدمت مردم هستیم؛ در ابتدا دریافتیم که بزرگترین مشکل شهرداری تهران موضوع منابع مالی است چرا که شهرداری دوسال و نیم در تنش مالی بود و در سال ۹۹ سه ماه برای پرداخت حقوق کارکنان خود مقروض شده بود؛ یکی از دلایل این تنش مالی، سقوط صدور پروانه بود چرا که در سال ۹۱ حدود ۳۱ هزار پروانه و در سال ۱۴۰۰ حدود ۵ هزار و ۴۰۰ پروانه در سال صادر شده بود. در واقع تعداد پروانه‌ها به یک ششم و میزان متراژ آنها به یک هفتم رسیده بود.

اولین اقدام ما خروج از تنش مالی میراث دوره قبل بود

او با بیان اینکه اولین کار این بود که از تنش مالی خارج شدیم و تا پایان سال نیز ۹۹ درصد بودجه محقق شد، افزود: امسال ۱۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش بودجه در نظر گرفته شد که پیش‌بینی ما روی تحقق اعتباری بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ درصد است، علاوه بر این ۳ تا ۴ سال بود که تمام پروژه‌های بزرگ شهرداری خوابیده بود اما اکنون همه پروژه‌ها فعال شده است و دو بزرگراه و یک آزادراه در حال ساخت است. از مرداد ماه تا امروز هر شنبه یک پروژه در مقیاس شهر افتتاح شده است و از ۱۲ بهمن تا عید هر روز افتتاح پروژه‌ خواهیم داشت که ۸۵ درصد این موارد خاتمه و ۱۵ درصد آن شروع است مانند پروژه شهید شوشتری که ۱.۵ درصد بار ترافیکی تهران را کاهش می‌دهد.

زاکانی با اشاره به اینکه همچنین سال گذشته یکهزار و ۲۵۰ هکتار پیرامون شهر تهران فضای سبز ایجاد شد و امسال نیز یکهزار و ۵۰۰ هکتار اضافه خواهیم کرد، ادامه داد: قبل از انقلاب، ۴۲۰۰ هکتار، میزان فضای سبز پیرامونی شهر تهران بود و ۷۲ پارک در شهر وجود داشت اما امروز ۵۹ هزار و ۵۰۰ هکتار فضای سبز پیرامونی تهران است و تعداد پارک های شهر نیز به دو هزار و ۳۵۱ پارک رسیده است.

۸۴هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری تهران با احتساب سودهای بانکی

شهردار تهران با بیان اینکه البته شهرداری ۷۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد که امسال با احتساب سود بانکی آن به بالغ بر ۸۴ هزار میلیارد تومان رسیده است، اضافه کرد: برنامه ما این است که امسال ۲۰ هزار میلیارد از این بدهی را کم کنیم.

او افزود: علاوه بر این تلاش کردیم همه پرونده‌های بازی که با دستگاه‌ها داشتیم را ببندیم، جمع کردن یکی از این پرونده‌ها، پایه ۴۲ هزار میلیارد تومان قرارداد شده است، قراردادی که باعث می شود در بخش حمل و نقل، شهرسازی و فنی و عمرانی اقدامات جدی انجام شود.

او با بیان اینکه از ۷۰ هزار هکتار بافت تهران ۱۲ هزار هکتار آن بافت ناپایدار است، عنوان کرد: کل زیرساخت‌های شهر شرایط نامطلوبی دارد مثلا در بحث شبکه جمع آوری آب‌های سطحی، تهران نیاز به ۷۰۰ کیلومتر شبکه دارد که ۵۳۰ کیلومتر آن از قبل انجام شده و ۱۷۰ کیلومتر آن باقی مانده است و بخشی از ۵۳۰ کیلومتر انجام شده نیز نیازمند ترمیم است.

تکمیل کل خطوط مترو و اکسپرس با ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار

زاکانی با اشاره به اینکه در بخش حمل و نقل، تکمیل ۷ خط فعال مترو نیاز به ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار دارد؛ یادآور شد: مثلا در خط ۶ ایستگاه‌ها به هم متصل نیستند و تا یک ماه آینده این ایستگاه ها به هم وصل می‌شوند؛ تهران باید ۳۲۵ ایستگاه مترو داشته باشد که در حال حاضر تنها ۱۴۴ ایستگاه آن فعال است و تکمیل کل خطوط و خطوط اکسپرس نیاز به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار دارد.

شهردار تهران ادامه داد: ۷ خط فعال مترو ۲۵۰۰ واگن نیاز دارد در حالی که ما ۱۵۰۰ واگن داریم که ۲۰۰ دستگاه آن از رده خارج است و دو سوم مابقی نیز نیاز به اورهال دارند که باید بتوانیم برای آینده بخشی از این واگنها را از طریق تولید داخل و بخشی دیگر را نیز از طریق واردات تامین کنیم.

شهردار پایتخت همچنین گفت: تهران ۹ هزار دستگاه اتوبوس برای ارائه خدمت نیاز دارد که در ابتدای این دوره از مدیریت شهری، ۲۲۲۵ دستگاه اتوبوس تحویل گرفتیم، در بخش ون نیز ۹۸ درصد ون ها فرسوده و نیمی از تاکسی های ما نیز از رده خارج هستند، بنابراین در بخش توسعه حمل و نقل ۴۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم داریم.

تعریف پروژه‌های مشارکتی در حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برای شهر

او با اشاره به اینکه در بودجه تنها برای ساخت ۶۰ سانتیمتر مترو اعتبار دیده شده بود، تاکید کرد: به همین منظور توجه ما به این بود که بخشی از اعتبار و امکان را با انضباط مالی و بخشی از آن از طریق مولد سازی امکانات و بخشی دیگر را از طریق مشارکت تامین کنیم؛ لذا به غیر از بخش حمل و نقل و مسکن برای تهران پروژه های مشارکتی در حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان تعریف کردیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس