کد خبر 1440240
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۱
یک روز جنگ اوکراین برابر با یک ماه جنگ افغانستان است

 با آغاز فصل زمستان و ادامه حملات دو طرف درگیر در جنگ اوکراین، انتظار می رود با وجود تداوم کمک های غرب و سرد شدن هوا، آتش جنگ اندکی فروکش کند.

به گزارش مشرق، تارنمای هیل گزارش داد: با وجودی که کرملین شهرها و زیرساخت های کلیدی اوکراین را بمباران کرده، ارتش کی یف مقاومت کرده و توانسته در بخش هایی از جنوب و شرق این کشور نیروهای روسی را بیرون کند.

کمک های نظامی و انسانی آمریکا و اروپا به اوکراین شامل بسته کمکی سلاح های مرگبار به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار که آمریکا روز چهارشنبه ارسال آن را اعلام کرد همچنان ادامه دارد و خلا ناشی از تجهیزات دفاع هوایی را پر کرده است.

اکنون جهان نظاره گر است که زمستان سرد چه تاثیری بر این جنگ خواهد داشت و این فصل از سال چه نقشی در درگیری ها ایفا خواهد کرد.

با ورود جنگ اوکراین به دهمین ماه متوالی خود انتظار می رود با سرد شدن هوا و وخامت اوضاع جوی از شدت جنگ کاسته شود. با وجودی که اوکراین در ضد حملات بخش هایی از اراضی خود را آزاد کرده اما هنوز ۲۰ درصد از خاک این کشور در اختیار روسیه است.

به گفته پنتاگون، آمریکا در آمادگی برای ورود به فصل زمستان به دنبال تامین مایحتاج این کشور شامل ده ها هزار پارکا (لباس ساخته شده از پوست حیوانات)، کلاه پشمی، چکمه و دستکش، ژنراتور و چادر است.

اوکراینی ها در فصل زمستان تا چه اندازه رنج خواهند کشید؟

این رسانه با اشاره به حملات به مراکز اصلی پر جمعیت و زیرساختارهای انرژی مدعی شده که مسکو در حملات پهپادی و موشکی از پهپادهای ایرانی برای حمله به شهرهای بزرگ و وارد کردن حداکثر خسارات استفاده کرده است.

رئیس اپراتور سیستم انتقال برق تحت مالکیت دولت اوکراین گفته، یکی از حملات هفته گذشته به شبکه برق اوکراین خسارت هنگفتی به بار آورد و هیچ نیروگاه حرارتی یا برق آبی در این کشور وجود ندارد که دست نخورده باقی مانده باشد.

بنابراین نتیجه فاجعه بار است. وزارت انرژی اوکراین نیز گفت حملات روسیه باعث شده طیف گسترده ای از مشترکان برقی در خاموشی بمانند.

«هنری کلاگ» مدیر بخش اروپای سازمان جهانی بهداشت گفت انتظار می رود شهروندان اوکراینی بشدت در فصل زمستان دچار مشکل شوند و دو تا سه میلیون نفر آنها احتمالا در ماه های آینده و با سردتر شدن هوا آواره خواهند شد.

آیا روسیه می تواند شرق اوکراین را تصرف کند؟

روسیه شهرهای شرقی اوکراین را طی هفته ها درمعرض حمله قرار داده به طوری که ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین آن را «جهنم محض» توصیف کرده است.

این وضعیت وخیم تر خواهد شد. در این هفته حملات در شرق منطقه دونتسک تشدید شد و ناظران جنگ می گویند روسیه بعد از عقب نشینی از خرسون سربازان بیشتری را به شرق اعزام خواهد کرد و بر ارسال سلاح ها به این منطقه خواهد افزود.

آیا بسیج نیروهای روسیه اوضاع را متفاوت خواهد کرد؟

براساس این گزارش، بیش از دو ماه است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اقدام قابل توجهی را در بسیج نیروها بکار بسته و حدود ۳۰۰ هزار سرباز دیگر را نیز به جنگ ملحق کرده است. این موضع تاثیری فوری در روسیه داشت و جنگ را برای خانواده هایی که پسران و پدران آنها برای ملحق شدن به عملیات نظامی ویژه فراخوانده شده اند نزدیک تر کرد.

اما انتظار می رود آموزش این نیروها و ارسال تجهیزات به میدان جنگ ماه ها طول بکشد و حتی در این صورت نیز تاثیر آن بر این جنگ مورد تردید است.

موسسه مطالعات جنگ گزارش داده که با وجود مخالفت های افرادی که به این بسیج خوانده شده اند اولین گروه نیروهای جدید آموزش دیده و در حال اعزام به مناطق زاپاروژیا، لوهانسک و دونستک در شرق اوکراین هستند.

گفته می شود کرملین خود را آماده «موج دوم» بسیج نیروها در ماه های دسامبر و ژانویه می کند که به معنای تقویت قوای روسیه در بهار و تابستان آینده است.

چشم انداز مذاکرات احتمالی دو طرف

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به اینکه حامیان غربی اوکراین به سختی تلاش می کنند کی یف را به سمت مذاکرات صلح با مسکو تشویق کنند، آمده است: مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اوایل ماه جاری گفت امکان مذاکرات برای پایان دادن به جنگ وجود دارد زیرا نیروهای روسیه بشدت آسیب دیده اند.

وی این هفته نیز به خبرنگاران گفت شما وقتی مذاکره می کنید که در موضع قدرت قرار دارید و امکان راه حل سیاسی وجود دارد.

این نظامی آمریکایی در عین حال بر واقعیت های جنگ با نزدیک شدن زمستان تاکید و پیش بینی کرد این امکان که ارتش اوکراین بتواند همه نیروهای روسیه را از خاک خود از جمله کریمه خارج کند چندان قوی نیست.

با این حال کاخ سفید تاکید کرده که واشنگتن کی یف را به زور وادار به مذاکره یا تسلیم کردن اراضی خود نمی کند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    2 0
    خوب ارتباط شرق اوکراین با غرب اوکراین توسط 11 پل است چرا روسها با زدن این پلها توسط موشک ها و پهبادها جنگ را پایان نمی دهند من با 30 نفر نیرو می توانم تمامی این پلها را نابود کنم
    • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
      0 0
      چون فقط خارکیف و دونباس و لوهانسک رو روسیه نمیخواد. کل اکراین مال روسیه بوده.مساله روسیه ریشه کن کردن کل ساختار (امریکایی انگلیسی) ضد روسی اکراین هست و این جنگ قرار نیست 1 ساله به نتیجه برسد. 8 -9 سال زمان خواهد برد. و فقط خود زلنسکی میتونه با صلح و بازگشت به روسیه این مساله رو حل کنه (که با مخالفت انگلیس و امریکا روبرو خواهد شد و 100 در صد ترور میشه) اروپا اینجا قربانی دوم هستند. علت براگزیت رو هم امروز میفهمیم. انگلیس حائل رسیدن سوخت به المان شده چراکه خودش از طریق دریا میتونه مساله رو برای خودش حل کنه
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    3 0
    همه می دانند اوکراین قصد تشکیل اسرائیل دوم را دارد و متحد بزرگ صهیونیزم بین الملل است چرا ایران از توقیف کشتی انگلیسی و سرنگونی هواپیمای امریکایی و اسرائیلی نمی ترسد اما می ترسد سلاح به روسیه بفرستد
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    2 0
    پوتین باید از میان مردم دونباس و شرق اوکراین برای مبارزه با شیطان بزرگ و صهیونیزم بی الملل بسیج تشکیل دهد و باید سپاه کمک کند بمانند ونزوئلا و سوریه
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    2 0
    ارتش 2 میلیونی روسیه کجا رفته همه این سوال را دارند چرا فقط ده درصد ارتش روسیه در اوکراین حضور دارند انهم در برابر یک میلیون سرباز اوکراین مگر برای پیک نیک آمده اند
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    0 0
    آمریکا با جنگ رسانه ای هر چه بیشتر برطبل جنگ می کوبد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور قیمت نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی ، بایکوت ورزشی و .... مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : اروپای ساحل آرامش را طوفان زده نموده و در نتیجه 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    0 0
    ارتش 2 میلیونی روسیه کجا رفته همه این سوال را دارند چرا فقط ده درصد ارتش روسیه در اوکراین حضور دارند انهم در برابر یک میلیون سرباز اوکراین مگر برای پیک نیک آمده اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس