کد خبر 1438979
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵
جمهوری‌خواهان نیامده، تهدید به استیضاح کردند

«کوین مک کارتی» رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا و جایگزین احتمالی «نانسی پلوسی» در مجلس آینده تهدید کرد، اگر وزیر امنیت داخلی استعفا ندهد او را استیضاح می‌کنند.

به گزارش مشرق، در حالی که بیش از یک ماه تا آغاز به کار کنگره جدید آمریکا باقی است، جمهوری‌خواهان برای استعفای یکی از وزرای دولت دموکرات جو بایدن فشار آورده و او را به استیضاح تهدید کرده‌اند.

منابع رسانه‌ای از آمریکا خبر دادند، کوین مک کارتی رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا که به احتمال زیاد در مجلس بعدی، ریاست این مجلس را برعهده می‌گیرد، استعفای «آلخاندرو مایورکاس» وزیر امنیت داخلی آمریکا را خواستار شد.

سوم ژانویه ۲۰۲۳ (۱۳ دی ماه ۱۴۰۱) قرار است مجلس نمایندگان جدید آمریکا برای یک دوره دو ساله کار خود را آغاز کند؛ مجلسی که در آن جمهوری‌خواهان اکثریت کرسی‌ها را در اختیار دارند.

به گزارش وبگاه «هیل» که تمرکز آن روی اخبار کنگره (مجالس نمایندگان و سنا) است، رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان به عملکرد وزیر امنیت داخلی آمریکا در قبال مرز این کشور با مکزیک تاخته و او را به استیضاح تهدید کرده است.

کوین مک کارتی که روز سه شنبه (دیروز) طی یک نشست خبری در ال پاسو ایالت تگزاس گفت: «اگر وزیر مایورکاس استعفا ندهد، جمهوری خواهان مجلس نمایندگان آمریکا درباره هر دستور، اقدام و هر ناکامی (او و وزارتخانه تحت امرش) تحقیق خواهند کرد تا ببینیم آیا می‌توانیم تحقیقات استیضاح را آغاز کنیم یا خیر».

رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان و رئیس احتمالی آینده این مجلس در صدر یک هیات از قانونگذاران هم حزبی خود از مرز آمریکا با مکزیک دیدن کرد و در این بازدید، به شدت از اظهارات اخیر مقام‌های ارشد وزارت امنیت داخلی انتقاد کرد.


مک کارتی با اشاره به اظهارات مسئولان وزارت امنیت داخلی آمریکا در کنگره درباره تحت کنترل بودن مرز با مکزیک به رغم ثبت رکوردی تازه در زمینه تلاش برای عبور از مرز و کنار گذاشتن سیاست دولت دونالد ترامپ گفت: «کشور ما شاید هرگز نتواند از ترک فعل و رها کردن مسئولیت توسط وزیر مایورکاس رهایی باید».

این قانونگذار ارشد جمهوری‌خواه کنگره خواستار استعفای وزری امنیت داخلی دولت جو بایدن شده و تهدید کرد که جمهوری‌خواهان در مجلس آینده او را استیضاح می‌کنند.

بنا بر گزارش وبگاه «هیل»، جمهوری‌خواهان طی نشست پشت درهای بسته خودشان طی هفته گذشته در مجلس نمایندگان آمریکا، کوین مک کارتی را نامزد ریاست بر مجلس نمایندگان تعیین کردند اما او همچنان با مخالفت برخی چهره‌های تندروی محافظه‌کار در درون حزب مواجه است.

بنا بر این گزارش، برخی چهره‌های «تندروی محافظه‌کار» در حزب جمهوری‌خواه از کوین مک کارتی خواسته‌اند که درباره موضوعاتی از قبیل استیضاح مقام‌های دولت بایدن و حتی خود رئیس‌جمهور، «تهاجمی‌تر» باشد.

مک کارتی برای اینکه به عنوان رئیس مجلس نمایندگان انتخاب شود، باید در روز سوم ژانویه ۲۰۲۳ (آغاز به کار مجلس جدید) حائز اکثریت آرای قانونگذاران شود و با توجه به اختلاف ناچیز کرسی‌های جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در مجلس بعدی، در صورت عدم حمایت همه جمهوری‌خواهان، کار او برای ریاست بر این مجلس سخت خواهد شد.

تعداد معدودی از قانونگذاران جمهوری‌خواه این نهاد شامل «اندی استیون بیگز» نماینده ایالت آریزونا در مجلس نمایندگان آمریکا طی اظهاراتی گفته‌اند که به کوین مک کارتی برای ریاست بر مجلس نمایندگان رای نمی‌دهند.

«آلخاندرو مایورکاس» وزیر امنیت داخلی آمریکا به اظهارات تند کوین مک کارتی رهبر جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان پاسخ داد و ضمن دفاع از عملکرد خود در دولت جو بایدن اعلام کرد که او هیچ برنامه‌ای برای استعفا ندارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس