کد خبر 1438888
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲

حتما می‌دانید که تیرآهن‌ها مقطع‌های فولادی هستند که از آلیاژهای مختلف ساخته شده و علاوه بر قسمت اصلی و میانی خود (جان تیرآهن)، از لبه‌ها یا بال‌هایی نیز تشکیل می‌شوند. تیرآهن‌ها یکی از مهم‌ترین پروفیل‌های فولادی هستند که در انواع مختلفی تولید شده و به سبب ویژگی‌های خاص خود، در حوزه‌های مختلف صنعتی و ساختمانی کاربرد دارند؛ به گونه‌ای که از ساخت انواع سازه‌های ساختمانی و پل‌ها گرفته تا ساخت کشتی‌ها و اسکله‌های بزرگ، همه نیازمند نوع و سایز ویژه‌ای از تیرآهن‌ها هستند تا تبدیل به مقاوم‌ترین سازه‌ها شوند.

با وجود کاربردهای فراوان تیرآهن در صنعت، پررنگ‌ترین نقش این محصولات را می‌توان متعلق به ساختمان‌ها به خصوص ساختمان‌هایی با سازه فلزی، دانست که در قسمت‌های مختلف آن همچون ستون و تیرها، از تیرآهن‌ها استفاده می‌شود.

لذا آهن اسپات به عنوان بهترین شیوه استعلام قیمت تیرآهن و خرید آنلاین آهن آلات، تصمیم دارد تا در ادامه شما را با انواع تیرآهن و کاربرد آن در سازه‌های مختلف ساختمانی بیشتر آشنا کند.

 کاربرد انواع تیرآهن در ساختمان

انواع تیرآهن‌ها کدامند؟

تیرآهن‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند؛ تیرآهن‌های لانه زنبوری، تیرآهن‌های هاش یا پهن بال، تیرآهن‌های IPE به شکل I و تیرآهن‌های INP شناخته شده‌ترین انواع تیرآهن‌ها هستند.

هر کدام از این تیرآهن‌ها برای استفاده در کاربردهای متنوع صنعتی و ساختمانی، در سایزهای مختلف با طول، ارتفاع و ضخامت متفاوت تولید می‌شوند.

در سازه‌های ساختمانی، تیرآهن‌های سایز 12 تا 20 معمولا بیشترین مصرف را دارند. با وجود این تنوع بالای تیرآهن‌ها، وجود وب سایت آهن اسپات و جداول وزنی آن می‌تواند یکی از موثرترین راه‌ها در انتخاب انواع مورد نیاز و تخمین هزینه‌های لازم برای هر پروژه‌ای باشد. برای استعلام قیمت تیرآهن 12 و سایر سایزهای تیرآهن به آهن اسپات مراجعه نمایید.

تیرآهن‌های مختلف چه کاربردی در ساختمان‌ها دارند؟

تیرآهن‌های مختلفی که در انواع گوناگون ساخته می‌شوند، کاربردهای مخصوصی را در سازه‌ها و صنایع مختلف دارند؛ اما بدون شک بخش عمده مصرف تیرآهن‌ها در طول سال را، می‌توان مربوط به ساخت سازه‌های فلزی دانست که نقش‌های متفاوتی را در تمامی قسمت‌های ساختمان و به خصوص اسکلت‌بندی آن ایفا می‌کنند.

در هر حال آهن اسپات برای برآورده کردن تمامی نیازهای شما به انواع آهن آلات و تیرآهن‌ها در حال پیشرفت مداوم است. به عنوان نمونه کاربردهای زیر تنها نمونه کوچکی از موارد مصرف تیرآهن‌ها هستند که آهن اسپات در خرید آن همراه شما خواهد بود:

  • کاربرد تیرآهن در کفی ستون

کفی ستون که مسئولیت تحمل وزن ساختمان را برعهده دارد، یکی از اساسی‌ترین کاربردهای تیرآهن در اسکلت‌بندی ساختمان به شمار می‌رود. وظیفه اصلی کفی ستون، اتصال نبشی‌ به ستون‌ها است. این کفی‌ها به دلیل برخورداری از قابلیت جوشکاری، سوراخکاری و برشکاری، می‌توانند به خوبی با پیچ‌هایی متصل شده و از ستون‌ها محافظت کنند.

  • کاربرد تیرآهن در ستون

ستون‌ها نیروهای مختلف عمودی و نیروهای افقی باد را به فونداسیون ساختمان منتقل کرده و گامی اساسی در استوار ماندن ساختمان ایفا می‌کنند. تیرآهن‌های بال پهن هاش و تیرآهن‌هایی با مقطع مربعی شکل، می‌توانند به صورت عمودی جهت ساخت ستون‌ها مورد استفاده قرار گیرند. در ساختمان‌های چند طبقه‌ای، می‌توان با قرار دادن تیرآهن‌ها به نحوی که از سقف طبقه بالا بیرون بزند و اتصال ستون طبقه بعدی به آن، ستون‌هایی یکپارچه ساخت.

  • کاربرد تیرآهن در تیرهای اصلی یا شاه‌تیر

اجزای افقی سازه‌های فلزی، تیر نامیده می‌شوند. به عنوان یکی دیگر از کاربردهای تیرآهن در سازه‌ها، می‌توان با اتصال ساده یا برشی آن‌ها به ستون‌ها، تیرهای اصلی یا شاه‌تیرها را ساخت. تیرهای اصلی، تیرک‌های میانی هر طبقه را استوار نگه داشته و بار ساختمان را از تیرهای فرعی به ستون‌ها منتقل می‌کنند.

  • کاربرد تیرآهن در تیرهای فرعی یا تیرک میانی

علاوه بر تیرهای اصلی، تیرآهن‌های کوچک‌تری نیز در ساختمان‌ها برای تیرک‌های میانی به کار می‌روند تا با اتصال غیرمستقیم تیرهای اصلی به ستون‌ها، فشارها را نیز به صورت عمودی به این قسمت‌ها منتقل کنند. تیرک‌ها در بالا و پایین تیرآهن‌ها قرار داده می‌شوند تا میزان استقامت آن‌ها را افزایش دهند.

  • کاربرد تیرآهن در تیرهای باریک کرومیت

نوع دیگری از تیرآهن‌ها نیز در سازه ساختمان به کار می‌روند که از تیرک‌ها باریک‌تر بوده ولی طول بیشتری نسبت به آن‌ها دارند؛ به همین دلیل این دسته را تیرهای باریک می‌نامند. تیرآهن کرومیت یک سطح نشیمنگاه داشته و این سطح با قرار گرفتن روی تیر اصلی به استحکام سازه کمک می‌کند.

  • کاربرد تیرآهن در ساخت خرپا، سوله و شیروانی

جهت ساخت انواع سوله و انبار، سقف‌هایی به شکل خرپا و شیروانی انتخاب مناسبی خواهند بود. در ساخت این نوع سازه‌های سقفی نیز تیرآهن می‌تواند با تنوع خود راه‌گشا بوده و همچون خرپا کنار یکدیگر قرار بگیرند.

  • کاربرد تیرآهن در تیرهای کلاف

در سقف‌های خرپایی شکل برای انتقال بار تیر اصلی به ستون‌های ساختمان، از تیر کلاف استفاده می‌شود. تیر کلاف تیری افقی است که در سقف به صورت دو تیر عرضی به خرپا متصل شده و بارهای وارده به تیر اصلی را به ستون انتقال می‌دهد.

تمامی این کاربردها در کنار کاربردهای فراوان دیگری که تیرآهن‌ها در سازه‌ها، صنایع و کارخانه‌های امروزی دارند و می‌توانید در آهن اسپات بیشتر با آن‌ها آشنا شوید، آن‌ها را به یکی از پرمصرف‌ترین آهن آلات تبدیل کرده است. البته نباید فراموش کرد در صورتی که جهت استعلام لحظه‌ای قیمت از آهن اسپات استفاده نکنید، نوسانات زیاد قیمت تیرآهن و سایر محصولات فولادی مثل ورق سیاه گرم که به دلایل مختلف سیاسی و اقتصادی می‌توانند رخ دهند، احتمالا خرید تیرآهن را با مشکل مواجه خواهد کرد.

 کاربرد انواع تیرآهن در ساختمان

آهن سپات؛ بهترین مرجع جهت استعلام قیمت تیرآهن روز و خرید آن

با توجه به موارد متعددی که برای استفاده از تیرآهن‌ها در ساختمان‌ها ذکر شد و کارخانه‌های مختلف تولیدکننده تیرآهن، اطلاع از قیمت لحظه‌ای و آنلاین هرکدام از تولیدکنندگان، جهت خرید تیرآهن با تضمین مناسب‌ترین قیمت و کیفیت، یکی از دغدغه‌های اصلی سازندگان و پیمانکاران ساختمانی خواهد بود.

از این رو وب سایت آهن اسپات با اطلاع از تمامی نیازهای این قشر، قیمت روز آهن را به صورت لحظه‌ای درج کرده و در طول پروسه برنامه‌ریزی و خرید مستقیم و بدون واسطه، همراه شما خواهد بود.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس