کد خبر 1438144
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶
۵ لحظه فراموش نشدنی در تاریخ جام‌جهانی/ از گل جنجالی تا گاز گرفتن

در ادوار مختلف جام‌جهانی اتفاقاتی رخ داده که برای همیشه از آن به عنوان رویدادی عجیب و فراموش نشدنی یاد می‌شود. از گلی که بازیکن فقید آرژانتین با دست زد تا بازیکنی که حریف را گاز گرفت!

به گزارش مشرق، جام جهانی مملو از لحظات هیجان انگیز زیادی است که در خاطره فوتبال دوستان حک شده است، چه در گلزنی، چه اشتباهات تاکتیکی فاحش و گاهی هم در رفتارهای خشونت آمیز و غیر قابل قبول. جام جهانی طبق روال هر ۴ سال یکبار برگزار می شود و این باز نوبت کشور قطر است که میزبان بیست و دومین دوره باشد.

در این گزارش، ۵ لحظه جاودانه در تاریخ مسابقات جام جهانی را که برای اولین بار در سال ۱۹۳۰ آغاز شد، را مرور می کنیم.

گل مارادونا معروف به «دست خدا»

دیگو آرماندو مارادونا، اسطوره فوتبال آرژانتینی، در ورزشگاه «آزتکا»مکزیکوسیتی، ذهن جهان و خط دفاعی تیم ملی انگلیس را به هم ریخت. این ورزشگاه در ۲۲ ژوئن ۱۹۸۶ میزبان بازی یک چهارم نهایی جام جهانی مکزیک بین دو تیم «تانگو» و «سه شیرها» بود.

با توجه به اتفاقاتی که در آن بازی رخ داد، مارادونا به تنهایی باعث اخراج «سه شیرها» از جام جهانی بود. وی دو گل برای تیم ملی آرژانتین به ثمر رساند، در مقایسه با تک گل انگلیسی ها توسط گری لینه کر.

مارادونا بالاتر از بقیه و به ویژه «پیتر شیلتون»، دروازه بان انگلیس، در یک حرکت سریع توپ را با دست به سمت تور هل داد و داور تونسی، «علی بن ناصر» گل را با وجود اعتراضات شدید انگلیسی ها اعلام کرد. سال ها پس از این ضربه جاودانه، دیگو مارادونا که در ۲۵ نوامبر ۲۰۲۰ درگذشت، اعتراف کرد که این گل را «کمی با سر خود و کمی با دست خدا» به ثمر رسانده است.

۵ لحظه فراموش نشدنی در تاریخ جام‌جهانی/ از گل جنجالی تا گاز گرفتن

آب دهان ریکارد بر فولر

تیم های ملی هلند و آلمان در یک هشتم نهایی جام جهانی ایتالیا در ۲۴ ژوئن ۱۹۹۰ در زمین ورزشگاه «سن سیرو» به مصاف هم رفتند. در آن مسابقه «رودی وولر»، مهاجم آلمانی، دو بازیکن هلندی را دریبل زد تا اینکه «فرانک رایکارد»، با یک خطا او را متوقف کرد.

بیشتر بخوانید:

هوادار آرژانتینی در قطر مسلمان شد +فیلم

دخالت رایکارد به مذاق فولر خوش نیامد و بعد از درگیری لفظی، رایکارد به بازیکن آلمانی تف انداخت و با این وجود داور به کارت زرد اکتفا کرد. یک دقیقه بعد، «هانس ون بروکلن»، دروازه بان هلند، حین خروج از دروازه جهت مهار توپ با فولر برخورد کرد، به دنبال این برخورد، رایکارد و فولر دوباره با هم درگیر شده و با کارت قرمز از بازی اخراج شدند. هنگام خروج به سمت رختکن، رایکارد دوباره به سمت فولر رفت و به به صورت او تف کرد.

۵ لحظه فراموش نشدنی در تاریخ جام‌جهانی/ از گل جنجالی تا گاز گرفتن

۳ کارت زرد برای یک بازیکن

گراهام پل داور انگلیسی در دیدار کرواسی و استرالیا در ۲۲ ژوئن ۲۰۰۶ که برای دور سوم مرحله گروهی برگزار شد، اشتباه فاجعه باری را مرتکب شد. در آن مسابقه معروف، پل یک ربع پس از شروع نیمه دوم به «جوزپ سیمونتیچ» کروات کارت زرد داد.

سپس همان بازیکن مرتکب تخلفی شد که مستحق دریافت کارت دوم بود. این اتفاق در دقیقه ۹۰ بازی رخ داد و داور کارت زرد دوم را بالا برد، اما در میان تعجب حاضران، کارت قرمز را بیرون نیاورد. سیمونتیچ از اخراج در امان نماند زیرا در دقیقه سوم وقت اضافه مرتکب تخلف شد و در یک سابقه تاریخی در مسابقات جام جهانی «کارت زرد سوم» که منجر به کارت قرمز شد را دریافت کرد.

۵ لحظه فراموش نشدنی در تاریخ جام‌جهانی/ از گل جنجالی تا گاز گرفتن

ضربه سر زیدان

زین الدین زیدان ستاره فرانسوی در دام همتای خود «مارکو ماتراتزی»، مدافع تیم ملی ایتالیا افتاد که به نوبه خود موفق شد «زیزو» را تحریک کند. بازی فینال جام جهانی آلمان در نهم ژوئیه ۲۰۰۶ به طور ناگهانی در دقیقه ۱۱۰ متوقف شد و داور آرژانتینی «هوراسیو الیزوندو »در حالی که ماتراتزی روی زمین بود، به سمت دستیار خود رفت.

پس از گفتگوی کوتاه بین داور و کمک داور، الیزوندوز، با کارت قرمز زیدان را اخراج کرد و معلوم شد که ستاره فرانسوی ضربه سر محکمی به سینه ماتراتزی زده است. پس از بازی بسیاری از رسانه های اروپایی گزارش دادند که مدافع ایتالیایی به زیدان توهین کرده بود.

۵ لحظه فراموش نشدنی در تاریخ جام‌جهانی/ از گل جنجالی تا گاز گرفتن

گاز گرفتن سوارز

ورزشگاه «آرنا داس دوناس» شهر ناتال برزیل صحنه یکی از مهم ترین دیدارهای جام جهانی ۲۰۱۴ بود که در بازی مرحله گروهی اروگوئه و ایتالیا اتفاق افتاد. در یکی از حملات تیم ملی اروگوئه در حالی که توپ در حال ورود به محوطه جریمه ایتالیا بود، لوئیس سوارز، مهاجم سلسته، جورجیو کیه لینی، مدافع ایتالیایی را گاز گرفت.

کیه لینی از شدت درد روی زمین افتاد اما «مارکو رودریگز » داور مکزیکی به او اهمیتی نداد و سوارز را جریمه نکرد. پس از پایان آن بازی که با برتری ۲ - ۰ اروگوئه به پایان رسید، سوارز تاوان عمل خود را پرداخت و فیفا علاوه بر جریمه ۹۲ هزار دلاری، او را ۴ ماه از بازی های ملی و باشگاهی محروم کرد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس