حمیدرضا جلایی‌پور

چرا اصلاح‌طلبان "بانیان آشوب" هستند و چرا اغتشاشات امروز و آینده ثمره اقدامات آنان است؟

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

آنچه ایران می‌خواهد

اتمام حجت ولایتی درباره "قفقاز جنوبی"

اتمام حجت ولایتی درباره قفقاز جنوبی؛ آنچه ایران می‌خواهد/ کاری که مجلس باید برای گرانی بکند

دکتر علی‌اکبر ولایتی، از وزرای ادوار امور خارجه و مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، به تازگی یادداشتی را پیرامون کشور آذربایجان و چیستی نگاه ایران به این سرزمین همسایه منتشر کرد.

به گزارش جماران، ولایتی در بخشی از این یادداشت نوشته است:

"با اطلاع باید بگویم، با این‌که به هر علتی بین ما و آذری‌های شمال ارس جدایی افتاده، ما درصدد این نیستیم که مرزها را برداریم و جایی را تصرف کنیم. مردم آذربایجان کشورشان را اداره می کنند و این نوع سخنان و اتهامات نامربوط جایگاهی ندارد و آن‌ها (دشمنان ایران و آذربایجان) بدانند که سعی بیهوده می‌کنند. اقتدار ایران امروز به گونه ای است که دشمنان و از جمله آمریکا و صهیونیسم نیز از آن حساب می‌برند، ولی این برای دشمنان ما، دشمنان آذربایجان و دشمنان کشورهای همسایۀ ما است و نه برای دوستان ما.

از سوی دیگر، یک سخن مهم این است که تجربۀ جهان نشان می‌دهد که یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد تشنج و مشکلات در نقاط مختلف جهان، اختلافات مرزی است و لذا برای حکومت‌ ما با تجربه فراوان و ارزشمند مسلم است که اگر کوچک‌ترین تغییری در مرزها ایجاد شود تا همیشه به صورت زخمی کهنه بر پیکره کشورهای مجاور باقی می‌ماند و لذا خواهان خوشبختی برای ملت خود و ملت‌های منطقه و همسایه هستیم و نمی‌خواهیم این آرامش موجود در آن‌جا برهم بخورد؛ ولی اگر قرار باشد کسی از 6 کشور منطقه بخواهد با بَرهَم‌ زدن مرزها، امنیت را در شمال غرب ایران بر هم بزند، قطعاً با آن مخالفت می‌کنیم و جلوی او خواهیم ایستاد.

سخن ایران در یک کلام یعنی مخالفت با هر تغییر غیر قانونی که برخلاف منشور ملل متحد است خلاصه می شود و مرزهای کشورها محترم است و فرقی ندارد ما باشیم یا کشور دیگری و هر کشوری بخواهد برخلاف این هنجار و قاعده عمل کند، ما با آن مخالفت می‌کنیم ولو این‌که یک یا چند همسایه ما باشد؛ زیرا می‌دانیم که منافع همه در این است که این‌جا (قفقاز جنوبی) مرکز و محل اختلافات و مشکلات نباشد و نباید اقدامی منجر به اختلافات بین کشورهای همسایه است شکل بگیرد، زیرا امنیت از همگی سلب می‌شود.

تأکید می‌کنیم امنیت این‌جا ربطی به کشورهای خارج از منطقه ندارد و بی‌جهت اتحادیه اروپا و ناتو احساس تکلیف نکنند، زیرا ملت های این منطقه از رشد کافی برخوردار هستند.

جمهوری اسلامی ایران همواره در راستای دوستی و رفع کدورت ها با همسایگان از جمله آذربایجان، ارمنستان و گرجستان گام برداشته است."[1]

*صحبت‌های حکیمانه دکتر ولایتی که در دقیق‌ترین زمان ممکن ابراز شده‌اند؛‌ حرف آخر و اتمام حجت نظام اسلامی با "مخاطبان خاص درباره قفقاز جنوبی" است.

مخاطبان خاصی که اگرچه همه آنها ساکن این منطقه هم نیستند و از فراتر نیز به تحولات آن می‌نگرند؛ اما لازم بود ایران اسلامی با آنان نیز اتمام حجت کند تا در روز حادثه جای گله‌گذاری نباشد...

اتمام حجت ولایتی کاملا مشخص است و هیچ ابهامی ندارد.

جمهوری اسلامی ایران بعنوان یک هژمون جهانی نه تنها اجازه گسترش فعالیت دشمنانه علیه ایران و نموّ پایگاه هیچ دشمنی را در کشورهای حوزه منافع خود نمی‌دهد بلکه اجازه تغییر مرزهای بین‌المللی را هم نمی‌دهد. و این هر دو سیاست، تضمین‌کننده امنیت جمعی در منطقه است.

اتمام حجت ولایتی در بحث مرزها؛ بطور خاص پیوستی است بر تأکید راهبردی مقام معظم رهبری درباره ضرورت حفظ همیشگی دالان ارتباطی ایران و ارمنستان. دالانی در استان سیونیک ارمنستان که آذربایجان به آن "زنگزور" می‌گوید و تمایلاتی هم نسبت به آن نشان داده است.

لازم به ذکر است که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی، سال گذشته در دیدار رئیس‌جمهور ترکیه، با ابراز خرسندی از بازگشت قره‌باغ به آذربایجان، فرمودند: «اگر سیاستی مبنی بر مسدودکردن مرز ایران و ارمنستان وجود داشته باشد، جمهوری اسلامی با آن مخالفت خواهد کرد؛ چراکه این مرز، یک راه ارتباطی چند هزار ساله است.» ایشان همچنین در دیدار رئیس‌جمهور روسیه نیز گفتند: «جمهوری اسلامی، سیاست‌ها و برنامه‌هایی را که منجر به بسته‌شدن مرز ایران و ارمنستان شود، هرگز تحمل نخواهد کرد.»[2]

اتمام حجتی دکتر ولایتی برای مخاطبان خاص در منطقه قفقاز جنوبی البته به این پیوست تاریخی نیز ملحق می‌شود که ایران اسلامی در قضایای سوریه، غزه، ونزوئلا و بوسنی و هرزگوین اثبات کرد پای اتمام حجت خود می‌ایستد و اجازه هیچ تغییری علیه منافع خود را به هیچ قیمتی نمی‌دهد.

***

چرا اصلاح‌طلبان "بانیان آشوب" هستند؟!

اتمام حجت ولایتی درباره قفقاز جنوبی؛ آنچه ایران می‌خواهد/ کاری که مجلس باید برای گرانی بکند

ایلنا گزارش داد: حمیدرضا جلایی‌پور، از جامعه‌شناسان اصلاح‌طلب اخیراً در یک سخنرانی پیرامون تحلیل اجتماعی اغتشاشات اخیر، ضمن تأکید بر اینکه این اغتشاشات قابلیت انقلابی‌گری ندارد اما گفت: جمهوری اسلامی یک نظامی بوده است که در اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری‌اش ۷۰ درصد مردم آمده بودند اما در ۱۴۰۰ شاهد انتخاباتی هستیم که حکومت دغدغه مشارکت ندارد بلکه دغدغه نتیجه را دارد و به میزانی -که- انحصاری‌تر عمل کرده است جامعه را اعتراضی کرده است. همان موقع هم نوشتند این حرکت بسیار ریسکش بالا است که شما دیگر حتی اصولگراها را تحمل ندارید.[3]

*درباره این اظهارات باید دانست که اولا اگرچه مشارکت بالای انتخاباتی یک امتیاز است اما قوام یک کشور به میزان مشارکت نیست بلکه به توانایی اجرای قانون است. یعنی مادام که یک نظام سیاسی می‌تواند قانون را اجرا و انتخابات را قانونی برگزار کند؛ مقتدر و از قوام لازم برخوردار است.

در بحث انتخابات سال 1400 نیز باید دانست که عامل اصلی مشارکت نداشتن کسانی از مردم در این انتخابات؛ نه عملکردهای همیشگی نظام سیاسی که رفتار شریرانه "تحریم انتخابات" از سوی ستاد اصلاحات بود.

خیانتی آشکار به انقلاب اسلامی و ساحت مردمسالاری که چپ‌های ستادی البته مرتکب آن شدند و بی‌هیچ خجالتی، به تمام ادعاهای همیشگی خود درباره الزام انتخابات و مردمسالاری پشت پا زدند.

طبعا بایستی پذیرفت هنگامی که چند فعال سیاسی صاحب تریبون؛ مردم را به مشارکت نداشتن فرا بخوانند؛ علی‌القاعده کسانی از مردم تحت تأثیر قرار خواهند گرفت و به انتخابات نخواهند آمد.

و این همان خیانتی است که ستاد اصلاحات در توجیه اینکه "نامزد نداریم پس شرکت نمی‌کنیم!" مرتکب آن شد.

دقت شود که چپ‌های ستادی بهتر از هرکسی می‌دانستند هنگامیکه یک حزب یا یک جریان سیاسی نتوانسته نامزد خوبی را به عرصه بررسی‌های پیشا انتخاباتی و صندوق‌های رأی معرفی کند؛ باید نامزد نزدیک به خود را تحت حمایت قرار دهد (نظیر رفتاری که چپ‌های ستادی در قبال شیخ حسن روحانی انجام دادند) لکن اصلاح‌طلبان بنا را بر حرکتی گذاشتند که قبلا از سوی عقلای کشور پیش‌بینی شده بود در منتهای آن براندازی و برداشتن سلاح علیه نظام و مردم ایران قرار دارد.

لذاست که باید دانست جلایی‌پور در سخن اشاره شده؛ روایت صحیح را منتقل نکرده و حاضر نشده بپذیرد که در فرض ربط داشتن اغتشاشات اخیر به اعتراض انتخاباتی نیز اصلاح‌طلبان مسئول هستند نه نظام جمهوری اسلامی!

بماند که چپ‌های ستادی با پرونده قطورشان در "سیاه‌نمایی" و اظهاراتی که صراحتا از میل و علاقه آنها به گزینه "خیابان" و اصلاحات سلاح‌محور حکایت دارد؛ رسما و علنا "بانیان آشوب" هستند و مادام که مردم را به قانون فرانخوانند بر این کسوت خواهند ماند.

***

کاری که مجلس باید برای گرانی بکند

اتمام حجت ولایتی درباره قفقاز جنوبی؛ آنچه ایران می‌خواهد/ کاری که مجلس باید برای گرانی بکند

ایسنا گزارش داد: علی بابایی کارنامی، نماینده ساری و رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در مطلبی در صفحه توئیترش نوشت:

"نشستن پای صحبت بسیاری از معترضان این نتیجه را حاصل می‌کند که ریشه عمده اعتراضات در مشکلات اقتصادی و معیشتی است .درک درست از مشکلات اقتصادی و بهبود معیشت جامعه بسیاری از اعتراضات حتی اجتماعی را نیز رفع خواهد کرد وگرنه تغییر رویه‌های مُسکن و زودگذر هرس شاخ و برگ است."[4]

* در اینجا بایستی به 2 مسئله توجه شود:

اول آنکه عاملیت بزرگتر اعتراضات اخیر و آینده؛ "سیاه‌نمایی" و انکار مثبتات و خدمات اقتصادی نظام اسلامی است. از قبیل نان ارزان، بیکاری تک‌رقمی، سوخت ارزان، مالیات کم و...

مقولاتی که هریک به تنهایی می‌تواند موهبت بزرگ یک نظام سیاسی تلقی شود.

و دوم آنکه اکنون که می‌بینیم یک نماینده مجلس نیز در سمت عقلانی ماجرا قرار دارد و به عاملیت دوم و کوچکتر یعنی "مشکلات اقتصادی" اشاره می‌کند، آیا می‌توانیم این انتظار را داشته باشیم که مجلس محترم به وظایف خود در قبال مشکلات اقتصادی عمل کند؟! وظایفی که البته صرفا رویکرد قانونی، نظارتی و مجبور کردن دولت را دارند و نمی‌توان انتظار داشت که مجلس بصورت علی‌الرأس وارد میدان شود.

به سخن دیگر اینکه این انتظار هست که مجلس تکلیف خود را در قبال چرایی نبود نظارت کارا بر بازار، علت اجرا نشدن مطلوب قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی، علت گرانی بی‌ضابطه خودرو، چرایی گرانی ازدواج، علت اجرا نشدن مصوبه تعیین سقف برای افزایش اجاره‌بهای مسکن و... مشخص کند و کار را از حیطه تصویب به حیطه نظارت ببرد.

چه اینکه مجلس یازدهم الحق و الانصاف کارنامه بسیار خوبی در شهامت تصویب قوانین اصولی و لازم را دارد اما انتظار است که این کارآمدی به حیطه نظارت و استفاده از ابزارهای مجلس در این زمینه نیز تسرّی یابد.

عیب‌یابی رخدادها از جانب نمایندگان محترم مجلس کاری خوبیست. لکن چیزی که جامعه از نمایندگان انتظار دارد؛ اعلام مسیرهای قانونی و ایضا تلاش قانونی برای رفع این عیوب است.

یقینا مردم عزیز ایران می‌دانند که مجلس کارگزار اجرائیات کشور نیست و هیچ اختیار اجرایی ندارد. اما انتظار دارند که وظایف قانونی مجلس نیز قربانی مصلحت‌اندیشی‌های غلط نشود.

***

1_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1574638

2_ https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=50682

3_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1300176

4_ isna.ir/xdMNB2

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 61
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 21
  • سید IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    65 9
    اصلاح طلبان به نوعی همان اغتشاشگران یقه سفید هستند!!!!
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
      41 1
      تا اصلاح طلبان بزرگترین مانع پیشرفت و آرامش کشور هستن تا افساد طلب هست فتنه و آشوب و تحریم هم هست.
    • شهرام IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
      4 13
      تو یقه ات چه رنگیه ؟
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
      8 1
      پرورش یافتن نوجوانان ما توسط اسب تروآ ی آمریکا ؛ باید اولین مساله امنیت ملی ما قرار بگیرد.
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    7 4
    وزیر مسکن تغییر بدید
  • sajed FI ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    12 20
    من باورم نمیشه شما ته دلتون حرفای خودتون رو باور کنید. واقعا توقع داشتید اصلاح طلبا از همتی حمایت قاطع کنند؟ و چون نکردند، باعث و بانی مشارکت پایین‌اند؟بالاخره تکلیفتون رو روشن کنید. اگه مشارکت بالا رو مطلوب میدونید، باید انتخابات رقابتی باشه و چهره‌های برجسته و نه درجه۳ هر جریان حضور داشته باشن . خلاصه که دولت رییسی نه پایگاه مردمی داره و نه نخبگانی نداره و متاسفانه هرچقدر هم تلاش کنه نمیتونه اقدام موثری انجام بده. کاش اینو میفهمیدید
    • یاس IT ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
      9 7
      با سلام بزرگوار تنهایی این حرف‌ها را نوشتید یا از کسی مشاوره گرفتید اتفاقا دولت آقای رییسی خیلی هم جایگاه مردمیش گسترده است اگر این افساد طلبان داعشی خاین مزدور غرب بذارند نتیجه تلاش این دولت مردمی بزودی دیده خواهد شد ان شاالله لبیک یا خامنه ای عزیز لبیک یا حسین زنده باد آقای رییسی ننگ و شرم بر این آشوب گران تجزیه طلب لعنتی بزودی همتون را جمع می کنیم خواهید دید
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
      9 2
      قبل از انتخابات 1400 خود زیباکلام گفته بود اگر خاتمی هم بیاید رای نمی آورد.
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
      5 5
      ۸۸ با رکورد زنی آقای احمدی نژاد گردوغبار فراموشی بر پیکر اصلاحات نشست ۸ ماه کف خیابان به غبارروبی مشغول بودند ۱۴۰۰ با شکست کدخدا در منطقه بازگرد وغبار برپیگر اصلاحات وهم اکنون کف خیابان در حال غبار روبی
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
      4 2
      اصلاح طلبان و کارگزاران تمام قد از همتی حمایت کردند اما با دست رد مردم مواجه شدند.
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
      4 3
      دولت رئیسی پشتوانه مردمی قوی داره و با رای 18 میلیونی مردم سرکار اومده همانطور که روحانی سال 92 با رای 18 میلیونی انتخاب شد.
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
      3 2
      اصلاح طلبان قیمت ارز را 10 برابر کردند و اقتصاد کشور و معیشت مردمو نابود کردند و توسط مردم از صحنه سیاسی کشور حذف شدند.
    • شهرام IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
      1 1
      11:30 شتر در خواب بیند پنبه دانه
  • وطن IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    4 2
    بله ریشه مشکالت مسائل اقتصادی است، بنده بعنوان مثال در همه انتخابات حاضر و رای به نظام و کاندیدای مورد نظرم داده ام اما در انتخابات 1400 چون دیدم علیرغم تاکیدات مکرر رهبری در خصوص اقتصاد و تولید اما دولتها و مسئولان توجهی ندارند و بعضا به دنبال منافع شخصی و جناحی هستند و شخص آقای رئیسی را هم در جایگاهی ندیدم که توان رفع مشکل اقتصادی را داشته باشد این شد که رای سفید دادم یعنی نظام را قبول دارم اما خواهان اصلاحات خصوصا اقتصادی و بریدن دست ویژه خواران و مفسدان هستم.
  • کمالوندی IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    12 2
    شما اقتصاد را درست کنید و دست فاسدان داخلی خودی و غیر خودی را کوتاه کنید من قول میدم هیچ شلوغی و اغتشاشی نباشه مگر منافقین و دشمنان خارجی که آن هم به دست همین مردم خفه میشن. بالای نود درصد مردم کاری به سیاست ندارند فقط یه رفاه نسبی میخوان گرانی ارزاق اولیه و تورم و بیکاری جوانان ملت را عاصی کرده
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    3 7
    یعنی اگر در انتخابات پیشین اصلاح طلبها تحریم شریرانه نکرده بودند میزان آرا یالاتر بود؟! شما در کدام فضا تنفس میکنید خدا داند اما در هر فضایی، بعیده که خودتان هم ندانید که در ناامید کردن مردم با همانها هم سفره اید، اما خوی تمامیت خواهی مانع اقرارتان میشود.
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    13 4
    ریشه اعتراضات فقط و فقط بی کفایتی و بی سوادی شماهاست که با نیت خوب یا بد ایران را ویران کرده اید
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    6 11
    اولا ریشه اصلاح طلبهای خائن خشکانده شود.دوم اینکه مجلس فقط رفع تکلیف نکندمصوبات و قانون اگرازسوی دولت اجرانمیشودبرخوردکند ودستش هم بازاست.خیلی ازنارضایتی ها هم مربوط به اجرانشدن قانون است.قانون جنگل در جامعه حاکم است
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
      3 5
      شما کی هستی که خواستار خشکاندن ریشه بخشی از ملت خود هستید ؟؟؟
    • حجت IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
      3 4
      ما خود خود ملت ایرانیم. افسادطلبو هم جزو ملت خودمو نمی دونیم چون سرمایه صهیونیستان. خودت خیلی خودت رو به ملت ایران نچسبون. بهت نمیاد اسرائیلی
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    6 5
    بعلت ضعف در دولت روحانی ناتوانی ارمنستان تجهیز گسترده باکو به سلاح های اسرائیلی با پشتیبانی گسترده نظامی سیاسی ترکیه و شیطنت روسیه آمریکا ناتو شاهد تغییراتی در مرزهای شمالی شدیم که بضرر ما تمام شد ، با شکست ارمنستان عقب نشینی انها ، دولت باکو و ترکیه چشم طمعشون به مناطق جنوبی ارمنستان استان های آذری ایران خواهد بود با توجه به نفوذ صهیونیسم( در کشور ترکیه باکو) که خواست درگیری ایران در در این مناطق است بعید است دست از شرارت بردارند ، باید بفکر تجهیز نیروهای مسلح قدرتمند تر شدن رفت ..
    • عیسی IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
      2 3
      متوهم خودت فهمیدی چی گفتی ؟درضمن مگه دردوران احمدی نژاد قراردادگلستان وترکمن چای تموم نشد؟چراسرزمین های ازدست رفته روبرنگردوندن ؟لطفاجواب بده مشرق بخاطرشرافت خبرنگاری اینوبزارببینم چی جواب داره
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
      1 0
      درست است
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    4 6
    این جمله که ؛ اصلاح طلبان سرمایه های صهیونیستی در داخل کشور هستند ، بهترین توضیح برای عملکرد اصلاح طلبان است و همینطور بهترین دلیل که باید باشدت و بنیادی با این نفوذی های مزدور برخورد شود .
    • شهرام IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
      4 1
      خاک عالم بر سر تو که مجانی مجانی هموطن خودتو دوستی تقدیم اسرائیل میکند و امثال تو قبلا کردند که حالا اسمشو میزارن اغتشاشگر نه داداش این هنوزم ایرانیه اما تو توتوهمت ماندی
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
      3 0
      ما اصلاح طلبها ی اصول گرا نه نفوذی هستیم و نه مزدور خارج .ما از جمهوری اسلامی مزد می گیریم و اگر جمهوری اسلامی نباشد همه چیزمان را از دست می دهیم .به همین دلیل می خواهیم با اصلاح اشتباهات از جمهوری اسلامی عزیز حفاظت کنیم . لطفا وفاداری ما را منکر نشوید.
    • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
      2 0
      درود بر اصولگرای اصلاح خواه
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    6 0
    یعنی مادام که یک نظام سیاسی می‌تواند قانون را اجرا و انتخابات را قانونی برگزار کند؛ مقتدر و از قوام لازم برخوردار است...... جواب اگر قانون در یک کشور به درستی اجرا شود میزان رضایت مردم بالا رفته و مشارکت هم بیشتر می شود .عدم مشارکت مردم نشانه عدم اجرای صحیح قانون است مگر اینکه قانون مشکل داشته باشد که باید اصلاح شود .
    • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
      4 3
      قانون جمهوری اسلامی ضدتبلیغ رسانه و بدون فسادوفروش سلاح والکل ومخدراست
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    5 1
    مشکلات اقتصادی هم بدلیل عدم اجرای صحیح قانون است . اگر قانون به درستی اجرا شود مشکلات اقتصادی خود به خود حل می شود .مگر اینکه قانون مشکل داشته باشد که باید اصلاح شود.
    • شهرام IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
      0 3
      کارشناس اقتصادی زیادی فکر کردی .. رفع مشکلات اقتصادی به خودی خود ممکن نیست و تنها قانون هم نمیتواند کاری کند اقتصاد را باید پابه پا بردش و بهش مشاوره و خوراک و تسهیلات و قانون با ضمانت اجرا داد تا بزرگ بشه
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
      0 0
      اگر قانون شفاف سازی به درستی اجرا شود باعث می شود آدمهایی که می خواهند یک شبه پولدار شوند کنترل می شوند .مالیات اقتصاد را متعادل می کند . قانون مالیات بر ارزش افزوده جلو تورم را می گیرد . قانون مالیات بر خانه های خالی جلو افزایش اجاره بها را می گیرد . قانون آزادی اجتماعات باعث تعادل اجتماعی می شود و جلو تند روی و فساد را می گیرد . قانون مبارزه با مواد مخدر جلو اعتیاد را می گیرد . قانونمداری نشانه تمدن است . قانون را سلیقه ای اجرا نکنیم . قانون جلو سوپر انقلابی ها را سد می کند .بخاطر همین ترمز بریده آند . ماموران دولت بجز نیروهای مخفی باید لباس فرم داشته باشند و مأمور مخفی هم نباید کار عملیاتی کند. فقط اطلاعات بدهد .تا هرج و مرج نشود . قانون حافظ کشور است و کسی از قانون ضرر نمی کند مگر قانون ظالمانه که باید اصلاح شود.
  • . IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    0 0
    به خدا ملت خوبی داریم
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    3 2
    من آذربایجان شمال ارس رو میخوام به کشور اصلی که ایران هست برگرده.
    • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      1 0
      برمیگرده
  • . IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    1 1
    اين اغتشاشات هم فرو كش ميكنه
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    1 2
    با رسیدن زمستان سخت اروپا، تمام این دلغک بازی ها(اغتشاشات) تمام میشود و دنیا با تمسخر و خنده به مردم بدبخت اروپا نگاه می کند اصلا دیگر ایرانی در یادشان نیست
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    0 0
    با این هرج و مرج ها شرایط کشور بهتر نمی شود .اگر زنها بی حجابی می خواهند بدانند گرفتاری جامعه ایران حجاب نیست بلکه مشکلات اقتصادی است
  • حامد IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    6 3
    غرب و صهیونیست ها به باکو وعده توسعه مرزها به منطقه آذری نشین ایران داده اند لذا بحث تغییر مرزها چیزی فراتر از ادعاهای باکو علیه ارمنستان است. ما در باکو با آمریکا و اسرائیل طرفیم. آنها قصد جدا کردن بخش بزرگی از ایران را دارند. محتمل ترین جنگ بعدی ایران جنگ با باکو است.
    • محراب اذری IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
      3 3
      خیلی زور زدین ولی خوب نشد مگر در خواب ببینید که بین دوملت شیعه جنگی رخ بده همون بهتر که روی صلیبیون حساب باز کنید اقای ا ر م ن ی .
    • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
      4 3
      یادمون باشه هر شیعه ای خوب نیست. منافقین جنایتکار هم ابتدای کار شیعه بودن. حمایت بخاطر شیعه بودن، حماقته
    • محراب اذری IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      1 2
      منافقین حداکثریک گروه یاجریان انحرافی هستندو یک ملت به حساب نمیایند امثال علی اف هانام هایی گذرا هستند که می روند اما دوستی واتحادملل مسلمان باهر قومیت وزبانی که اتفاقا باعث وحشت دشمنان قسم خورده مسلمین است همیشگی وخلل ناپذیر است
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    0 0
    طرح سهام یار کار خوبی بود .
    • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
      0 0
      با یک ریال تا صد میلیون سهام را بیمه کن و در سال بیست درصد سود بگیر .این بهترین کمک به سهامداران است .
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    2 0
    برای حفظ ارزش ریال پس انداز دوساله مردم در بانکها را بیمه کنید .
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    2 0
    اردوغان در ترکیه پس انداز مردم را در برابر تورم زیاد بیمه کرده است .
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    3 5
    اما تجربه نشان می دهد که هر قدر ما خواهان دوستی و حسن همجواری بوده ایم دشمنان و زیاده خواهانی همچون دولت ترکیه بازهم سیاستها و روشها و منشهای زیاده خواهانه و طمع ورزیهای خودشان را پیگیری می کنند. اینطور نیست که دولت ترکیه به این سادگیها دست از سودای ترکستان بزرگ بردارد. اینطور نیست که صدام کوچولوی باکو دست از دشمنی با ایران و دوستی با صهیونیستها بردارد. انگلستان و دولتهای متخاصم غربی هم که دست بر دار نیستند. بنابراین جز قوی تر شدن و مجهز شدن به بهترین سلاحها راه دیگری نداریم.
  • علی IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    3 0
    شورای نگهبان حتی لاریجانی را هم رد صلاحیت کرد
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    0 0
    مدعيان اصلاحات روزبروز بيشترضداصلاح ميشوند.
  • Karim IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    0 0
    واقعا قابل درک نیست.اصلاح طلبان ورسانه های معارض انها چکار باید بکنند تا نظام به این نتیجه برسه که فعالیت همه انهارا ممنوع کند .وبا خاطیان به شدت برخورد کنند.
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      0 0
      اصلاح طلبها باید مثل شما توهین کنند و تهمت بزنند .تا تعطیل شوند .
  • Karim IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    0 0
    واقعا قابل درک نیست.اصلاح طلبان ورسانه های معارض انها چکار باید بکنند تا نظام به این نتیجه برسه که فعالیت همه انهارا ممنوع کند .وبا خاطیان به شدت برخورد کنند.
  • ملت امام حسینیم IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    1 2
    نخجوان استخوان لای زخم است....
  • تورج IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    1 1
    نان خشک میخوریم
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    1 3
    جناب آقای ولایتی شما هرچقدر حسن نیت در مورد جمهوری آذربایجان و سایر همسایگان شمالی و شمال غربی داشته باشید آنها مثل شما فکر نمی کنند نقشه راه قفقاز را کشیدند محاصره ایران و تجزیه بخش هایی از خاک ایران نیز به نقشه جغرافیای خود اضافه کردند و دیر نخواهد بود که حضور ناتو را نیز در منطقه قفقاز و دریای خزر اعلام خواهند کرد این چیزی است مه نظام سلطه برنامه ریزی مرده است لطفا یکبار دیگر فضای ایران را به دوران قاجاریه برنگردانید که معاهده های ترکمانچای 2و گلستان 2 منعقد خواهند شد
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    1 2
    جناب آقای ولایتی شما هرچقدر حسن نیت در مورد جمهوری آذربایجان و سایر همسایگان شمالی و شمال غربی داشته باشید آنها مثل شما فکر نمی کنند نقشه راه قفقاز را کشیدند محاصره ایران و تجزیه بخش هایی از خاک ایران نیز به نقشه جغرافیای خود اضافه کردند و دیر نخواهد بود که حضور ناتو را نیز در منطقه قفقاز و دریای خزر اعلام خواهند کرد این چیزی است که نظام سلطه برنامه ریزی کرده است لطفا یکبار دیگر فضای ایران را به دوران قاجاریه برنگردانید که معاهده های ترکمانچای 2و گلستان 2 منعقد خواهند شد
  • حاجی اذری IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    0 1
    کسانی که خودرا ایرانی ومسلمان میدانند وبانظام هستند همیشه تاریخ این کلام نورانی امام را که برگرفته از کلام نورانی خداونداست فراموش نکنند:پشتیبان ولایت فقیه باشید تا آسیبی به مملکت شما نرسد....
  • NL ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    1 0
    هنوز شما در دوران اصلاح طلب - اصول گرا زندگی می کنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!! خیلی عقبید از وضع مملکت
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    1 1
    اتمام حجت!!
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    0 1
    «اتمام حجت ولایتی درباره "قفقاز جنوبی"» آب که سر بالا برود قورباغه ابوعطا می خواند و خود شیفتگانی همچون الهام علی اف برای ما کری می خواند آنهم با نام جعلی آذربایجان، بیائید با انجام اصلاحات اساسی انسجام ملی ایجاد کنیم بعد ببینید آیا الهام خانم باتأثیر پذیری از اسرائیل و استکبار جرأت رجزخوانی پیدا می کند
  • ایرانی با غیرت IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    1 0
    دولت محترم تنها کاری که میتواند انجام دهد برای مقابله با گرانی, گرفتن مالیات و جریمه از گرانفروشان و نقره داغ کردن انها و پس دادن این پولها به مردم به صورت کمکهای ضروری.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس