اطلس پدافند هوایی سپاه رونمایی شد/ اقتدار امروز حاصل تجربه دفاع مقدس است

مراسم رونمایی از اطلس پدافند هوایی سپاه در دوران دفاع مقدس عصر امروز سه‌شنبه ۲۴ آبان‌ماه برگزار شد.

به گزارش مشرق، مراسم رونمایی از اطلس پدافند هوایی سپاه در دوران دفاع مقدس عصر امروز سه‌شنبه ۲۴ آبان‌ماه با حضور سردار علی بلالی مشاور فرماندار هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار محمدعلی نائینی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، سردار احمد غلامپور از فرماندهان ارشد سپاه در هشت سال دفاع مقدس، سردار محمدعلی احمدی نویسنده این اطلس و جمعی رزمندگان پدافند هوایی و خانواده‌های شهدای دفاع مقدس و دفاع از حرم در سالن همایش مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد.

سردار نائینی: نخستین اطلس تخصصی دفاع مقدس متکی بر اسناد دست اول است

در ابتدای این مراسم سردار محمدعلی نائینی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به رویکرد آینده نگارانه این مرکز برای بیان دقیق و مستند وقایع مرتبط با دفاع مقدس بیان داشت: برای بهره مندی از تجارب و گسترش فرهنگ مقاومت در برابر متجاوزان به کشور، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس یکی از سیاست های خود را چاپ و نشر اطلس واحدهای تخصصی دوران دفاع مقدس قرار داده است که اطلس پدافند هوایی سپاه در دوران دفاع مقدس نخستین مجموعه این اطلس ها است.

وی افزود: این اطلس به بررسی نقش و عملکرد واحد پدافند هوایی سپاه و حماسه آفرینی رزمندگان و فرماندهان با اتکا به اسناد و منابع دست اول موجود و همچنین منابع موجود در نیروی هوافضای سپاه بپردازد.

سردار نائینی خاطرنشان کرد: همزمان با این اطلس، ۱۷ اطلس تخصصی هم در حال تدوین و نگارش است. در همین راستا حدود ۳ هزار اثر در نقشه جامع مرکز اسناد تعریف شده است که بیشتر این آثار تا ۸۰ درصد پیشرفت پروژه داشتند.

پدافند هوایی سپاه در دوران دفاع چگونه شکل گرفت؟

در ادامه سردار محمدعلی احمدی نویسنده اطلس پدافند هوایی سپاه در دوران دفاع مقدس بیان داشت: پدافند هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از همان روزهای نخستین آغاز جنگ در پادگان امام حسین تهران شکل گرفت و در کنار سایر سازمان‌های رزمی، در مناطق مختلف عملیاتی توسعه یافت و ماموریت هوایی از اماکن مهم و حساس، تجهیزات، منابع یگان‌های رزمی سپاه و سایر اماکن کشور و همچنین رزمندگان شرکت‌کننده در عملیات‌های مختلف را بر عهده گرفت.

وی افزود: پس از شرکت در چهار عملیات آزادسازی سرزمین‌های جنوب، پدافند هوایی در یگان‌های رزمی سپاه تثبیت شد. برای آموزش نیروها دوره‌های آموزشی یک ماهه‌ای در نظر گرفته شد. نخستین دوره در ۷ مهرماه سال ۱۳۵۹ با شرکت ۳۰ نفر از گردان‌های رزمی سپاه در پادگان امام حسین تهران آغاز شد.

سردار احمدی با اشاره با چالش‌هایی که درباره تهیه اطلس پدافند هوایی سپاه روبرو بوده است، ابراز داشت: اثر حاضر نخستین گام در زمینه مطالعه جامع عملکرد پدافند هوایی سپاه در دوران جنگ تحمیلی است. این اطلس در ۱۱ فصل به نگارش درآمده است که در فصل اول به توان پدافند هوایی ایران و عراق پیش از آغاز جنگ تحمیلی اشاره شده است. عراق با ۳۰۰ فروند هواپیما جنگ علیه ایران را شروع کرد و در پایان جنگ با حمایت حامیانش این تعداد به ۶۱۰ فروند رسید. در حالی که ۲۳۸ فروند از جنگنده‌های عراق در این ۸ سال توسط پدافند ایران ساقط شدند.

وی ادامه داد: در واقع نیروی هوایی عراق در ۸ سال جنگ تحمیلی ۸۴۸ هواپیمای جنگی داشت. در حالی که تعداد هواپیماهای نیروی هوایی ایران تا پایان جنگ به‌ ۴۶۷ فروند فراتر نرفت. در چنین شرایطی اهمیت پدافند هوایی به خوبی نمایان است.

نویسنده اطلس پدافند هوایی سپاه در دوران دفاع مقدس اظهار داشت: پدافند هوایی سپاه در طول جنگ تحمیلی (۳۷ عملیات شاخص) در مجموع ۴۶۸ شهید را در صحنه‌های عملیاتی و در حین انجام وظایف پدافند هوایی تقدیم انقلاب کرده است. البته به نظر می‌رسد تعداد شهدای پدافند هوایی در صحنه عملیات به بیش از ۸۰۰ نفر برسد که تاکنون توانسته‌ایم به مشخصات ۴۶۸ نفر آنها دسترسی پیدا کنیم که در این راستا شهدای پدافند هوایی لشکرهای ۱۴ امام حسین، ۲۵ کربلا، ۳۱ عاشورا، ۴۱ ثارالله و ۲۷ محمد رسول الله شناسایی شدند.

سردار بلالی: اقتدار موشکی و پهپادیمان روزافزون است/ این اقتدار حاصل تجربه دفاع مقدس است

در ادامه سردار علی بلالی مشاور عالی فرمانده هوافضا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اقتدار موشکی و پهبادی انقلاب اسلامی که حاصل و نتیجه هشت سال دفاع مقدس است، به یکی از افتخارات همرزمانش اشاره کرد و گفت: در روز ۳۰ خردادماه سال ۱۳۹۸ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توانست یک فروند پهپاد نورثروپ گرومن آر کیو ۴، گلوبال هاوک را در نزدیکی تنگه هرمز به عنوان متجاوز به خاک سرزمینی اش را سرنگون کند. این پهپاد گران‌قیمت‌ترین پرنده جاسوسی آمریکا است.

وی ادامه داد: این پهپاد که بیشتر ماموریت های جاسوسی دریایی دارد، بیش ترین اطلاعات را در قالب رادارهای الکترونیکی و غیره را می‌تواند کشف و تحلیل کنند. ما در ابتدا آمریکایی‌ها تذکر دادیم که وارد فضای کشور ما نشود، اما آمریکایی‌ها که به خودشان مطمئن بودند و پهپاد هم در ارتفاع بابایی پرواز می‌کرد، هیچگاه فکر نمی‌کرد که ما چنین توانایی داشته باشیم.

سردار بلالی بیان داشت: آنچه مسلم است این است که پهپاد مبادرت به نقض حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران کرده بود. از این رو، ما این پهپاد را رصد کردیم و در چابهار در ارتفاع بالای ۵۵ هزار پایی با موشک ساخت هوافضای سپاه این پرنده اسطوره‌ای آمریکا را مورد هدف قرار دادیم.

وی ادامه داد: ما بعد از سقوط این پهپاد اطلاعات ذی‌قیمتی از ‌آن توانستیم دست یابیم. البته در این بهره از زمان آمریکایی‌ها ما را تهدید کردند. شکرخدا یا حرکتی که دیدند با به حق زدیم، درست زدیم و دقیق زدیم، عقب‌نشینی کردند.

مشاور عالی فرمانده هوافضا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه، ایران حسن نیتش را با عدم زدن یک هواپیمای نظامی آمریکا حامل ۳۸ نظامی در کنار همین پهپاد نشان داد، تصریح کرد: خدا را شکر اکنون به جایگاهی رسیدیم که متکی بر اقتدار و عزت است و دشمنان هم می‌دانند اگر از خطوط قرمز کشور ما عبور کنند، واکنش فوری و دقیق ما را می‌بینند. این در حالی که اقتدار موشکی ایران که هر روز، روزافزون می‌شود، نتیجه و ثمره پدافند هوایی در دفاع مقدس است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس