چه سلاح‌هایی در زرادخانه هسته‌ای کره شمالی وجود دارد؟

کره شمالی در سال جاری تعداد قابل توجهی پرتاب موشک داشته است که حاکی از آن است که پیونگ یانگ با سرعت توسعه برنامه موشکی-هسته ای خود را به منظور مقابله با تهدیدات آمریکا دنبال می‌کند.

به گزارش مشرق، کره شمالی امسال آزمایشات متعددی از موشک‌های بالستیک قاره‌پیما (ICBM) گرفته تا سلاح‌های مافوق صوت و راکت‌های شلیک شده از واگن‌های ریلی، زیردریایی‌ها و پرتاب‌کننده‌های متحرک جاده‌ای، انجام داده که سبب واکنش همسایه جنوبی این کشور و متحد اصلی‌اش آمریکا شده است.

شبکه خبری الجزیره با انتشار گزارشی در مورد توان هسته‌ای و موشکی کره شمالی و نیز افزایش آزمایش‌های موشکی این کشور در ماه‌های اخیر نوشت: اعتقاد بر این است که این کشور برای اولین آزمایش سلاح هسته‌ای خود در مدت پنج سال آماده می‌شود.

در ادامه بخش‌هایی از این گزارش می‌خوانیم:

برای «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی تسلیحات هسته‌ای که برنامه آن را باوجود سخت‌ترین تحریم‌های جهان دنبال کرده است، دفاع از حکومتش در برابر هرگونه حمله احتمالی از سوی آنچه او به‌عنوان «نیروهای متخاصم» می‌پندارد، مانند آمریکا و کره جنوبی حیاتی هستند.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که هدف نهایی کیم ممکن است حمله به کره جنوبی باشد، همانطور که پدربزرگش کیم ایل سونگ در سال ۱۹۵۰ تلاش ناموفقی در این زمینه داشت.

اگرچه به نظر می‌رسید رهبر ۳۸ ساله کره شمالی در ابتدا درهای این کشور را برای برنامه خلع سلاح باز کرده است، اما در ماه سپتامبر با قاطعیت این در را بست و وضعیت کره شمالی را به عنوان یک کشور مجهز به سلاح هسته‌ای "غیرقابل برگشت" اعلام کرد و قانون جدیدی را تصویب کرد که حق استفاده از «حمله اتمی پیشگیرانه» را تضمین می‌کند.

کیم در ۸ سپتامبر در جلسه پارلمان این کشور گفت: «از طریق تحریم‌ها و محاصره‌های ناشناخته… آنها تلاش می‌کنند ما را هدایت کنند، تا سلاح‌های هسته‌ای را به میل خودمان کنار بگذاریم.» " اما هرگز! بگذارید ۱۰۰، نه ۱۰۰۰ روز یا حتی ۱۰ یا ۱۰۰ سال تحریم کنند.

هفتمین آزمایش هسته‌ای شامل چه مواردی می‌شود؟

چهار آزمایش از شش آزمایش هسته‌ای کره شمالی در زمان کیم جونگ اون رهبر کنونی کره شمالی که در سال ۲۰۱۱ قدرت را به دست گرفت، انجام شده است. همه این انفجارها در سایت «پونگی ری» یک منطقه کوهستانی در استان «هامگیونگ شمالی» اتفاق افتاده است.

اولین آزمایش اتمی در اکتبر ۲۰۰۶ با حجمی کمتر از «یک کیلوتن» اندازه‌گیری شد، در حالی که آخرین آزمایش در سپتامبر ۲۰۱۷ دارای نیروی تخمینی یا بازدهی تا ۲۵۰ کیلوتن بود. این حداقل ۱۶ برابر قوی‌تر از بمب‌های ۱۵ تا ۲۰ کیلوتنی است که ایالات متحده برای نابودی هیروشیما و ناکازاکی ژاپن در سال ۱۹۴۵ استفاده کرد.

آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی

«هانس کریستنسن و مت کوردا» دو تن از اعضای بولتن دانشمندان اتمی، تخمین زده‌اند: پیونگ‌یانگ اکنون، ممکن است مواد شکافت‌پذیر کافی - مواد هسته‌ای در بمب‌های اتمی - برای ساخت ۴۵ تا ۵۵ سلاح هسته‌ای داشته باشد و اکنون ۲۰ تا ۳۰ کلاهک را جمع‌آوری کرده باشد. برخی دیگر معتقدند این اعداد ممکن است بیشتر باشد.

«آن کیت پاندا» عضو ارشد بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی، در مصاحبه اخیرش با الجزیره گفت که کره شمالی احتمالاً ۴۰ تا ۷۰ کلاهک هسته‌ای ساخته شده دارد.

کارشناسان اکنون می‌گویند هفتمین آزمایش اتمی کره شمالی قریب الوقوع است و تصاویر ماهواره‌ای دوباره حفاری تونل‌ها و ایجاد سازه‌های پشتیبانی در Punggye-ri را نشان می‌دهد.

«وان ون دیپن» کارشناس سلاح‌های کشتار جمعی و عدم تکثیر در مرکز «استیمسون» در این زمینه به شبکه خبری الجزیره گفت: آزمایش مورد انتظار می‌تواند شامل انفجار یک کلاهک هسته‌ای با اندازه بسیار بالا و با بازدهی بیشتر باشد. یا می‌تواند شامل یک کلاهک کوچک‌تر و سبک‌تر باشد که روی موشک‌های کوتاه‌برد برای استفاده «تاکتیکی» یا میدان جنگ نصب شود.

برخورداری از این توانایی همچنین می‌تواند به کره شمالی اجازه دهد تا چندین کلاهک از این قبیل را بر روی یک موشک بالستیک قاره پیما ICBM نصب کند که این موشک را قادر می‌سازد تا چندین هدف را همزمان مورد حمله قرار دهد.

«ون دیپن» گفت البته کره شمالی برای دستیابی به چنین «حمله اتمی تاکتیکی» باید آزمایش‌های بیشتری انجام دهد.

او همچنین هشدار داد که حتی زمانی که آزمایش انجام می‌شود، «ممکن است نتوانیم بفهمیم که آنها چه چیزی را آزمایش کرده‌اند، زیرا در خارج از کره شمالی، اطلاعات بسیار محدودی در مورد آنچه در یکی از این آزمایش‌ها اتفاق می‌افتد وجود دارد.»

آیا کره شمالی می‌تواند به کره جنوبی، ژاپن و آمریکا حمله کند؟

در حالی که کره شمالی ده‌ها بمب هسته‌ای دارد، این موضوع مشخص نیست که آیا توانایی رساندن این سلاح‌ها را به دشمنان این کشور یعنی کره جنوبی، ژاپن و ایالات متحده دارد یا خیر.

کارشناسان می‌گویند این توانایی بر چند اصل استوار است. ابتدا، کره شمالی باید موشک‌هایی بسازد که بتوانند این مسافت‌ها را طی کنند و دیگر اینکه باید بتواند تسلیحات هسته‌ای خود را روی موشک‌های برد کوتاه، متوسط و بلند نصب کند.

آنها می‌گویند: این کشور چندین دهه است که موشک‌هایی دارد که می‌تواند به همسایگان خود حمله کند و در سال ۲۰۱۷ نیز با آزمایش موفقیت آمیز موشک ۱۵ Hwasong- توانایی برد شلیک موشک تا قاره آمریکا را نشان داد که قادر است مسافتی حدود ۱۲۸۷۴ کیلومتر (۸۰۰۰ مایل) را طی کند.

در ماه مارس ۲۰۲۲، کره شمالی همچنین ادعا کرد که موشکی با برد بیشتر آزمایش کرده است، هواسونگ -۱۷ یا «موشک هیولا» نامگذاری شده است.

اما در مورد اینکه آیا کره شمالی می‌تواند بمب‌های هسته‌ای خود را کوچک‌سازی کند تا بتوانند در دماغه موشک‌ها قرار گیرند، تردید وجود دارد.

گروهی از کارشناسان سازمان ملل سال گذشته گزارش دادند که این احتمال وجود دارد که کره شمالی واقعاً توانایی نصب کلاهک‌های هسته‌ای بر روی موشک‌های بالستیک کوتاه، متوسط و دوربرد خود را داشته باشد.

اگر این درست باشد، به این معنی است که پیونگ یانگ دارای موشک‌های کلاهک هسته‌ای است که می‌تواند به همسایگانش حمله کند. اما سوالات بیشتری در مورد توانایی آن برای ضربه زدن به آمریکا وجود دارد.

کارشناسان می‌گویند که پیونگ یانگ هنوز نشان نداده است که آیا می‌تواند یک سپر حرارتی بسازد که بتواند از یک سلاح هسته‌ای در شرایط مختلف جوی محافظت کند یا خیر.

«جان تیرنی» مدیر اجرایی مرکز کنترل تسلیحات و منع گسترش تسلیحات، گفت: برخی از کارشناسان می‌گویند که کره شمالی هنوز بر دانش توانایی کوچک سازی و قرار دادن موفقیت آمیز سلاح بر روی یک ICBM تسلط نیافته است .

به گفته وی آزمایش اخیر کره شمالی شکست خورده است، اما نگرانی‌ها همچنان وجود دارد زیرا پیونگ یانگ به آزمایش برای ارتقا سیستم‌هایش و بهبود سریع ادامه می‌دهد.

«مارک فیتزپاتریک» دانشیار مؤسسه بین المللی مطالعات استراتژیک آمریکا نیز در این زمینه معتقد است: کره شمالی آزمایش‌های موشکی زیادی انجام داده است که به خودی خود نشان می‌دهد آنها احتمالاً می‌توانند این کار را انجام دهند.

از دیگر قابلیت‌هایی که کره شمالی امسال به دنبال پیشرفت آن بوده است، شامل توانایی پرتاب از سکوهای مختلف از جمله واگن‌های راه‌آهن و یک زیردریایی بوده که همگی ممکن است شناسایی و انهدام این اهداف را برای دشمنان دشوار کند.

کره شمالی همچنین موشک‌هایی با سوخت جامد آزمایش کرده است؛ فناوری که جابه‌جایی راکت‌ها را آسان‌تر و پرتاب را سریع‌تر از موشک‌های با سوخت مایع می‌کند.

آیا آمریکا می‌تواند از تهاجم هسته‌ای کره شمالی جلوگیری کند؟

باوجود پیشرفت‌های گزارش‌شده، کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که آمریکا که پایگاه‌ها و نیروهای زیادی در کره جنوبی و ژاپن دارد، اقداماتی انجام داده تا همواره توانمندی و برتری نظامی هسته‌ای و متعارف خود را علیه کره شمالی حفظ کند.

«فیتزپاتریک» در این زمینه گفت: واشنگتن توانایی حمله به کره شمالی را با استفاده از موشک‌های موجود در زیردریایی‌های این کشور در اقیانوس آرام، بمب افکن‌های بی -۵۲ و همچنین موشک‌های قابل شلیک از خیلج گوام و سواحل غربی کالیفرنیا را دارد.

وی افزود: با توجه به موارد فوق، نوعی "بازدارندگی متقابل" در شمال شرق آسیا حاکم است و به نظر می‌رسد آمریکا با توانمندی‌های یاد شده، قادر است کره شمالی را از راه اندازی یک جنگ پیشگیرانه بازدارد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس