شهید سلیمانی - نمایه

اکثر کارشناسان بین‌المللی متفق‌القول هستند که ترور شهید سلیمانی تحت قوانین بین‌المللی به هیچ عنوان مشروع نبود؛ اما فارغ از این مسئله، آیا آمریکا پس از ترور حاج قاسم به اهدافی که از این کار داشت، رسید؟

سرویس جهان مشرق - هفته‌نامه‌ی انگلیسی «اکونومیست[۱]» یکی از نشریات قدیمی و سرشناس جهان است که نویسندگان و محققین برجسته‌ای در آن قلم می‌زنند. پس از ترور سردار سلیمانی در دی‌ماه ۱۳۹۸، این نشریه نیز تحلیل‌های متنوعی از این اقدام دولت آمریکا منتشر کرد. در یکی از همین مقالات که در تاریخ ۷ ژانویه‌ی ۲۰۲۰ (۱۷ دی‌ماه ۱۳۹۸) منتشر شد، نویسنده درباره‌ی مباحث قانونی و نتایج این ترور صحبت می‌کند[۲]. هدف نویسنده‌ی مقاله مشخص است: او تلاش می‌کند تا دلایل و عواقب احتمالی تصمیم ترامپ را بکاود. نویسنده معتقد است متأسفانه «نتایج ترور، همواره آن‌چنان که پیش‌بینی می‌شود، نخواهد بود»؛ اما مقامات آمریکایی اصرار دارند که قتل رهبران و شخصیت‌های کشورهای دیگر را «ترور» نخوانند. این سنتی قدیمی است که آمریکا کورکورانه از آن تبعیت می‌کند.

پاسخ اکونومیست به یک سؤال مهم: آیا آمریکا با ترور شهید سلیمانی به اهدافش رسید؟ +عکس‌و فیلم

جلد شماره‌ی ۱۱ تا ۱۷ ژانویه‌ی ۲۰۲۰ هفته‌نامه‌ی «اکونومیست». در این شماره مقاله‌ای با عنوان «شاهکار یا حماقت؟» (لینک مقاله) منتشر شده که به بررسی اقدام ترامپ در ترور شهید سلیمانی پرداخته است. این مقاله نتیجه می‌گیرد که اوباما تلاش کرد با مذاکره «مسئله‌ی ایران» را حل کند، اما شکست خورد. ترامپ با ترور سردار سلیمانی می‌خواست با زور این مسئله را حل کند، اما او هم شکست خواهد خورد. (+)

پاسخ اکونومیست به یک سؤال مهم: آیا آمریکا با ترور شهید سلیمانی به اهدافش رسید؟ +عکس‌و فیلم

جلد شماره‌ی ۲۹ اکتبر تا ۴ نوامبر هفته‌نامه‌ی «اکونومیست» درباره‌ی اغتشاشات در ایران. در این شماره، طی مقاله‌ای تحت عنوان «آیا زنان ایران پیروز می‌شوند؟» (لینک مقاله) درباره‌ی اعتراضات و اغتشاشات در ایران و احتمال سقوط حکومت در این کشور توضیحاتی داده شده است. (+)

پاسخ اکونومیست به یک سؤال مهم: آیا آمریکا با ترور شهید سلیمانی به اهدافش رسید؟ +عکس‌و فیلم

شماری از طرح‌هایی که هفته‌نامه‌ی «اکونومیست» درباره‌ی اغتشاشات در ایران به بهانه‌ی درگذشت «مهسا امینی» (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› فعال ضدجنگ آمریکایی: دولت آمریکا بزرگ‌ترین سازمان تروریستی جهان است

نویسنده بحث خود را با نقل‌قولی از «دیوید پترائوس» رئیس سابق آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا، سی‌آی‌ای، بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲، آغاز می‌کند. پترائوس ترور سردار سلیمانی را مهم‌تر از قتل هر چهره‌ی برجسته‌ی دیگری می‌داند. نویسنده با بیان این‌که این ترور اضطرابی عمومی در خصوص قانونی بودن ترور سلیمانی و تأثیر آن به وجود آورده، در ابتدا سعی می‌کند ابعاد قانونی و حقوقی مفهوم «ترور» را در چارچوب سیاست بین‌الملل واکاوی کند. نویسنده در این خصوص از مطالب خانم «اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل استفاده می‌کند. کالامارد معتقد است: «خارج از چارچوب یک درگیری فعال [و جنگ علنی] میان کشورها، استفاده از پهپاد برای قتل هدفمند، تقریباً هرگز نمی‌تواند قانونی باشد... نیروی مرگ‌بار فقط برای دفاع مقابل یک تهدید حتمی قابل‌استفاده است.» وی فهرست سیاهی که آمریکایی‌ها افرادی را تحت عنوان «تروریست‌های ویژه‌ی جهانی» در آن می‌گذارند، به‌شدت محکوم می‌کند؛ چراکه اعضای این فهرست هیچ راهی برای اثبات بی‌گناهی خود ندارند و بدون هیچ دادگاه و روند حقوقی‌ای با حکم مرگ مواجه می‌شوند.

پاسخ اکونومیست به یک سؤال مهم: آیا آمریکا با ترور شهید سلیمانی به اهدافش رسید؟ +عکس‌و فیلم

«اگنس کالامار» فعال فرانسوی حوزه‌ی حقوق بشر و دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل. کالامار یکی از افرادی است که از اقدام دولت ترامپ در ترور شهید سلیمانی انتقاد کرده است. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› غیرقانونی، عجولانه و خودسرانه: محکومیت ترور شهید سلیمانی در گزارش سازمان ملل

›› نادر طالب‌زاده: من و خانواده‌ام را در فهرست تحریم «تروریست‌های جهانی» گذاشته‌اند

دولت ترامپ درباره‌ی ترور سردار سلیمانی مدعی شد که او «تهدیدی قریب‌الوقوع» برای آمریکا ایجاد می‌کند؛ ادعایی که به قول نویسنده، به‌سختی می‌توان شواهدی برای آن ارائه کرد. ترامپ چند ماه پیش از ترور نیز نیروی قدس سپاه پاسداران اسلامی را رسماً به عنوان «سازمان تروریستی خارجی» ثبت کرد. از سوی دیگر، در جدیدترین نسخه‌ی کتابچه‌ی قوانین وزارت دفاع آمریکا به نیروهای نظامی اجازه داده شده که همان‌طور که در مناطق جنگی عملیات انجام می‌دهند، در مناطقی که به عنوان «مناطق خصومت فعال» تعیین شده نیز عملیات انجام دهند و تروریست‌ها را هدف قرار دهند.

بیانیه‌ی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، درباره‌ی ترور شهید سلیمانی (این بیانیه حاوی توهین‌ها و اتهامات بی‌اساس به شهید سلیمانی است) [دانلود]

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، که پس از ترور شهید سلیمانی ادعا کرده بود «احترام عمیقی» برای مردم قائل است، در جای دیگری ایرانی‌ها را «ملتی تروریست، و از این نظر کم‌نظیر» توصیف کرده بود. [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› «ساغر کسرایی» زنی که از شهادت حاج قاسم اظهار خوشحالی می‌کرد، کیست؟

جالب است که آمریکا، خودش (به زعم خودش) تروریست را تعیین می‌کند؛ خودش اجازه‌ی قتل می‌دهد؛ و خودش آن را اجرایی می‌کند. این دقیقاً همان اتفاقی است که در بخش‌هایی از یمن، پاکستان، نیجر، و سومالی انجام شده است. همچنین نویسنده اضافه می‌کند که باراک اوباما سال ۲۰۱۶ پیش از ترک کاخ سفید، سندی را برای استفاده از نیروی نظامی منتشر کرد که در آن ادعا شده است: «استفاده از نیروی مرگ‌بار علیه دشمن، با قانون درگیری مسلحانه همخوانی دارد و ترور به حساب نمی‌آید.» لذا همه‌چیز با یک‌دیگر سنخیت دارد و میان دموکرات و جمهوری‌خواه تفاوتی نیست.

کشتار غیرنظامیان «وحشیانه» است؛ مگر توسط آمریکایی‌ها +عکس و فیلم

آشنایان و همسایه‌ها اطراف خودرویی جمع شده‌اند که سال ۲۰۲۱ توسط پهپادهای آمریکایی در افغانستان «به‌اشتباه» هدف قرار گرفت. ۱۰ عضو یک خانواده، از جمله ۷ کودک، در این حمله کشته شدند. (+)

تصاویری که یکی از پهپادهای آمریکایی از حمله‌ی پهپادی سال ۲۰۲۱ آمریکا به کابل، پایتخت افغانستان، ضبط کرده است. ارتش آمریکا پس از این حمله، اعتراف کرد در شناسایی هدفش دچار اشتباه شده و تمامی قربانیان این حمله، غیرنظامی بوده‌اند. [دانلود]

در بخش بعدی مقاله، نویسنده به سیاست علنی آمریکا در قتل دشمنان خود، حتی خارج خاک این کشور، اشاره می‌کند. او معتقد است در این راه آمریکا تابع سنتی است که رژیم صهیونیستی در نیم قرن گذشته پایه گذاشته است. منظور از سنت رژیم صهیونیستی در این‌ مسئله، وقایع المپیک سال ۱۹۷۲ در مونیخ آلمان است؛ جایی که پس از گروگان‌گیری و کشتار یازده تن از ورزشکاران اسرائیلی در بحبوحه‌ی مسابقات المپیک، سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی، موساد، تعقیب و تنبیه عاملان این اتفاق را در دستورکار خود قرار داد. «رونن برگمن» نویسنده‌ی اسرائیلی، در کتاب شناخته‌شده‌اش تحت عنوان «برخیز و اولْ بکُش» اظهار داشته که این سازمان بالغ بر ۲۷۰۰ نفر را که در ماجرای مرگ ورزشکاران مظنون بوده‌اند، ترور کرده است. دولت‌های غربی و آمریکا ابتدا این اقدام دهشتناک رژیم صهیونیستی را به خاطر مغایرت با حقوق بین‌الملل و حقوق بشر مذمت می‌کردند، اما پس از وقایع یازده سپتامبر آن‌ها نیز به این سنت روی آوردند و دشمنان خارجی خود را مورد تعقیب و تنبیه قرار دادند.

کشتار غیرنظامیان «وحشیانه» است؛ مگر توسط آمریکایی‌ها +عکس و فیلم

(ساعتگرد از بالا سمت چپ) «محمدالیاس» (۸ ساله)، «محمدوقاد» (۱۰ سال)، «فهیم» (۵ ساله)، «ثمینه» (۷ ساله) و «محمدفیاض» (۴ ساله) به همراه خواهرهای بزرگ‌ترشان «انیسه» (۱۴ ساله) و «صفیه» (۱۲ ساله) و مادرشان «امینه» (۳۲ ساله)، خانواده‌ی مردی افغان به نام «مسیح‌الرحمان مبارز» که در حمله‌ی هوایی ماه سپتامبر سال ۲۰۱۸ آمریکا در افغانستان کشته شدند (فهیم در هر دو تصویر پایین مشاهده می‌شود). «مبارز» (که تصویری از دو دختر نوجوان و همسرش در اختیار رسانه‌ها قرار نداده) آن زمان در ایران کار می‌کرد تا خرج خانواده‌اش را تأمین کند. هزاران بی‌گناه در نتیجه‌ی بمباران‌های هوایی آمریکا در کشورهای مختلف پس از حوادث ۱۱ سپتامبر و به بهانه‌ی مبارزه با تروریسم، کشته شده‌اند. (+)

کشتار غیرنظامیان «وحشیانه» است؛ مگر توسط آمریکایی‌ها +عکس و فیلم

«چرا خانواده‌ام را کشتید؟»؛ نقاشی دیواری در صنعا، پایتخت یمن، در اعتراض به بمباران غیرنظامیان با پهپادهای آمریکایی (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› اسرائیل یک رژیم تروریست و آمریکا بزرگ‌ترین حامی دولتی تروریسم است

›› همه جنایت‌های رژیم صهیونیستی؛ از اشغالگری تا ترور و کودک‌کشی

کتاب «برخیز و اول بکش» سال ۲۰۱۸ منتشر شد و به تاریخچه‌ی ترورهای مخفی موساد می‌پردازد. نویسنده‌ی این کتاب مدعی است که اسرائیل بیش از هر رژیم دیگری مردم را ترور کرده است. این کتاب، بالغ بر ۷۰۰ صفحه است که در آن اسناد بسیاری بررسی شده و شامل مصاحبه با بسیاری از چهره‌های سیاسی و مأموران مخفی است. «برخیز و اول بکش» عملیات‌های گوناگونی که برای ترور مقامات انگلیسی، رهبران حماس، حزب‌الله، و دانشمندان هسته‌ای ایران صورت گرفته را شرح می‌دهد.

پاسخ اکونومیست به یک سؤال مهم: آیا آمریکا با ترور شهید سلیمانی به اهدافش رسید؟ +عکس‌و فیلم

جلد کتاب «برخیز و اول بکش» به قلم «رونن برگمن» خبرنگار تحقیقی و نویسنده‌ی اسرائیلی. برگمن در این کتاب، که سال ۲۰۱۸ منتشر شد، ادعا می‌کند موساد پس از حوادث المپیک مونیخ، بیش از ۲۷۰۰ نفر را ترور کرد. در این کتاب بسیاری از عملیات‌های ترور توسط رژیم صهیونیستی، از جمله ترور دانشمندان هسته‌ای ایران، شرح داده شده است. (+)

در ادامه، نویسنده معتقد است بحث و جدل روی لغاتی مانند «دفاع از خود»، «تهدید قریب‌الوقوع»، «خصومت فعال» و غیره، که غالباً توسط ایادی دولت آمریکا برای توجیه ترور سردار سلیمانی استفاده می‌شود، بی‌پایان است. او اعتقاد دارد بحث روی الفاظ فایده‌ای ندارد، بلکه باید به یک سؤال عمل‌گرایانه‌تر پرداخت: آیا این ترور سودمند بود؟ در واقع، پرسش مقاله درباره‌ی نتیجه‌بخشی این قبیل ترورهاست. برای ارزیابی سودبخشی ترورها، باید نتایج قابل‌پیش‌بینی و همچنین نتایج غیرقابل‌پیش‌بینی آن‌ها را لحاظ کرد. واقعیت این است که بسیاری از ترورها، در نهایت، نتایج غیرقابل‌پیش‌بینی و وخیمی به بار آورده‌اند.

«نبیل خوری» دیپلمات آمریکایی، ضمن تأکید بر این‌که شهید سلیمانی برای مردم خاورمیانه مقدس بود، می‌گوید ادعای ترامپ درباره‌ی «تهدید قریب‌الوقوع» سردار سلیمانی برای آمریکایی‌ها، مطلقاً دروغ بوده است. [دانلود]

پاسخ «نبیل خوری» به سؤالی درباره‌ی ترور شهید سلیمانی و توضیح این‌که آیا آمریکا با این ترور به نتیجه‌ی مدنظرش خواهد رسید یا نه [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› نقش شهید سلیمانی در وحدت ایران و عراق

›› تغییر یارکشی‌ها در خلیج فارس/ اعراب دارند ایران را جایگزین آمریکا می‌کنند

مثال‌های فراوانی در خصوص ترورهایی وجود دارد که نتیجه‌ی آن‌ها اصلاً برای عامل ترور خوشایند نبوده است. ترور انور سادات، رئیس‌جمهور مصر، در سال ۱۹۸۱ باعث شعله‌ور شدن آتش خشم اعراب علیه رژیم صهیونیستی شد؛ همچنین قتل «جووینال هابیاریمانا» رئیس‌جمهور رواندا، در سال ۱۹۹۴، همان سال منجر به نسل‌کشی رواندا[۳] شد که در جریان آن بین ۵۰۰,۰۰۰ تا ۱,۰۰۰,۰۰۰ نفر کشته شدند و «تاریک‌ترین فاجعه‌ی انسانی نیم قرن اخیر[۴]» رقم خورد.

پاسخ اکونومیست به یک سؤال مهم: آیا آمریکا با ترور شهید سلیمانی به اهدافش رسید؟ +عکس‌و فیلم

ترور افرادی مانند «انور سادات» (راست) رئیس‌جمهور مصر، در سال ۱۹۸۱ و «جووینال هابیاریمانا» رئیس‌جمهور رواندا، در سال ۱۹۹۴ نشان داد ترورهای هدفمند می‌توانند عواقب بسیار بدی در تاریخ به جای بگذارند. (+)

با همه‌ی این‌ها، متأسفانه هیچ‌یک از این عواقب بد در نظر قاتلان نمی‌آید. رژیم صهیونیستی به نظریه‌ی ترور دشمنان خود پایبند مانده و آمریکا نیز از این رژیم تبعیت می‌کند. این در حالی است که نتایج همواره آن‌طور که مورد انتظار هستند، اتفاق نمی‌افتند. نویسنده شکست مفتضحانه‌ی رژیم صهیونیستی را در ماجرای ترور «خالد مشعل» چهره‌ی برجسته‌ی جنبش حماس، در سال ۱۹۹۷ مثال می‌زند؛ همچنین ترور «شیخ احمد یاسین» چهره‌ی دیگری از جنبش حماس، که باعث محبوبیت بیش‌تر این جنبش شد.

مستند آمریکایی «پاتک غزه» درباره‌ی مقاومت مردم نوار غزه و «حماس» در مقابل رژیم صهیونیستی [دانلود با حجم ~ ۱۹۲ مگابایت]

در همین‌باره بخوانید:

›› هزینه‌های جنگ غزه برای اسرائیل؛ چرا دوست و دشمن حماس را پیروز جنگ می‌دانند؟

›› پاتک غزه: مستند آمریکایی درباره مقاومت فلسطینی‌ها

در ادامه، نویسنده‌ی گزارش اکونومیست نشان می‌دهد که در جریان مقاومت‌ گروه‌ها یا جنبش‌های جدید، دستگیری یا مرگ رهبران آن‌ها تأثیر چندانی روی کلیت جریان نمی‌گذارد. او با اشاره به تحقیقات «جنا جردن» استاد دانشگاه و محقق آمریکایی حوزه‌ی روابط بین‌الملل، که بیش از هزار مورد از قتل‌ها و دستگیری‌های رهبرانِ به‌اصطلاح تروریست را واکاوی کرده، می‌نویسد عوامل مختلف «تضمین می‌کنند که مأموریت یک گروه لزوماً به رهبر آن وابسته نیست.» لذا قتل سلیمانی یا انور سادات یا هر شخصیت دیگری، اگر به گستره‌ی آن نهضت دامن نزند، از وسعت آن کم نخواهد کرد.

اذعان پژوهشکده انگلیسی: راه سردار سلیمانی حتی بعد از ترورش ادامه دارد +عکس و فیلم

پس از شهادت شهید سلیمانی، سردار «اسماعیل قاآنی» (پشت تریبون) به عنوان جانشین او در فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران، به‌سرعت و با قدرت تمام شروع به کار کرد. شهید سلیمانی طی دوران فرماندهی‌اش بر نیروی قدس، میراثی از خود به جای گذاشت که حتی با شهادتش از بین نخواهد رفت. (+)

اذعان پژوهشکده انگلیسی: راه سردار سلیمانی حتی بعد از ترورش ادامه دارد +عکس و فیلم

«عبدالعزیز المحمداوی» (راست) ملقب به «ابوفدک» جانشین سابق «ابومهدی المهندس» که پس از شهادت او به عنوان فرمانده‌ی حشدالشعبی عراق انتخاب شد. در این تصویر، شهید سلیمانی (چپ) به ابوفدک اقتدا کرده و در حال اقامه‌ی نماز جماعت است. نفر دوم از راست در این تصویر (در چارچوب در) نیز «محمد رضا الجابری» است که در عملیات تروریستی آمریکایی‌ها در فرودگاه بغداد، همراه با شهید سلیمانی و شهید المهندس، به شهادت رسید. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› اذعان پژوهشکده انگلیسی: راه سردار سلیمانی حتی بعد از ترورش ادامه دارد

›› پژوهشکده مجلس عوام بریتانیا پاسخ می‌دهد: چرا آمریکا سردار سلیمانی را ترور کرد؟

در انتها، مقاله‌ی نشریه‌ی اکونومیست بیش‌تر به جایگاه مهم سردار سلیمانی و اشتباه راهبردی دولت آمریکا در ترور او می‌پردازد. نویسنده با اذعان به این‌که سردار سلیمانی شخصی بود که جایگزینی برای او پیدا نخواهد شد و دست راست و فرد مورد اعتماد آیت‌الله خامنه‌ای به حساب می‌آمد، توضیح می‌دهد که در عین حال، اقدامات او در منطقه باعث ایجاد شبکه‌ای از مقاومت شد که با حذف شخص سلیمانی از کار نخواهد نشست. این شبکه به شکلی است که پس از او نیز با همان ظرفیت سابق به کار خود ادامه می‌دهد.

مستند «جنگ سایه» درباره‌ی نقش شهید سلیمانی در پیروزی ایران در مبارزه با آمریکا بر سر کنترل خاورمیانه [دانلود با حجم ~ ۲۰۰ مگابایت]

نویسنده همچنین معتقد است که ترور شهید سلیمانی خشم عمومی در ایران را لبریز کرده و مردم را تشنه‌ی انتقام کرده تا جایی که معترضان نظام جمهوری اسلامی نیز حداقل به صورت موقت سکوت پیشه کرده‌ و با ملت همراه شده‌اند. در انتها، مقاله ترور سردار سلیمانی در فرودگاه بین‌المللی یک کشور ثالث را اهانت به حق حاکمیت آن کشور می‌داند. در نتیجه، اگر مردم عراق نیز آمریکایی‌ها را بیرون کنند، ترور سردار سلیمانی دقیقاً به نتیجه‌ای که خود او امیدش را داشت، انجامیده است.

پاسخ اکونومیست به یک سؤال مهم: آیا آمریکا با ترور شهید سلیمانی به اهدافش رسید؟ +عکس‌و فیلم

عزاداری در عراق برای شهید سلیمانی و شهید «ابومهدی المهندس» فرمانده‌ی نیروهای بسیج مردمی عراق، موسوم به «حشدالشعبی». رؤسای‌جمهور قبلی آمریکا تا پیش از دونالد ترامپ، دست‌کم این اندازه می‌فهمیدند که شهادت سردار سلیمانی موجب تحکیم وحدت ایران و عراق و تشدید نفرت عراقی‌ها از اشغالگران آمریکایی خواهد شد. (+)

پاسخ اکونومیست به یک سؤال مهم: آیا آمریکا با ترور شهید سلیمانی به اهدافش رسید؟ +عکس‌و فیلم

برگزاری مراسم به مناسبت شهادت سردار سلیمانی در غزه. گروه‌های فلسطینی وعده داده‌اند اجازه ندهند خون شهید سلیمانی هدر برود. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› قمار ترامپ با جان بی‌ارزشش/ گزینه‌های روی میز ایران برای «انتقام سخت»

›› دیپلمات آمریکایی: سلیمانی برای مردم خاورمیانه مقدس بود


[۱] اکونومیست لینک

[۲] Was America’s assassination of Qassem Suleimani justified? Link

[۳] نسل‌کشی رواندا لینک

[۴] من از فرزندم 'متنفرم' لینک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    12 22
    متاسفانه از زمان ترور شهید سلیمانی ملت نسبت به حکومت گستاخ شد چون فکر کرد حکومت قادر به حفاظت از متعلقاتش نیست
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
      5 25
      مکتب شهید سلیمانی بعد از شهادتش جاودانه شد . در ضمن گروهی آشویگر پول گرفته از ایادی کفر را ملت نخوانید . ملت جمعیت هشتاد میلیونی ست نه گروه تروریستی چند هزار نفری دلاری .
    • ح IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
      10 29
      ملت؟ به ده نفر که میان تو خیابون جنایت میکنن میگی ملت؟ نه خیر اینا همون ارازل اوباش روزای معمولی هستن
    • . IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
      16 3
      چرت نگو
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
      4 15
      با حرفت تا یه جاییش موافقم. ولی موشک باران پایگاه امریکا بسیار خوب بود. یه تجرقه ای تو کل دنیا گذاشت که بعدها شعله ور میشه. ایران ایران ایران
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
      13 1
      اونوقت به خاطر ده نفر کل اینترنت بین الملل را قطع کردین؟
    • ح IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
      4 26
      تو ترکیه بخاطر چی قطع شد؟ ماهم بخاطر همون درضمن 10 نفر مسلح آموزش دیده هستند نه ده نفر بچه کوچه ای!!!
    • CA ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
      15 2
      ۱۱:۴۸ خدا شفات بده !!!!!
    • ملت امام حسینیم IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
      1 18
      این چه حرفیه عزیز من؟ میگی ملت حواست هست؟؟؟؟؟؟ اگه ملت و حکومت ب این راحتی از هم تفکیک کنی و مقابل هم قرار بدی که حکومت حتی اگه تحت رهبری امام زمان هم باشه از مشروعیت میفته برادر من.....نگو ملت بگو مشتی فرصت طلب که زخم خورد از شهید سلیمانی بودند و هستند....بگو سعودی و عمال مزدور داخلی اش ...بگو خودفروشان و مزدوران صهیونیستها......ان روزی که ملت پای کار نطام و حکومت نباشه باید فاتحه همه چیز خوند لطفا دقت کنیم هممون
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    4 27
    شهادت شهید سلیمانی به ضرر آمریکا شد
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    8 10
    همینکه امریکا صدام و بن لادن را به درک فرستاد خوب بود
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    9 17
    لعنت بر ترامپ غمار باز
  • علی افصحی IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    7 14
    با این که نویسنده مقاله در ظاهر با ترور موافقتی ندارد اما اگر تروری به قول خودش «مفید و سودمند باشد و به اهداف تعیین شده ضرورت ترور !!!» بیانجامد نویسنده مقاله نیز از آن جا که از دیار غرب وحشی است مخالفتی نشان نمی دهد. اساسا غرب وحشی با آدمکشی شکل گرفته و ارزش هر آدمی در سازمان فکری غرب وحشی ، به میزان سودمندی وی به نظام های فاسد استکباری است!یک جنایت کار سودمند باشد حق حیات دارد به مانند بن سلمان اره گر! و انسان شریف و بزرگواری چون شهید عزیز سلیمانی اگر با منافع غرب وحشی هم راستا نباشد باید ترور شود! نویسنده با بی حیایی از ترور شهید سلیمانی اصلا ابراز ناراحتی نمی کند فقط ناراحت است که این ترور سودمند نبوده و به اهدافش نرسیده!اما در نوشته اکونومیست یک چیز حقیقت دارد و آن اشنیاق مردم نه فقط ایران بلکه همه ازادگان جهان، به انتقام سخت از آمران و عاملان ترور ناجوانمردانه شهید عزیز سلیمانی است و ان شاءالله به همین زودی انجام خواهد شد. البته انتقام اصلی اخراج شیطان بزرگ از منطقه غرب آسیا و نابودی سگ هارش رژیم صهیونیستی است.
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    2 16
    بخاطر این مرد بزرگ هم که شده باید تیم ملی امریکا که تماشاگرانش از پایگاه العدید قطر(نظامیان قاتل سلیمانی) را شکست بدهیم انشاالله
  • NL ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    3 17
    نیازی به تفسیر عمل شیطانی و رذالت بار و کینه توزانه ... های تروریست و گداگشنه و دزد یانکی های گاوچرون آمریکایی در بحث ترور حاج قاسم عزیز و دیگر شهدا از بعد قوانین بین المللی یا هر کوفت و زهرمار دیگه ای نیست ولی لازم هست که این واقعیت به این شیاطین یاغی گوشزد بشه که تمام هست و نیست به خیال خودشان پرجلال و با ابهتشون در قبال یک تار مو و یا اون نگاه پراز محبت و مظلومیت و در عین حال اقتدار و صلابتش به اندازه آب دماغ یک بزغاله بیمار هم ارزش نداره و قطعا این خون پاک و عزتمند تاوان سنگینی براشون در پی خواهد داشت که هنوز به مقدمه اش هم نرسیدن. انشاالله.
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    5 17
    پاسخ این سوال را در فیلم حضرت یوسف ع میشه دید که گفت اگر من نباشم خداوند بنده ای بهتر از من خواهد فرستاد و برای خداوند چقدر آسان هست اینکار خب با احترام به روان پاک شهید حاج قاسم عزیز بعد از ایشان هم افراد مومن و متعهد زیادی وجود داره
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    6 7
    بی تو ای سلیمانی دل ماندوپریشانی
  • ش. AE ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    8 13
    حاجی جان روحت شاد به ولای علی هر موقع عکست رو میبینم جیگرم آتیش میگره سرباز ایران چه کردی با قلب های ما انتقامت رو میگیریم از تک تک این کفتارها
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    2 17
    باید اول واقعیت سلیمانی روشن شود. چون پشت سیاست ونفوذ و شجاعت و ایثار هزاران پرده است.
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    9 22
    مردک زن باره کسی که با پول حروم کاباره داری و فروش مشروبات الکی استخوون ترکونده انتظاری جز این هم دروغ نمیشه داشت شما دمار از بومییان سرخ پوست امریکاه در اوردین پدر سیاه پوستان رو در اوردین ثروت تمام مردم دنیا رو چپاول کردین بعد حالا شما شدین خوب ایران با این همه تمدن شد بد
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    5 3
    کسایی که رستم ملت ایران فروختن باید محاکمه بشن. خاعنین خود فروشان و وطن فروشان و نا... فروشان باید دستگیر بشن
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    7 24
    هنوزم جگرم از نبود حاج قاسم میسوزه
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    5 7
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    6 20
    اتقامت را می گیریم برادرم شهید سلیمانی قهرمان
    • اشرفی IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
      3 0
      مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    7 6
    انتقامت را می گیریم برادرم شهید سلیمانی قهرمان
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    6 8
    مکتب شهید سلیمانی زنده است و هزاران سلیمانی دیگر تربیت میشوند
  • علی IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    6 17
    همچنان انتقام ایران از آمریکا ادامه دارد
  • ملت امام حسینیم IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    3 0
    سلام و درود ما بر روح شهید والامقام و سردار سربازمان سپهبد قاسم سلیمانی رضوان الله تعالی علیه......بی تردید قطره قطره خونی که در فرودگاه بغداد برزمین ریخت ده ها و صدها و هزاران قاسم سلیمانی رو به ثمر خواهد رساند و تا خفه کردن گلوی جنایتکاران ارام نخواهد شد.......روح همه ی شهیدان شاد
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    0 0
    نه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس