کد خبر 1432792
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۰
ترامپ احضار شد

کمیته‌ای که در حال تحقیق درباره حوادث ۶ ژانویه ۲۰۲۱ است به دونالد ترامپ برای تحویل اسناد مربوط به این روز ضرب‌الاجل داده است.

به گزارش مشرق، کمیته ۶ ژانویه که در حال تحقیقات درباره حمله هواداران «دونالد ترامپ»به ساختمان کنگره است به او تا هفته بعد فرصت داده اسناد مربوط به این موضوع را به این کمیته تحویل دهد.

مسئولان ارشد این کمیته در مجلس نمایندگان آمریکا که برای تحقیق درباره حوادث حمله به ساختمان کنگره آمریکا در روز ۶ ژانویه ۲۰۲۱ تشکیل شده روز جمعه در بیانیه‌ای تصریح کردند که آنها در خصوص احضاریه‌شان با وکلای ترامپ در تماس هستند.

این کمیته چند هفته قبل‌تر اعلام کرده بود با ارسال احضاریه‌ای از ترامپ خواسته در کنگره حاضر شده و اسناد لازم را ارائه دهد.

در این احضاریه، ترامپ به طراحی توطئه برای ابطال نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ که به پیروزی جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا منجر شد متهم شده است.

بنی تامپسون، رئیس کمیته منتخب تحقیقات درباره حوادث ۶ ژانویه در نامه‌ای خطاب به ترامپ نوشته بود: «ما اذعان می‌کنیم که صدور احضاریه برای یک رئیس‌جمهور سابق اقدامی قابل توجه و تاریخی است.»

 ۹ عضو این کمیته در آن نامه از ترامپ خواسته‌ بودند تا روز ۱۴ نوامبر در کنگره حاضر شده و تحت سوگند، ادای شهادت کند. آنها از ترامپ خواسته بودند برخی اسناد، از جمله مکاتبات شخصی‌اش با اعضای کنگره و گروه‌های افراطی را به جلسه بیاورد.

ضرب‌الاجل قبلی برای تحویل اسناد از سوی تیم ترامپ صبح جمعه بود که بدون ارائه این اسناد به پایان رسید.

اعضای این کمیته روز جمعه در بیانیه‌ای درباره آخرین تعامل‌ها با ترامپ گفته‌اند: «ما از رئیس‌جمهور سابق و مشاوران او نامه‌هایی در خصوص احضاریه این کمیته دریافت کرده‌ایم. به مشاوران رئیس‌جمهور سابق اطلاع داده‌ایم که رسیدگی به این پرونده حداکثر تا هفته آینده باید شروع شود و او بایستی از ۱۴ نوامبر ادای شهادت کند.»

روز ۶ ژانویه سال ۲۰۲۱ گروهی از هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا حمله کردند. ترامپ قبل از حمله هودارانش در یک سخنرانی در بیرون کاخ سفید از طرفدارانش خواسته بود اعتراض‌شان را به جلسه تأیید پیروزی انتخاباتی «جو بایدن» نشان دهند.

ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا که بارها اعلام کرده بود در انتخابات به نفع بایدن تقلب گسترده انجام شده است، تصریح کرد که او پیروز انتخابات شده و روز ششم ژانویه از حامیانش خواست نگذارند «انتخابات را بدزدند».

وی در جمع حامیان خودش در واشنگتن دی سی سخنرانی بسیار تندی ایراد کرد و بارها دموکرات‌ها را به تقلب بزرگ متهم کرد. ساعتی بعد از این سخنرانی تند، حامیان ترامپ به سمت کنگره آمریکا رفتند و به نهاد قانونگذار ایالات متحده حمله کردند.

در نتیجه حمله به کنگره آمریکا که باعث تعطیلی چند ساعته جلسه تایید آرای انتخابات ریاست جمهوری این کشور شد، حداقل پنج نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس