کد خبر 1432574
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
کمبود «آنتی بیوتیک» و «سرم» هفته آینده رفع می‌شود

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از حل کمبود آنتی بیوتیک تا هفته آینده در استان خبر داد.

به گزارش مشرق، زهرا کیانی،  معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند امروز به رسانه ها اعلام کرد: بیشترین کمبودی که طی این هفته‌ها حادث شد که البته کشوری بود، کمبود آنتی بیوتیک خوراکی اطفال بود.

وی با بیان اینکه این امر به دلیل افزایش موارد مصرف در فصل پاییز رخ داد که با پیگیری‌های مستمر  حضوری، تلفنی و کتبی توانستیم مقداری را جذب کنیم، افزود: آنتی بیوتیک‌های خوراکی مانند آزیترومایسین، سفکسیم، آموکسی سیلین و از این قبیل با کمبود مواجه است.

کیانی با بیان اینکه البته این داروها نیاز به نسخه پزشک دارند و مردم نباید بدون نسخه از داروخانه تقاضای دارو کنند، تصریح کرد: به دلیل رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی به‌ویژه در فصل پاییز، شاهد گسترش بیماری‌های تنفسی و افزایش مصرف دارو هستیم و این مصرف داروها را افزایش داد.

وی ادامه داد: از هفته گذشته افزایش توزیع نسبی آغاز شد و از هفته آینده توزیع داروخانه‌ای آغاز و بخشی از کمبودها رفع خواهد شد که پیگیری‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد ۱۰۰ داروخانه بیمارستانی دولتی و خصوصی در خراسان جنوبی وجود دارد که عمدتا کمبود دارویی دارند، بیان کرد: خراسان جنوبی یک درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود و توزیع داروها نیز براساس این جمعیت است.

کیانی با بیان اینکه  به پزشکان نیز توصیه می‌شود طبق ابلاغیه‌های ارسالی وزارت بهداشت از تجویز آنتی بیوتیک در زمانی که نیاز نیست بپرهیزند، تصریح کرد: سرم نیز به صورت مداوم توزیع می‌شود، اما به دلیل افزایش مصرف کفایت نمی‌کند که پیگیری‌ها برای افزایش توزیع در این مورد نیز ادامه دارد.

وی یادآور شد: شهروندان می‌توانند هرگونه کمبود دارویی، درخواستها، شکایات  پیشنهادات خود ار از طریق سامانه ۱۹۰ برای پیگیری امور مربوطه اطلاع دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • هادی IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    3 1
    بعد ۴۰ سال هنوز چارتا قلم سرم و آنتی بیوتیک رو هم نمی‌تونید تولید کنید؟ فایده تربیت این همه پزشک و داروساز چی بوده واسه این مملکت؟
  • ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    1 1
    تا زمانی که از مکانیزم بازار استفاده نکنید و تجربه سالهای گذشته را نادیده بگیرید وضعیت همین است- شرم بر شما باد که در برآورده کردن نیازهای مردم عملکرد مردودی دارید- هر سال ابتدای فصل پاییز همین آش و کاسه است.
  • LU ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    3 1
    زمان روحانی بود از انتقاد تخریب خفه میکردین..اما کلا لال شدین.......

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس