بلینکن: دیپلماسی بهترین راه حل در قبال ایران است/ توافق قریب الوقوع نیست

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد پهپادهایی که روسیه از آنها برای حمله به اوکراین استفاده کرده ساخت ایران بوده است.

به گزارش مشرق، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر مدعی شده پهپادهایی که روسیه در روزهای گذشته از آنها برای حمله به نقاطی در اوکراین استفاده کرده ساخت ایران بوده است.

او گفت: «حملات متعددی در روزهای گذشته با استفاده از پهپادهای ساخت ایران [در اوکراین] انجام شده‌اند.»

کشورهای غربی در روزهای گذشته ادعا کرده‌اند پهپادهای مورد استفاده روسیه برای حمله به زیرساخت‌های اوکراین ساخت ایران هستند. جمهوری اسلامی ایران همواره ارسال سلاح برای هر یک از دو طرف جنگ اوکراین را رد کرده است.

« امیرسعید ایروانی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز گذشته در نامه‌ای مرتبط ساختن این ادعا با اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ را فاقد هر گونه پایه حقوقی در چارچوب قطعنامه مذکور خواند.

امیرسعید ایروانی در این نامه از اینکه اوکراین موضع بی طرفی ایران در جنگ جاری در این کشور  را نادیده گرفته و به ادعاها و موضع گیری‌های اشتباه براساس اطلاعات ثابت نشده ادامه می دهد،ابراز تاسف کرده است.

وی افزود: «اوکراین به دنبال اهداف  سیاسی در مرتبط ساختن ادعاهای بی اساس علیه ایران و قطعنامه ۲۲۳۱ است.»

روسیه از بامداد دوشنبه (۱۰ اکتبر/ ۱۸ مهرماه) چندین حمله موشکی به مرکز شهر «کی‌یف»، پایتخت اوکراین و چند شهر دیگر در این کشور انجام داد. این حملات به کشته و زخمی‌شدن ده‌ها نفر منجر شد. روسیه چند شهر دیگر در مناطق جنوبی و غربی اوکراین را هم هدف حملات موشکی و پهپادی قرار داده است.

حملات موشکی روسیه دو روز بعد از انفجار مهیبی در پل «کرچ» انجام شد. این انفجار به تخریب بخشی از پل کرچ منجر شد که تنها محور برای متصل کردن روسیه به شبه‌جزیره کریمه است. روسیه در سال ۲۰۱۴ این شبه‌جزیره را که تا آن زمان بخشی از اوکراین بود در پی یک همه‌پرسی به اراضی خود الحاق کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تأیید کرد که او فرمان این حملات موشکی را به تلافی تخریب پل کرچ صادر کرده است. او هشدار داد هر گونه حمله برای تهدید روسیه با «پاسخ سخت» مواجه خواهد شد.

آنتونی بلینکن در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد که دولت آمریکا کماکان دیپلماسی را بهترین مسیر در قبال برنامه هسته‌ای ایران می‌داند. وی مدعی شد: «با توافق یا بدون آن، آمریکا تمامی اقدامات لازم را برای مقابله با فعالیت‌های ایران خواه در خاورمیانه و خواه در فراتر از آن منطقه به کار خواهد گرفت.»

در حالی که آمریکا با خروج از برجام تعهداتش در این توافق بین‌المللی را نقض کرده بلینکن مدعی شد: «توافق قریب‌الوقوع نیست چون ایرانی‌ها کماکان خواسته‌های فرعی مطرح می‌کنند.»

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه از ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد. این مذاکرات به مدت چهار روز ادامه داشت و ۱۷ مرداد با پرواز هیئت‌های شرکت‌کننده به پایتخت‌ها به پایان رسید.

برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال‌تایمز مدعی شده بود بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که حاوی راهکارهای به‌روزشده‌ای در خصوص رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

بایدن در شرایطی سال ۲۰۲۱ بر سر کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران در دستیابی به اهدافش ناکام مانده بود.  این سیاست علاوه بر ناکامی در شکل دادن به یک توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد تفرقه در روابط میان کشورهای دو سوی آتلانتیک، به خطر افتادن اثربخشی نظام تحریم‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا و مهم‌تر از همه تقویت جریان استکبارستیز در ایران شد.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
    0 2
    چراازصهیونیستها که رسماجاسوسی ازکاخ سفیدمیکردند وبابودجه های هنگفت تجارت به فحشا واعتیادودائم الخمری وتیراندازی خیابانی درامریکامیکنند خفه خون مادرزادند
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    0 0
    بلاخره فتوشاپ خواب را از چشم آمریکا ربود!
  • US ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    0 0
    ایران هم سلاح میده هم تکذیبیه صادر میکنه؟!
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    0 0
    رو دستمون باد کرد
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    0 0
    هسته ای ضرر ، پهباد ضرر
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
      0 0
      صورت حساب بدید ، بگید فلان مقدار خرج هسته ای شده ،خرج پهباد شده ، اینقدر فروختیم ، اینقدر سود داده . اون موقع قبول
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    0 0
    بتوچه اگه امریکا به یه دلقک کمک نظامی کنه مشکل نداره !دیگه زدی رودست پر روهای نجومی ما ها
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
      0 0
      امریکا میتونه ،پولش رو داره . ما چی ؟ اینها رو کی میخره ؟ روسیه تحت محاصره ،یمن دست خالی یا حزب الله که فی سبیل الله بهش میدیم ؟ پول مالیات ما باید برامون سود بیاره
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
      0 0
      هسته ای به بهانه اینکه به صادرات و درامد اقتصادی میرسونتمون براش هزینه کنی ، بعد پولی برنگرده ، تولید پهباد برای صادرات هزینه کنی پولی برنگرده ؟ چه معنی میده اینکارها ؟ ما مالیات داریم میدیم برای اینکه پول جای درست خرج بشه و سودی برامون برگرده
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    1 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس