اصلاح طلبان

روزنامه حامی مدیریت اشرافی غربگرا که در سوء مدیریت این طیف نقش داشته، برای ضعیف شدن طبقه متوسط و برآورده نشدن رؤیاهایش سوگواری کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: روزنامه شرق در یادداشتی می‌نویسد: به نظر می‌آید سردرگمی و تشویش سیاسی و اجتماعی امروز به دلیل شکست طبقه متوسط در پیشبرد پروژه‌ای است که دست‌کم از ۲۵ سال قبل قرار بود پاسخ‌گوی مسائل متعدد کشور باشد. خرد جمعی طبقه متوسط از سال ۱۳۷۶ بی‌اعتنا به ابزارهای پرشور در جعبه‌ابزار تحول‌خواهی غیرلیبرال -انواع پروژه‌های براندازانه امتناعی شجاعانه نسبت به هرگونه تغییرات شدید اجتماعی نشان می‌داد و خواستار مجموعه‌ای بدیع از روش‌های مسالمت‌آمیز سیاسی، نهادی، اقتصادی و فرهنگی اجتماعی برای پیشروی تدریجی بود.

اصرار طبقه متوسط بر دولت‌سازی در واقع دیواری قدرتمند مقابل هر پروژه‌ای بود که می‌خواست بر شانه هراس‌ها و بیم‌های اجتماعی نوعی از سیاست بنا کند که زمین را برای رواج گفتمان‌های یکسره‌کننده، اصولگرایانه، صوری با ابزارهای غیرنرم هموار می‌کند. درواقع طبقه متوسط با خلق پروژه سیاسی اصلاحات به نیرویی تعیین‌کننده بدل شد که می‌کوشید اولا بین چرخ‌دنده‌های شماری از سیاست‌های ایدئولوژیک گیر کند و سدی شود در برابر سرریز پیامدهای سیاسی‌ای که آسیب نظم اجتماعی را تسریع می‌کردند و دوم مقابل نیروهای اپوزیسیون خارج از کشور می‌ایستاد که کوشش می‌کردند برای پایان‌بخشیدن به این دست سیاست‌های ایدئولوژیک، ایدئولوژی‌های دیگری ترسیم کنند که می‌توانست به همان اندازه -یا بیشتر- آسیب‌زا باشد.

در تمام انتخابات‌های پرشور تاریخ جمهوری اسلامی پس از پایان جنگ (۱۳۷۶، ۱۳۸۰، ۱۳۸۸، ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶) رؤیای ساخت چنین دولتی آحاد ملت را پای صندوق‌های رأی کشانده است. اصلا دولت رؤیایی‌ترین دریافت مدرن جامعه ما از امر سیاسی بوده است. بی‌اندازه برای آن احترام قائل بوده و بی‌اندازه به سازوکار اصلی که منجر به تشکیل یک دولت مدرن می‌شود، وفادار بوده است: انتخابات.

جامعه همواره درس‌هایش را از تجربه‌های انتخاباتی خود گرفته و به شکلی بی‌امان سعی کرده هرگز از گفت‌وگوهای دموکراتیک و کثرت‌گرایانه برای بهبود و بازتنظیم رفتارهای انتخاباتی خود دست نکشد. آنجا که لازم بود سخاوتمندانه خود را به خاطر ساخت دوقطبی غیرضروری و مبتنی بر هیجانات در انتخابات مجلس ششم علیه مرحوم هاشمی‌رفسنجانی نقد کرده است و جایی دیگر برای وفادار نشان‌دادن خود به صندوق، پیروزی شدیدا متزلزل محمود احمدی‌نژاد در دور نخست انتخابات سال ۸۴ را پذیرفت، در سال ۹۲ با رجوع دوباره به صندوق رأی بر این واقعیت تأکید کرد که اول و آخر خواسته‌های سال ۸۸ بر سر آن بود که نهاد انتخابات دچار آفت نشود.

شرق در ادامه به تورم ۵۰ درصدی در بهار امسال پرداخته و نوشته ارابه فقر کماکان روی تن فقرا پیش می‌رود.

درباره این تحلیل شرق گفتنی است: در دولت مدعی اصلاحات و مجلس همسو (ششم)، اسباب نارضایتی گسترده مردم شد، چه این که متولیان اصلی آن نسبت به مطالبات واقعی مردم دهن‌کجی می‌کردند و اغراض سیاسی کارانه خود را پیش می‌بردند. به همین دلیل هم مردم در انتخابات سال ۱۳۸۴، به نامزدهایی مانند مصطفی معین، مهرعلیزاده،‌کروبی و هاشمی رفسنجانی بی‌اعتنایی کردند. اما تکرار همین مسیر از سوی مردم و رأی ندادن به موسوی و کروبی، موجب شورش اشرافیت علیه جمهوریت و اسلامیت شد. علت این بود که اشرافیت تصور می‌کرد اگر دولت مستقر موفق به ادامه مسیر اعتمادسازی و خدمتگزاری شود،‌دیگر پشمی به کلاه اشرافیت غربگرا نخواهد ماند. به همین دلیل هم با ادعای تقلب ۱۱ میلیون رأیی، ابتدا در سرمایه عظیم رأی ۴۰ میلیون نفری آتش افکندند و سپس از آمریکا خواستند تحریم‌های فلج کننده را علیه ملت ایران اعمال کند؛ چیزیکه ۱۳ سال اقتصاد ایران درگیر آن است.

مسئله دوم عملکرد فاجعه‌بار دولت غربگرای مدعی اعتدال و اصلاحات درحوزه اقتصادی است به نحوی که ضمن توقف روند پیشرفت‌های اقتصادی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، موجب به فقر کشانده شدن بسیاری از مردم متوسط شد. به همین دلیل هم هست که بنابر اذعان اصلاح‌طلبان، مقبولیت روحانی در سال‌های پایانی دولتش به زیر ۵-۶ درصد سقوط کرده بود. عملکرد این مدیریت اشرافیت‌زده و غربگرا، ‌برخی رکوردهای اقتصادی منفی دولت هاشمی (مانند تورم ۴۹/۶ درصدی) را مجدداً جا به جا کرد و تورم را به ۶۰ درصد رساند. این عملکرد طبیعی بود که به نارضایتی مردم رو به رو شود. دریافت حقوق‌های نجومی، حیف و میل بیت‌المال و تسهیلات کلان، واگذاری رانتی ۶۰ میلیارد دلار از ذخایر ارزی، زدن چوب حراج به برخی شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ، تعطیلی تولید و رونق واردات و قاچاق به عنوان رویکردی کمرشکن برای تولید ملی،‌واگذاری برنامه هسته‌ای و در ازای آن دریافت وعده‌های بی‌ارزش از غرب، چند برابر کردن تحریم‌ها، فرافکنی و مسئولیت‌ناپذیری و... از جمله عملکردهای مدیریت اشرافی بود که موجب انزجار مردم شدهاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    2 0
    در چهار دهه پس از استقرار جمهوری اسلامی اصلاح طلبان تهوع آور هموار در فتنه انگیزی و چوب لای چرخ نظام گذاشتن به نحوی از انحاء مشارکت فعال داشته اند! یا بانی یا مشوق یا محرک و یا مجری بوده اند! از حمایت شان از بنی صدر که البته آن زمان هنوز این عنوان را برای خود جعل نکرده بودند تا آخرین فتنه شان در پاییز امسال! اما چرا!؟ چون اساساً با این نظام و به خصوص موضوع ولایت فقیه مشکل اساسی دارند هرچند منافقانه سعی دارند این مسئله شان را علنی نکنند! پس باید گفت مرگ برضد ولایت فقیه!
  • احسان معتمدی IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    0 0
    بنده به مسئولین در مجلس و دولت توصیه می کنم از پارتی بازی و گذاشتن اقوام و رفقا و پشتیبانان خودداری نمایند
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    2 0
    اسب تروآ ی آمریکا ــ اینترنت اسب تروآ ی آمریکا است . آمریکا به چه علتی همه چیز را برای ملت ایران تحریم می کند به غیر از اینترنت؟ ادوارد اسنودن: آمریکا از اینترنت جهانی برای جاسوسی استفاده می کند. . اینترنت آمریکایی را ببندید و اینترنت ملی راه اندازی کنید. و گرنه ؛ آش همین و کاسه همین است.
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    2 3
    اصلاح طلبان غالبا افرادی بدون اعتقادات دینی هستند که برای ثروت و قدرت بدون توجه به حرام و حلال ، بدون توجه به مصالح و آینده مردم ، هر کاری می کنند . این را فقط کسی واقعا می فهمد که مدتی در کنار آنها بوده باشد.
    • IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      0 0
      اصول گرایان غالبا افرادی با اعتقادات دینی هستند
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    1 0
    اشرافیت فقط شرقی اش خوبه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس