کد خبر 1426769
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰
دست رد آل‌سعود به بایدن/ دنباله‌روی عربستان از سیاست‌های کرملین، کاخ‌سفید را عصبانی کرده است

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به افزایش تنش‌های عربستان و آمریکا گفت: حزب دموکرات آمریکا به‌شدت از عربستان عصبانی است و می‌بیند که عربستان در چارچوب سیاست‌های روسیه حرکت می‌کند.

به گزارش مشرق، روزنامه صبح نو نوشت: در روزهای اخیر تنش میان امریکا و عربستان سعودی برسر تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت بالا گرفته است. عربستان به نحوی تولید زیاد نفت اوپک را در دست دارد و دولت امریکا، این کشور را متهم می‌کند که کشورهای عضو را وادار به کاهش تولید کرده و به نفع روسیه در منازعه اوکراین گام برداشته است. موضوعی که به تنش‌های میان آل سعود و کاخ سفید تبدیل شده تا آنجا که دنباله‌روی عربستان از سیاست‌های کرملین و نادیده گرفتن خواسته‌های کاخ سفید، جو بایدن را عصبانی کرده است!

آمریکا ضمن متهم کردن عربستان به تحت فشار قرار دادن اعضای اوپک برای رای دادن به طرح کاهش تولید اعلام کرد این تصمیم اوپک پلاس پیامدهای منفی اقتصادی به دنبال خواهد داشت. صحت و سقم این موضوع و کنش‌ها، هرچه که باشد، سرکشی عربستان در برابر آمریکا که آل‌سعود همیشه در خدمت او بود جای سوال دارد، چرا که سیاست‌های خود را در راستای منافع غرب و کاخ سفید تنظیم می‌کرد.

این مشاجرات و تنش‌ها روابط بین آمریکا و عربستان را که دهه‌هاست برای حفظ امنیت انرژی در جهان متحد شده‌اند، موجب شده است تا رسانه‌های جهان و تحلیلگران نسبت به آن واکنش نشان دهند. تا آنجا که محمدبن‌سلمان که تا پیش از حمله روسیه به اوکراین جذابیتی خاصی برای ایالات متحده نداشت، یک‌باره مورد توجه کشورهای غربی از جمله امریکا قرار گرفت. این کشورها از بن سلمان خواستند تا برای پایین نگه ‌داشتن قیمت‌ها و جلوگیری از تورم، تولید نفت را افزایش دهد. خواسته‌ای که در پایان روز مورد اجابت قرار نگرفت.

به گفته رویترز، کارشناسان معتقدند که محمدبن‌سلمان از موقعیت کشورش و منابعی که در اختیار دارد آگاه است و می‌خواهد با استفاده از آن خواسته‌هایش، از جمله فشار بیشتر بر ایران، را محقق سازد. این در حالی است، ائتلاف اوپک پلاس که از اعضای سازمان کشورهای تولیدکننده نفت و متحدانش از جمله روسیه تشکیل‌شده هفته پیش در مورد کاهش ۲ میلیون بشکه‌ای تولید به توافق رسید.این تصمیم در شرایطی گرفته شد که بازارهای سوخت دنیا با محدودیت عرضه مواجه هستند و ذخایر اقتصادهای بزرگ به پایین‌ترین سطح رسیده است.

«جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد این اقدام اوپک پلاس پیامدهای خوبی برای روابط بین آمریکا و عربستان نخواهد داشت. عربستان پس از تصمیم هفته گذشته اوپک پلاس مبنی بر کاهش تولید نفت که با وجود مخالفت آمریکا اتخاذ شده بود، انتقاد واشنگتن از پادشاهی سعودی را «غیرواقعی» عنوان کرد و اجرایی شدن این تصمیم را به نفع مصرف کنندگان و تولیدکنندگان دانست. وزارت خارجه عربستان سعودی روزهای اخیر، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تصمیم اوپک پلاس از طریق اجماع و با در نظر گرفتن تعادل عرضه و تقاضا اتخاذ شد و هدف آن مهار نوسانات بازار بود.»

دست رد آل‌سعود به بایدن


دنباله روی عربستان از سیاست های کرملین، کاخ سفید را عصبانی کرده است

«حسین رویوران» کارشناس مسائل سیاسی، با اشاره به افزایش تنش های عربستان و آمریکا، در گفت وگو با روزنامه صبح نو، عنوان کرد: سرکشی عربستان در برابر آمریکا از دو زاویه قابل بررسی است؛ یکی از زاویه مسائل داخلی آمریکا که بسیاری معتقدند که «محمدبن‌سلمان» با حزب جمهوری‌خواه و پیشتر با نماینده این حزب ترامپ تبانی کرده است و توافق اوپک‌پلاس در کاهش تولید نفت به میزان دو میلیون بشکه در روز برای بالا بردن قیمت نفت، از نگاه حزب حاکم در آمریکا و بایدن همبستگی با روسیه و ضربه‌زدن به حزب دموکرات در انتخاباتی است که در چند هفته آینده یعنی در آبان‌ماه برگزار خواهد شد.

وی افزود: حزب دموکرات آمریکا به‌شدت از عربستان عصبانی است و می‌بیند که عربستان در چارچوب سیاست‌های روسیه حرکت می‌کند. از نگاه غیرآمریکایی، تحلیل متفاوتی وجود دارد. تحلیل غیر آمریکایی این است که عربستان درگیر جنگ است و به پول بیشتری نیاز دارد. افزایش قیمت نفت به سود اوست. در این شرایط عربستان در چارچوب منافع ملی عمل کرده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا، تصریح کرد: عمل کردن در چارچوب منافع ملی به معنای دور شدن از وابستگی نزدیکش به آمریکاست. این مساله تاحدودی آمریکا را نگران می‌کند که عربستانی که کاملا در مقابل آمریکا تسلیم بوده الان به صورت مستقل عمل می‌کند و خواسته‌های آمریکا را نادیده می‌گیرد. همه این موارد به‌گونه‌ای برای آمریکا مساله‌ساز است. درباره رابطه عربستان با آمریکا در آمریکا تحلیل‌های متفاوتی ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه عربستان در یمن به‌شدت به ایران نیاز دارد، یادآور شد: وابستگی عربستان به آمریکا کاهش پیدا کرده و اولویت‌های خودش ایجاب می‌کند با ایران به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای وارد گفتگو شود. نکته قابل توجه این است که عربستان در یمن به‌شدت به ایران نیاز دارد، برای اینکه تاسیسات نفتی عربستان مورد حمله قرار نگیرد. به همین دلیل مجموعه این نیازها عربستان را بر آن می‌دارد تا با ایران اتحادی را ایجاد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 11
  • غیر قابل انتشار: 0
  • نیما IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
    6 0
    ببین آمریکا چقدر بدبخت شده
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
    1 3
    نترس این گاو شیرده خودت بایدن متوهم لگد می ندازه ولی دوباره شیر میده
  • IR ۰۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    0 0
    آل سعود رفته طرفدار روسیه شده و ضد آمریکا.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس