مورنینگ اکسپرس: آیا «آقا بزرگ» فوتبال آسیا این بار معجزه می‌کند؟

تارنمای مورنینگ اکسپرس در گزارشی با اشاره به پیشرفت قابل توجه تیم ملی ایران در سال‌های اخیر، با طرح سوالی نوشت: آیا ایران برای نخستین بار معجزه می‌کند؟

 به گزارش مشرق، مورنینگ اکسپرس گزارش خود را با اشاره به قدمت فدراسیون فوتبال آغاز کرد و نوشت: ایران یکی از قلمروهای فوتبالی با تاریخی طویل و دستاوردهایی غنی در سطح آسیا است.

فدراسیون فوتبال ایران که در سال ۱۹۲۰ تاسیس شده، با بیش از ۱۰۰ سال قدمت و پیشرفت، به یکی از قدرت‌های فوتبال در خاورمیانه بدل شده است.

ایران به ویژه در ۴۰ سال اخیر، پیشرفت فوق‌العاده‌ای داشته و سابقه چندین دوره قهرمانی متوالی در میادین و رقابت‌های منطقه‌ای را داشته و در سال ۱۹۷۸ نخستین حضور خود را در جام جهانی تجربه کرد.

این تیم در رده‌بندی فیفا، رتبه بیست‌ودوم را به خود اختصاص داده و بالاتر از ژاپن و کره جنوبی، صدرنشین آسیا است.

با این حال، تیم ملی ایران به‌رغم اینکه «آقا بزرگ» فوتبال آسیا محسوب می‌شود، وقتی پای میادین سطح اول فوتبال جهان به میان بیاید، اغلب درخشش چندانی نداشته؛ این تیم در مجموع ۶ بار به جام جهانی راه یافته اما هرگز موفق به صعود از مرحله گروهی نشده است.

ایرانی‌ها در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر نیز با چالش صعود از گروه روبه‌رو هستند اما این‌بار در برهه‌ای پرتنش روی نیمکت این تیم؛ در واقع، نیمکت تیم ملی ایران ظرف دو ماه، تغییرات چشمگیری را تجربه کرد.

فدراسیون فوتبال ایران دراگان اسکوچیچ، سرمربی کروات را به استخدام درآورد اما او پس از کمک به این تیم برای رسیدن به دوحه، از سمتش برکنار شد.  

سپس فدراسیون ایران، یک بار دیگر، کارلوس کی‌روش، مربی اسبق منچستریونایتد را به نیمکت تیم ملی بازگرداند. مرد پرتغالی که ایران را در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، هدایت کرده بود، در جام جهانی ۲۰۲۲ هم «ناخدای» ایران خواهد بود.

ایرانی‌ها در این دوره با تیم‌های ولز، آمریکا و انگلیس هم‌گروه هستند.

آنها به‌رغم اینکه در مقایسه با سه تیم دیگر گروه دوم، در رده پایین‌تری در رده‌بندی فیفا قرار دارند، اما آماده شگفتی‌سازی هستند. با توجه به اینکه این تیم از امتیاز بودن در منطقه برگزاری جام برخوردار است، آب و هوای قطر برای بازیکنان این تیم دردسرساز نخواهد بود.  

کی‌روش در تیم ملی ستاره‌هایی همچون مهدی طارمی، صادق محرمی، الهیار صیادمنش و علیرضا جهانبخش را در اختیار دارد؛ جهانبخشی که نخستین بازیکن آسیایی لقب گرفت که عنوان آقای گل یک لیگ اروپایی را از آن خود کرده است.

تیم ملی ایران علاوه بر امتیاز حضور در کشور همسایه، به طور قطع از تشویق و همراهی فوق‌العاده هوادارانش نیز بهره خواهد برد.

انتظار می‌رود کی‌روش و شاگردانش با قدرتی که از «سکو» ها می‌گیرند و همچنین بازی فنی و یکپارچه‌ای که ارائه می دهند با صعود از مرحله گروهی برای نخستین بار، تاریخ‌سازی کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    2 0
    سی چهل ساله نتونسته قهرمان آسیا بشه
    • IR ۰۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
      0 1
      قبل از انقلابش هم کار خاصی نکرده بودیم. جام ملتهای آسیای اون سالها رو ببین چه تیمهایی بودن. بین هنگ کنگ و یمن و چین و عراق قهرمان میشدیم. پر کل پنج شیش تا تیم شرکت میکردن که سه تاشون درجه سه بودن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس