پرچم ایران نمایه

باید پذیرفت که در نبود جهاد تبیین بایستی منتظر "تکرار عاشورا" باشیم زیرا اگر "تحلیل صحیح" نباشد تا ذهن مردم را در مقابل حرف‌های غلط واکسینه کند؛ ندیدن واقعیت‌ها به سکه رایج بازار تبدیل می‌شود.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

دولت باید نسبت به سامان‌دادن مشکلات اقتصادی و گرانی اقدام کند

آشوب تکرار می‌شود اگر...

آشوب تکرار می‌شود اگر.../ فاز پایانی اغتشاش را چه کسانی پیش می‌برند؟!

آیت‌الله مکاری شیرازی، از مراجع عظام تقلید، اخیراً در دیدار با فرمانده نیروی انتظامی طی سخنانی تأکید کرد: سه عامل دشمنان خارجی، فضای مجازیِ رها و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم از علل اصلی حوادث اخیر است و تا زمانی که این عوامل باشد، احتمال آشوب وجود دارد.

به گزارش جماران، وی تأکید کرد: تا زمانی که این عوامل باشد، احتمال آشوب وجود دارد، چرا که دشمنان خارجی همیشه در پی ضربه‌زدن به نظام اسلامی هستند و مشکلات اقتصادی نیز بهانه به دست آن‌ها می‌دهد.

این مرجع تقلید همچنین گفته است: دولت باید نسبت به سامان‌دادن مشکلات اقتصادی و گرانی اقدام جدی نماید.[1]

*آیت‌الله مکارم پیش از این و قبل از اغتشاشات نیز خواستار قیمت‌گذاری دولت در برخی کالاها و جلوگیری از عنان‌گسیختگی قیمت‌ها شده بود.[2]

برخی محافل تحلیلی معتقدند می‌توان با نظارت کارا و مستمر، جلوی گرانی فعلی بازار ایران که از هیچ قاعده بازاری، دلاری، تحریمی و تورمی پیروی نمی‌کند را گرفت و مادام که این کار رخ ندهد؛ همواره شاهد بهانه‌جویی‌ها برای کشاندن عده‌ای به خیابان‌ها خواهیم بود. زیرا عامل اقتصادی بستر اصلی برای بهانه‌جویی‌های دشمن در فضای مجازی است.

اغتشاشات اخیر در ادامه اغتشاشات دیماه 96 و آبان 98؛ یک پیش‌لرزه دیگر برای "فتنه اقتصادی" بود که هنوز رخ نداده است.

پیش‌لرزه‌ای که البته به بهانه درگذشت تصادفی یک دختر آغاز شد و طبق معمولِ سایر پیش‌لرزه‌ها به پرچم‌سوزی، خادم‌کُشی و قصد اسقاط نظام میل کرد.

راه ‌حل‌های نخبگانی مشخص است:

1_شناخت عواملی که می‌خواهند جامعه را عام‌البلوی کنند و مسدود سازی آنها. (خاصه مشکلات اقتصادی و گرانی)

2_ شنیدن سخنان نخبگان و دوری از عوامزدگی.

3_ حرکت عمومی برای حمایت از قانون و رهبری.

***

فاز پایانی اغتشاش را چه کسانی پیش می‌برند؟!

آشوب تکرار می‌شود اگر.../ فاز پایانی اغتشاش را چه کسانی پیش می‌برند؟!

علی‌محمد نمازی، فعال اصلاح‌طلب و از چهره‌های حزب کارگزاران طی یادداشتی در شماره پنجشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی پیرامون اغتشاشات اخیر نوشته است: عبور از شرایط فعلی شدنی است به شرط آنکه سران سه قوه و افرادی که دارای جایگاهی در بین مردم هستند، به شهروندان وعده داده که پیگیر مطالبات آنها باشند!

او می‌افزاید: نکته دیگر اینکه بسیاری از افراد جامعه نقدهای منصفانه به اداره کشور و برخی موضع‌گیری‌های مسئولین دارند و حاضر به حضور در خیابان‌ها نشدند و مسئولین باید صدای آن‌ها را هم بشنوند و ضمن قول به شهروندان در جهت تحقق خواسته‌های مردم و احقاق حقوق آنان گام بردارند. اقدامات کوچک می‌تواند از سوی شهروندان با استقبال روبه‌رو شود. برای نمونه کافی است در ارتباط با حجاب و گشت ارشاد قوانینی پدید آورند که جنبه هدایتی داشته باشد.

نمازی تصریح می‌کند: چنین مواردی موجب می‌شود نوعی گفتمان بین مردم و دولتمردان به وجود آید و محصول این نگاه این است که شاهد پدیده‌های خشمگین از سوی طرفین در جامعه آن هم به صورت عریان نخواهیم بود.[3]

*اظهارات ظاهرالصلاح نمازی اگر از کادوپیچی شیک خودش خارج شود؛ در واقع به این معناست که مسئولان کشور در مقابل اغتشاشگران کوتاه بیایند!

دقت شود که کلماتی مثل "مردم، گفتمان و استقبال" نیز در تقریر فوق تماما جزو همان کادوپیچی اشاره شده است وگرنه هر عقل تحلیلی به راحتی می‌تواند تشخیص دهد که "دعوت مسئولان به شنیدن صدای مردم در بحبوحه بلوا و آشوب" یعنی تعارف جام زهر به نظام حکومتی برای تسلیم شدن در مقابل اغتشاشگران.

این در حالی است که ما با یک نظام سیاسی جائر هم طرف نیستیم و در قضیه درگذشت تصادفی مرحومه مهسا امینی و بلواهای پس از آن نیز دیدیم که هیچ تقصیر یا قصوری متوجه نیروی انتظامی نبوده است.

و از اینجا بیشتر آشکار می‌شود که قصد خواسته یا ناخواسته امثال نمازی تعارف جام به زهر به نظام اسلامی برای عقب نشینی در مقابل اغتشاشگران است.

البته که شاید در برخی رویه‌ها یا قوانین کشور ایراداتی باشد. اما اولا درک و رویت این ایرادات کار ساده‌ای نیست و ثانیا شعار اصلاح به محض شروع آشوب و بلوا به معنی اضمحلال حاکمیت است. بلکه باید آشوب‌ها تمام شود و آنگاه دریافت که آیا اساسا ایرادی هست یا خیر؟

البته اگر بواسطه این ایراد، تقصیر یا قصوری صورت گرفته حتما باید عذرخواهی شود اما تعارف عقب‌نشینی و گره زدن ناصیه کشور به بلوا و آشوب یک کار غلط و از روی نادانی است. اگر از سر بدخواهی نباشد...

پیش از این، علی ربیعی، از دیگر فعالان اصلاح‌طلب نیز طی یادداشتی در حین آشوب‌ها با طعنه به نظام اسلامی و گشت ارشاد، تأکید کرده بود که سیاست‌گذار نباید انگشت در چشم جامعه کند و در لفافه خواستار تعطیلی حدود الهی و جمع شدن گشت ارشاد شده بود![4]

***

ایرادات و مثبتات نظام جمهوری اسلامی ایران چیست؟

"تکرار عاشورا" در نبود جهان تبیین

آشوب تکرار می‌شود اگر.../ فاز پایانی اغتشاش را چه کسانی پیش می‌برند؟!

یکی از ایرادات فضای مجازی که در اثر فقدان پیوست‌های الزامی در شبکه‌های اجتماعی حادث می‌شود؛ نبود دارو در کنار بیماری و خلع سلاح بودن افکار عمومی در مقابل حملاتی است که اگرچه ظاهری ساده دارند و گاهی چند کلمه هم بیشتر نیستند اما اثرات مخرّب فراوانی همراه آنهاست.

مثلا یک کاربر توییتری به تازگی سخنی را در فضای مجازی منتشر کرد با این محتوا که:

"بدیهیه که جمهوری اسلامی در فرم و محتوا کاملا ایده‌آل نیست اما ما در میدان جنگیم! و این جنگ دو طرف بیش‌تر نداره؛ یا کنار دشمنان خدا می‌ایستی یا کنار دوستانش! این یه جنگ واقعیه و جنگ واقعی جای وسط‌بازها نیست!"

این سخن ظاهرالصلاح اگرچه در ابتدای امر، صحیح به نظر می‌رسد اما در باطن آنها نظام جمهوری اسلامی ایران به یک حکومت دسته‌چندم تقلیل داده شده است که حتما حکومت‌های بهتری هم از او وجود دارد!

"جهاد تبیین" در این قبیل عرصه‌ها کارکردهای بزرگی دارد و مردم را در مقابل چنین شبهاتی مصون‌سازی می‌کند...

*در یک نگاه عقلانی و فلسفی به جملات توییت مذکور، بلافاصله یک غلط واضح آشکار می‌شود و آن اینکه بنیادگذاران و تولیدکنندگان یک محتوا علی‌الاغلب داعیه ایده‌آلیسم دارند و سنجه این مدعای آنها نیز عقلانیت و منطق است.

در یک نگاه عقلانی و منطقی نیز محتوای نظام جمهوری اسلامی ایران از حیث ایدئولوژی و ساختار کاملا ایده‌آل است زیرا نه‌تنها توانسته میان تئوری جمهور و تئوری "فیلسوف شهریاری" افلاطون یک جمع ایجاد کند و تجلی رأی مردم در کنار ولایت فقیه را آشکار کند بلکه شروع این حکومت نیز بر مبنای انقلاب اکثریت است و ساختار قوای حکومت هم از عقلانیت اسلامی تفکیک قوا پیروی دارد که مونتسکیو هم بر آن صحه گذاشته است.

فلذا تنها یک ساختار عقلانی‌تر می‌توان متصور بود و آن حضور امام معصوم و تشکیل حکومت الهی است.

از حیث آرمان‌های ملحق شده به محتوا نیز عقلانیتی نیست که نظام اسلامی به آن اشاره نکرده باشد.

ضمن اینکه با یک نظام دینی مواجه هستیم که اسلام ناب را در تمام مختصات آن قبول دارد و مایل به پیاده سازی آن است.

پس محتوای نظام جمهوری اسلامی بر خلاف ادعای مطروحه کاملا عقلانی و ایده‌آل است.

و اما فرم...

طبعا هیچ فرمی جز در ساختار بهشت نمی‌تواند ایده‌آل باشد. چه اینکه حتی مثلا می‌بینیم در حکومت معصوم(ع) در صدر اسلام نیز فساد و ظلم رخ داده است.

اما این فساد و ظلم می‌تواند ساختاری نباشد. و از اینجا یک فتح باب جالب عقلانی رخ می‌دهد و آن اینکه اگرچه در وادی تعیّنات هیچ فرم حکومتی نمی‌تواند ایده‌آل شود اما هنگامی که همین فرم در مسیر ایده‌آلیسم عقلانی قرار گیرد و ساختارش هیچ کژی و خطایی را تحمل نکند آنگاه همین فرم نیز می‌تواند مدعای ایده‌آلیسم کند و بگوید که اگرچه ایده‌آل نیست اما در مسیر ایده‌آلیزه شدن در حرکت است.

همان حرف و ادعای عقلانی که نظام جمهوری اسلامی ایران نیز با بری بودن از هر ظلم و فسادی می‌تواند صاحب آن باشد.

پس توییت مذکور از حیث فرم نیز نگاه درستی به مسئله نظام جمهوری اسلامی ایران نداشته است.

این نگاه ناقص اما در ادامه پای گزینه "جنگ" را به میان می‌کشد و می‌گوید حتی در همین حال ناقص هم اما چون در جنگ هستیم پس عملا باید تحمل کنیم!

این سخن هم یک انحراف بزرگ و ناشی از نبود نگاه فلسفی و عقلانی به مقوله جنگ است.

"جنگ" هرگز پذیرفته نیست مگر برای رسیدن به زندگی بهتر.

صدالبته این زندگی بهتر نیز به معنای عام کلمه اشاره دارد و به معنی جمع همزمان میان دنیا و آخرت است.

کسی نباید بگوید تا ابد می‌جنگم به قصد آخرت و دنیا را نمی‌خواهم.

کسی هم نمی‌تواند، بگویم می‌جنگم تا فقط دنیایم آباد باشد و کاری به آخرت ندارم.

چون از اولی نگاه داعشی استخراج می‌شود و دومی هم به نگاه ظالمانه همه جباران تاریخ می‌رسد که می‌جنگیدند اما برای دنیا و به آخرت کاری نداشتند.

پس "جنگ" به دنیا مربوط است همانطور که به آخرت و کشوری که مشغول جنگ است باید بتواند مانیفست خود را برای دنیا و آخرت مردمان ارائه کند. همان که در نظام جهموری اسلامی نیز دیده‌ایم... کشوری که 8 سال جنگید و از مظلومان عالم دفاع می‌کند و در ادامه توانسته نرخ بیکاری خود را تک‌رقمی کند، فقر مطلقش را به کمترین میزان برساند، ارزان‌ترین مالیات و درمان را در اختیار مردمش قرار دهد و نان و سوخت را در ممالک خود ارزان کند.

حتما گزینه جنگ برای این کارنامه رو به بهبود قابل قبول است.

و غیر قابل قبول بود اگر جنگ می‌کردیم و در ادامه آن به کشوری لم‌یزرع تبدیل می‌شدیم و مثل تجربه برخی ممالک دیگر با مردمانی فقیر و توسری خور به زندگی ادامه می‌دادیم!

دقت شود که این گناه رهبری نظام و جمهوری اسلامی ایران نیست که ذهن برخی از خواص کشور دچار عوامزدگی شده، برخی بوزینه‌ها از برخی منابر بالا رفته‌اند و سیاه‌نمایی و انکار مثبتات به سکه رایج برخی محافل تبدیل شده است.

وگرنه نظام جمهوری اسلامی ایران از حیث دستاوردهای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و... یکی از حکومت‌های سرآمد جهان است. اگرچه همچون همه حکومت‌های دیگر نیز با مشکلاتی مثل گرانی و نقدینگی، آشوب اراذل و غیره نیز مواجه است.

سرآمدی تا آن حد که امروز می‌توان از نظام جمهوری اسلامی ایران با عنوان یک هژمون یاد کرد. هژمونی که سایه چتر قدرت خود را بر سر همپیمانان خود نیز انداخته است و از آنان نیز حمایت‌های اقتصادی و سیاسی و امنیتی به عمل می‌آورد.

پس جنگی که در توییت فوق‌الذکر به آن اشاره شده است هم یک جنگ بیهوده است که هیچ آدم عاقلی نمی‌تواند با آن موافق باشد.

باید دانست که "گزاره تحلیلی غلط" بصورت آنی حادث نمی‌شود و بلکه به مثابه زنجیری است که هریک از حلقه‌های آن در مواقف دیگر به دست آمده است و مجموع آنهاست که به ناگاه بطلان‌های بزرگی را پیرامون یک حقیقت در ذهن ایجاد می‌کند.

بدانیم که اگر حسین بن علی(ع) در روز عاشورا پس از هلهله لشکریان کوفه فرمود: "قد مُلِئَت بُطونُکُم مِن الحَرام"؛ این جمله معنایی فراتر از پر شدن معده‌ها از نان حرام دارد و بسا که منظور امام(ع) پر شدن مغزها از تحلیل‌های غلطی بوده است که متدینین و قاریان قرآن کوفه را به جنگ با پسر پیغمبر کشاند.

"جهاد تبیین" از وقوع عاشورا جلوگیری خواهد کرد...

***

1_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1569465

2_ mshrgh.ir/1414399

3_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/detail/343092

4_ mshrgh.ir/1422264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 78
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • سید IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    24 30
    اصلاح طلبان تهوع آور همواره در آشوب ها و بلواهای چند دهه اخیر به اشکال مختلف نقش اساسی داشته اند! یا بانی بوده اند یا مشوق یا محرک و یا مجری! به علاوه هرگاه که کشور آرام بوده است این مزدوران ناخشنودی خود را صراحتاً در رسانه های زنجیره ای شان از آن وضع اعلام کرده اند! پس مرگ برضد ولایت فقیه!
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      35 12
      خخ شما هنوز فکر میکنین مردم دنبال اصلاح طلب هستن؟؟
    • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      21 21
      برای نابود سازی سوسک و مگس و موش باید چاه فاضلاب را بست. در اینستاگرام و واتساب را ببندید. اینترنت ملی جایگزین شود.
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      13 18
      برای نابود سازی سوسک و مگس و موش باید چاه فاضلاب را بست. در اینستاگرام و واتساب را ببندید. اینترنت ملی جایگزین شود
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      6 6
      9:39 شما هنوز فکر میکنید که شما همه مردمید؟ خ خ خ و...
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      3 2
      خدا شفات بده کی گفته فاز پایانی اعتراضات
    • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      5 4
      9.39 شما اقلیت هنوز فکر میکنی کانال تلگرامی که جلو روته فرشته های لی لی پوت توش پیام میزارن !! خخخخ
    • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      4 3
      اگر شعارهای این هنجار شکنان رو بشنوید که هیچ کدوم از نان نگفتند...همش فحاشی و آزادی و .....بود.
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
      1 0
      اسب تروآ ی آمریکا ــ اینترنت اسب تروآ ی آمریکا است . ادوارد اسنودن: آمریکا از اینترنت جهانی برای جاسوسی استفاده می کند. . اینترنت ملی راه اندازی کنید.
    • صادقی IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
      0 0
      دقیقا
  • کاظم IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    38 14
    تبیین‌ نون و آب برای مردم نمیشه. ریشه اعتراضات مشکلات معیشتیه و دولت باید هر چه سریعتر گرانی و تورم رو به صفر برسونه
    • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      18 5
      چقدر زیبا گفتی. برنامه عملی باید بدن. همین الان به مردم روز شمار اعلام کنن که این اصلاحات ساختاری و اقتصادی کی نتیجه خواهد داد. شش ماه دیگه یکسال دیگه کی؟ چه اقدام فوری برای کمک به مردم در اقتصاد دارن؟
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      20 18
      شما راست میگی ، مردم سیر بشن خوبه، رهبر جامعه اول دهه هفتاد هشدار داد شبیخون فرهنگی ، هیچ کس نشنید ، رفتن دنبال رفاه و مسابقه پول درآوردن ،، اینم نتیجه سی ساله گوش ندادن به حرف ولی زمان، نصف جوانها اعتقادات قوی، نصف رها ، فحش به دین و امام میدن... الان رهبر معظم انقلاب میگه جهاد تبیین شما عین .....، دقیقا عین گوسفند دنبال شکم رفتی... نهایت پروار میشی
    • سید IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      18 12
      طنز موضوع آن هست که شعارهای اوباش و شعبان بی مخ ها و پری بلنده های نوین ربطی به مسائل معیشتی نداشت و نیز حامیان دولت قبل که باعث و بانی گرانی ها و کمبودها و مشکلات معیشتی هستند نبایست رد پایشان در فتنه و آشوب باشد! به علاوه حمایت یانکیستان و صهیونی ها که با تحریم سعی در مشکل آفرینی برای کشور دارند از آشوب طلبان و شعبان بی مخ ها و پری بلنده های امروزی را چگونه توجیه می کنی!؟!؟
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      6 16
      برای نابود سازی سوسک و مگس و موش باید چاه فاضلاب را بست. در اینستاگرام و واتساب را ببندید. اینترنت ملی جایگزین شود.
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      9 11
      اسب تروآی آمریکا ــ اینترنت اسب تروآی آمریکا است پرورش یافتن نوجوانان ما توسط اسب تروآ ی آمریکا ؛ باید اولین مساله امنیت ملی ما قرار بگیرد.
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      12 9
      مشکل از جایی شروع شد که در نبود تبین درست مردمی تربیت بچه های خودشان رو به نرم افزارهای اسرائیلی و آمریکایی مثل اینستاگرام و واتساپ و تلگرام سپردن دولت قبل هم بخاطر منافع خودش با رها کردن فضای مجازی اجازه داد مشاغل مردم در این نرم افزارها که به هیچ کدوم از قوانین ایران پایبند نیستن رشد کنن نتیجه شد تربیت نسلی هوسباز و خودخواه و آشوبگر و مشاغلی که اونهاهم بقای خودشان رو در ادامه حضور این نرم‌افزار های قانون شکن می بینند و بجای همراهی با قوانین کشور با اونها همراهی میکنن حتی اگر به ضرر بقیه مردم ایران باشد
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      12 7
      اینکه در اثر سوءمدیرتها و سهل انگاریهای عمدی و سهوی جماعت غربگدای لبرال در طول 8 سال ترکتازی حسن روحانی مشکلات زیادی بر مشکلات قبلی کشور افزوده شده و به دولت فعلی به ارث رسیده هیچ شکی نیست اما آیا شما در شعارها و بددهنیهای این جماعت آشوب طلب در چند روز گذشته سخن و خواسته ای در مورد معیشت و وضع اقتصادی مملکت شنیدید؟!
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      5 5
      اینکه در اثر سوءمدیرتها و سهل انگاریهای عمدی و سهوی جماعت غربگدای لبرال در طول 8 سال ترکتازی حسن روحانی مشکلات زیادی بر مشکلات قبلی کشور افزوده شده و به دولت فعلی به ارث رسیده هیچ شکی نیست اما آیا شما در شعارها و بددهنیهای این جماعت آشوب طلب در چند روز گذشته سخن و خواسته ای در مورد معیشت و وضع اقتصادی مملکت شنیدی؟! غیر از تقاضا برای لخت و عور گشتن زنان و دختران و فحشهای ناموسی و رکیک به نیروهای مظلوم انتظامی و انقلابی حرف دیگه ای از این بی شرفهای خبیث شنیده نشد. پس الکی جهت این آشوب و فتنه را به سمت اقتصاد و معیشت تغییر ندهید.
    • حسین IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      2 1
      درست کردن اقتصاد همون جهاد تبیین ه...جامعه ای ک از ربای شدید بانکی ,نبود عدالت اقتصادی ,فساد رنج میبره و عده کثیری نوکری پولدارا رو میکنن برا یه قرون... باید ذهن ها رو روشن کرد تا یه عده مسیول مثلا مسلمون بشینن و فقط نگا کنن بگن صبر کنید خدا درست میکنه اما برا یه حجاب وااسفا را بندازن .
    • حسین IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      2 1
      درست کردن اقتصاد همون جهاد تبیین ه...جامعه ای ک از ربای شدید بانکی ,نبود عدالت اقتصادی ,فساد رنج میبره و عده کثیری نوکری پولدارا رو میکنن برا یه قرون... باید ذهن ها رو روشن کرد تا یه عده مسیول مثلا مسلمون بشینن و فقط نگا کنن بگن صبر کنید خدا درست میکنه اما برا یه حجاب وااسفا را بندازن .
    • 34403 IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      4 3
      این چیزی که عیان هست این اغتشاش گران مشکل معیشتی ندارند که یکی توی اعترافاتش میگفت روغن از سوپری خریده و برده روی اسفالت ریخته که ماشینایی که میان لیز بخورند و ترافیک ایجاد بشه
  • فیروزاسماعیلی IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    19 2
    چاره جلوگیری ازاشوب اختصاص قسمتی بزرگی ازبودجه های به اصطلاح فرهنگی که خروجی خوبی نداشته به بودجه های عمرانی
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      6 8
      از جمله بودجه بیشمار فوتبال سینما کنسرت تئاتر اردوهای دانشجویی سفر های خارجی کارمندان که هیچ اورده ای برا کشور نداشته
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    23 10
    شما میگید تو این شرایط حتی کسی انتقاد هم نکنه
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      21 18
      والا تو این مدت ما جز فحاشی ناموسی و اهانت به مقدسات و قوانین الهی و اصل جمهوری اسلامی هیچ انتقاد منطقی از این افرادی که مثلا اعتراض داشتند ندیدیم
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    0 5
    ختم کلام
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    11 1
    قبل از این هم افراد دلسوز نسبت به ایرادات هشدار داده بودند
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    18 14
    بجای اینهمه هزینه بیهوده برای گشت ارشاد و این چیزها یکبار برای همیشه خرج کنید دوربین های تشخیص چهره بگزارید با یک مرکز مانیتورینگ و به راحتی هر فرد بی حجاب رو جریمه نقدی کنید و پیامک براش بره! و بار دوم تکرار شد تصاعدی همینجور بره بالا
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      10 8
      با کنترل مکانیزه موافقم ولی جریمه نقدی مخالفم. باید جریمه های اجتماعی در نظر گرفته بشه. بار اول تذکر بار دوم شرکت در کلاس ها (البته نه با ون!) بار سوم در صورت عدم رعایت قوانین اجتماعی محرومیت از یکسری خدمات اجتماعی و ...
    • فرهاد IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      8 10
      مهندس هوا فضا آمریکا چین و خیلی از کشورای دیگه این کار براشون غیرممکنه میشه بفرمایید اسم جنس مورد استفادتون چیه و از کجا میشه تهیه ش کرد
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      7 2
      10:29 برو ببین در همین اغتشتشات اخیر چند نفرشون رو حتی با داشتن ماسک با استفاده از دوربین شناسایی کردن. خیلی از جاها مثل مدارس هم برای کنترل از دوربین استفاده میکنن.
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      6 4
      دکتر اگه اين همه انرژی که صرف حجاب کرده بودين صرف آبادانی مملکت کرده بوديم ما الان مملکتمون تو دنيا حرف اولو ميزد، مشکل شما اينجاست که سگ رو ول کردين سنگو بستين بعد ميخای ملت اعتراضم نکنن؟؟؟؟ شما با اين حرفاتون فقط لج مردم رو در ميارين، جلو اختلاس و ناکارآمدی بگير باو
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      5 4
      شما این همه انرژی که صرف رفتن زنها به استادیوم کردین صرف کمک به نیازمندان میکردین مشکل مملکت حل بود
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    9 12
    هنوز برای ما سئوال هست . بودجه جهاد تبیین در مجلس چرا مطرح شد ولی اقدامی نشد؟ دشمن میلیون دلاری داره برای شستشوی مغزی ما هزینه میکند .
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      8 0
      چون تببین گری نیاز به بودجه نداره اگر تیین گر باشید...اگرم نباشد که میلیارد ها تومن هم حیف و میل خوهد شد
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      2 0
      فی سبیل الله انجام میدیم
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    4 3
    فقط فرقش اینه که در حکومت معصوم که جرم و فساد و خلاف اتفاق می افته معصوم به شدید ترین وجه خاطی رو مجازات و در وسط میدان شهر شلاق می زنه ولی اینجا برای تعطیلات می فرستن مجمع تشخیص میفرستن سفارت خارجه می فرستن کانادا با حجم زیادی ثروت
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    8 5
    وجود و تاسیس یه شبکه تلویزیونی 24 ساعته که دروغهای اینتر نشنال و بی بی سی رو با مقایسه و انتشار اخبار واقعی حتی اگه گاها به ضرر خودمون باشه - راجع به موضوعات مختلف برای مردم رو کن کنه بشدت ضروریه....یه شبکه تلویزیونی با برنامه های جذاب و مخاطب پسند ایجاد بشه جوری که مناسب ذائقه همه مردم باشه...اونجا دروغهایی که این شبکه ها راجع به موضوعات مختلف میگن رو بررسی کنه ابعاد مختلفشو دربیاره و به طور واضح و مشخص دروغ این شبکه ها رو برای مردم معلوم کنه ..اینجوری میشه اعتبار این شبکه ها رو نزد مردم کم کرد و بی آبروشون کرد....الان به صورت پراکنده و تو شبکه های مختلف این کار به صورت محدود انجام میشه که خاص ترینش اخبار 20 و 30 هست ولی به نظر من بسیار کمه و باید در برابر این جبهه ایی که علیه ما باز کردن یه جبهه مثل خودشون باز کنیم....
  • ناراضی وضع موجود IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    5 7
    چه عجب مشرق سرت به سنگ خورده. تا الان فتنه اقتصادی و آشوب را دستپخت اصلاح طلبها میدونستی.چی شده یکدفعه. با حجاب و عفاف دیگه کاری ندارید؟
  • 37038 IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    3 4
    زمانی که کارکتراهای ملی مذهبی داخلی بایکوت می شوند این مجال به سازمان ناتو داده میشود که در بستر دولت انگلیس و با طراحی صهیونیسم بین المل پروژه دانا رو تعریف و ایجاد کنند و طیف ملی مذهبی رو به سمت سلطنت طلبی بکشن ونوعی از تفکرات فرق گرانه رو پرورش و گسترش دهند که بعد بستر اولیه عضو گیری و آموزش و سازمان دهی و ارتباط سازمانی همین این افراد بشه و نتیجه اون هم تعداد بالای همین افراد در بازداشتی ها و اغتشاشات اخیر هست و سهم زیادی در ادامه دار کردن این ناآرامی ها دارند(مثل چسب بین دیگر گروه ها عمل میکنند در همه ابعاد) که در بلند مدت واقعا جای نگرانی دارد
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    9 10
    یکبار برای همیشه اینستاگرام رو فیلتر کنید با تمام سرورهای vpn اینستاگرام فقط مایه ابروریزیه ماست که ۴ تا ابله توش دلقک بازی درمیارن
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    9 4
    ظاهرا ديگه اين آشوبا هميشگی شد
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    4 5
    آشوب ها ادامه خواهد داشت دز صورتیکه سیاسیون اصلاح طلب اشوب طلب دستگیر و محاکمه نشوند همه مشکلات و تحریک کننده بیگانگان زیر سر اینهاست
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    6 4
    ابراهیم زکزاکی با حداکثر چند صد میلیون در طول 40 سال ( یک دهم دلار جهانگیری یا یک صدم پول نفت بحرین در یک سال ) 20 میلیون دلداه ایران و تشیع در افریقا بوجود اورد خودش در ساده ترین شکل بین مردمش زندگی کرد و 6 فرزندش را در این راه تقدیم نمود بدون اینکه دنیا حرفی بزند حالا ببینید لیدر های و سلبریتی های این اجنبی پرستان و زندگیشان و انتفاعشان از بیت المال در داخل و خارج وای به روزی که بر گرده ایرانیان فریب خورده سوار شوند دولت سعداباد نشین برجامی شان را یادتان هست مردم ؟؟
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    12 4
    یعنی بعد از این اتفاقات گشت ارشاد جرات حضور در خیابانهای تهران را دارد ؟ به محض اولین برخورد گشت ارشاد با یک زن شورش دوباره مردم رخ خواهد داد. دوستداران نظام باید قبول کنند که فعلا تا حداقل یکسال گشت ارشاد تعلیق شود تا فرایند ان تصحیح شود.
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    7 13
    ریشه اعتراضات مشکلات معیشتیه. 7 برابر شدن خرج شکم. شعار گویان لطفا بیدار شوید. خرج زندگی در نیویورک با کیفیت شعب ابی طالب در ایران
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    1 0
    نقطه ضعف ها را تقویت کنید تا دوباره بهانه دست دشمن ندهیم و با عث اغتشاش نشود
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    3 2
    متاسفانه نظام با وجود بودجه کلانی که به نسبت در اختیار سازمان عریض و طویل به نام تبلیغات اسلامی قرار میده و سازمانها و ارگانهای دیگه ابدا کار موثری انجام نداده و جنگ رسانه ای رو کاملا به دشمن باخته.همه عالم می دونند شبکه های مجازی چیه و کارکرد و دامنه نفوذشون هم چقدر و تا کجاست. البته کنترل خوبه اما مگه میشه فقط با کنترل و فیلتر موفق شد؟ هرگز. نتیجه رو دارید می بینید خوب. در این شبکه های مجازی چند تا کانال درست کرده این سازمان و نهادهای وابسته؟ در یوتیوب؟ فیسبوک؟ اینستاگرام؟ واتساپ و تلکرام؟ اینقدر فشل و خالی که تعدادی جوان به تنهایی کانال زده اند و از حریم نظام و رهبری و کشور دفاع می کنند. نمی خواد شبکه های ماهواره ای مثل سعودی اینترآشغال یا من و تو درست کنید لااقل می تونستید در این پلتفورم های مجازی چند تا کانال درست می کردید که بیاد و به این نوجوان و جوان ایرانی نشون بده جمهوری اسلامی در این ۴۵ سال چه کارهایی انجام داده در کشور. نشون بده دستاوردهای گوناگون نظام چیا بوده.از هر افتتاح طرح و پروژه ای چند دقیقه فیلم تهیه و با تدوینی زیبا در این کانالها پخش کنه. اقدامات دشمنان کشور رو در اطراف ایران نشون بده و تفسیر کنه. هر روز خبرهای دروغ این شبکه های وهابی بهایی صهیونیستی رو دنبال کرده و روز بعد دروغ های اینها رو یا مثلاً کارشناسی های اینا رو افشا کرده و نوجوان و جوان ایرانی رو آگاه کنه. نکردید این کارهای ضروری رو. آخه چرا؟!! چرا این همه اهمال؟! هنوز هم دیر نشده، این اتفاق پرده از چهره همه منافقان داخلی و خارجی برداشت.شاید هرگز نمی فهمیدیم چه کسانی با دشمنان نظام هستند و در ظاهر دوست دارن برای نابودی نظام و کشور نقشه می کشند. از این پلتفورم های مجازی نامبرده به بهترین وجه استفاده کنید. گروه های جوانان نخبه و بااستعداد عاشق وطن و نظام و رهبری رو جمع کنید. سازماندهی کنید. بودجه کلانی هم نمی‌خواد. بخشی در یوتیوب بخشی در اینستاگرام بخشی در فیسبوک و بخشی در تلگرام و واتساپ. شروع به ایجاد کانال های فعال کنند. با نام های که اصلا قابل تشخیص نباشه که به قول معروف حزب اللهی هستند! دختران و پسران با ظاهری آراسته و مورد توجه نسل نوجوان و جوان اما با حریم های زیبای اسلامی .با کلام شیوا و متین و پاک و اثربخش. با نوجوان و جوان امروزی باید همراه شد تا بتونی به راه بیماریش.
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      1 2
      آفرین
  • خادم IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    7 2
    جامعه اینطوری نیست که هرچه دلتان خواست گران کنید و کسر بودجه از جیب مردم بپردازید 1
  • شهرام IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    1 2
    خطاب به مشرق نیوز . نمیدانید که مکر شیطان فقط در گمراه کردن نیست بلکه بزرگترین مکرش شدت و هدت است چون در دین خدا شدت و هدت جای ندارد و وقتی شما رسانه پیام من که همش از خطاب امیرمومنان هست و در بیان فتنه هست را پخش نمیکنی میتوان فهمید این ره که تو میروی به ترکستان است و به قول امیرمومنان پوستیم اسلام وارونه بتن کردید چون به قول شما که طرف مقابل ملحد و کافرند پس این فرمایش امیرمونان شامل شما میشود که اسم مسلمانی دارید به قطع میتوانم بیش از ده مورد از نوع نگاه کلام و نظراتتون بگم که خلاف اوامر و نواحی خداست و صد البته این تعصب و شدت و هدت شماست که مسبب و عامل است و بطور قطع خلاف انقلاب و آرمانهایی که امام خمینی و قانون اساسی مطابق آن نوشته شد هدت= حدت
  • امیر IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    10 1
    اگر نظام کارآمد بود، و در همه زمینه ها مثل اقتصاد، مسائل اجتماعی، سیاست زدگی و... اینقدر مشکل وجود نداشت نیاز به تبیین و تحلیل نبود. به جای این فلسفه بافی ها و گفتار درمانی ها به فکر حل مشکلات باشید
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    6 1
    مردم باید بطور مستمر در هر قالبی حقوق و خواسته خود را بیان کنند
  • حسین منصور حلاج IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    1 1
    الله خواهد گفت سر عشق را . فقط الله
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    2 4
    اپلیکیشن های موبایل زندگی مردم را از بین می برند. این خود زندگی آنهاست. مجازی نیست. به جای واقعیت استفاده شده است. اراده انسان ها از ذهن شروع می شود و این اپلیکیشن ها در نقطه شروع اراده انسان ها قرار می گیرند. ذهن را دستکاری می کند. رفتارها را رها کنید و ببینید چه چیزی باعث ایجاد رفتار می شود. جنگ در ذهن است نه در کف خیابان. کف خیابان شاهد و نشانه ای است برای دانستن آنچه در ذهن ها می گذرد. برای مدیریت ذهن افشاگری کنید
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    7 1
    مشرق امروز چه خبره توی مملکت؟
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    0 2
    در جمهوری اسلامی دو طیف وجود دارد که از شرایط موجود ناراضی هستند میشود در صدی برای انها در نظر گرفت ده درصد از این ناراضی ها اگر در یک دست ماه و در دست دیگر خورشید داشته باشید چون انها با اصل اسلام مشگل دارند غیرقابل اصلاح هستند و نوع برخورد با انها مشخص است. اکثریت قریب به اتفاق ناراضیها مشکل معیشتی دارند و بریز به پاش مسولین و خانواده های انها را میبینند مسافرت های انها به خارج تحت هر عنوان و کاخ های سکونتی انها را مشاهده میکنند بیکاری فرزندانشان انها را ازار میدهد بازنشسته مشگل ازدواج دختر و پسر را داردیک کلام از بی عدالتی رنج میبرند وقتی حرکتی اعتراضی شروع میشود ان ده درصد همیشه اغتشاش وخرابکاری میکنند و مزدش را از اربابان خارجی گرفته و چوب انرا ناراضی که به حق دنبال لقمه ای نان حلال است میخورد والسلام
  • US ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    5 0
    مشکل اقتصادی را که محاله بتونید حل کنید همون فضای مجازی
  • ابوالفضل IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    2 0
    تکرار عاشورا؟! لابد
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    4 0
    فاز پایانی اغتشاش را چه کسانی پیش می‌برند؟!
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    3 2
    با سلام مشکلات اقتصادی و همچنین مشکلات امنیتی تکرار اغتشاشات در کشور قابل مدیریت و کنترل هستند. برای روشن کردن این پیش فرض کلیت نیروهای مسلح ج اا به فرماندهی امام امت را زینت بخش تمثیل خود قرار می دهیم. پرسش این است که این نیروها چگونه توانستند از آن وضعیت دفاعی در سال ۵۹ به یک ترم بازدارندگی در مقابله با نظام سلطه دست پیدا کنند و تاکنون نیروهای خشمگین آنان را در جغرافیای سیاسی حوزه بازدارندگی زمین گیر نمایند؟ بنظر می رسد این تحول به مدیریت راهبردی و نظریه پردازی امام امت در تقابل با نظام سلطه بر می گردد. امام امت با نظریه پردازی راهبردی در ابعاد جهانی و با ارزیابی درست از قدرت تخریبی خصوم کشور و با آگاهی از مقدورات کشور بتدریج ضمن رهبری سطح مختلف تاکتیکی را به سیستم فزاینده تولید قدرت و نیرو تبدیل نمود. در اینجا فقط به وند مورد اشاره می شود. حمایت از تولید نانو الیاف کربن، تشکیل پدافند هوایی کشور به عنوان نیروی ششم نظامی، ارزیابی دقیق از مقذار انرژی هسته ای مورد نیاز کشور در مقیاس سو و به مقدار بیست هزار سو، تقویت نیروی دریائی و ایجاد قابلیت های دریانوردی در اقیانوس ها و الی آخر. بنظر می رسد نظریه های اقتصادی و امنیتی نیز با توجه به این تجربه تاریخی و شواهد موجود ابعاد جهانی بخود گرفته و از انفعال و پذیرش محدودیت های عملی ناشی از اقتصاد رانتی و غیر مولد و فساد زا و همچنین نظریه امنیتی منطقه ای و ارائه نطریه جهانی مبتنی بر صلح و عدالت و همبستگی ادیان و همکاری ها حوزه های تمدنی مبادرت نماید‌. نشست عمومی سازمان بین الملل و فرمایشات ریاست محترم جمهور یکی از نمادهای این نظریه پردازی است‌. مذاکرات برجام صحنه دیگری از این نظریه پردازی است. ج اا در مذاکرات برجام امریکا را تنبیه کرد و با اقتدار پیام جدیدی را به جهانیان مخابره کرد. البته تغییر نظریات نیازمند یک فرآیند نهادی و نهاد سازی است و همزمان نیازمند یک تحول در دستگاه های تصمیم سازی و تصمیم گری است. کار سختی است ولی هاضمه فکری نیروهای انقلابی بزرگتر از این موضوعات است‌. یا غلی
  • پیش گو IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    1 1
    نمره ت بیست امیدی نیست
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    4 0
    بعيد بدونم
  • خادم IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    2 0
    شما رسانه ها امانت دار مردم هستید مثلا....
  • نیما IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    1 0
    روشنگری باید کرد جور دگر باید زیست
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    1 2
    "سنگ را بسته و سگ را رها کرده اید" امثال رائفی پور را ممنوع التصویر کردید وامثال اینستاگرام و روزنامه های زنجیره ایی را رها.ایا واقعا چشم ندارید یک کت وشلواری را بهت ببینید. چیه درغضب شدی مگر نشانه خدا به لباس است.ایراد همین جاست.احمدی نژاد چکارکرد که به خونش تشنه ایید ایا اندازه یک سلبریتی نمی توانست خدمت کند.ها سریع میخواهی عیبهایش را بگویی بله یک بسته پستی پیشتاز پیامبر بدم خدمتتون. چیزی که هست همینهاست.حسن خمینی یک جور احمدی نژاد یک جور رائفی پور یک جور باید با همینها انقلاب را حفظ کرد .
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    1 2
    جناب عقل کل ، تورم و گرونی بهونه است اصل نظام نشونه است ، در عرض این دو هفته از آشوب و اغتشاشات توسط اراذل و اوباش ها بجز شعارهای سیاسی ی شعاری برضد تورم و گرونی ندیدم ک وآکنش نشان دهند ، این هرج و مرج ها بیشتر برضد نظام است تا علیه مشکلات اقتصادی و معیشتی شود....
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    0 1
    مادام ک جرات برخورد قاطع با بازاری های حریص ومحتکر، طمعکار،،( منظورم با همه نیست آن عده ک چنین صفاتی دارن ) رو گرفت ، جلوی پزشکان کاسب صفت ، جلوی دلالآن و سودجویان ، افراد ثروتمند ک میلیون ها دلار، سکه ،طلا و افرادی ک چندین منزل، چندین کار، چندین پاساژ و باغ و مغازه دارن ،،،، همچین افرادی باعث تبعیض، فقر افراد متوسط طبقه و پایین طبقه میشوند، باعث میشه اختلاف طبقاتی شدید بوجود میاد و ذره ای احساس ، انسانیت نسبت به افراد پایین دست ندارن و اهمیتی هم نداره،،، اگر هرکس ب یک شغل یا یک خانه نهایت دوتا قانع بود ، مردم دلخوری پیش نمی آمد، ،،، یا علی مدد
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    0 2
    شعار اغتشاگران حرفی از مشکل اقتصادی نداره
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    1 0
    گرانی مسکن و نیاز های اساسی مردم و ..... کمر مردمو شکسته باید هرچی فاسد ورانت خوارو از مسولیت اخراج بشن وگرنه اوضاع خیلی بدتر خواهد شد چون مردم دیگه طاقت فشار بیشتر ندارن
  • ح ر IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    0 0
    جهاد تبیین را باید با تغییر اساسی صدا و سیمای ناکارآمد شروع کنیم
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    0 1
    آشوبگران به خودشون بیان که اسراییل غاصب کودک کش داره ازشون حمایت میکنه.
  • مهدی IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    1 1
    خدا از اینا نگذره که آسایش رو از ملت گرفتن کشور رو به تجزیه طلب جماعت نمیدیم
  • کارشناس IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    0 0
    رژیم کودک کش اسراییل
  • احمد IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    0 0
    قطع دسترسی به اینترنت بین‌المللی شرم آور ه....در تاریخ نگاشته خواهد شد
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    2 0
    اگر اغتشاشات را تبدیل یه اعتراض بکنیم درست میشه . یعنی دست امریکا و انگلیس و فرانسه باید قطع بشه و الا بدتر از این ها تو فرانسه و خود امریکا اتفاق افتاده منتهی چون کاملا داخلی بوده به راحتی جمع میشه . نکته دیگه اینه که با این تفکرات کهنه و پیر و سیری ناپذیری جیب یه مشته و انحصار طلبی مطمین باشید عاقبت خوشی نخواهد داشت اگر تحول اساسی و عدالت محوری در بکارگیری و توزیع مناسب ثروت، پست های سیاسی و امکانات ( بخصوص تمرکز زدایی امکانات در تهران) اوضاع بدتر هم خواهد شد
  • ایران دوست IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    0 0
    اگر بدانم تمامی دشمنان ایران زمین ، قصد تجاوز به سرزمینم را داشته باشند هیچ گونه ترسی ندارم چون میدانم سربازان وطن بی درنگ آنان را نابود میکنند. اما این روزها دلم بد جوری آشوب است . دشمن در خانه و روشش کشته سازی است .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس