تقابل جت‌های «جی-20» چین با «اف-35» آمریکا برای نخستین بار

رسانه‌ها و مقام‌های نظامی آمریکا از اولین تقابل نزدیک جنگنده‌های نسل پنجم آمریکا با چین بر فراز اقیانوس آرام خبر دادند.

به گزارش مشرق، منابع خبری گزارش دادند که  جنگنده‌های «اف-۳۵» آمریکا در ماه مارس سال جاری دستکم یک برخورد نزدیک با جنگنده نسل پنجم «جی-۲۰» چین بر فراز اقیانوس آرام داشتند.

به گزارش وبگاه «رییل کلییر دیفنس»، به دنبال این رویارویی، فرمانده نیروی هوایی اقیانوس آرام ارتش آمریکا عملکرد این جنگنده را مثبت ارزیابی کرد.

ژنرال «کنت ویلسباک» فرمانده نیروی هوایی اقیانوس آرام آمریکا در این باره گفت: «هنوز کمی زود است که بگوییم آنها قصد دارند با جی-۲۰  چه کنند. ما متوجه شده‌ایم که آنها به خوبی پرواز می کنند. اخیراً یک درگیری با جنگنده‌های اف-۳۵ خود و جنگنده‌های جی-۲۰ چین در دریای چین شرقی داشتیم و به هم نزدیک شدیم.»

چندی قبل نیز وبگاه «چاینامورنینگ پست» نوشت که نیروی هوایی آمریکا برای پی بردن به برخی رموز مقابله با جنگنده‌ای نسل پنجم جی-۲۰، ماکتی از آن را ساخته و در یکی از پایگاه‌های هوایی خود مستقر کرده است.

در حالی‌مقام‌های نظامی آمریکا اعلام کرده‌اند که ماکتی هم اندازه با  جنگنده  جی-۲۰ با کاربردهای آموزشی ساخته شده که  تحلیلگران این اقدام را  نشانگر ترس فزاینده واشنگتن از قدرت هوایی چین برشمردند.  

از جنگنده جی-۲۰ به عنوان رقیب اصلی جنگنده «اف-۳۵» ساخت آمریکا یاد می‌شود و کارشناسان بر این باورند ارتش آمریکا، نیروی هوایی چین به ویژه جنگنده جی-۲۰ این کشور را تهدیدی قابل توجه در نظر می‌گیرد.

تقابل جت‌های «جی-۲۰» چین با «اف-۳۵» آمریکا برای نخستین بار

برخی رسانه‌های آمریکایی  نیز به آماده شدن یک بمب افکن پنهانکار و فراصوت چین به نام «شیان-اچ۲۰» اشاره کردند.

به نوشته وبگاه شبکه خبری  «فاکس نیوز»  این بمب افکن فراصوت برد عملیاتی نیروی هوایی چین را افزایش داده و گفته میشود سال جاری آماده حضور در ارتش این کشور است. این بمب افکن پنهانکار تمام شبه جزیره کره، استرالیا و ژاپن را در برد خود دارد و چالشی برای ایالات متحده محسوب میشود.

بنابر اعلام  سازمان اطلاعات دفاعی ارتش آمریکا، این بمب افکن با نمونه های آمریکایی «بی-۱»، «بی-۲» و «پاکدا» روسی قیاس می‌شود. برخی گمانه زنی‌ها از نمایش این غول پرنده جدید چین در نمایشگاه هوایی «ژوهای» در نوامبر (آبان) سال جاری حکایت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    1 0
    نبرد زرگری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس