کد خبر 1422575
تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۳
رسوایی انگلیس در قضیه اسکان پناهجویان اوکراینی

کنشگران مدنی و اعضای مجلس انگلیس، از وزارت دفاع این کشور به علت رسوایی خودداری از قراردادن صدها باب خانه مسکونی خالی در اختیار پناهجویان اوکراینی که در معرض آوارگی قرار دارند، به شدت انتقاد کردند.

به گزارش مشرق از تارنمای دیلی میل لندن؛ دانی کروگر نماینده ویلشایر در مجلس انگیلس، ضمن حمله به وزارت دفاع به علت خالی گذاشتن ۱۳۵۰ باب خانه مسکونی به مدت چندین سال، این وضع را با توجه کاهش بودجه دفاعی، کمبود مزمن خانه آماده سکونت خانواده ها و بحران پناهندگان ناشی از جنگ روسیه و اوکراین، رسوایی واقعی دانسته است.

این نشریه افزود که وزارت دفاع دارای املاک گسترده ای به ارزش ده ها میلیون پوند در بخش های روستایی ویلشایر است.

ویلشایر به تازگی با هشدار در باره بحران اسکان و خانه، اعلان کرد که برای اسکان صدها خانوار اوکراینی به شدت به خانه نیاز دارد.

رهبران جامعه مدنی از وزارت دفاع درخواست کرده بودند که این خانه ها را به شورای ویلشایر اجاره دهد تا بتوانند این پناهجویان را در آنها اسکان دهند.

هزاران خانوار انگلیس در یک طرح انساندوستانه که از ماه مارس آغاز شد، برای پناه دادن آوارگان جنگ اوکراین برای دستکم ۶ ماه اعلان آمادگی کرده بودند، اما با پایان رسیدن سریع این مهلت، شمار نامعلومی از این خانوارها در معرض آوارگی دوباره قرار گرفته اند.

روزنامه گاردین در گزارشی به وضعیت بحرانی و چشم انداز مبهم پناهندگان اوکراینی پرداخت و نوشت: نزدیک به چهار ماه پس از اینکه میلیون‌ها اوکراینی به علت تهاجم روسیه به کشورهای همسایه پناه بردند، سرنوشت این پناهجویان به علت نبود ساز و کار مدون از سوی دولت‌های اروپایی، همچنان مبهم به نظر می‌رسد.  از هنگام شروع جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) تاکنون بیش از ۷.۵ میلیون اوکراینی از کشورشان راهی دیگر کشورها شده اند و میلیون‌ها نفر نیز در این کشور آواره هستند.

برآوردهای اولیه سازمان ملل مبنی بر اینکه ۴ میلیون اوکراینی در نتیجه جنگ پناهنده خواهند شد، نادرست بوده و در مقابل، هشدارهای سازمان ملل در مورد اینکه ما شاهد بزرگترین بحران پناهجویان در یک قرن اخیر خواهیم بود، به اثبات رسیده است.

این روزنامه با اشاره به واکنش کشورهای همسایه و دیگر نقاط اروپا به بحران پناهجویان اوکراین افزود: بعد از گذشت نزدیک به چهار ماه، آژانس‌های امدادی و سازمان‌های داوطلبی که با اوکراینی‌ها کار می‌کنند گفته اند که رویکرد خود را نسبت به بحران تغییر می‌دهند و انتظار دارند که برای چندین ماه ادامه یابد.

در سرتاسر اروپا، به‌ویژه در کشورهای لهستان، مولداوی، رومانی و اسلواکی که بیشترین تعداد پناهجویان را در خود جای داده اند، جستجو برای مسکن امن، مقرون‌به‌صرفه و در دسترس برای افراد ادامه دارد.

لهستان که تاکنون میزبان ۳.۵ میلیون پناهجو بوده، بیشترین موج مهاجرت را از زمان جنگ دوم جهانی در اروپا تجربه کرده است.

در آلمان که تاکنون حدود ۷۲۵ هزار تازه وارد اوکراینی را پذیرفته، در حال حاضر کمبود مسکن و فشار بر فضای زندگی مقرون به صرفه در شهرهای بزرگ وجود دارد. ناظر بر اقدامات تابستان گذشته در غرب آلمان برای پناه دادن به هزاران نفر از مردمی که در اثر سیل‌های ویرانگر آواره شدند، برخی از جوامع درحال آماده سازی تعداد زیادی ساختمان پیش ساخته برای اسکان موقت پناهندگان هستند.  

 مولداوی به عنوان فقیرترین کشور اروپا و میزبان حدود ۱۰۰ هزار پناهنده اوکراینی بیشترین سرانه میزبانی از پناهجو در اروپا را دارد و فشار زیادی را تحمل می‌کند. این رقم معادل حدود ۵ درصد از جمعیت مولداوی است؛ کشوری که تورم آن ۲۷ درصد است و اتکای بالایش به روسیه و بلاروس برای تامین گاز، منجر به بحران سوخت شده است.

 میلیون ها نفر از مردم اوکراین از زمان آغاز درگیری با روسیه در ۵ اسفند، این کشور را با انواع وسایل نقلیه از جمله خودروهای شخصی، اتوبوس، قطار یا حتی پیاده ترک کرده و به کشورهای همسایه رفتند تا از آنجا به دیگر کشورهای اروپایی سفر کنند؛ البته بیشتر آنها هنوز موفق به اسکان در کشورهای دیگر نشده‌اند.

سیل پناهجویان اوکراینی طی هفته گذشته کاهش یافته است اما سرپناه دادن و ارائه خدمات به آنان که بیشتر در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و بیشتر اروپای شرقی و مرکزی مستقر هستند بخش خدمات عمومی را در این کشورها با چالش‌هایی روبرو کرده و چشم انداز مبهمی را برای تامین خواسته‌های آنان در پیش روی دولت‌های اروپایی قرار داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • خسرو IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    0 1
    قضیه چیز دیگریست .مثل همین نپذیرفتن اوکران در ناتو . انگلیس خیلی زرنگتره که دست بخوره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس