ناگفته‌های محرمانه مکالمات نظامیان عراقی

مستند «راکال» ناگفته‌های محرمانه و جذاب سال‌های دفاع مقدس وتیم شنود مکالمات نظامیان عراقی چهارشنبه ساعت ۲۰ از شبکه مستند پخش می‌شود.

به گزارش مشرق، مستند «راکال» به تهیه کنندگی مهدی همایونفر و کارگردانی احمد ابراهیمی برگرفته از کتاب «روایت علی اسحاقی؛ جنگ الکترونیک» است که توسط انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر شده و موضوعی جدید در جنگ ایران و عراق را به نمایش می‌گذارد.

 ناگفته‌های محرمانه مکالمات نظامیان عراقی

سوژه اصلی  این فیلم، حاج علی اسحاقی نامی آشنا برای فرماندهان جنگ تحمیلی است؛ واحد شنود یا جنگ الکترونیک با وی شناخته می‌شود. جرقه شکل‌گیری واحد شنود با غنیمت گرفتن بی‌سیم روشن عراقی‌ها در منطقه دارخوین زده شد و او در این امر نقشی مؤثر داشت. ازجمله مأموریت‌های جنگ الکترونیک رصد کردن فعالیت‌های ارتش عراق از خط مقدم نبرد تا بغداد بود. عملکرد موفق واحد شنود تا عملیات فتح المبین، سبب شد تا این واحد نوپا با نام واحد جنگ الکترونیک از عملیات بیت‌المقدس تا پایان جنگ نقش‌آفرینی کند.

موضوع  مهم درباره این مستند آن است که شنود و جنگ الکترونیک در زمان دفاع مقدس تا مدتها پیش محرمانه بوده و اخیرا بازبینی و پرداختن به آن امکان پذیر شده است. تمامی صداهای بی سیم در مستند «راکال» واقعی هستند و آنچه نیاز به بازسازی داشته به خوبی انجام شده است. 

«راکال» آنچه در پشت صحنه رخ می دهد را به تصویر می‌کشد، نیروهایی که به طور مستقیم در میدان جنگ حضور ندارند اما تلاش‌های شبانه روزی آنها پشتوانه عملیات‌ها بوده است.

این مستند که در بخش‌های شهید آوینی و نیمه بلند پانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت  نیز حضور داشته است، امشب ساعت ۲۰ از شبکه مستند پخش می شود و تکرارش روز بعد ساعت ۱۵ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    2 0
    از18ملیت اسیرداشتیم وانواع حملات غیرقانونی ازسموم شیمیایی وضربه به اقوام ایران وعراق وشکنجه درزندان راگذراندیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس